تاریخ انتشار : جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
کد خبر : 16917

پایان جنگ قدرت موتور ، سازندگان به دنبال کاهش وزن خودرو هستند

پایان جنگ قدرت موتور ، سازندگان به دنبال کاهش وزن خودرو هستند

پایان جنگ قدرت موتور ، سازندگان به دنبال کاهش وزن خودرو هستند به پایان جنگ قدرت موتور در صنعت خودرو نزدیک شده‌ایم و بسیاری از سازندگان به دنبال کاهش وزن خودرو هستند. اما کاهش وزن ماشین چه مزایایی دارد؟
بسیاری از خودروسازان بزرگ در حال حاضر نگاه ویژه‌ای به قدرت محصولات خود دارند و همواره خودروهایی با قدرت بالا را روانه بازار می‌کنند. در واقع در گذشته محصولات سوپر اسپرت خودروسازان از قدرتی برابر با ۵۰۰ اسب بخار بهره می‌بردند، اما هم‌اکنون سدان‌های اسپرت معمولی نیز از چنین قدرتی برخوردار هستند؛ برای درک بیشتر می‌توانیم به بی ام و M3 اشاره کنیم که پیشرانه آن در نسل‌های قبلی فقط قدرت ۳۳۳ اسب بخاری را ارائه می‌داد و اکنون مدل فعلی آن قادر به تولید قدرتی بیش از ۵۰۰ بخار است.
این روند افزایش قدرت محصولات خودروسازان به لطف پیشرفت پیشرانه و به‌کارگیری از توربوشارژر محقق شده و امروزه محصولاتی با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار به تولید می‌رسند و انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد؛ چراکه در بازار خودرو شاهد رقابت شدیدی هستیم و همواره خودروسازان به دنبال افزایش ارقام و آمارها هستند، ا..

پایان جنگ قدرت موتور ، سازندگان به دنبال کاهش وزن خودرو هستند

به پایان جنگ قدرت موتور در صنعت خودرو نزدیک شده‌ایم و بسیاری از سازندگان به دنبال کاهش وزن خودرو هستند. اما کاهش وزن ماشین چه مزایایی دارد؟

بسیاری از خودروسازان بزرگ در حال حاضر نگاه ویژه‌ای به قدرت محصولات خود دارند و همواره خودروهایی با قدرت بالا را روانه بازار می‌کنند. در واقع در گذشته محصولات سوپر اسپرت خودروسازان از قدرتی برابر با ۵۰۰ اسب بخار بهره می‌بردند، اما هم‌اکنون سدان‌های اسپرت معمولی نیز از چنین قدرتی برخوردار هستند؛ برای درک بیشتر می‌توانیم به بی ام و M3 اشاره کنیم که پیشرانه آن در نسل‌های قبلی فقط قدرت ۳۳۳ اسب بخاری را ارائه می‌داد و اکنون مدل فعلی آن قادر به تولید قدرتی بیش از ۵۰۰ بخار است.

این روند افزایش قدرت محصولات خودروسازان به لطف پیشرفت پیشرانه و به‌کارگیری از توربوشارژر محقق شده و امروزه محصولاتی با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار به تولید می‌رسند و انتظار می‌رود این روند همچنان ادامه داشته باشد؛ چراکه در بازار خودرو شاهد رقابت شدیدی هستیم و همواره خودروسازان به دنبال افزایش ارقام و آمارها هستند، اما اخیرا برخی از خودروسازان به فلسفه جدیدی روی آوردند که از پایان رقابت بر سر قدرت خودرو حکایت دارد.

پایان رقابت بر سر قدرت خودرو

وزن خودرو

انتظار می‌رود رقابت بر سر افزایش قدرت خودرو که همچنان خودروسازان به روی آن تمرکز دارند، به زودی به پایان برسد. برای پایان یافتن آن دلایل متعددی وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که قدرت‌های فعلی خودروها نیز نیاز کاربران را برطرف می‌سازد و برای سرعت‌گیری مناسب است. از طرفی در حال حاضر خودروهای برقی نیز می‌توانند ظرف مدت ۲ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسند و خودروسازان برای رسیدن به سرعتی کمتر از این مقدار راه دشواری در پیش دارند و از طرفی یک خودرو شهری به چنین شتابی نیازی نخواهد داشت. همچنین شتاب‌های بسیار سریع خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت که خریداران خودروهای شهری به آن توجه زیادی دارند.

در خصوص قدرت موتور یک موضوع دیگر نیز مطرح است و برخی بر این باورند که خودروهای اسپرت با فلسفه تجربه رانندگی لذت‌بخش‌تر به میدان آماده‌اند و نباید فقط به شتاب اولیه و قدرت چشمگیر آنها توجه داشت. بدون شک ثبت رکوردهای تاریخی با خودروهای سوپر اسپرت همچون بوگاتی ویرون بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود، اما چنین رکوردهایی برای زندگی روزمره مشتریان کاربرد نخواهد داشت و حتی ثروتمندانی که به خرید بوگاتی روی می‌آورند آنچنان به شتاب اولیه آن وسواس ندارند.

