تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
کد خبر : 55403

وضعیت بخش فناوری و نوآوری ایران در گزارش جهانی سازمان ملل متحد

وضعیت بخش فناوری و نوآوری ایران در گزارش جهانی سازمان ملل متحد

وضعیت بخش فناوری و نوآوری ایران در گزارش جهانی سازمان ملل متحد – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ گزارش جهانی فناوری و نوآوری ۲۰۲۱ توسط کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد با هم..

وضعیت بخش فناوری و نوآوری ایران در گزارش جهانی سازمان ملل متحد – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ گزارش جهانی فناوری و نوآوری ۲۰۲۱ توسط کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد با همکاری نمایندگان هر کشور از دانشگاه‌ها، سازمان‌های معتبر جهانی و سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل متحد جمع‌آوری شده است.

در این گزارش آمده است: پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های مرزی از جمله هوش مصنوعی، رباتیک و بیوتکنولوژی، پتانسیل فوق‌العاده‌ای را برای توسعه پایدار نشان می‌دهد. فناوری، نوآوری و تکنولوژی در تمامی حوزه‌ها به سرعت باعث پیشرفت می‌شود و این پیشرفت، سبب رضایت‌مندی مردم و رشد اقتصادی کشور می‌شود که می‌توان صنعت پیشرفته آن کشور را در کشورهای دیگر مشاهده کرد.

به عنوان مثال، در صنعت خودرویی کشور، فناوری و نوآوری‌هایی وجود دارد که اگر در خودرو استفاده شود رضایت مردم از آن خودرو بالا خواهد رفت و این موضوع در اقتصاد و دسترسی به بازار خارجی نیز بسیار اثرگذار است. امروز فناوری و نوآوری در تمامی قسمت‌های زندگی بشریت نقش مهمی دارد.

اینها مواردی از مطالب این گزارش جهانی است و در این گزارش تاثیر فناوری و نوآوری در حوزه‌های مختلف، مورد ارزیابی قرار گرفته است و بیانگر این است که چه کشورهایی در حال توسعه‌اند و فناوری و نوآوری در کشورهای در حال توسعه باعث شده است که فناوری به صورت یکسان برای همگان در دسترس نباشد و اینکه چگونه می‌توان این موضوع را حل کرد.

در این گزارش، ۱۵۸ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که ایران در فناوری اطلاعات رتبه ۸۲ را در جهان دارد و رتبه امریکا در این حوزه ۱۴ است. رتبه جهانی ایران در مهارت‌ها ۷۴ و رتبه کره جنوبی ۲۷ است. مهم‌ترین قسمت در نوآوری و فناوری و استفاده از این در تمامی صنعت‌ها و حوزه‌ها، تحقیق و توسعه است که رتبه جهانی ایران ۳۷ و در صنعت، رتبه جهانی ایران ۱۳۰ است.

ایران در سرمایه‌گذاری بخش فناوری و نوآوری چه در بخش خصوصی و چه دولتی، رتبه جهانی ۵۳ را دارد و در مجموع کل، ایران رتبه ۷۱ جهان را دارد و رتبه یک در دست آمریکا است؛ نوآوری و فناوری اهمیت به شدت بالایی در توسعه و اقتصاد یک کشور دارد و در امتیاز رده‌بندی کلی جهانی، ایران جزو کشورهای در حال توسعه و رو به بالا است.

جمع‌بندی این اطلاعات توسط آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD: United Nations Conference on Trade and Development) که به اختصار آنکتاد نامیده می‌شود) به این صورت است که در دسامبر سال ۲۰۲۰ کارشناسان و پژوهشگران از هر کشور در نشست آنلاین که از ژنو مدیریت می‌شود نظرات، مشاوره و تحقیقات خود را به کارشناسانی که در حال تهیه گزارش جهانی فناوری و نوآوری ۲۰۲۱ در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته هستند، ارائه می‌دهند.

در این نشست آنلاین، "امیرعباس محمدی کوشکی" سرپرست تیم اختراعات ایران که در STI Fourm نوآوری ملل متحد هم عضو است برای بررسی شاخص‌های فناوری و نوآوری که در صنعت‌های متفاوت باعث پیشرفت می‌شود، مطالبی ارائه کرد.

فیلم/ افتخارآفرینی تیم اختراعات ایران بدون حمایت‌های دولتیبرگزاری نشست خبری رونمایی از مدال‌ها و نوآوری‌های جهانی تیم اختراعات ایران۳۸ مدال جهانی تیم اختراعات ایران رونمایی شد

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.