تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر : 66536

ویندوز ۱۱ در مقایسه با MacOS از یک مزیت بزرگ برخوردار است

ویندوز ۱۱ در مقایسه با MacOS از یک مزیت بزرگ برخوردار است

ویندوز ۱۱ در مقایسه با MacOS از یک مزیت بزرگ برخوردار استویندوز ۱۱ هنوز به بلوغ و پختگی کامل نرسیده، اما وجود ویژگی‌هایی در رابط کاربری آن باعث شده تا رقیب دیرینه آن یعنی MacOS در جنبه‌هایی از رقابت ج..

ویندوز ۱۱ در مقایسه با MacOS از یک مزیت بزرگ برخوردار است

ویندوز ۱۱ هنوز به بلوغ و پختگی کامل نرسیده، اما وجود ویژگی‌هایی در رابط کاربری آن باعث شده تا رقیب دیرینه آن یعنی MacOS در جنبه‌هایی از رقابت جا بماند.

سیستم‌عامل MacOS طرفدارانی سرسخت و متعصب دارد و در دفاع از آنها می‌توان اقرار کرد که رابط کاربری این اکوسیستم، بسیار روان و پایدار است، به‌خصوص اگر از کاربران آیفون یا آی‌پد باشید، این خصیصه بسیار برجسته‌تر به‌نظر می‌رسد. با وجود اینکه انتشار نسخه جدید رقیب مک، یعنی ویندوز ۱۱ باعث تجدیدنظر طرفداران اپل نشده است، اما یک ویژگی جدید از مالتی‌تسک (چندوظیفه‌ای) در این سیستم‌عامل وجود دارد که MacOS از رقابت با آن عاجز است.

قابلیت Snap Groups در ویندوز ۱۱

ویندوز 11 در مقایسه با MacOS از یک مزیت بزرگ برخوردار است

یک مشخصه محبوب و مفید در ویندوز ۱۱ روشی است که مایکروسافت آن‌را “Snap Groups” می‌نامد. با استفاده از این قابلیت، می‌توان به‌طور خودکار پنجره‌های باز خود را به شش روش مختلف انتخاب و روی هم قرار دهید.

برای انجام این عمل تنها با فشردن کلید Maximize، گزینه‌های مختلف ظاهر می‌شوند. یکی از موارد کاربرپسند، ویژگی “Side By Side” است که به‌وسیله آن، دو برنامه می‌توانند به‌طور پیوسته در کنار یکدیگر اجرا شوند.

همچنین گزینه دیگری وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن چهار پنجره را به شکل مربع باز کنید. در مانیتورهای اکسترنال، این قابلیت بسیار کارآمد است زیرا از این طریق می‌توان از تمام راه‌های موجود برای استفاده بهینه از تمام فضای صفحه‌نمایش خود بهره ببرید.

ویندوز 11 در مقایسه با MacOS از یک مزیت بزرگ برخوردار است

یکی از مزایای اصل این ویژگی، جنبه Snapping است. با کشیدن یک پنجره به هر طرف صفحه، سیستم به‌صورت بصری جایی‌را که قابل ضربه و استقرار است را به‌صورت پیش‌نمایش نشان می‌دهد. این عمل بسیار سریع و شهودی انجام می‌پذیرد.

از طریق ویندوز ۱۱، می‌توان از ترکیب کلیدها برای جابجایی ویندوز خود استفاده کنید، به‌وسیله ترکیبی از دو کلید Alt+Tab، پیش‌نمایش زنده پنجره‌های باز شما در پس‌زمینه به نمایش درمی‌آید. تمام این قابلیت‌ها به شما کمک می‌کنند تا تمرکز خود را حفظ کرده و پنجره‌های مورد نظر را به‌راحتی باز کنید. این همان ویژگی است که فقدان آن در MacOS حس می‌شود.

