تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۴:۰۹
کد خبر : 67798

چرا آیفون ۱۴ بالاخره در سال ۲۰۲۲ به فناوری ۵ سال پیش اندروید دست یافت؟

چرا آیفون ۱۴ بالاخره در سال ۲۰۲۲ به فناوری ۵ سال پیش اندروید دست یافت؟

چرا آیفون ۱۴ بالاخره در سال ۲۰۲۲ به فناوری ۵ سال پیش اندروید دست یافت؟آیفون ۱۴ قرار است در سال ۲۰۲۲ با یک تغییر مهم روانه بازار شود؛ اما چرا اینقدر طول کشید تا در نهایت اپل بتواند فناوری ۵ سال پیش اند..

چرا آیفون ۱۴ بالاخره در سال ۲۰۲۲ به فناوری ۵ سال پیش اندروید دست یافت؟

آیفون ۱۴ قرار است در سال ۲۰۲۲ با یک تغییر مهم روانه بازار شود؛ اما چرا اینقدر طول کشید تا در نهایت اپل بتواند فناوری ۵ سال پیش اندروید را به iPhone 14 بیاورد؟

چندی پیش سامسونگ از سری گوشی‌های پرچمدار و قدرتمند گلکسی S22 رونمایی کرد و حالا که کمی از شور و هیجان مربوط به این گوشی‌ها کاسته شده است، وقت آن رسیده که به دیگر گوشی مهم سال ۲۰۲۲ یعنی آیفون ۱۴ بپردازیم.

دلایل عدم حذف ناچ از گوشی‌های آیفون تا پیش از آیفون ۱۴

آیفون 14 / آیفون 13

سری آیفون ۱۴ اپل احتمالا در اواخر شهریور یا اوایل مهر ماه معرفی خواهد شد و به جز یک مورد، با همان تغییرات مورد انتظار همیشگی همراه می‌شود. اخیرا شایعاتی منتشر شده که اگرچه طراحی کلی آیفون ۱۴ همانند نسل گذشته خواهد بود؛ اما کوپرتینویی‌ها می‌خواهد ناچ را حذف کنند.

اپل ۵ سال پیش برای اولین بار با آیفون X ناچ را به یک ترند رایج در میان گوشی‌های هوشمند تبدیل کرد و حالا بالاخره می‌خواهد آن را با یک حفره جایگزین کند. البته اکثر مخاطبان گجت نیوز با مفهوم ناچ آشنا هستند؛ اما برای آن دسته از افراد که اخیرا به دنیای تکنولوژی پیوسته‌اند به طور خلاصه آن را توضیح می‌دهیم.

آیفون 14 / آیفون 13

ناچ همان نوار مشکی رنگی است که در بخش بالایی گوشی‌های آیفون قرار دارد و انگار بخشی از نمایشگر را بریده است. این نوار دوربین سلفی گوشی و مجموعه قطعات مورد نیاز برای سیستم Face ID را در خود جای داده است. فیس آیدی سیستم احراز هویت اپل است که پس از شناسایی صورت کاربر، قفل گوشی را باز می‌کند.

همچنین در بخش ناچ، میکروفون و اسپیکر تماس نیز قرار گرفته و به طور کلی می‌توان گفت که اپل قطعات زیادی را در آن گنجانده است.

حفره نمایشگر چیست؟ با نگاهی به تصویر گلکسی اس ۲۲ اولترا متوجه می‌شوید که در آن خبری از ناچ نیست و در عوض یک حفره دایره‌ای شکل در بخش بالایی نمایشگر قرار گرفته است. از آنجایی که در این حفره تنها یک دوربین قرار گرفته است، نیازی نبوده که شرکت سازنده آن را بزرگتر کرده و یا از یک نمونه عریض‌تر استفاده کند.

آیفون 14 / گلکسی S22 اولترا

اکثر شرکت‌های بزرگ اندرویدی از همین سبک طراحی در گوشی‌های پرچمدار خود استفاده می‌کنند و تنها اپل است که همچنان به ناچ وفادار مانده است. البته ناگفته نماند که برخی از گوشی‌های گیمینگ همچون ایسوس راگ فون ۵ به خاطر استفاده از اسپیکرهای بزرگ در بخش جلویی دستگاه، هنوز از حاشیه‌های اطراف نمایشگر استفاده می‌کنند.

اما اپل چرا این همه سال روی استفاده از ناچ در آیفون پافشاری کرده است و تازه پس از ۵ سال می‌خواد آن را از مدل‌های پرو آیفون ۱۴ حذف کند؟

متفاوت و خاص به نظر آمدن گوشی

دلیل اول ساده است. در طی این سال‌ها ناچ به یک المان طراحی مهم برای اپل تبدیل شده است و در واقع همچون لوگو اپل، خیلی از افراد پس از دیدن ناچ در نمایشگر متوجه می‌شوند که با یک آیفون طرف هستند. اگرچه ممکن است برخی از کاربران آیفون از ناچ خوششان نیاید؛ اما این المان نمادین و مهم هنوز انقدر آزار دهنده نشده بود تا اپل به فکر حذف آن بیفتد.