آغاز رقابت بر سر وزن خودرو

امروزه خودروهای برقی بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرند و از آنجایی که خودروسازان بزرگ نیز به تولید آنها روی آوردند، شاهد تسخیر بازار توسط این خودروها هستیم و به همین دلیل به مرور زمان نیاز مشتریان به قدرت و عملکرد بالا کاهش پیدا خواهد کرد. از این رو برخی معتقدند رقابت بر سر قدرت از بین خواهد رفت و خودروسازان رقابت جدیدی را بر سر وزن خودرو شروع خواهند کرد.

در همین راستا کالین چپمن، بنیان‌گذار لوتوس عنوان کرد ساده‌سازی و سپس سبکی باید در دستور کار قرار بگیرد. وی افزود خودروسازان باید روی این اصل به رقابت بپردازند و به جای افزایش قدرت به دنبال کاهش وزن خودرو باشند. تولید شاسی بلندهایی با وزن سبک و قیمت مناسبت باید هدف خودروسازان باشد. از خودروسازان انتظار می‌رود خودروهای اسپرتی را به تولید برسانند که به جای مشخصات عددی بتواند روح مشتریان را تسخیر کند.

نمونه‌هایی از خودروهای سبک وزن

مک لارن اسپیدتیل را می‌توان خودرویی دانست که بیش از پیش به اصل ساده‌سازی و سبکی توجه داشته و با وجود قدرت ۱۰۰۰ اسب بخاری از وزن کمی بهره می‌برد. تمرکز شرکت مک لارن تولید خودرویی با وزن سبک و آیرودینامیک مناسب بوده است. این خودرو در حالی همانند بوگاتی شیرون یک خودرو سریع محسوب می‌شود که وزن آن به مراتب کمتر است.

انتظار می‌رود به زودی سایر خودروسازان نیز به دنبال پیروی از این فلسفه باشند و مدل‌های اسپرت خود را با وزن کم به تولید برسانند. خودرو الپین A110 یکی دیگر از محصولاتی است که طبق این فلسفه تولید شده و توانست به خوبی بدرخشد. این خودرو بر خلاف خودروهای آلمانی که روی افزایش قدرت تمرکز دارند، از موتور پرحجمی بهره نمی‌برد و به جای آن طراحان از موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر برای آن استفاده کرده‌اند که می‌تواند قدرتی برابر با ۲۰۰ اسب بخار را ارائه دهد.

وزن خودرو

الپین A110 هرچند قدرت زیادی ندارد، اما از سبکی خاصی بهره می‌برد که همین موضوع آن را به یک خودرو سریع تبدیل کرده و رانندگی با آن نیز لذت خاصی را به همراه دارد. حتی برخی این خوردو را جزو یکی از لذت‌بخش‌ترین خودروهای فعلی بازار می‌دانند. الپین به عنوان زیرمجموعه شرکت رنو فرانسه محسوب می‌شود و با تولید الپین A110 توانست نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کند. از این رو انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد استفاده خودروسازان بزرگ از این فلسفه باشیم.

فواید کاهش وزن ماشین

وزن خودرو

کاهش وزن خودرو فواید زیادی را به همراه دارد؛ برای مثال خودروسازان می‌توانند از موتور کوچک‌تری برای محصول خود استفاده کنند که موتور کوچک در یک خودرو سبک عملکرد بالایی را به همراه خواهد داشت. وزن سبک خودرو باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود و فرمان‌پذیری و در نتیجه سواری خوبی را به همراه دارد. حتی می‌توان بهبود آیرودینامیک خودرو را نیز یکی از فواید کاهش وزن دانست؛ برای مثال مک لارن اسپیدتیل با پیروی از این فلسفه تمامی این مزایای را برای مشتریان ارائه داده است.

مشکلات کاهش وزن خودرو

پیروی از فلسفه ساده‌سازی و سبک کردن خودرو همواره مشکلاتی را به همراه داشته است که خودروسازان خودروهای اسپرت به تولید محصولات سبک تمایلی ندارند. از مشکلت کاهش وزن محصولات می‌توان به وجود سطح تجهیزات، امکانات رفاهی داخل خودرو و رعایت استانداردهای ایمنی جدید اشاره کرد که دستان تولیدکنندگان را برای کاهش وزن بسته است. از این رو خودروسازان با افزایش قدرت به دنبال کاهش اثر وزن اضافه هستند، اما همانطور که اشاره شد کاهش وزن خودرو یک ایده غیرممکن نیست و آنچنان هزینه‌بر نخواهد بود؛ چراکه محصولاتی چون الپین A110 و مزدا MX-5 طبق این اصل به تولید رسیده‌اند و بسیار رضایت‌بخش بوده‌اند.

شواهد حاکی از آن است که به پایان جنگ قدرت موتور رسیده‌ایم و امروزه خودروسازان بیش از پیش به دنبال کاهش وزن خودرو هستند و در این بین استقبال مشتریان نیز باعث شده است تا آنها در این راه مشتاق باشند. هرچند مشکلاتی بر سر کاهش وزن خودرو وجود دارد، اما نمی‌توان از فواید آن غافل شد و باید به زودی شاهد عرضه خودروهایی با وزن کم، سبک و با عملکرد بالا باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.