تاریخ انتشار : شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر : 71978

چانگان C385؛ سدان الکتریکی جدید چینی ها برای رقابت با تسلا مدل ۳ با احتمال ورود به ایران + ویدیو

چانگان C385؛ سدان الکتریکی جدید چینی ها برای رقابت با تسلا مدل ۳ با احتمال ورود به ایران + ویدیو

چانگان C385؛ سدان الکتریکی جدید چینی ها برای رقابت با تسلا مدل ۳ با احتمال ورود به ایران + ویدیوچانگان C385 یک سدان برقی چینی است که می‌خواهد به رقیب خودرو برقی تسلا مدل ۳ تبدیل شود. اما این ادعای چشم..

چانگان C385؛ سدان الکتریکی جدید چینی ها برای رقابت با تسلا مدل ۳ با احتمال ورود به ایران + ویدیو

چانگان C385 یک سدان برقی چینی است که می‌خواهد به رقیب خودرو برقی تسلا مدل ۳ تبدیل شود. اما این ادعای چشم بادامی‌ها تا چه اندازه درست است؟

همانطور که می‌دانیم، دو شرکت بزرگ خودروسازی چینی یعنی BYD و چانگان، تقریبا به غول کلاس خودروهای برقی در این کشور تبدیل شده‌اند. به طوری که گفته می‌شود محصولات برقی این دو کارخانه، شاید به زودی از کشورهای اروپایی و آمریکایی سر دربیاورند.

سدان برقی چانگان شلنا C385 (Changan Shenlan C385) آخرین محصول این برند است که از همان ابتدای معرفی طرح‌های مفهومی خود، سر و صدای زیادی به پا کرده بود. اما پس از رونمایی رسمی، وقت آن رسیده است که به این خودرو الکتریکی جذاب نگاهی داشته باشیم و مهم‌تر از همه، احتمال ورود این خودرو به کشور خودمان را هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید. اما در ابتدا اجازه دهید که به سراغ ویدیو معرفی رسمی چانگان C385 برویم.

فهرست مطالب:

  • معرفی چانگان C385
  • نسخه‌های مختلف چانگان C385
  • امکانات رانندگی خودکار در چانگان C385 و تکنولوژی گرم کردن باتری‌ها در زمستان
  • طراحی ظاهری و ابعاد سدان جمع و جور جدید چینی‌ها
  • کابین تقریبا قدیمی و کلاسیک
  • قیمت چانگان C385، زمان ورود به بازار و احتمال سفر به ایران

معرفی چانگان C385

چانگان C385

در ابتدا باید بگوییم که ساخت این محصول، توسط زیر مجموعه‌ی چانگان به نام شلنا (Shelena) انجام شده است و برخلاف تصاویر واضحی که از ظاهر و کابین آن منتشر شده، هنوز نمی‌دانیم که لوگو برند چانگان – شلنا به چه شکلی خواهد بود.

به هر حال از آن‌ جایی که چینی‌ها می‌خواهند تا بیشترین تعداد مشتریانِ ممکن را داشته باشند، می‌بینیم که این خودرو در سه سگمنت EV (تماما برق)، EREV (نسخه برقی به همراه یک موتور بنزینی به عنوان ژنراتور باتری‌ها) و FCEV (نسخه سلول هیدروژنی یا همان خودرو هیدروژنی) به بازار می‌آید.

چانگان C385

به علاوه بد نیست بدانید که این خودرو، محصول مشترک غول‌های تکنولوژی جهان یعنی هواوی، CATL (بزرگ‌ترین باتری ساز خودروهای برقی در چین) و چانگان – شلنا محسوب می‌شود که بر اساس پلتفرم پیشرفته‌ی «چانگان EPA 1» متولد شده است.

نسخه‌های مختلف چانگان C385

چانگان C385

در قسمت قبلی، راجع به اصطلاحاتی مثل EV و ECEV صحبت کردیم اما این نسخه‌ها دقیقا چه ویژگی‌هایی دارند؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

نسخه EV

چانگان C385 در نسخه EV، می‌تواند شعاع پیمایش ۷۰۰ کیلومتری را به مالک خود هدیه دهد. این عدد به لطف یک موتور الکتریکی در محور عقب خودرو بدست آمده که می‌تواند ۲۵۸ اسب بخار (۱۹۰ کیلو وات) قدرت تولید کند. این موتور به صورت اختصاصی توسط چانگان به تولید رسیده و جزو پیشرفته‌ترین موتورهای الکتریکی چینی‌ها محسوب می‌شود که مصرف انرژی آن در هر ۱۰۰ کیلومتر به کمتر از ۱۲.۳ کیلو وات ساعت می‌رسد! شرکت چانگان هنوز در مورد ظرفیت باتری‌های خودرو، صحبتی نکرده است اما با توجه به شعاع پیمایش و مصرف انرژی، می‌تواند پکیج باتری‌های ۹۰ کیلو وات ساعتی را برای این خودرو در نظر گرفت. عدد ۹۰ کیلو وات ساعت برای باتری خودروهای الکتریکی تقریبا یک عدد شناخته شده است و شارژرهای سوپر فست ۱۵۰ کیلو واتی، می‌توانند این باتری‌ها را در کمتر از نیم ساعت، به صورت کامل شارژ کنند.

