تاریخ انتشار : شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
کد خبر : 55297

پیام تبریک جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک خطاب به جناب آقای دکتر عیسی زارع پور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات

پیام تبریک جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک خطاب به جناب آقای دکتر عیسی زارع پور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای دکترعیسی زارع پور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات سلام علیکم؛ سنت عمومی بر آن است که در صورت کسب مقام یا جایگاهی توسط یک مسئول، به او تبریک میگویند و برای او آرزوی موفقیت میکنند، ما هم چنین میکنیم و ضمن آرزوی موفقیت و عاقبت بخیری برای شما …

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکترعیسی زارع پور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات سلام علیکم؛

سنت عمومی بر آن است که در صورت کسب مقام یا جایگاهی توسط یک مسئول، به او تبریک میگویند و برای او آرزوی موفقیت میکنند، ما هم چنین میکنیم و ضمن آرزوی موفقیت و عاقبت بخیری برای شما کسب چنین جایگاهی را با چنین رای بالایی از مجلس شورای اسلامی که به حق شایسته آن بودید، تبریک عرض میکنیم.

اما آنچه تمایز دلدادگان مکتب امام صادق علیه السلام با دیگرِ مردم است آزادی از بند کلیشه های تصنعی و مواجهه بی رودربایستی با حقایق امور است. چنان که آن بزرگوار در پاسخ یکی از یارانش که تصور میکرد اگر حکومت به امام و اطرافیانش رو کند ابتدای آسودگی و نعمت خواهد بود، فرمود «هَیْهَاتَ یَا مُعَلَّى[۱] أَمَا وَ اللَّهِ أَنْ لَوْ کَانَ ذَاکَ مَا کَانَ إِلَّا سِیَاسَهَ اللَّیْلِ وَ سِیَاحَهَ النَّهَارِ وَ لُبْسَ الْخَشِنِ وَ أَکْلَ الْجَشِبِ» چنین نیست ای معلی. به خدا قسم که اگر کار دست ما بود براى ما جز برنامه ریزی شبانه و تلاش روزانه و پوشاک زبر و خوراک سخت، چیزى نبود.

حقیقت آن است که حوزه وزارت شما و موضوع فضای مجازی کشور با تمام تاثیرات عمیقی که بر دین و فرهنگ و اقتصاد و سیاست هشتاد میلیون ایرانی و حتی با نگاهی عمیق تر تاثیرات تمدنی ای که در وسعت جهان اسلام میتواند داشته باشد، مردی پولادین میخواهد که از امروز برای مدت چهار سال روز و شب از هم نشناسد و با کفشی آهنین به دنبال حل مسائل کشور باشد. کسب چنین جایگاهی اگر وسیله ای برای دستیابی به رضایت پروردگار و خدمت به خلق خدا نبود الحق تسلیت داشت!

دکتر زارع پور عزیز از باب «نصح لائمه المسلمین» و «تواصی به حق» چند مورد که به احتمال زیاد خود شما نیز متفطن به آنها هستید اما بیان و تکرار آن خالی از لطف نیست ذکر میکنیم:

۱- خدا ترسی مهمترین نیاز یک وزیر است و آفت آن تمایل به محبوبیت است. در دوره های مختلف نظام اسلامی به وضوح اهمیت و زنده بودن این هشدار نبوی را دیدیم که می فرمود: کسی که به دنبال رضایت مردم از راه نارضایتی خدا باشد، خداوند متعال ستایشگران او را تبدیل به مذمت کنندگان او میکند. (مَنْ طَلَبَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ جَعَلَ اللَّهُ حَامِدَهُ مِنَ النَّاسِ ذَامّاً.)

۲- رعایت انصاف در موضع گیری حول عملکرد پیشینیان از اهمیت بالایی برخوردار است. تاریخ نشان داده مسئولین بعدی همانطور مسئولین حاضر را قضاوت خواهند کرد، که مسئولین حاضر مسئولین قبلی را مورد قضاوت قرار داده اند.

۳- «ارتباط مستمر و بدون واسطه با عموم مردم» و «توجه ویژه به احوالات اقشار محروم جامعه» از وظایف مسئولان علوی است. حضرت امیر در عهدنامه مالک به او امر میکند که بخشی از وقت خود را به ارتباط مستقیم و بی واسطه با مردم اختصاص بده و با آنان حرف بزن و نیز امر میکند که عده ای را به طور خاص برای رسیدگی به وضعیت اقشار محروم جامعه قرار بده. این ها همه در حالیست که ظرفیت های بالا و بی سابقه ای در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چه در جهت محرومیت زدایی و جبران خلأ های زندگی اقشار محروم به کمک این فناوری ها و چه به منظور ارتباط گیری بی واسطه با عموم مردم و شنیدن درد دل های آنها فارغ از دغدغه ها و مشکلات گوناگون ملاقات های حضوری وجود دارد که بی توجهی به آنها شایسته نخواهد بود.

۴- توجه به بدنه کارشناسی-انقلابی کشور امری حیاتی است. کثیری از کارشناسان متعهد در این سال ها مورد بی توجهی بوده اند که اکنون و با تغییر دولت امیدوار شده اند. آنها حرف های نگفته زیادی برای پیشرفت و توسعه کشور دارند که بی توجهی مجدد به آنها، آن هم از طرف دولتی انقلابی موجب سرخوردگی و بی انگیزگیشان و هدر رفت سرمایه کارشناسی انقلاب خواهد شد. بگذریم از اینکه بهترین کار ها بدون مشورت کردن مورد انتقاد است در حالیکه کار های شکست خورده حاصل از مشورتِ جمعی مورد ملامت نیست!

۵- فناوران و فعالان بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات باید مورد تعظیم و تکریم ویژه دولت باشند. آنها به حق طلایه داران استقلال مجازی کشور در سال های آینده خواهند بود و زندگی همه مردم محتاج به قدرت وکیفیت کار آنهاست.

۶- «تنگ نظری ها» و «ذوق زدگی ها» در مواجهه با فناوری، دو پرتگاه عمیق است. دو پرتگاه در دو سوی مسیر از موی باریک تر پیشرفت مدبرانه. «محروم کردن مردم از پیشرفت به اسم صیانت» و «یلگی به اسم توسعه» هر دو مذموم و انحراف است. وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّهً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس‏

۷- مشاوران ترسو و ملامت ملامتگران پاشنه آشیل بزرگمردان حوزه های اجرایی اند. از هم اکنون در چینش اطرافیان و مواجهه با مخالفان مسیر عزت و سربلندی ملت ایران توجه به این مهم لازم است.

۸- شایسته است وزیر محترم بخشی از توان خود را به آگاه سازی مردم و آشنا کردن آنها با لوازم زندگی در عصر فضای مجازی قرار دهد. مردم نمیتوانند با نقشه راهی که توسط دولت جلوی پای آنها گذاشته شده اما نسبت به آن توجیه نیستند همراهی کنند. این در حالیست که همراهی و همدلی کاربران فضای مجازی کشور با اقدامات دولت در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. دشمن در سال های اخیر به بهترین نحو از عدم تخصص عموم مردم در حوزه فضای مجازی سوء استفاده کرده است. بخشی از درمان این مشکل در افزایش سطح سواد عمومی مردم در حوزه حکمرانی فضای مجازی کشور خواهد بود.

در پایان با عرض تبریک مجدد، موفقیت، سربلندی و عاقبت بخیری شما را از درگاه ایزد منان طلب میکنیم.

انتشار: کوروش جم

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.