تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۷:۵۳
کد خبر : 67524

چانگان CS35 در برابر جک S3 ؛ مقایسه دو کراس اوور کوچک بازار ایران

چانگان CS35 در برابر جک S3 ؛ مقایسه دو کراس اوور کوچک بازار ایران

چانگان CS35 در برابر جک S3 ؛ مقایسه دو کراس اوور کوچک بازار ایرانکراس اوورهای چینی خودروهای محبوبی در کشور ما هستند. امروز نگاهی به چانگان CS35 در برابر جک S3 خواهیم انداخت و مشخصات و امکانات رفاهی آن..

چانگان CS35 در برابر جک S3 ؛ مقایسه دو کراس اوور کوچک بازار ایران

کراس اوورهای چینی خودروهای محبوبی در کشور ما هستند. امروز نگاهی به چانگان CS35 در برابر جک S3 خواهیم انداخت و مشخصات و امکانات رفاهی آنها را بررسی خواهیم کرد.

کراس اوورهای چینی از جمله خودروهای جمع‌وجوری هستند که در بازار کشور ما نیز از محبوبیت بالایی برخوردار شده‌اند. اگر قصد خرید یکی از این کراس اوورهای جذاب را دارید، این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله می‌خواهیم دو خودرو چینی چانگان CS35 و جک S3 را بررسی کنیم.

چانگان CS35 در برابر جک S3 ؛ پیروز میدان کیست؟

اکثر خریداران این دو خودرو از آنها رضایت داشته‌اند و این نشان می‌دهد که ارزش خرید آنها پایاپای است و باید مورد بررسی قرار بگیرند. هدف ما نیز از نگارش این مقاله ارائه دید بهتری درباره هر یک از این دو خودرو است تا مشتریان بتوانند از دوراهی تصمیم گیری رهایی یابند.

چانگان CS35

چانگان CS35

این کراس اوور را می‌توان اولین شاسی بلندی دانست که کمپانی چینی چانگان اقدام به تولید آن کرد و با این که در سال ۲۰۱۲ راهی بازار شد، توانست به فروش خوبی دست یابد. از جمله مزایا و افتخاراتی که این شرکت چینی دارد، تجربه همکاری با خودروسازان مشهور و پرآوازه‌ای همچون فورد، پژو سیتروئن، مزدا و سوزوکی است.

یکی از علل مهم موفقیت و برخورداری از بازار فروش خوب خودروهای چانگان همین همکاری‌های رو به جلوی آن است. پیرو این اخبار و کسب تجارب مفید از خودروسازان مشهور، چانگان توانست در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۷۰ هزار دستگاه CS35 را در بازارهای چین و کشورهای در حال توسعه بفروشد.

نخستین ورود این خودرو به کشورمان در سال ۹۴ و به صورت CBU یا واردات کامل بود. پس از آن نیز شرکت خودروسازی سایپای کاشان موفق شد تا به صورت CKD قطعات را خریداری و در کشور مونتاژ کند. پس می‌توان گفت اولین تجربه همکاری سایپا با این خودروساز معروف چینی بود.

بد نیست بدانید اگرچه این خودروی کراس اوور تولید چین است، اما طراحی ظاهری آن را گروهی از طراحان ایتالیایی بر عهده داشته‌اند و به همین خاطر می‌توان با وضوح کامل پختگی را در گوشه و کنار چانگان سی اس ۳۵ دید. کابین داخلی ظاهری خوب و جمع و جور با ارگونومی مناسب دارد، اما متاسفانه یکی از مشکلات آن استفاده از پلاستیک سخت به عنوان متریال کابین است و کیفیت کلی این خودرو را کاهش داده است.

چانگان CS35

این خودرو دارای موتوری ۱۶۰۰ سی‌سی با فناوری «هسته آبی» یا «Blue Core» است و می‌تواند تا ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. همین نیرو و قدرت توسط گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود. اگرچه نسخه‌های گیبرکس ۵ سرعته آن نیز در بازارهای جهانی و ایران وجود دارد، اما در این مطلب نسخه اتوماتیک را برگزیده‌ایم.

البته ناگفته نماند که این خودرو در یک نسخه دیگر با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ موجود است و می‌تواند تا ۱۵۶ اسب بخار قدرت تولید کند. متاسفانه فناوری که در گیربکس این کراس اوور وجود دارد نسبت به رقیب خود، جک اس ۳ قدیمی‌تر است و در حالت دستی بسیار کند عمل می‌کند. همچنین شتاب پایینی را در این حالت ارائه می‌دهد. مصرف سوخت چانگان CS35 در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷ لیتر است.

سیستم تعلیق این خودرو نیز در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع بازویی است و هر چهار چرخ مجهز به سیستم ترمز دیسکی هستند. از جمله معایبی که برای CS35 می‌توان در نظر گرفت، طول کم آن است که هم باعث شده تا سیستم تعلیق به درستی کار نکند و هم موجب کوچک‌تر شدن صندوق هم شده است. در قسمت فرمان سیستم حسگر سرعت وجود دارد تا بتواند متناسب با میزان سرعت، میزان سفتی فرمان را تغییر دهد.

