تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲:۰۱
کد خبر : 20232

وعده راه اندازی بورس مسکن۲ساله شد

وعده راه اندازی بورس مسکن۲ساله شد

کافه دانش: رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه دوسال است که مدام از راه اندازی بورس مسکن صحبت میشود اما اجرایی شدن همچنان به در بسته خورده است گفت: پیچ و خم های اداری و ناآگاهی بخش خصوصی راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری زمین و مسکن را با مشکل و تاخیر …

کافه دانش: رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه دوسال است که مدام از راه اندازی بورس مسکن صحبت میشود اما اجرایی شدن همچنان به در بسته خورده است گفت: پیچ و خم های اداری و ناآگاهی بخش خصوصی راه اندازی صندوقهای سرمایه گذاری زمین و مسکن را با مشکل و تاخیر مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا ، راه اندازی بورس مسکن این روزها در حالی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی جدی گرفته شده است که سالهاست بحث ایجاد صندوق های زمین و ساختمان مطرح است. اگر چه برخی کارشناسان راه اندازی بورس مسکن را دارای معایبی دانسته و آنرا رد می کنند اما برخی نیز بر این باور هستند که بورس مسکن مزیت هایی نیز دارد.
در حال حاضر آئین نامه ها، نرم افزارها و سخت افزارهای راه اندازی بورس مسکن کامل شده و بورس کالا آمادگی دارد با دریافت تقاضای معامله های املاک و مستغلات از نهادها و دستگاه ‌ها در فاز نخست، اجرای این طرح را شروع کند. البته در گزارش های موجود هیچ صحبتی از خرید و فروش های خرد و واحد به واحد نشده است و کارشناسان معتقدند هدف از راه اندازی بورس مسکن ورود در عمده فروشی های املاک خاص است که همیشه در جراید و روزنامه ها دنبال می شود و مشاوران املاک هم در خرید و فروش و معامله آن نقشی ندارند. برخی کارشناسان بورس بر این باور هستند که به طور قطع این نظام و ساز و کاری که طراحی شده به هیچ وجه به حوزه فعالیت مشاوران املاک ورود نمی کند. این در حالی است که اعضای هیات مدیره اتحادیه املاک راه اندازی بورس مسکن را کاری اشتباه و مخالف با قانون نظام صنفی می دانند.
حال به نظر می رسد وقتی هنوز صندوق های زمین و ساختمان بعد از سالها دارای مشکلات هستند و از لحاظ سرعت عمل برای دادن مجوز به بخش خصوصی ایراداتی دارد آیا بحث راه اندازی بورس مسکن می تواند برای بخش مسکن مفید باشد؟ سوال این است که آیا بورس مسکن و صندوق های زمین و ساختمان می توانند به شفاف شدن قیمت ها و مناسب شدن روند تولید و عرضه مسکن کمک کنند؟
عملکرد صندوق‌ها چندان پیچیده نیست. آن‌ها سرمایه را از سمت مردم جمع می‌کنند و به پروژه‌های ساختمانی تخصیص می‌دهند. پس از تکمیل پروژه، واحدهای ساخته‌شده از طریق مزایده یا هر روش دیگری که هیات مدیره صلاح بداند به فروش می‌رسد و سود حاصل از آن میان سرمایه‌گذاران تقسیم خواهد شد. حال باید دید با راه اندازی بورس مسکن در کنار صندوق های زمین و ساختمان می توان روزهای خوبی برای بخش مسکن متصور شد؟

۲سال است که بحث بورس مسکن مطرح شده اما پشت درهای بسته گیر کرده
احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفت و گو با خبرنگار هیبنا با اشاره به اینکه قطعا بورس مسکن می تواند به شفاف شدن قیمت مسکن کمک کند گفت: دو سال است که بحث بورس مسکن مطرح شده اما پشت درهای بسته گیر کرده است.
وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل بخش مسکن و مناسب شدن عرضه و تولید مسکن باید روند اعطای مجوز به صندوق های زمین و ساختمان آسان تر و سریعتر شود گفت: متاسفانه بعد از گذشت سال ها از ایجاد صندوق های زمین و ساختمان هنوز برخی از سرمایه گذاران بخش خصوصی نمی دانند چه اقدامی برای ایجاد این صندوق ها باید انجام دهند.

خرم ادامه داد: برای ایجاد صندوق زمین و ساختمان دو سال از طریق انجمن ساختمان برای ایجاد صندوق زمین و ساختمان در فرابورس اقدام کردیم اما دستمان خالی ماند. این طولانی شدن روند ایجاد صندوق های زمین ساختمان باعث می شود اکثر سرمایه گذاران بخش خصوصی دلزده شده و دیگر این برنامه را پیگیری نکنند.

راه اندازی بورس مسکن می تواند بر افزایش تولید مسکن تاثیر بگذارد
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: به هر حال با راه اندازی بورس مسکن می توان شاهد تاثیرگذاری مثبت آن در بخش مسکن باشیم اما تاکید بنده بر این است که طولانی شدن ایجاد صندوق های زمین و ساختمان و حتی راه اندازی بورس مسکن می تواند بر افزایش تولید مسکن تاثیر بگذارد. پس ورود هر گونه تامین کننده منابع مالی مثل صندوق های سرمایه گذاری زمین و مسکن می تواند به عنوان راهکارهای تأمین منابع به بخش مسکن کمک کند.

زمینی که در اختیار دولت است نباید بیشتر از ۲۵ درصد از ارزش مسکن را به خود اختصاص دهد
وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین مشکل تولید مسکن و بخش مسکن چیست؟ آیا با توجه به کمبود زمین در شهرهای بزرگ به خصوص تهران می توان به تولید مسکن با قیمت تمام شده پایین امیدوار بود؟ اظهار داشت: برای حل معضل زمین در پایتخت و شهرهای بزرگ، زمینی که در اختیار دولت است نباید بیشتر از ۲۵ درصد از ارزش مسکن را به خود اختصاص دهد. دولت نباید از قیمت زمین طمع کرده و به دنبال کسب درآمد باشد.

سالانه به اندازه یک سوم نیاز کشور، مسکن تولید می شود

خرم با تاکید بر اینکه طرح جامع مسکن کنونی که در سال های گذشته تدوین شده است اعلام کرده که سالانه باید ۹۰۰ هزار مسکن تولید شود خاطر نشان کرد: همه به خوبی می دانند که باید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن در کشور تولید شود اما در بهترین حالت در کشور تنها ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شده است. این آمارها یعنی سالانه یک سوم نیاز به مسکن در کشور تولید شده است.
وی ادامه داد: نبود چشم انداز مسکن، آینده مسکن ایران را در ابهام برده است. پس اگر می خواهیم صنعت مسکن ایران در تولید موفق باشد باید به سمت صنعتی سازی حرکت کنیم.

انتشار: کوروش جم

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.