تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر : 66878

ویدیویی دیدنی از پرواز فضاپیمای چینی بر فراز مریخ

ویدیویی دیدنی از پرواز فضاپیمای چینی بر فراز مریخ

ویدیویی دیدنی از پرواز فضاپیمای چینی بر فراز مریخآیا تاکنون قطب پوشیده از برف و یخ مریخ را تماشا کرده‌اید؟ برای دیدن ویدیوی پرواز فضاپیمای چینی بر فراز مریخ این مطلب را از دست ندهید.
سال نو چینی‌ها شر..

ویدیویی دیدنی از پرواز فضاپیمای چینی بر فراز مریخ

آیا تاکنون قطب پوشیده از برف و یخ مریخ را تماشا کرده‌اید؟ برای دیدن ویدیوی پرواز فضاپیمای چینی بر فراز مریخ این مطلب را از دست ندهید.

سال نو چینی‌ها شروع شده و حالا به مناسبت جشن آغاز سال نو، چینی‌ها ویدیویی را منتشر کرده‌اند که پرواز تیان ون ۱ را بر فراز مریخ نشان می‌دهد. در ادامه این مطلب، پرواز شگفت انگیز و بی‌نظیر این فضاپیما را با یکدیگر خواهیم دید.

پرواز فضاپیمای چینی بر فراز مریخ را همین حالا تماشا کنید

روز سه شنبه آغاز سال جدید در چین بود و در آستانه شروع سال ببر در این کشور، سازمان فضایی چینی‌ها پیام زیبایی را که از سیاره سرخ مخابره شده بود، با تمام جهانیان به اشتراک گذاشت. چین در سال گذشته فضاپیمای مداری خود را به مریخ ارسال کرد و پس از گدشت چندین ماه از ماموریت این مدارگرد، اکنون این فضاپیما ویدیوی سلفی از خود ضبط کرده و برای سازندگانش روی زمین ارسال نموده است.

در این ویدیو شاهد عبور تیان ون ۱ از مقابل مریخ هستیم. در یکی از بازوهای این مدارگرد، دوربینی نصب شده که وظیفه اصلی آن حفظ سلامت این فضاپیما است. در این ویدئوی هیجان‌انگیز می‌توان برخی از اجزای برجسته تیان ون را دید که شامل پنل خورشیدی متحرک، موتور اصلی و مخازن سوخت آن هستند.

از جمله جالب‌ترین و زیباترین نماهایی که در این فیلم کوتاه شاهد هستیم، تماشای قطب جنوب پوشیده از یخی است که امیدها را نسبت به حیات در این سرزمین افزایش می‌دهد. در این ویدیو می‌توانیم چرخش یک دست سازه انسانی را بر گرد سیاره‌ای دیگر و شاید جهانی دیگر ببینیم.

انتشار این نمایه در واقع نشان دهنده عظمت و اقتدار چین در برابر آمریکا و سازمان‌های فضایی وابسته به آنهاست. بازنشر این ویدیو آن هم در آغاز سال جدید کنایه از عزمی جدی برای رقابت با ایالات متحده است و در عین حال چین با این کار می‌خواهد غرور و توانایی‌های خود را به رخ ابرقدرت‌ها بکشد.

اگرچه بخشی از این شور و شوق و نمایش‌های چین، بیشتر پروپاگاندا است، اما نمی‌توان توسعه و پیشرفت صنعت فضایی این کشور را انکار کرد و همه چیز را به سیاست نسبت داد. در همین راستا دولت چین با انتشار یک وایت پیپر یا مقاله سفید، برنامه‌های پنج ساله فضایی خود را تشریح کرده و تلاش و عزم جدی این کشور برای رسیدن به قله‌های موفقیت را بازگو نموده است. در بخشی از این مقاله آمده:

در پنج سال آینده، چین ضمن دنبال کردن فلسفه‌ی توسعه‌ی جدید و ایجاد مدل توسعه‌ی جدید و دستیابی به ملزومات توسعه‌ی باکیفیت، علوم و فناوری و کاربردهای فضایی را ادغام خواهد کرد. این آغازگر سفری تازه به سمت قدرتی فضایی خواهد بود. صنعت فضایی به رشد چین به عنوان یک کل و اجماع جهانی و تلاش‌های مشترک در زمینه‌ی اکتشافات و استفاده از فضای بیرونی و پیشرفت بشر کمک خواهد کرد.

دو نمونه از برنامه‌های دولت چین در صنعت هوا فضا، ارسال تلسکوپ فضایی و راه‌اندازی ایستگاه فضایی تیان گونگ است. از دیگر برنامه‌های مهم چین مطالعه‌ی بیشتر روی مسئله فرود انسان روی ماه است و قرار شده مسیر توسعه فضای بین زمین و ماه مورد توجه جدی واقع شود.

به گفته دولت چین، ساخت پایگاه فضایی پژوهشی روی کره ماه با همکاری روسیه و سایر همکاران بین‌المللی نیز در زمره برنامه‌های میان‌مدت است و اگر چنین امری محقق شود، چین با سازمان فضایی ناسا در رقابتی جدی قرار می‌گیرند. برنامه‌های بلندپروازانه چین به نظر می‌رسد قابل تحقق باشد، زیرا این کشور جهش‌های خوبی در این زمینه داشته است.

فضاپیمای چینی بر فراز مریخ

همچنین آنها می‌خواهند با کمک کاوشگرهای رباتیک ماه و مریخ را کاوش و بررسی کنند؛ کاری که ناسا پیش‌تر با کاوشگرهای کنجکاوی و استقامت انجام داده و همچنان مشغول آن است. چین به ادعای خودش اگر بتواند چانگ ای ۶ را بسازد، خواهد توانست نمونه سنگ‌های قطب جنوب ماه را برای آزمایش و تجزیه و تحلیل به زمین بیاورد.

چانگ ای ۷ نیز می‌تواند دهانه‌های برخوردی که همواره در سایه قرار دارند را بررسی کند. محققان احتمال می‌دهند در این دهانه‌ها آب وجود داشته باشد. از دیگر برنامه‌ها و آرزوهای چینی‌ها کاوش خاک و سنگ‌های مریخی است و تمایل شدیدی دارند تا اقدام به کاوش سیاره مشتری کنند.

در این مقاله سفید برنامه‌های بلندپروازانه چین لیست شده، اما متاسفانه میزان هزینه آنها و نحوه وصول به آنها درج نشده و طبیعی است که سایر اطلاعات و جزئیات محرمانه قابل بررسی نیست. با این حال شکی نیست که تا یک دهه دیگر، چین پا به پای ناسا به رقابت خواهد پرداخت.

منبع :arstechnicaمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.