تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۷:۳۵
کد خبر : 68198

پهپاد ترکی بیرقدار TB2 به روس‌ها نیز رحم نکرد + ویدیو

پهپاد ترکی بیرقدار TB2 به روس‌ها نیز رحم نکرد + ویدیو

پهپاد ترکی بیرقدار TB2 به روس‌ها نیز رحم نکرد + ویدیواوکراینی‌ها تصاویری از حملات پهپاد ترکی بیرقدار به نیروهای روس منتشر کرده‌اند که در ادامه نگاهی به آن‌‌ها خواهیم داشت.
صنایع هوافضای ترکیه طی چند س..

پهپاد ترکی بیرقدار TB2 به روس‌ها نیز رحم نکرد + ویدیو

اوکراینی‌ها تصاویری از حملات پهپاد ترکی بیرقدار به نیروهای روس منتشر کرده‌اند که در ادامه نگاهی به آن‌‌ها خواهیم داشت.

صنایع هوافضای ترکیه طی چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشت. از جمله معروف‌ترین دستاورهای دفاعی ترک‌ها در این زمینه می‌توان به پهپاد تهاجمی بیرقدار TB2 اشاره کرد. تا پیش از جنگ اوکراین ۱۲ فروند پهپاد بیرقدار TB2 از ترکیه دریافت و قرار بود ۲۴ فروند دیگر نیز خریداری کند. همچنین قصد تولید ۱۲ فروند را به صورت تحت لیسانس در خاک خود داشت.

همچنین بخوانید:
پهپاد بیرقدار TB2 به یاری اوکراینی‌ها شتافت

بیرقدار TB2 یک هواپیمای بدون سرنشین با پیوستگی پروازی بالاست که ضمن انجام ماموریت‌های شناسایی، دیده‌بانی، اطلاعاتی، جستجو و هدایت آتش، می‌تواند مسلح شده و با طیف گسترده‌ای از تسلیحات هوا پرتاب به اهداف زمینی حمله کند.

بیرقدار TB2 در سال‌های اخیر تجربه جنگی بسیاری کسب کرد. ارتش ترکیه که کاربر اصلی آن است، دفعات بسیاری از این پهپاد برای انجام عملیات در سوریه و عراق علیه شبه‌نظامیان PKK و YPG و همچنین ارتش سوریه استفاده نمود. دولت وفاق ملی لیبی نیز با استفاده از پهپاد مذکور عملیات‌های بسیاری علیه ارتش ملی لیبی انجام داد.

و اما شرکت در جنگ ناگوره قره باغ که در سال ۲۰۲۰ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد را می‌توان یکی از شاخص‌ترین مشارکت‌های این پهپاد در یک نبرد دانست. در این جنگ ترکیه که حامی و متحد اصلی آذربایجان بود پهپادهای بیرقدار TB2 را در اختیار ارتش این کشور گذاشت و ترک‌ها با استفاده از آن شمار بسیار زیادی از ادوات نظامی ارتش ارمستان اعم از تانک و انواع خودورهای زرهی، توپخانه‌های خودکشش و راکتی، خودروهای سبک و پیاده نظام را مورد هدف قرار دادند.

پهپاد ترکی بیرقدار

پهپاد بیرقدار TB2 متعلق هب ارتش اوکراین و مسلح به بمب‌های کوچک MAM

و اما برگ زرینی که این پهپاد در کارنامه خود ثبت کرد نابودی شمار بالایی از سامانه‌های پدافند هوایی ارمنستان بود. از جمله این سامانه‌ها می‌توان به سیستم پدافند هوایی خودکشش ۹K33 اوسا (نام‌گذاری ناتو: سام ۸) ساخت روسیه اشاره کرد که یک سامانه کوتاه‌برد جهت مقابله با اهدافی نظیر پهپاد است که در این کار شکست خورد.

پهپادهای TB2 موفق شدند دست‌کم ۱۲ سامانه اوسا در کنار سامانه‌های دیگر نظیر ۹K35 استرلا ۱۰ (نام‌گذاری ناتو: سام ۱۳) که آن هم مشابه اوسا است را نابود کنند. و اما مهم‌ترین شکاری که این پهپاد ترکی بدست آورد نابودی دست‌کم ۵ سیستم پدافندهوایی S-300 بود که ضعف این سامانه در برابر اهدافی نظیر یک پهپاد مسلح نشان داد. شکار سامانه پدافند هوایی مدرن روسی پنتسیر اس ۱ که مخصوص مقابله با اهداف کوچکی نظیر پهپاد است نیز از دیگر سوابق درخشان TB2 محسوب می‌شود.

گرچه پس از این شکارها ادعا می‌شد سامانه‌های پدافندی روسی که در دست کشورهایی جز خود روسیه هستند، از نوع صادراتی بوده که ضعیف هستند و یا پرسنل آن‌ها آموزش درستی ندیده‌اند. اما حملات اخیر پهپاد ترکی بیرقدار TB2 به نیروهای روسیه این ادعا را به چالش می‌کشد.

