تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
کد خبر : 588462

پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی

پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی

برای پر کردن دندان ها می توان از مواد کامپوزیتی استفاده کرد، این در حالی است که در زمان های گذشته بیشتر از آمالگام برای دندان های افراد استفاده می شد که هیچ گاه زیبایی کامپوزیت دندان را ندارد. کامپوزیت دندان برای پر کردن بسیار کاربردی است، پیشنهاد ما برای دندان های شما استفاده از

برای پر کردن دندان ها می توان از مواد کامپوزیتی استفاده کرد، این در حالی است که در زمان های گذشته بیشتر از آمالگام برای دندان های افراد استفاده می شد که هیچ گاه زیبایی کامپوزیت دندان را ندارد.

کامپوزیت دندان برای پر کردن بسیار کاربردی است، پیشنهاد ما برای دندان های شما استفاده از کامپوزیت است، زیرا زیبایی فراهم شده بدین طریق بسیار بیشتر است. پر کردن دندان با کامپوزیت می تواند یکپارچگی دندان شما را پس از تحمل آسیب ناشی از حفره ها، جراحات یا دندان قروچه بازگرداند. ترمیم دندان با استفاده از کامپوزیت می تواند شرایط مناسب را برای دندان های طبیعی شما فراهم نماید.  به همین دلیل، ظاهر و عملکرد دندان شما بدون اینکه شخص دیگری بداند که از کامپوزیت های دندانی استفاده کرده اید، بر می گردد. اگر می خواهید بدانید که چگونه پر کردن کامپوزیت می تواند دندان شما را ترمیم کند، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

نحوه پر کردن دندان با کامپوزیت دندانی

دندانپزشک برای درمان دندان های شما اقدام به بررسی و معاینات اولیه می نماید، اگر دندان دچار مشکلاتی نظیر پوسیدگی های احتمالی باشد، باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته و درمان های لازم بر روی آن انجام شود. پس از بررسی های صورت گرفته روی دندان، ترمیم با مواد کامپوزیتی شروع می شود، در گام نخست تمیز کردن دندان صورت می گیرد، سطح دندان باید تمیز باشد تا از اتصال قوی بین کامپوزیت و دندان اطمینان حاصل شود.  آماده سازی دندان با پولیش کردن سطح دندان شروع می شودکه  این کار هرگونه لکه، پلاک، جرم را از بین می برد. دندانپزشک تا حد امکان قطعات چسبنده را جدا می کند تا مطمئن شود که کامپوزیت می چسبد.

مرحله بعد آماده کردن دندان  است، در این مرحله معمولا شامل سوراخ کردن و آماده کردن دندان برای جذب ماده کامپوزیتی است. برخی از دندانپزشکان برای سهولت و راحت نگه داشتن بیمار از یک ماده بی حس کننده نیز  استفاده می کنند. اگر دندان نیاز به درمان های زیبایی داشته باشد، باید شرایط لازم فراهم گردد، به عنوان مثال در برخی از موارد نیاز به تراش دندان است. دندانپزشک با چسباندن کامپوزیت روی مینا و تغییر شکل دندان، دندان را ترمیم می کند.

در فرایند پر کردن دندان از اسید اچینگ استفاده می گردد، پس از آماده کردن دندان، دندانپزشک فرآیند باندینگ را با خارج کردن یک ماده اسیدی شروع می کند.  ماده اسیدی حاوی 30 تا 40 درصد اسید فسفریک هستند که طعم آنها را ترش و تلخ می کند. این ماده باید حداقل 15 ثانیه روی ناحیه مورد نظر بماند و سپس شستشو شود، این کار باعث می شود دندان شبیه شیشه حکاکی شده باشد.

دندانپزشک برای شروع کار مقدار کمی کامپوزیت  روی ناحیه اچ شده می‌مالد. سپس آن را به مدت 10 تا 20 ثانیه در معرض نور مخصوص قرار داده تا نور باعث تحریک کاتالیزور در عامل پیوند شود. این عامل باعث سخت شدن کامپوزیت و ایجاد پیوند میکرومکانیکی با سطح دندانی اچ شده می شود. سپس دندانپزشک لایه هایی از کامپوزیت دندان را به صورت پی در پی در محل مورد نظر قرار می دهد تا شکل دندان را فراهم شود.

پس از پر کردن دندان ها، عملیات تراش دندان برای ایجاد هماهنگی بین دندان های مختلف و سیستم دهان و دندان شخص صورت می گیرد. دقت نمایید که پس از کامپوزیت دندان باید از مصرف مواد رنگی نظیر چای و قهوه تا چند ساعت اجتناب نمود، زیرا این مواد می توانند باعث تغییر رنگ کامپوزیت نصب شده گردند.

مواد کامپوزیتی چه مزایایی دارند؟

در زمان های گذشته از آمالگام بیشتر برای پر کردن دندان های افراد استفاده می شد که روشی قدیمی بوده و استفاده فراوانی داشت، اما رنگ بد آمالگام و اهمیت زیبایی دندان، دندانپزشکان را به استفاده از کامپوزیت های دندانی هدایت کرده است. در ضمن آمالگام از ترکیبی از مواد فلزی ساخته شده که جیوه نیز از پایه های آن است، بنابراین اهمیت سلامتی دندانپزشکان بیشتر ترجیح می دهند از کامپوزیت های دندانی استفاده کنند.

کامپوزیت ابزاری مناسب برای جبران فواصل بین دندانی است، این در حالی است که روش های دیگر هزینه و زمان متفاوتی برای درمان نواقص بین دندانی می خواهند. اگر فواصل بین دندان ها زیاد باشد، دیگر کامپوزیت گزینه مناسبی برای دندان ها به حساب نمی آید، باید از روش های دیگر نظیر ارتودنسی برای این امر استفاده کنند. همچنین کامپوزیت های مورد استفاده برای افراد باید بهداشت مناسب را برای آن ها رعایت نمود.

دقت نمایید درمان کامپوزیت هزینه زیادی ندارد و افراد با قدرت مالی مختلف می توانند از این روش برای ترمیم یا زیبایی دندان های خود بهره گیرند. استفاده از کامپوزیت های دندان بخصوص در مورد دندان های جلویی از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا با زیبایی چهره افراد درگیر بوده و می تواند زیبایی لبخند را به همراه داشته باشد. ترمیم های کامپوزیت باند شده ایمن ترین، زیست سازگارترین و محافظه کارانه ترین راه برای ترمیم دندان های پوسیده، شکسته و فرسوده هستند. بازگرداندن دندان به سلامت و عملکرد و همچنین ارائه ظاهری بسیار زیبا با استفاده از کامپوزیت های دندانی امکان پذیر است. ترمیم های کامپوزیتی مواد پرکننده رنگی دندان همه کاره هستند که از ذرات پلاستیکی و شیشه ای قوی تشکیل شده اند که توسط دندانپزشکان یا متخصصان دندانپزشکی ما برای پر کردن حفره ها و گاهی اوقات ترمیم دندان های شکسته شده بسیار استفاده می شود. جالب است که این ترمیم‌ها می‌توانند برای ایجاد تغییرات زیبایی در دندان‌ها استفاده شوند.

کامپوزیت کردن دندان ها روشی ارزان برای فراهم کردن لبخند زیبا است.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.