در واقع اپل آنقدر به مفهوم ناچ علاقه دارد که در جدیدترین مدل‌های مک بوک پرو، وب‌کم را در ناچ قرار داده است. برای کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر مک بوک یا آیفون، قطعا اپل از چند سال پیش توانایی فنی لازم را برای حذف ناچ داشت؛ اما شاید این شرکت فکر می‌کند که حفره نمایشگر آنچنان جذاب نیست و یا اینکه سبب می‌شود آیفون از جلو شبیه به گوشی‌های اندرویدی شود.

آیفون 14 / مک بوک پرو

از طرفی اگرچه شرکت‌های اندرویدی گاهی اوقات ناچ را مسخره می‌کنند، ولی این موضوع نشان می‌دهد که اپل تنها شرکت استفاده کننده از ناچ است و همین نیز می‌تواند به نوعی تبلیغات رایگان برای این شرکت و آیفون ۱۳ و ۱۴ تلقی شود. در واقع واژه ناچ این روزها با آیفون و محصولات اپل گره خورده است و به همین خاطر این شرکت عجله‌ای برای حذف آن ندارد.

تمرکز اپل روی فناوری‌های مهم‌تر

آیفون 14 / عینک AR اپل

اگر دقت کرده باشید، طراحی آیفون در چند سال اخیر تغییر زیادی را به خود ندیده است؛ زیرا این گوشی از نظر طراحی تقریبا وضعیت خوبی دارد و به تصور اپل از یک گوشی هوشمند ایده‌آل رسیده است. هیچ کسی هم نسبت به کیفیت ساخت آیفون اعتراضی ندارد و در واقع به جز ناچ مورد دیگری نیست که به توجه جدی اپل نیاز داشته باشد.

به همین خاطر اپل تلاش‌های خود را روی محصول انقلابی بعدی خود یعنی Apple AR متمرکز کرده است. AR به واقعیت افزوده اشاره دارد و این فناوری ممکن است در آینده نحوه زندگی انسان‌ها را کاملا دگرگون کند. اپل در سال‌های گذشته همیشه می‌گفت که فناوری کنونی هنوز برای این کار آماده نیست؛ اما شایعات همگی به احتمال رونمایی از Apple AR در سال ۲۰۲۲ اشاره دارند.

آیفون 14 / عینک AR اپل

از طرفی اپل در چند وقت اخیر پتنت‌های زیادی را در این رابطه ثبت کرده و تیم کوک، مدیرعامل این شرکت هم با اشتیاق فراوان در رابطه با واقعیت افزوده صحبت کرده است.

ما تاکنون روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در آینده نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی خواهیم کرد. ما خیلی در رابطه با واقعیت افزوده هیجان زده هستیم و فکر می‌کنیم که چیزهای خیلی خوبی برای کاربران و فرصت‌های اقتصادی خوبی برای ما در پیش است.

البته فناوری واقعیت افزوده کمی زمانبر خواهد بود؛ زیرا چالش‌های بسیار سختی در مسیر تحقق آن وجود دارد، ولی در نهایت محقق خواهد شد و وقتی هم که این اتفاق افتاد، از همدیگر می‌پرسیم که چطور این همه سال بدون آن زندگی کرده‌ایم. همانطور که امروزه زندگی بدون گوشی‌های هوشمند برایمان غیر قابل تصور است.

وقتی صحبت‌های تیم کوک را در کنار پتنت‌های فراوان و شایعات مختلف قرار می‌دهید، می‌توان گفت که احتمالا اپل بهترین مهندسان و تلاش کلی خود را روی تحقیق و توسعه واقعیت افزوده قرار داده است و فعلا آیفون ۱۴ و ناچ مسئله آنچنان مهمی برای این شرکت نیست.

سختی گنجاندن قطعات فیس آیدی در یک حفره کوچک در آیفون ۱۴

آیفون 14 / آیفون 13

حالا که به دلایل اپل در حذف نکردن ناچ تا آیفون ۱۴ پرداخته‌ایم، باید بگوییم که جایگزین کردن ناچ آیفون با یک طراحی دیگر از نظر فنی آنچنان کار راحتی نیست. همانطور که پیشتر گفتیم جا دادن یک دوربین سلفی در یک حفره کوچک یک فناوری قدیمی محسوب می‌شود و شرکت‌های اندرویدی از چند سال پیش تاکنون آن را راحت‌تر و کم هزینه‌تر از گذشته انجام می‌دهند.

اما در ناچ اپل حسگرهای مختلفی قرار گرفته‌اند که جا دادن آنها در یک حفره کوچک ممکن نیست و این شرکت می‌خواهد راهکار متفاوتی برای این مشکل پیدا کند. شایعات مختلف همگی به استفاده از یک حفره قرصی شکل در کنار یک حفره دایره‌ای شکل در آیفون ۱۴ اشاره دارند. اپل احتمالا بلندگوی تماس را نیز در حاشیه بالایی گوشی قرار دهد.

آیفون 14 / آیفون 13

در هر حال اپل آنچنان عجله‌ای برای حذف ناچ ندارد و حتی اگر در آیفون ۱۴ نیز ناچ وجود داشته باشد، تاثیر منفی زیادی روی میزان فروش این گوشی نخواهد داشت. هرچند که خیلی از کاربران مشتاق حذف شدن ناچ هستند. آیا تمایل دارید که اپل ناچ را در سری iPhone 14 حذف کند؟

منبع :Phone Arenaمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.