تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۳:۳۳
کد خبر : 69549

پرده‌برداری از ۱۰راز بازار رمزارزها در ایران

پرده‌برداری از ۱۰راز بازار رمزارزها در ایران

پرده‌برداری از ۱۰راز بازار رمزارزها در ایرانبازار رمزارزها دیگر یک بازار ناشناخته نیست. با رشد تعداد فعالان این حوزه و استقبال سرمایه‌گذاران ایرانی از بازار ارزهای دیجیتال، حالا شاهد توسعه بیشتر پلتفر..

پرده‌برداری از ۱۰راز بازار رمزارزها در ایران

بازار رمزارزها دیگر یک بازار ناشناخته نیست. با رشد تعداد فعالان این حوزه و استقبال سرمایه‌گذاران ایرانی از بازار ارزهای دیجیتال، حالا شاهد توسعه بیشتر پلتفرم‌های خرید و فروش رمزارز در ایران هستیم.

نوبیتکس اخیرا در گزارشی، پرده از رازهای بازار ارز دیجیتال ایران برداشته که در این گزارش ۱۰مورد از مهم‌ترین آنها را بررسی کرده‌ایم. متن کامل گزارش سال نوبیتکس را می‌توانید از این لینک دانلود و مشاهده کنید.

  • سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به طور مستقیم از طریق نوبیتکس در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند. از آنجا که نوبیتکس در گزارش سال خود اعلام کرده ۷۰درصد سهم بازار را در اختیار دارد، می‌توان تخمین زد که تعداد فعالان ایرانی بازار ارزهای دیجیتال، که مستقیما اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند به پنج میلیون نفر می‌رسد که طبعا امکان دارد هر نفر، برای تعدادی از دوستان و اعضای خانواده خود به طور غیر مستقیم، در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده باشد.
  • ایرانی‌ها در سال میلادی گذشته تنها در نوبیتکس، بیش از ۱۵۴میلیون مرتبه اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال کرده‌اند. با توجه به تعداد کاربران نوبیتکس می‌توان نتیجه گرفت فعالان این بازار به طور میانگین ماهانه بین ۱۲ تا ۱۳ معامله در بازار‌ ارزهای دیجیتال دارند. البته نوبیتکس گفته میانگین تعداد معاملات کاربران فعالش به ۹ معامله در ماه می‌رسد.
  • سرمایه‌گذاران ایرانی بازار رمزارزها، در هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال، ریال را به تتر ترجیح می‌دهند. نوبیتکس گفته ۸۹ درصد از معاملات این پلتفرم در بازارهای ریالی انجام می‌شود و بازارهای تتری سهم ۱۱ درصدی از معاملات نوبیتکس را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع در بازدید صفحات هم صادق است و از مجموع بازدید بازارهای نوبیتکس، ۹۲ درصد مربوط به بازارهای ریالی و هشت درصد مربوط به بازارهای تتری است.
  • تهران پرجمعیت‌ترین استان بین فعالان بازار ارزهای دیجیتال است. به طوری که ۲۶ درصد فعالان بازار رمزارزها را تهرانی‌ها تشکیل داده‌اند. البته دارایی آنها معادل ۳۵ درصد کل دارایی‌های رمزارزی سرمایه‌گذاران ایرانی است. داده‌های گزارش سال نوبیتکس نشان می‌دهد تهرانی‌ها ۲۴ درصد بالاتر از میانگین کل کشور، در کیف پول نوبیتکس، دارایی رمزارزی دارند.

بازار رمزارزها

  • سرمایه‌گذارانی که از ریال برای خرید و فروش رمزارز استفاده می‌کنند، علاقه بیشتری به میم‌کوین‌ها دارند. از بین کل معاملات انجام شده در بازارهای ریالی، ۱۶ درصد مربوط به دوج‌کوین و ۱۲ درصد مربوط به شیبا است. بیت‌کوین در رتبه هفتم فهرست پررونق‌ترین بازارهای ریالی ایستاده است. اما در بازارهای تتری، بیت‌کوین جایگاه بهتری دارد و در رتبه دوم فهرست قرار گرفته و در مقابل شاهد کمتر شدن سهم بازار شیبا و دوج‌کوین هستیم.
  • بر خلاف سرمایه‌گذاران جهانی ارزهای دیجیتال که بیشترین میزان سرمایه را به بیت‌کوین اختصاص داده‌اند، در ایران دوج‌کوین محبوب‌ترین رمزارز به حساب می‌آید. بر اساس گزارش سال نوبیتکس، دوج‌کوین در سبد دارایی ۳۳ درصد سرمایه‌گذاران ایرانی به چشم می‌خورد و ۱۷ درصد کل دارایی‌های موجود در کیف پول‌های کابران نوبیتکس، دوج‌کوین است. این ارز دیجیتال بیشترین معاملات را هم به خود اختصاص داده. به طوری که ۱۶ درصد معاملات ارز دیجیتال در ایران مربوط به خرید و فروش دوج‌کوین است.
  • استان‌های مرکز و شمال کشور، رفتار تقریبا مشابهی در بازار ارزهای دیجیتال دارند. آن‌طور که در گزارش سال نوبیتکس آمده، در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و تهران، در کنار استان‌های مرکز کشور یعنی اصفهان، فارس، یزد و کرمان، بیت‌کوین بزرگترین دارایی موجود در کیف پول کاربران است. البته در اغلب استان‌ها از جمله‌ استان‌های غرب کشور به علاوه سمنان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان همچنان دوج‌کوین به عنوان بزرگترین دارایی موجود در کیف پول کاربران به چشم می‌خورد.

بازار رمزارزها

  • فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰، ماه طلایی بازار رمزارزها در ایران بوده. به طوری که در این ماه تعداد معاملات ارز دیجیتال به اوج خود می‌رسد. اولین مرتبه‌ای که قیمت بیت‌کوین از ۶۰ هزار دلار عبور کرد، تقریبا در همین بازه زمانی بوده. تعداد معاملات در این بازه زمانی خاص به حدود ۲۶ میلیون معامله می‌رسد که بیش از دو برابر میانگین معاملات ماهانه ارزهای دیجیتال نوبیتکس در سال ۲۰۲۱ است.
  • ۴۴ درصد سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال در بازه ۳۱ تا ۴۰ سال سن دارند. بر اساس گزارش نوبیتکس، میانگین سنی فعالان این حوزه ۳۴.۸ سال است. گروه سنی ۳۱ تا ۴۰ سال تقریبا نیمی از معاملات رمزارز در ایران را انجام داده‌اند. آنها ۴۵ درصد کل دارایی‌های رمزارزی ذخیره شده در کیف پول صرافی نوبیتکس را در اختیار دارند.
  • سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها ترجیح می‌دهند تا همیشه و همه‌جا به اطلاعات بازار دسترسی داشته باشند. همین موضوع باعث شده از کل بازدید سایت و اپلیکیشن نوبیتکس، سهم اپلیکیشن موبایل به حدود ۶۴ درصد برسد. البته آنطور که در گزارش سال نوبیتکس آمده، روزهایی که بازار رمزارزها با نوسان شدید مواجه می‌شود، بازدید سایت نوبیتکس افزایش ناگهانی پیدا می‌کند. موردی که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات حساس، از سایت استفاده می‌کنند.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.