مالتی‌تسک در MacOS

ویندوز 11 در مقایسه با MacOS از یک مزیت بزرگ برخوردار است

در مک، عمل مالتی‌تسک و بهره‌وری ناشی از آن بسیار پیچیده‌تر تعریف شده است. هیچ مکانیزمی به‌نام Snapping به‌مانند نمونه ویندوز ۱۱ برای باز کردن پنجره‌ها در کنار یک‌دیگر یا به‌صورت تقسیم در یک صفحه، به‌جز یک راه وجود ندارد.

ابتدا باید ماوس خود را روی دکمه سبز رنگ Maximize قرار دهید و جهت پنجره را به‌سمت چپ یا راست صفحه‌نمایش انتخاب کنید. پس از آن MacOS به‌شما این امکان را می‌دهد که طرف دیگر صفحه را با یکی از برنامه‌های مورد نیاز خود پر کنید.

با این‌حال یک مشکل در این میان وجود دارد، مکانیزم فعلی به‌این معنی است که برخلاف ویژگی Snap Groups در ویندوز، دسترسی بصری به داک و نوار منو امکان‌پذیر نخواهد بود. در سیستم‌عامل مک، برنامه‌های نیم‌صفحه را به‌تمام صفحه تبدیل می‌شوند و برای جابجایی در بین این دو، باید مجددا ماوس را نگه دارید و گزینه Replace titled window را انتخاب کنید.

اساسا، مک‌ با پنجره‌های باز تقسیم شده، به‌عنوان فضاهای تفکیک شده برخورد نمی‌کند. این مشکل به‌خصوص در طول یک روز کاری شلوغ و با صرف زمان برای خروج و جابجایی مکرر میان برنامه‌ها، می‌تواند آزاردهنده باشد.

البته در این بین، ژست‌های ترک‌پد یا Mission Control می‌توانند در جابجایی بین پنجره‌های باز مفید باشند، اما با این حال، نحوه عملکرد ویندوز ۱۱ در این زمینه حساب‌شده‌تر و با سهولت بیش‌تری همراه است. به‌طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که مالتی‌تسک در اکوسیستم مایکروسافت بسیار دوستانه‌تر و روان‌تر انجام می‌گیرد.

گفتنی است که حتی iPadOS با وجود امکانات محدودتر، برای پرش به صفحات تقسیم شده، راه‌های جدید و متنوع‌تری را ارائه می‌کند. تردیدی نیست که ویژگی مالتی‌تسک برای سال‌ها در MacOS نادیده گرفته شده است.

راه‌حل‌های جانبی

ویندوز 11 در مقایسه با MacOS از یک مزیت بزرگ برخوردار است

با این‌حال، همچنان می‌توان با استفاده از یک نرم‌افزار جانبی در مک برای تقسیم فضای پنجره‌ها در صفحه‌نمایش، به‌ بهره‌وری بیش‌تر کمک کرد. با کارکردی مشابه با ترکیب سوییچ Snap Assist در ویندوز ۱۱، Spectacle یک اپ جانبی است که به‌شما اجازه می‌دهد تا پنجره‌های باز را در کنار یک‌دیگر قرار دهید. می‌توانید از کلید‌های Option و Command به‌همراه کلید‌های جهت‌دار برای ارسال پنجره به جهت مورد نظر از صفحه استفاده کنید. این نرم‌افزار همچنین در نوار منو جای می‌گیرد، بنابراین می‌توان آن‌را از بالای صفحه به روشی مشابه با Snap Groups در ویندوز ۱۱ فعال کرد.

دیگر راه‌حل‌های موجود برای حل مشکلات پنجره در MacOS شامل استفاده از ابزارهایی مانند Moom، Magnet، BettersnapTool است. با اینکه اکثر این برنامه‌ها پولی هستند، اما تا زمانی‌که اپل ابزاری اختصاصی مانند Snap Layouts را به مک اضافه نکند، احتمالا این اپ‌ها، بهترین آلترناتیو کنونی برای افرادی هستند که از ویندوز به مک کوچ خواهند کرد.

منبع :digitaltrendsمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.