چانگان CS35

بد نیست بدانید که در تست تصادف‌های جاده‌ای چین یعنی C-Ncap، چانگان توانسته ۴ ستاره از مجموع ۵ ستاره را دریافت کند و این عدد برای استانداردهای اروپایی معادل ۲ ستاره است. بسته به این که انتخاب شما کدام نوع از این خودرو است، می‌توانید از ۹ تا ۱۳ هزار دلار بابت خرید آن بپردازید. در ایران نیز چانگان CS35 با قیمت ۵۸۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در یک نگاه می‌توان مزایای این خودرو را به شرح زیر دسته‌بندی کرد:

  • ارتفاع بالاتر نسبت به رقیب
  • رینگ و لاستیک‌های بزرگ تر نسبت به رقیب
  • کیفیت بالای موتور
  • مصرف سوخت مناسب
  • ترمزهای با کیفیت
  • هندلینگ خوب
  • طراحی بیرونی و داخلی زیبا

همچنین در کنار این مزایا می‌توان چندین عیب و ایراد نیز برای آن در نظر گرفت:

  • افت قیمت زیاد
  • عدم وجود ESP در نمونه‌های مونتاژی سایپا
  • کیفیت پایین مواد به کار رفته در کابین
  • فضای کم صندوق عقب
  • گیربکس قدیمی و نه چندان هوشمند
  • شتاب پایین
  • نفوذ سر و صدای محیط به داخل کابین

چانگان CS35

جک S3

نمایشگاه خودروی شانگهای چین در سال ۲۰۱۴، میزبان خودرویی کراس اوور به نام جک S3 بود. دو سال بعد از عرضه این خودرو در بازارهای جهانی، فیس لیفتی جدید از آن رونمایی شد و تنها تفاوت ظاهری آن نسبت به قبل در چراغ‌ها خلاصه می‌شد. پلتفرمی که روی این خودرو سوار است، همان پلتفرمی است که شرکت خودروسازی کرمان موتور روی جک J4 قرار می‌دهد.

پیشرانه این کراس اوور ۱.۵ لیتری است و می‌تواند تا حداکثر ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. انتقال قدرت موتور در این خودرو توسط گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ‌ها انجام می‌شود. گروه خودروسازی کرمان موتور پیش از مونتاژ این محصول قصد داشت از یک موتور تنفس طبیعی ۱۵۰۰ سی‌سی استفاده کند اما منصرف شد. این موتور می‌توانست ۹ اسب بخار بیشتر قدرت تولید کند.

موتور ۱۶۰۰ سی سی جک S3 در ارتفاع پایین‌تری نسبت به رقیب خود قرار گرفته و همین می‌تواند باعث شود تا در تصادفات جاده‌ای میزان فشار وارده بر جلوی ماشین کمتر به سرنشینان وارد شود. جک S3 به علت برخورداری از ابعادی کوچک، مینی کراس اووری محسوب می‌شود که می‌تواند در عبور و مرور شهری بسیار کاربردی و جذاب باشد.

جک s3

طول این خودرو ۴۳۲۵ میلی‌متر، عرض آن ۱۷۶۵ میلی‌متر و ارتفاع آن ۱۶۶۰ میلی‌متر خواهد بود. این خودرو نیز شبیه رقیب چانگانی خود است و هر دو از مینی کراس اوورهای فعلی بازار ایران به حساب می‌آیند. وزن خودروی جک ۱۲۵۰ کیلوگرم است و اگر در همان وهله اول به طراحی آن نگاه کنیم، با طراحی مدرنی مواجه می‌شویم که البته نسبت به سایر اجزای آن از جمله ارتفاع چندان جالب طراحی نشده است.

متاسفانه داخل کابین این خودرو برخی فنربندی‌ها طوری قرار گرفته که می‌تواند به مرور زمان صدای آزاردهنده‌ای تولید کند و یکی از همین فنربندی‌ها دقیقا زیر داشبورد طراحی شده است. در هر حال با وجود چنین مشکلاتی که آنها را برشمردیم، کابین جک اس ۳ بزرگتر است.

از قسمت‌های خوب خودرو که حس لوکس بودن را به راننده القا می‌کند، طراحی استارت زدن خودرو است. به محض این که سوییچ را بچرخانید و ماشین را روشن کنید، عقربه‌های موتور و سرعت یک بار از اول تا آخر می‌روند و سپس می‌توانید شروع به شتاب‌گیری کنید. در خصوص شتاب‌گیری هم باید خاطر نشان کنیم که اگرچه این خودرو صفر تا صدش بهتر از چانگان است، اما همچنان خوب و قابل قبول ارزیابی نمی‌شود.

جک s3

در خصوص سیستم تعلیق خشک چانگان صحبت کردیم و حالا نوبت به سیستم تعلیق نرم تر جک S3 می‌رسد. سیستم مورد اشاره در مینی کراس اوور چینی، نرم‌تر از چانگان است و مجهز به سیستم پایداری ESC یا همان ESP است. اگر بخواهیم مطابق با استانداردهای موسسه C-Ncap پیش برویم، باید بگوییم بر خلاف چانگان که موفق به دریافت ۴ ستاره از ۵ ستاره شده بود، جک اس ۳ موفق به دریافت ۵ ستاره آن شده است.

