تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر : 63121

پارک‌های علم و فناوری حلقه اتصال دانشگاه و صنعت

پارک‌های علم و فناوری حلقه اتصال دانشگاه و صنعت

پارک‌های علم و فناوری حلقه اتصال دانشگاه و صنعت – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ “مجتبی جباری‌پور” مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک علم و فناوری پردیس درباره راه‌های اج..

پارک‌های علم و فناوری حلقه اتصال دانشگاه و صنعت – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ "مجتبی جباری‌پور" مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک علم و فناوری پردیس درباره راه‌های اجرایی شدن ایده‌ها و طرح‌ها در پارک علم و فناوری پردیس گفت: در کارکردهای نظام نوآوری، پارک‌ها از لحاظ ساختاری و کارکردی یک نوع حلقه اتصال بین دانشگاه و صنعت هستند و در پارک‌های فناوری سعی می‌شود که آن دانش و پژوهشی که در فضاهای دانشگاهی اتفاق می‌افتد، در یک فرایند تجاری‌سازی به مرحله کاربرد و بازار برسد و از دانش ثروت تولید شود.

جباری‌پور ادامه داد: این فرایند از مرحله استعداد، مرحله ارائه ایده‌ها است و در مرحله بعدی این ایده‌ها تبدیل به نمونه اولیه خواهد شد و با توسعه، تبدیل به محصول قابل عرضه به بازار می‌شوند و در نهایت در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تجاری‌سازی شده و در سطح ملی و بین‌المللی به بازار می‌رسند.

مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک علم و فناوری پردیس گفت: هم خود شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و بنیانگذاران این شرکت‌ها معمولاً افراد دانشگاهی، فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشگاهی هستند که شرکت‌هایی را حول محور فناوری تاسیس کرده‌اند. ویژگی شرکت‌های دانش‌بنیان این است که به صورت مستمر درحال تحقیق و توسعه و پژوهش هستند و ویژگی خاص آنها به فضای دانشگاهی این است که حتماً در شرکت‌های دانش‌بنیان پژوهش‌های انجام‌شده باید در نهایت به بازار رسیده و از آن ثروت تولید شود و به همین خاطر این شرکت‌ها به صورت دائمی در حال تحقیق و توسعه هستند و با پژوهشگران و بدنه دانشگاه ارتباط دارند و از طرفی نیز با بازار و بدنه صنعت ارتباط دارند تا بتوانند پژوهش‌های خود را تجاری‌سازی کنند.

وی تصریح کرد: عمده محصولاتی که شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کرده‌اند اغلب پژوهش‌های مربوط به دانشگاه است به عنوان مثال در رباتیک، پژوهشگرانی که در حوزه رباتیک کار می‌کنند، اینها را به محصولی که یک نیازی را از صنعت یا جامعه رفع می‌کند، تبدیل می‌کنند. به طور مثال رباتی که به جای یک انسان وظیفه بازرسی خطوط لوله فاضلاب، لوله‌های نفتی و انتقال نفت و گاز را دارد بهره‌وری بالاتری نسبت به انسان دارد که اینها حاصل پژوهش‌های دانشگاهی است.

جباری‌پور ادامه داد: انواع محصولات، زمینه‌ها و تکنولوژی‌هایی که در زمینه سلامت، پزشکی و داروهایی که در شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی ساخته می‌شود، مبنای کار همه آنها بر پژوهش‌های دانشگاهی و بخش‌های پژوهشی و تحقیق و توسعه‌ای است که در خود شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود. یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته است یک افزودنی نانویی بر مبنای تکنولوژی نانو تولید کند که به طور قابل توجهی می‌تواند میزان آلودگی خودروهایی که سوخت دیزلی دارند را کاهش دهد که اگر این محصولات تجاری‌سازی شود قطعاً ثروت و درآمد ایجاد می‌کند.

موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان در تولید "کاتالیست‌ ایران‌ساخت"جهش "صنعت فضایی کشور" با ورود بخش‌خصوصی و دانش‌بنیان‌های ایرانی/ اجرای "پروژه‌های بزرگ فضایی" با یک‌دهم هزینه‌کرد سازمان‌های دولتی!

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.