در جنگ روسیه با اوکراین نیز ارتش روسیه سامانه‌های پدافندی پانتسیر اس ۱، اوسا، تانگوسکا (مشابه پانتسیر) و… که همگی برای مقابله با پهپاد هستند را به اوکراین اعزام کرد. اما در این ویدیو شاهد هستیم که پهپاد اوکراینی به یک سامانه پدافند هوایی برد متوسط بوک متعلق به ارتش روسیه حمله کرده و با استفاده از بمب‌های MAM آن را شکار می‌کند. این پهپاد نه سرعت بالایی دارد و نه از فناوری رادارگریزی و پنهانکاری بهره می‌برد، با این حال پدافند روسیه نتوانست آن را کشف و شکار کند.

در یک ویدیوی دیگر می‌بینیم یک کاروان روسی که احتمالا حامل سوخت یا مهمات هستند توسط یک پهپاد ترکی دیگر نابود می‌شود. نکته جالب درباره کاروان‌های نظامی و ستون‌های مکانیزه ارتش روسیه این است که همیشه توسط سامانه‌های پدافندی نظیر پانتسیر و تانگوسکا همراهی می‌شود تا از آن‌ها در برابر موشک‌های کروز و پهپادها محافظت کند، اما به نظر این سامانه‌ها حتی در دستان خود ارتش روسیه نیز نتوانست از پس پهپادها برآیند.

در سومین فیلم منتشر شده از سوی اکراینی‌ها مجددا کاروانی از نظامیان روس دیده می‌شود که تحت حمله یک پهپاد ترکی بیرقدار TB2 دیگر قرار می‌گیرد. در حال حاضر نیروی هوایی اوکراین همچنان در حال نبرد است و روسیه نتوانست علی رغم حمله از چندین جبهه، توان هوایی کشوری در همسایگی خود را سرکوب کند. نکته جالب اینجاست که ادعا می‌شد پدافندهای روسی S-300 و S-400 حتی از درون خاک روسیه و بلاروس نیز می‌توانند اهداف در اوکراین را هدف قرار دهند، با این حال در عمل خلاف آن را مشاهده کردیم.

نیروهای مسلح کشورمان که به خوبی این موضوع را می‌دانند طی چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه پدافند هوایی بدست آورده و با طراحی و ساخت نمونه‌های بومی متنوع، سعی در خودکفایی دارد. این سامانه‌ها در عمل نیز خود را ثابت کردند. برای مثال می‌توان به سرنگونی یک فروند پهپاد شناسایی و گشت دریایی MQ-4C ترایتون (Triton) آمریکایی در سال ۱۳۹۸ بر فراز خلیج فارس اشاره کرد که با استفاده از سامانه پدافند هوایی سوم خرداد صورت گرفت. این پهپاد با وجود اینکه سقف پروازی بالایی دارد، اما نتوانست از دست موشک ایرانی صیاد ۲ فرار کند.

پهپاد ترکی بیرقدار

مورد تاثیرگذار دیگری که نیروهای مسلح کشورمان به شدت در آن زمینه فعال هستند، ساخت پهپادهای بومی با قابلیت رزمی است. بد نیست بدانید ایران نخستین کشوری است که از پهپاد مسلح استفاده کرد که تاریخ آن به زمان جنگ ۸ ساله کشورمان با عراق و ساخت پهپادهای مهاجر باز می‌گردد. امروزه نیز پیشرفت‌های شگرفی در این زمینه داشته‌ایم و از جمله پهپادهای رزمی کشورمان می‌توان به مهاجر ۶، شاهد ۱۲۹، فطرس، شاهد ۱۴۹، کمان ۲۲ و… اشاره کرد. نقش پهپادها طی جنگ‌های اخیر به خوبی مشخص شده و ایران نیز در زمره کشورهای پیشرو در این زمینه قرار دارد و از مدعیانی همچون روسیه بسیار جلوتر است.

آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین

  • پهپاد ترکی بیرقدار TB2 به روس‌ها نیز رحم نکرد + ویدیو
  • تاثیر منفی تهاجم روسیه به اوکراین بر روی صنعت خودروسازی جهان
  • بیایید دعا کنیم روسیه چرنوبیل را بمباران نکند!
  • رئیس جمهور آمریکا: اگر روسیه را تحریم نکنیم، باید جنگ جهانی سوم را آغاز کنیم
  • نقشه محرمانه پوتین برای ترور رییس جمهور اوکراین، توسط سرویس MI6 لو رفت
  • آیا ناسا همکاری فضایی با روسیه را قطع می‌کند؟
  • بدل لهستانی ولادیمیر پوتین، به دنبال استخدام بادیگارد است
  • گروه هکری انانیموس با روسیه اعلام جنگ کرد
  • پیشرفته ترین استخر استخراج اتریوم، ماینرهای روسی را تحریم کرد
  • گوگل مپ و گوشی‌های هوشمند در خط مقدم جنگ روسیه و اوکراین

تهیه شده توسطتیم جنگ افزار گجت نیوزمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.