تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۶:۴۵
کد خبر : 69688

پیش فروش خودروهای وارداتی در فضای مجازی با قیمت های نجومی

پیش فروش خودروهای وارداتی در فضای مجازی با قیمت های نجومی

پیش فروش خودروهای وارداتی در فضای مجازی با قیمت های نجومیبه دنبال انتشار آگهی های پیش فروش خودروهای وارداتی در فضای مجازی با قیمت های نجومی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان درباره کلاهبرداری بودن این آگه..

پیش فروش خودروهای وارداتی در فضای مجازی با قیمت های نجومی

به دنبال انتشار آگهی های پیش فروش خودروهای وارداتی در فضای مجازی با قیمت های نجومی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان درباره کلاهبرداری بودن این آگهی‌ها به مردم هشدار داده است.

به دنبال انتشار اخباری درباره آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، اخیرا شاهد آگهی های پیش فروش خودروهای وارداتی در فضای مجازی بودیم که در این آگهی‌ها، قیمت‌های نجومی روی خودروهای خارجی گذاشته شده است. به نظر می‌رسد این ترفندی جدید برای کلاهبرداران در بازار خودرو است و به همین خاطر سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز با صدور اطلاعیه‌ای درباره این آگهی‌ها به مردم هشدار داده است.

شگرد جدید کلاهبرداران در آستانه آزادسازی واردات خودرو

تقریبا در یک ماه اخیر، آگهی‌هایی درباره فروش خودروهای وارداتی مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در فضای مجازی منتشر شده است. از جمله این خودروها می‌توان به تویوتا لندکروز ۲۰۲۱ و تویوتا هایلوکس ۲۰۲۰ اشاره کرد. اما آیا اصلا این خودروها در بازار ایران موجود هستند یا این آگهی‌ها فقط شگرد جدید کلاهبرداران در بازار خودرو محسوب می‌شوند؟ امیرحسین کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در این باره می‌گوید به دلیل ضعف دولت، گاهی خودروهای جدید خارجی در کشور مشاهده می‌شوند. بسیاری از نهادهای حاکمیتی غیر رسمی به تجارت مشغول شده‌اند و به همین خاطر در پشت پرده، گاهی این خودروها وارد کشور می‌شوند که این موضوع اصلا قابل کتمان نیست.

پیش فروش خودروهای وارداتی

با وجود این، به نظر می‌رسد بسیاری از این آگهی های پیش فروش خودروهای وارداتی که معمولا با قیمت‌های نجومی و عجیب و غریبی همراه هستند، کلاهبرداری و جعلی بوده‌اند. کاکایی در همین باره اظهار کرد اگر واردات خودرو آزاد شود، بازار کلاهبرداری هم داغ می‌شود و دوران سختی در زمان آزادسازی واردات پیش رو خواهیم داشت. وی در ادامه افزود:

در سال ۹۶ هم این اتفاق رخ داد و بسیاری از مردم در دام کلاهبرداران گرفتار شدند، اما سیستم تنظیم‌گری برای جلوگیری از این اتفاق خیلی دیر واکنش نشان داد. در آن سال تبلیغاتی در کشور دیده می‌شد که حتی در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هم به چشم می‌خوردند، اما مشخص شد که بیشتر آنها کلاهبرداری بوده است. باید از مسئولان بخواهیم فکری به حال این تبلیغات بکنند و باید بستر اطلاعاتی آماده شود که هنگام خرید، کلاهبرداری صورت نگیرد.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم بیان کرد در حال حاضر به جز خودروهایی مانند هایلوکس که کاربری خاص دارند، هیچ خودروی خارجی اجازه ورود به کشور ندارد و این آگهی‌ها یقینا کلاهبرداری هستند. وی چند ماه پیش نیز گفته بود تا وقتی که طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو به قانون تبدیل شود و شاهد ابلاغ و اجرای آن نباشیم، مردم هیچ‌گونه وجهی و به هیچ شکلی به هیچکس برای پیش خرید خودروهای وارداتی نپردازند. دادفر اضافه کرد:

با به جریان افتادن طرح مجلس، افراد سودجو به پیش فروش خودروهای مدل سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اقدام کرده‌اند و می‌گویند پیش ثبت سفارش یا ثبت سفارش دارند و از مردم می‌خواهند ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت خودرو را بر اساس قیمت سایت در مبدا پرداخت کنند تا پس از آزادسازی واردات خودرو، این افراد در لیست اولین کسانی قرار بگیرند که خودروهای وارداتی خریداری شده را دریافت می‌کنند.

پیش فروش خودروهای وارداتی

با وجود این هشدارها، همچنان می‌بینیم که آگهی های پیش فروش خودروهای وارداتی با قیمت‌های نجومی در فضای مجازی منتشر می‌شوند و متاسفانه افراد زیادی هم در دام این کلاهبرداران گرفتار می‌شوند. در همین راستا، به تازگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اطلاعیه‌ای صادر کرد و به مردم هشدار داد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

هشدار درباره آگهی های پیش فروش خودروهای وارداتی

نظر به این که اخیرا در فضای مجازی شاهد انعکاس حجم بالای درج آگهی های فروش خودرو تحت روش‌های مختلف هستیم، بنابراین به منظور تنویر افکار عمومی و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی آتی و متضرر نشدن هموطنان در مراحل ثبت نام، خرید و تحویل خودرو، موارد زیر مورد تاکید است:

۱. متقاضیان خرید خودرو باید صرفا از طریق اطلاعیه‌های موجود در سایت‌های رسمی شرکت‌های تولیدکننده و در چارچوب بخشنامه‌های رسمی صادره که شماره و تاریخ مجوزهای اخذ شده در آن درج شده اقدام به ثبت نام کنند.

۲. هرگونه آگهی و اطلاعیه صادره در فضای مجازی که همزمان از طریق شرکت‌های اصلی اطلاع‌رسانی نشده باشد فاقد وجاهت قانونی است.

۳. تمامی شرکت‌های تولیدکننده خودرو مکلف به اطلاع‌رسانی سریع و جامع بخشنامه‌های فروش از طریق سایت رسمی شرکت و با درج شماره و تاریخ مجوز اخذ شده از وزارت صمت هستند.

۴. تمامی روش‌های فروش با موعد تحویل بیش از یک ماه نیازمند اخذ مجوز است.

۵. برای آن دسته از خودروهایی که برای اولین بار قرار است وارد چرخه عرضه در کشور شود، قبل از اعلام شرایط فروش صرفا از طریق سایت رسمی شرکت،‌ دریافت هرگونه وجه از طریق شرکت اصلی یا نمایندگی‌ها با عناوین فروش حواله، دریافت وجه علی‌الحساب و… ممنوع است.

۶. با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور، صدور هرگونه اطلاعیه پیش فروش خودروهای وارداتی در فضای مجازی فاقد وجاهت است.

منبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.