تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۳۸
کد خبر : 72565

پورشه ۱۲۲ سال پیش یک خودرو هیبرید ساخته است!

پورشه ۱۲۲ سال پیش یک خودرو هیبرید ساخته است!

پورشه ۱۲۲ سال پیش یک خودرو هیبرید ساخته است!پیش از اینکه هوندا و تویوتا پیشگام بازار خودروهای هیبرید شوند، خودروساز آلمانی پورشه ۱۲۲ سال قبل اولین خودروی هیبرید جهان را ساخته بود. در ادامه به تاریخچه ..

پورشه ۱۲۲ سال پیش یک خودرو هیبرید ساخته است!

پیش از اینکه هوندا و تویوتا پیشگام بازار خودروهای هیبرید شوند، خودروساز آلمانی پورشه ۱۲۲ سال قبل اولین خودروی هیبرید جهان را ساخته بود. در ادامه به تاریخچه آن می‌پردازیم.

عمدتاً خودروسازان ژاپنی هوندا و تویوتا را به‌عنوان پیشگامان نوین‌سازی و معرفی خودروهای هیبرید به بازار انبوه می‌شناسند. نسل اول کوپه دو در هوندا اینسایت سال ۱۹۹۹ به عرضه رسید و به اولین خودروی هیبرید تولید انبوهی تبدیل شد که در ایالات متحده آمریکا به فروش می‌رسد. پس از آن، سدان تویوتا پریوس در سال ۲۰۰۰ روانه بازار شد. با این حال، قبل از اینکه خودروسازان ژاپنی جایگاه خود در بازار خودروهای هیبرید را به دست آورند، مهندس آلمانی جوانی با نام فردیناند پورشه، اولین خودرو هیبرید کاربردی دنیا را در سال ۱۹۰۰ توسعه داده بود.

خودرو هیبرید پورشه سیمپر ویووس

ریشه خودروهای الکتریکی امروزی به سال ۱۸۸۶ برمی‌گردد و مشاهده خودروهای دارای موتور بخار، بنزینی و الکتریکی در اوایل ۱۹۰۰ امر غیر معمولی نبود. نسخه‌های اولیه خودروهای برقی در مقایسه با سایر خودروها سریع‌تر، ایمن‌تر و روان‌تر بودند، ولی معایب مخصوص خود را هم داشتند. خودروهای برقی آن زمان نیازمند باتری‌های سنگینی و زیرساخت‌های شارژ هزینه‌بری بودند. در عین حال، شعاع حرکتی آن‌ها در بهترین حالت زیر حد متوسط قرار داشت و این موانع حتی امروزه هم جلوی حرکت صنعت خودرو از خودروهای درون‌سوز به سمت نمونه‌های الکتریکی را گرفته‌اند.

در سال ۱۹۰۰ فردیناند پورشه ۲۵ ساله اولین خودروی هیبرید کاربردی دنیا با نام سمپر ویووس را ارائه کرد. سمپر ویووس که در زبان لاتین به معنای «همیشه زنده» (Always Alive) بود، محصولی متفاوت محسوب می‌شد که همه را در نمایشگاه خودرو پاریس ۱۹۰۱ شگفت‌زده کرد.

فردیناند پورشه، پدر خودروهای هیبرید

خودرو هیبرید پورشه سیمپر ویووس

ریشه‌های سمپر ویووس پورشه را می‌توان در خودروی الکتریکی Egger-Lohner C.2 Phaeton محصول سال ۱۸۹۸ پیدا کرد. این خودرو از یک موتور الکتریکی هشت ضلعی با قدرت ۵ اسب بخار بهره می‌بُرد و حداکثر سرعت آن ۲۵ کیلومتر بر ساعت بود.

فردیناند پورشه در سال ۱۸۹۹ به شرکت کالسکه‌ساز مستقر در وین .Hoofwagenfabrik Ludwik Lohner & Co ملحق شد. وی با ارائه طرح یک موتور الکتریکی روی چرخ با سیستم دیفرانسیل جلو، نظر «لودویگ لوهنر» (Ludwig Lohner)، موسس این شرکت را جلب کرد. طبق این طرح نوآورانه، نصب گیربکس و دیفرانسیل مجزا برای گردش چرخ‌ها کنار گذاشته می‌شد و لوهنر نیز ابزار کافی برای تبدیل این ایده به واقعیت را داشت.

خودرو هیبرید پورشه سیمپر ویووس

خودروی لوهنر-پورشه الکتروموبیل (Electromobile) با دو موتور الکتریکی ۲.۵ اسب بخاری و حداکثر سرعت ۲۷ کیلومتر بر ساعت در نمایشگاه جهانی پاریس ۱۹۰۰ به نمایش گذاشته شد. کمی پس از آن، پورشه یک نسخه بروزرسانی‌شده با نام سمپر ویووس را معرفی کرد.