چانگان C385

بد نیست به یک نکته دیگر هم بپردازیم. تسلا مدل ۳ به عنوان اصلی‌ترین رقیب این خودرو معرفی شده است اما به نظر می‌رسد که یک جای کار ایراد دارد! شعاع حرکتی نسخه RWD تسلا مدل ۳ به کمتر از ۵۰۰ کیلومتر محدود شده و تک موتور الکتریکی آن می‌تواند ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید کند. پس می‌توان گفت که چانگان C385، یک سر و گردن بالاتر از خودرو الکتریکی ایلان ماسک قرار می‌گیرد! هرچند که مدل ۳ در نسخه AWD هم به بازار آمده ولی ساخت نسخه AWD چانگان C385 هنوز به صورت رسمی تایید نشده. به هر حال هرچند که این خودرو فعلا فقط در نسخه RWD معرفی شده اما «سیستم تعلیق مستقل چند پیوندی» آن، کاملا توانایی هندل کردن قابلیت AWD را هم خواهد داشت.

نسخه EREV

چانگان C385

معرفی نسخه EREV

کلمه‌ EREV (extended range electric vehicle)، به خودروهای الکتریکی گفته می‌شود که به منظور افزایش شعاع پیمایش، یک موتور بنزینی در آن‌ها تعبیه شده باشد؛ اما فقط برای شارژ کردن باتری‌ها و نه برای افزایش قدرت خودرو! ساخت خودروهای EREV به مهارت و تکنولوژی بالایی نیاز دارد چرا که گذاشتن یک موتور بنزینی اشتباه در آن‌ها، می‌تواند بهره وری کلی را پایین بیاورد.

چانگان C385 در نسخه EREV از شعاع حرکتی ۱۲۰۰ کیلومتری، آن هم فقط در یک بار شارژ بهره می‌برد و مصرف سوخت ژنراتور بنزینی آن هم به کمتر از ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. این نسخه هم به مانند مدل EV، از یک موتور الکتریکی ۲۴۸ اسب بخاری در محور عقب بهره می‌برد.

نسخه FCEV

چانگان C385

خودروهای هیدروژنی درست در لبه‌ی پرتگاه قرار دارند و هنوز مشخص نیست که چرا چانگان، یکی از بهترین و انقلابی‌ترین محصولات خود را بر اساس سوخت «سلول هیدروژنی» روانه بازار کرده است. به هر حال این نسخه هم به مانند مدل EV، از شعاع پیمایش ۷۰۰ کیلومتری و تک موتور الکتریکی ۲۴۸ اسب بخاری در محور عقب بهره می‌برد. شاید تنها برتری این نسخه نسبت‌ به دو مدل قبلی، در مدت زمان سوختگیری باشد چرا که باک آن، در کمتر از ۳ دقیقه پر می‌شود. همچنین مصرف سوخت نسخه FCEV هم در حدود ۰.۶۵ کیلوگرم در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

امکانات رانندگی خودکار در چانگان C385 و تکنولوژی گرم کردن باتری‌ها در زمستان

چانگان C385

۲۷ سنسور مختلف در کنار دوربین‌های امنیتی و پردازنده قدرتمند قدرتمند ۸۱۵۵ ساخت کوالکام، می‌توانند رانندگی خودکار سطح L4 را به مالک چانگان C385 هدیه دهند. رانندگی خودکار سطح L4 به صورت کلی می‌تواند یک رانندگی بدون دخالت انسان را در سرعت‌ ۵۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار راننده قرار دهد. هرچند که این عدد می‌تواند تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت هم افزایش پیدا کند ولی در این حالت، حتما به کنترل کامل راننده نیاز خواهد بود. همچنین بد نیست بدانید که یک سرویس تاکسی آمریکایی، به تازگی با استفاده از سطح L4 در خودروهای خود، توانسته تا رکورد مجموع رانندگی ۱۶ میلیون کیلومتر را پشت سر بگذارد؛ آن هم فقط با ۵ مورد اشتباه! پس می‌توان گفت که سطح رانندگی خودکار L4، دقیقا همان چیزی است که می‌تواند خیال شما را در یک رانندگی درون شهری، آسوده نگه دارد.

چانگان C385

گه دارد. می‌دانیم که گرم کردن باتری‌های خودروهای برقی در فصل زمستان، یکی از معضلات حل نشده‌ی آن‌ها است. بهترین عملکرد باتری‌های خودروهای برقی، در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه خواهد بود. بنابراین شرکت چانگان از تکنولوژی «پالس گرمایی فرکانس بالا» برای گرم کردن آن‌ها استفاده کرده است که می‌تواند باتری‌های خودرو را فقط در عرض ۵ دقیقه، از دمای -۳۰ درجه سانتی گراد به ۲۰ درجه سانتی گراد برساند.

