تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
کد خبر : 24887

پیش‌بینی نگران کننده سازمان ملل در مورد گرمایش هوا در ۵ سال آینده

پیش‌بینی نگران کننده سازمان ملل در مورد گرمایش هوا در ۵ سال آینده

پیش‌بینی نگران کننده سازمان ملل در مورد گرمایش هوا در ۵ سال آینده وضعیت گرمایش هوا در آینده چگونه خواهد بود؟ به تازگی سازمان ملل متحد (UN) اطلاعات نگران کننده‌ای را در مورد گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی در پنج سال آینده منتشر کرده است.
به تازگی سازمان ملل متحد (UN) اطلاعات جالب‌توجه و در عین حال نگران ‌کننده‌ای را در مورد وضعیت تغییرات آب و هوایی و گرمایش هوا در آینده منتشر کرده است؛ در بررسی این اطلاعات و هشدارها با ما همراه باشید.
پیش‌بینی گرمایش هوا در آینده سازمان هواشناسی جهانی (WMO) در پنجشنبه گذشته اعلام کرد که در ۵ سال آینده، هر سال یک درجه سلسیوس به دمای میانگین سیاره افزوده می‌شود. این سازمان که زیر نظر سازمان ملل و در ژنو فعالیت دارد، اعلام کرده که پنج سال گذشته گرم‌ترین نیم‌دهه ثبت شده در طول تاریخ بوده و بر اساس پیش‌بینی‌های سالانه آب و هوایی انجام شده، گفته شده که به احتمال ۲۰ درصد در طول یک سال، دمای میانگین سیاره ۱.۵ درجه از دمای میانگین بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بالاتر می‌رود.
بررسی‌های WMO نشان می‌دهند که گرمایش هوا در آینده و بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴،..

پیش‌بینی نگران کننده سازمان ملل در مورد گرمایش هوا در ۵ سال آینده

وضعیت گرمایش هوا در آینده چگونه خواهد بود؟ به تازگی سازمان ملل متحد (UN) اطلاعات نگران کننده‌ای را در مورد گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی در پنج سال آینده منتشر کرده است.

به تازگی سازمان ملل متحد (UN) اطلاعات جالب‌توجه و در عین حال نگران ‌کننده‌ای را در مورد وضعیت تغییرات آب و هوایی و گرمایش هوا در آینده منتشر کرده است؛ در بررسی این اطلاعات و هشدارها با ما همراه باشید.

پیش‌بینی گرمایش هوا در آینده

سازمان هواشناسی جهانی (WMO) در پنجشنبه گذشته اعلام کرد که در ۵ سال آینده، هر سال یک درجه سلسیوس به دمای میانگین سیاره افزوده می‌شود. این سازمان که زیر نظر سازمان ملل و در ژنو فعالیت دارد، اعلام کرده که پنج سال گذشته گرم‌ترین نیم‌دهه ثبت شده در طول تاریخ بوده و بر اساس پیش‌بینی‌های سالانه آب و هوایی انجام شده، گفته شده که به احتمال ۲۰ درصد در طول یک سال، دمای میانگین سیاره ۱.۵ درجه از دمای میانگین بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بالاتر می‌رود.

بررسی‌های WMO نشان می‌دهند که گرمایش هوا در آینده و بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، حدودا ۰.۹۱ تا ۱.۵۹ درجه سلسیوس از دمای زمین قبل از انقلاب صنعتی بیشتر خواهد بود. به صورت کلی هم می‌توان گفت که تقریبا تمامی مناطق زمین به غیر از قسمت‌هایی از اقیانوس‌های جنوبی گرم‌تر از گذشته خواهند بود.

پتری تالاس (Petteri Taalas)، یکی از مدیران سازمان هواشناسی جهانی می‌گوید که یکی از اصلی‌ترین اهداف موافقت‌نامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی این بود که در قرن حاضر، کشورهای جهان با همکاری گسترده از بالا رفتن دمای میانگین سیاره بیشتر از ۲ درجه سلسیوس نسبت به قبل از انقلاب صنعتی جلوگیری کنند.

پیش‌بینی نگران کننده سازمان ملل از گرمایش هوا در 5 سال آینده

با این حال بررسی‌های اخیر و آنالیز شرایط گرمایش هوا در آینده توسط متخصصان WMO نشان می‌دهد که رسیدن به چنین هدفی بسیار چالش‌برانگیزتر از آن چیز است که تصور می‌شود. به علاوه در توافقنامه پاریس هدف دوم تلاش برای رساندن تغییر دمای مورد نظر از ۲ درجه به ۱.۵ درجه سلسیوس بود، اما می‌بینیم که در مدت زمانی کمتر از یک دهه، احتمال رد شدن از مرز ۱.۵ درجه سلسیوس بسیار قوی است.

