تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
کد خبر : 586177

پتو نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

پتو نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

پتو نسوز صنعتی که به آن پتو سرامیکی نیز گفته می‌شود در واقع یک محصول نسوز بوده و نوعی وسیله‌ امنیتی به شمار می‌رود که کاربردهای فراوانی را به خود اختصاص داده است. این محصول، عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت و گرما بوده و انعطاف‌پذیری قابل‌ توجهی هم دارد. در این مقاله قصد داریم

پتو نسوز صنعتی که به آن پتو سرامیکی نیز گفته می‌شود در واقع یک محصول نسوز بوده و نوعی وسیله‌ امنیتی به شمار می‌رود که کاربردهای فراوانی را به خود اختصاص داده است. این محصول، عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت و گرما بوده و انعطاف‌پذیری قابل‌ توجهی هم دارد. در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه پتوی نسوز صنعتی اقدام کنیم و برخی از ویژگی‌ها و مزایای این محصولات را بیان نماییم.

 

پتو نسوز چیست؟

پتوی نسوز صنعتی یکی از پرکاربردترین مواد نسوز در صنایع مختلف است. این محصولات با کمک برخی الیاف سرامیکی که در هم‌ تنیده شده‌اند، شکل می‌گیرند. الیافی که هم بلند هستند و هم از انعطاف‌پذیری قابل‌ توجهی برخوردار شده‌اند. ضخامت این پتوها در حالت معمول در بازه ۵ تا ۶۰ میلی‌ متر بوده و دانسیته آن‌ها نیز از ۶۴ تا ۲۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

ویژگی‌های پتوی نسوز صنعتی

از آن‌ جایی‌ که پتوی نسوز صنعتی از ویژگی‌های خاصی برخوردار شده و در مصارف متنوعی هم کاربرد دارد، بنابراین مشخصات گوناگونی هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده و با توجه به این مشخصات، طراحی و تولید می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصولات قابلیت انعطاف‌پذیری و یا استحکام کششی قابل‌ توجه آن‌ها است. استحکام کششی این پتوها با در نظر گرفتن ضخامت و تراکم آن‌ها دچار تغییراتی خواهد شد. از سوی دیگر این محصولات دارای ویژگی دیر گدازی هستند.

به این معنا که قادرند درجه حرارت و دمای بسیار بالایی را تحمل نموده و شعله‌ور نشوند. میزان مقاومت و تحمل این پتوها در برابر دما و گرما چیزی در میان ۹۵۰ درجه تا ۱۴۳۰ خواهد بود. میزان مقاومت حرارتی این محصولات در حالت معمول در ۳ کلاس حرارتی برآورد می‌شود که عبارتند از کلاس حرارتی ۱۲۶۰ درجه، ۱۴۲۰ و ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد.

از سوی دیگر این محصولات در این دماها نقش یک عایق حرارتی بسیار مناسب را نیز ایفا خواهند نمود. هدایت حرارتی بسیار پایین یکی دیگر از ویژگی‌های این محصولات نسوز است. در حقیقت می‌توان گفت برخورداری از این ویژگی باعث شده تا پتوهای نسوز صنعتی بتوانند نقش یک عایق الکتریکی را نیز بر عهده بگیرند.

این محصولات از مقاومت و پایداری و ثبات حرارتی بسیار بالایی هم برخوردار بود و ثبات شیمیایی آن‌ها نیز مناسب است. بنابراین در برابر خوردگی‌های احتمالی ناشی از مواد اسیدی و قلیایی نیز به‌ طور کامل مقاومت خواهند کرد.

همچنین اگر در دماهای بسیار بالا مورد استفاده قرار بگیرند ماهیت شیمیایی و یا فیزیکی خود را از دست نخواهند داد. این محصولات در برابر شوک‌های حرارتی و یا تغییرات دمایی کاملاً ناگهانی نیز دچار ضعف در عملکرد نخواهند شد.

پتوهای نسوز صنعتی محصولاتی بسیار مناسب و عایق در برابر سر و صدای موجود در محیط نیز هستند. چرا که این پتوها از ویژگی قابلیت جذب سر و صدا برخوردار شده‌اند. پتو نسوز صنعتی در برابر ارتعاشات مکانیکی نیز از مقاومتی بسیار بالا برخوردار شده و می‌تواند ثبات و پایداری خود را در این شرایط به‌ خوبی حفظ کند.

مزایای پتوهای نسوز صنعتی

پتوی نسوز صنعتی از فرم پذیری بسیار مناسبی برخوردار شده‌، بنابراین شما می‌توانید این محصولات را به‌ راحتی به فرم مورد نظر و ابعاد دلخواه و مورد نیازتان درآورید. از سوی دیگر وزن این پتوها بسیار کم است. بنابراین می‌توانید در مصارف گوناگونی از آن‌ها استفاده کنید.

به دلیل برخورداری از ویژگی ذخیره‌ کم گرما و حرارت، این محصولات نسوز قادرند از انتقال و هدایت گرما و حرارت به‌ صورت ناخواسته جلوگیری به عمل آورده و از سوی دیگر پس‌ از قطع منبع حرارتی نیز با سرعتی بسیار بالا گرما و حرارت خود را از دست بدهند.

میزان جمع شدگی این محصولات در برابر حرارت نیز بسیار کم بوده و فرایند نصب آن‌ها نیز بسیار ساده و سریع است.

کاربردهای پتو نسوز صنعتی

پتو نسوز سرامیکی را می‌توان به‌ عنوان عایق توربین‌ها مورد استفاده قرار داد. این محصولات پوشش‌هایی بسیار مناسب و بادوام در انواع قالب‌های ریخته گری هستند. در حال حاضر کاربرد پتوی نسوز صنعتی در صنایع فلزات غیرآهنی نیز افزایش قابل‌ توجهی پیدا کرده و یا می‌توانید از این محصولات در کارخانجات تولید آجر نیز استفاده کنید.

پتوهای نسوز و صنعتی در فیلتراسیون دمای بالا نیز دارای کاربرد هستند. شما می‌توانید از پتو نسوز صنعتی به‌ منظور عایقی محکم و مناسب برای دریچه‌های انتقال گاز نیز استفاده کنید. این محصولات عایق حرارتی بسیار مناسبی برای انواع مختلف کوره‌ها، دیگ‌های بخار و تنورها هستند.

منبع

خانه

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.