طراحی ظاهری و ابعاد سدان جمع و جور جدید چینی‌ها

چانگان C385

هدف چانگان – شلنا از C385، یک خودرو در سگمنت «سدان کامپکت» یا همان سدان جمع و جور بوده و می‌بینم که چینی‌ها این کار را به نحو احسنت به سرانجام رسانده‌‌اند. چانگان C385 با ابعاد ۴۸۲۰ میلی‌متر طول، ۱۸۹۰ میلی‌متر عرض و ۱۴۸۰ میلی‌متر ارتفاع به همراه ۲۹۰۰ میلی‌متر فاصله محوری، بدون نقص‌ترین تعریفِ «سدان کامپکت» است.

چانگان C385

معمولا با توجه به ابعاد کوچک این کلاس، دست طراحان در ساخت یک بدنه‌ی آیرودینامیکی بسته است اما چانگان C385 با ضریب درگ فوق العاده‌ی ۰.۲۳Cd، اینجاست تا تمام قوانین را به هم بزند. شاید این موضوع در جلوپنجره خودرو نمایان نباشد اما وقتی که با قسمت عقب آن نگاه می‌کنید، دقیقا معنی «فست بک» بودن را متوجه خواهید شد.

چانگان سعی کرده که تا جای ممکن، این خودرو را به محصولات پرچمدار و لوکس بازار جهانی خودرو نزدیک کند. از این رو، دستگیره‌های درب آن به صورت مخفی (pop up door handle) طراحی شده‌اند که نمای کناری خودرو را تقریبا یکدست‌تر جلوه می‌دهد. در نمای عقب هم تقریبا می‌توانید یک پریوس را ببینید که به چراغ‌های یک تکه مجهز شده؛ یعنی دقیقا همان چیزی که سلیقه‌ی آمریکایی‌ و اروپایی‌ها را هدف گرفته است.

چانگان C385

در جلو پنجره خودرو، تقریبا همه چیز ساده است و به نوعی در این قسمت می‌توانید حس و حال طراحی تسلا مدل ۳ را ببینید. چرا که جلو پنجره‌ی مدل ۳ هم تقریبا یکپارچه‌ و بدون بریدگی یا تورفتگی است. به علاوه طراحی چراغ‌ها هم کمی به کپی کاری چینی‌ها از لامبورگینی اشاره داد. نهایتا به رینگ‌های ستاره‌ای و دو رنگ آن می‌رسیم که با ابعاد ۱۸ اینچی خود در کنار سقف پانارومیک مشکی خودرو، تقریبا حال و هوای اسپرت بودن را حفظ کرده‌اند.

کابین تقریبا قدیمی و کلاسیک

چانگان C385

اتاق خودرو دقیقا جایی است که نشان می‌دهد چینی‌ها در ساخت یک خودرو کامل و پرفکت، هنوز ناتوان هستند. برخلاف طراحی ظاهری بدون نقص چانگان C385، کابین این خودرو از ایرادات فراوانی رنج می‌برد. برای مثال نمایشگر آن به صورت دو تکه طراحی شده و از نمایشگر دوال اسکرین خبری نیست! آن هم در زمانی که اکثر خودروهای میان رده‌ی چینی هم به این آپشن مجهز هستند. در ادامه به فرمان D شکل و دو پره‌ی آن می‌رسیم که باز هم یک نمای اسپرت را به وجود آورده است و نهایتا با تریم تمام مشکی خودرو در کنار کنسول وسط یک تکه و یک جالیوانی در سمت راننده، کار خود را به پایان می‌رسانیم. به هرحال تصویر موجود در این نوشته، تنها عکسی است که از کابین چانگان C385 وجود دارد و برای نمایش جزئیات بیشتر، فعلا باید منتظر باشیم.

قیمت چانگان C385، زمان ورود به بازار و احتمال سفر به ایران

چانگان C385

در مراسم معرفی رسمی، قیمت چانگان C385 در بازه‌ی ۳۱ تا ۴۷ هزار دلار عنوان شده است که با توجه به رقابت آن با تسلا مدل ۳، یک عدد کاملا رقابتی به نظر می‌رسد.

بد نیست بدانید که نمایندگان ارشدِ دیگر کشورهای آسیایی چانگان (مثل نمایندگان کشورهای عربی و …) هم در این مراسم حضور داشته‌اند. بنابراین می‌توان گفت که با یک محصول جهانی طرف هستیم و با توجه به حضور قدرتمند چانگان در بازار ایران، می‌توان انتظار داشت که چانگان C385 به عنوان یکی از گزینه‌های«اولین خودرو چینی برقی بازار ایران»، در نظر گرفته شود.

جذاب ترین مطالب دنیای خودرو:

سدان الکتریکی چانگان Shenlan C385 برای اولین بار به بزرگراه‌های چین آمد

خودرو برقی چانگان C385 با تکنولوژی پالس گرمایی فرکانس بالا، به بازار می‌آید

معرفی چانگان Oshan X7، کراس اوور چینی جدید بازار پاکستان

تهیه شده در وبسایت گجت نیوزمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.