عوامل تاثیرگذار دیگر

توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ منعقد شد و هدف آن متحد کردن کشورهای اصلی تولید کننده گازهای گلخانه‌ای برای کاهش میزان تولید گازهای مورد نظر از طریق فعالیت‌های صنعتی گوناگون بود.

از طرف دیگر پیش‌بینی‌های سازمان جهانی هواشناسی بحث فعالیت مجدد واحدهای صنعتی بعد از پایان پاندمی کووید ۱۹ را در نظر نگرفته است؛ لازم به ذکر بوده که تولید گازهای گلخانه‌ای توسط کارخانه‌ها و صنایعی که به واسط شیوع بیماری کرونا، ضررهایی را متحمل شده‌اند، در ماه‌های اخیر کاهش یافته و انتظار می‌رود که این صنایع برای جبران ضررهای خود فعالیت‌های مخرب را پس از اتمام همه‌گیری، با شدتی بیشتر از سر بگیرند.

همچنین بخوانید:

پاندمی ویروس کرونا جان انسان‌های زیادی را نجات داده است!

حتی ممکن است که این موضوع تاثیرات مثبت کووید ۱۹ روی گرمایش زمین را در مدت کوتاهی از بین برده و در نهایت ضرری بسیار بیشتر از وضعیتی که پاندمی کرونا رخ نمی‌داد را به وجود آورد. به همین دلیل بوده که انتظارات در مورد گرمایش هوا در آینده چندان خوش‌بینانه نیستند.

همچنین، تالاس می‌گوید که به واسطه طول عمر بسیار بالای کربن دی ‌اکسید در اتمسفر، انتظار نمی‌رود که توقف فعالیت‌های صنعتی در نتیجه شیوع این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی، از میزان گازهای CO2 جو زمین کم کند و همین گازها هستند باعث گرم شدن زمین می‌شود.

تاثیرات جانبی گرمایش زمین

جالب است بدانیم که گازهای گلخانه‌ای این‌چنینی برخلاف گازهای معمولی که قبل از انقلاب صنعتی در اتمسفر بودند، ظرفیت بیشتری برای جذب و نگه‌داشتن گرمای تابیده شده از نور خورشید را دارند؛ بنابراین وقتی نور خورشید به چنین گازهایی می‌تابد، آن‌ها بیشتر از گازهای چندین قرن پیش حرارت را نگه می‌دارند و همین موضوع هرسال سیاره را گرم‌تر و گرم‌تر می‌کند. از طرف دیگر هرچه انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر بیشتر شود، حجم گازهای جاذب حرارت در اتمسفر هم افزایش یافته و میزان گرمایش هوا در آینده را بیشتر می‌کند.

تحقیقات متخصصان سازمان WMO نشان داده که در حال حاضر دمای سیاره ۱ درجه سلسیوس بالاتر از دما در قبل از انقلاب صنعتی بوده و داده‌های مربوط به پیش‌بینی وضعیت بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ نشان می‌دهند که به احتمال ۷۰ درصد، تنها در یک ماه از این دوره ۵ ساله دما ۱.۵ درجه بیشتر از دمای میانگین قبلی زمین خواهد شد.

اما همان‌طور که انتظار می‌رود، گرم شدن زمین تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود و باید آماده تغییرات خطرناک و شدیدی در آینده باشیم؛ بررسی‌ها نشان داده که بادهای منطقه آتلانتیک شمالی شدیدتر از گذشته خواهند بود و در نتیجه، بادها و طوفان‌های خطرناکی غرب اروپا را هدف قرار می‌دهند. مناطق دارای عرض جغرافیایی بالا و همچنین شمال آفریقا هم مرطوب‌تر از گذشته خواهند بود.

سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرده که تنها در سال جاری میلادی، جنوب قاره آمریکا، جنوب آفریقا و همچنین کشورهای استرالیا و نیوزیلند نسبت به سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ خشک‌تر خواهند بود. در عین حال انتظار داریم که قطب شمال تا دو برابر از وضعیت میانگین سیاره گرم شود و کمترین گرمایش هوا در آینده هم به مناطق استوایی و همچنین مناطق دارای عرض جغرافیایی متوسط در نیمکره جنوبی زمین اختصاص خواهد داشت.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.