سمپر ویووس اساساً یک خودروی برقی با باتری بود، اما همچنین یک موتور بنزینی داشت که ژنراتور را برای شارژ دوباره باتری به چرخش در می‌آورد. موتورهای الکتریکی هوشمندانه‌ پورشه که روی چرخ نصب می‌شدند، به‌جای موتور بنزینی نیروی محرکه را تامین می‌کردند. تا زمانی که سوخت در باک بود، سمپر ویووس «همیشه زنده» بود و شعاع حرکتی تقریباً نامحدودی را ارائه می‌کرد.

سمپر ویووس، اولین خودروی هیبرید دنیا

خودرو هیبرید پورشه سیمپر ویووس

سمپر ویووس بر پایه یک پلتفرم برقی که پورشه در مسابقه سمرینگ-برگرنن به کار گرفته بود، ساخته شده بود و از دو موتور بنزینی تک سیلندر دی دیون بوتون پشت صندلی راننده بهره می‌بُرد. هر موتور می‌توانست یا ژنراتور را بچرخاند (و الکتریسته موتورهای روی چرخ را تامین کند) یا پمپ آب را جهت خنک‌کاری موتورهای بنزینی به حرکت در بیاورد.

این خودرو همچنین از ۴۴ سلول باتری برای کاهش وزن برخوردار شده بود (خودروی تمام برقی الکتروموبیل ۷۴ سلول باتری داشت)، ولی با وجود اینکه فاقد درب، سقف و سیستم تعلیق بود، وزن آن به ۱۲۰۰ کیلوگرم می‌رسید. هر موتور بنزینی و ژنراتور توانایی تولید ۹۰ ولت و ۲۰ آمپر را داشت و انرژی زائدی که به کار موتورها نمی‌آمد، برای استفاده در زمان دیگری ذخیره می‌شد.

خودرو هیبرید پورشه سیمپر ویووس

سمپر ویووس در نمایشگاه خودرو پاریس در سال ۱۹۰۱ نمایش داده شد و همه را انگشت به دهان گذاشت. تولید این خودروی هیبرید و سایر نسخه‌ها تا سال ۱۹۱۵ ادامه پیدا کرد، ولی علی‌رغم اعمال بهبودهای متعدد روی طراحی پایه آن، نتوانست فروش قابل قبولی را به ارمغان بیاورد. به گفته The Drive، نبود محور عقب یا سیستم تعلیق عقب باعث شده بود این خودرو سواری یک کالسکه را داشته باشد. این خودرو گنجایش ۵ سرنشین بزرگسال را داشت، اما دود و روغن موتورهای بنزینی و ژنراتورها تجربه ناخوشایندی را برای سرنشینان رقم می‌زند.

خودروی لوهنر-پورشه میکست

پورشه حتی نسخه بهبودیافته‌ای از سمپر ویووس با نام لوهنر-پورشه میکست (Mixte) نیز ساخت. این خودرو به‌جای دو موتور بنزینی، مثل سایر خودروها به یک موتور بنزینی ۵.۵ لیتری دایملر ۲۵ اسب بخاری در قسمت جلو مجهز شده بود که نیروی ژنراتور را تامین می‌کرد. این خودرو همچنین از یک استارتر الکتریکی و یک ژنراتور زیر صندلی راننده بهره‌مند بود.

خودرو هیبرید لوهنر-پورشه میکست

این نسخه بهبودیافته هم نتوانست توجه عموم مردم را به خود جلب کند. قیمت نجومی این خودروی هیبرید، آخرین میخی بود که بر تابوت آن کوبیده شد. این خودروی لوهنر-پورشه با قیمت ۱۴,۴۰۰ تا ۳۴,۰۲۸ کرون اتریش برابر با ۲,۹۰۰ تا ۶,۸۰۰ دلار آمریکا در سال ۱۹۰۱ عرضه می‌شد. با توجه به محاسبات صورت گرفته، ۲,۹۰۰ دلار آن زمان معادل بیش از ۹۸ هزار دلار در سال جاری میلادی است.

همچنین بخوانید:

مسابقه درگ جذاب ۷ نسل پورشه ۹۱۱ توربو را از دست ندهید

نکته جالب دیگر توسعه سمپر ویووس، انگیزه لوهنر برای تولید خودروی هیبرید است. اگرچه شرکت او هیچ‌وقت حاصل سرمایه‌گذاری خود را ندید و احتمالاً حتی ضرر هنگفتی کرد، او روی ضرورت ساخت چنین خودروهایی برای مقابله با هرچه آلوده‌تر شدن هوا توسط خودروهای درون‌سوز تاکید داشت. حالا پس از گذشت ۱۲۲ سال، این بحران زیست محیطی همچنان پابرجا است.

منبع :SlashGearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.