هم اکنون در خود چین و دیگر بازارهای آسیایی نسخه فیس لیفت این خودرو در حال عرضه است، اما در ایران مدل نسل اولی آن مونتاژ می‌شود که قیمتی حدود ۶۲۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان دارد. در پایان نیز نیم نگاهی به مزایا و معایب این خودرو می‌اندازیم.

در یک نگاه می‌توان مزایای این خودرو را به شرح زیر دسته‌بندی کرد:

  • گیربکس جدیدتر نسبت به رقیب خود و همچنین شتاب بهتر
  • صندوق عقب جادارتر نسبت به رقیب
  • ایمنی بیشتر با وجود تعداد ایربگ‌های کمتر در بازار ایران نسبت به رقیب
  • امکانات رفاهی مناسب و بیشتر از رقیب خود
  • سیستم ترمزی کامل و با کیفیت
  • ایمنی خوب
  • هندلینگ خوب
  • طراحی داخلی مدرن

جک s3

همچنین در کنار این مزایا، بد نیست نگاهی هم به معایب این مینی کراس اوور داشته باشیم:

  • کیفیت پایین مواد به کار رفته در کابین
  • سایز رینگ و لاستیک کوچکتر نسبیت به رقیب
  • تعداد ایربگ‌های کمتر در مقایسه با رقیب
  • کم بودن حجم باک بنزین
  • طراحی ناهماهنگ بیرونی نسبت به جثه کلی خودرو
  • قدرت نه چندان بالای موتور خودرو
  • نفوذ صدای موتور به داخل کابین در دور موتورهای بالا

و به نظر می‌رسد باید نگاهی هم به امکانات رفاهی این دو خودرو بیندازیم. از چانگان CS35 شروع می‌کنیم و امکانات رفاهی و آپشن‌های این خودرو را در یک نگاه بر می‌شمریم:

برف پاک کن شیشه عقب، ریموت کنترل تاشو، کمربندهای ایمنی مجهز به سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع، هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی، کنترل فشار باد تایرها TPMS، فرمان برقی EPS با قابلیت تنظیم ارتفاع، سوکت پاور ۱۲ ولت روی داشبورد، سیستم ضد سرقت، رینگ ۱۷ اینچ آلومینیومی، کروز کنترل، قفل مرکزی، سیستم تهویه دستی، سانروف، سنسور نور، کامپیوتر سفری، سنسور پارک عقب، ترمزهای ABS-EBD-BAS، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، ۶ بلندگو، سیستم پخش MP3، مانیتور ۸ اینچی، آینه‌های جانبی با تنظیمات برقی مجهز به چراغ راهنما و قابلیت تاشو برقی، دی لایت و اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع و ۴ عدد کیسه هوا.

جک s3

از طرف دیگر خودروی جک S3 نیز امکانات و آپشن‌های خوبی دارد که آن را تبدیل به کراس اووری جمع‌و‌جور و شهری می‌کند. امکانات رفاهی این خودروی چینی به شرح زیر خواهد بود:

دوربین دنده عقب، برف پاک کن شیشه عقب، ریموت کنترل تاشو، کمربندهای ایمنی مجهز به سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع، هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی، کنترل فشار باد تایرها TPMS، فرمان برقی EPS با قابلیت تنظیم ارتفاع، سوکت پاور ۱۲ ولت روی داشبورد، سیستم ضد سرقت، رینگ ۱۶ اینچ آلومینیومی (کوچکتر نسبت به چانگان)، کروز کنترل، قفل مرکزی، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف، سنسور نور، کامپیوتر سفری، سنسور پارک عقب، ترمزهای ABS-EBD-HBA-HAC-ESC(ESP)، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، ۶ بلندگو، ورودی ipod، ورودی AUX و USB، بلوتوث، سیستم پخش MP5، مانیتور ۷ اینچی (کوچکتر از چانگان)، آینه‌های جانبی با تنظیمات برقی مجهز به چراغ راهنما و تاشو دستی و گرم‌کن، چراغ‌های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، دی لایت و اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب و ۲ عدد کیسه هوا.

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید، در زمینه مشخصات فنی با چشم‌پوشی از برخی جزئیات می‌توان گفت که بین این دو خودرو، اختلاف فاحشی وجود ندارد، اما اگر به دنبال امکانات رفاهی بیشتر و سیستم تعلیق نرم‌تر هستید، پیشنهاد می‌کنیم جک S3 بخرید. البته اگر قصد دارید با خودروی خود در جاده‌های ناهموار و خاکی رفت و آمد داشته باشید و حس بهتری از یک کراس اوور واقعی کسب کنید، چانگان گزینه بهتری خواهد بود. به نظر شما برنده رقابت چانگان CS35 در برابر جک S3 کیست؟

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.