تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
کد خبر : 32333

وصاله ماهر قیزی: همسایگان و دوستی با آن‌ها همیشه حائز اهمیت است

وصاله ماهر قیزی: همسایگان و دوستی با آن‌ها همیشه حائز اهمیت است

رئیس خبرگزاری سراسری آپای جمهوری آذربایجان گفت: سازمانهای بین المللی و کشورهایی که از تشدید اوضاع میان آذربایجان و ارمنستان نگران شده اند، باید هشدارهای قبلی آذربایجان را مدنظر قرار می دادند.   به گزارش کافه دانش٬ وصاله ماهر قیزی، ریس خبرگزاری سراسری آپا جمهوری آذربایجان و از تحلیل‌گران مسایل سیاسی قفقاز درباره دور جدید …

رئیس خبرگزاری سراسری آپای جمهوری آذربایجان گفت: سازمانهای بین المللی و کشورهایی که از تشدید اوضاع میان آذربایجان و ارمنستان نگران شده اند، باید هشدارهای قبلی آذربایجان را مدنظر قرار می دادند.

 

به گزارش کافه دانش٬ وصاله ماهر قیزی، ریس خبرگزاری سراسری آپا جمهوری آذربایجان و از تحلیل‌گران مسایل سیاسی قفقاز درباره دور جدید درگیری‌ میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ با بیان این که اول از همه، باید توجه داشت که این مناقشه هرگز “منجمد” نشده است، دلیل آن را تحریکات مداوم ارمنستان و هدف قرار دادن غیرنظامیان و اماکن عمومی آذربایجان دانست و گفت:  در ژوئیه سال جاری، ارمنستان اقدام به نقض مرزهای رسمی آذربایجان کرد که جلوی این اقدام آن‌ها گرفته شد و ما تعدادی شهید دادیم. نظامیان عالیرتبه ارتش ما و همچنین ژنرال “پولاد هشیم اف” به شهادت رسیدند. یکی از غیرنظامیان ما در خانه‌اش که سر سفره غذا نشسته بود، با گلوله پرتاب شده از طرف ارمنی ها جان باخت.

وی ادامه داد: در تاریخ ۲۷ سپتامبر نیز، ارمنستان بار دیگر اقدام به شلیک به غیرنظامیان آذربایجانی و مردم عادی غیر مسلح و روستاها کرد. ظرف هشت روز گذشته ۱۹ تن از غیرنظامیان آذربایجانی کشته و ۶۴ نفر زخمی شدند. یک خانواده کاملاً نابود شد، در یک خانواده دو برادر و در خانواده دیگر یک پدر و پسر کشته شدند. این افراد نمی جنگیدند، بلکه آن‌ها در خانه‌های خود مشغول زندگی روزمره خود بودند. در واکنش، ارتش آذربایجان یک ضدحمله در خاک خود را آغاز کرد. دولت آذربایجان در حال بازگرداندن کنترل بر مناطق مشروع و قانونی خود است و این حق دولت آذربایجان است که به موجب قوانین بین المللی تثبیت گردیده است.

وی تصریح کرد: الهام علی اف، فرمانده کل قوای جمهوری آذربایجان اعلام کرد که تنها یک شرط برای انجام مذاکرات دارد. تمام مناطق اشغالی آذربایجان باید آزاد شوند. فقط در این صورت است که می توان مذاکره کرد. موضع و اراده رئیس جمهوری آذربایجان کاملا مشخص و صریح و روشن است.

رییس خبرگزاری آپا درباره نقش ایران هم گفت: ایران یکی از همسایگان بزرگ ما است که دارای روابط تاریخی، سیاسی و معنوی با آذربایجان می‌باشد. جمهوری آذربایجان همواره از مواضع ایران در سازمان های بین المللی دفاع کرده و همچنان به سیاست همسایگی قابل اعتماد متعهد مانده و از پیشنهادات و ابتکارات میانجی‌گری ایران استقبال کرده است.

وی با اشاره بیانیه چند روز پیش سفارت ایران در باکو مبنی بر محکوم کردن کشتار غیرنظامیان گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان با صدور بیانیه ای کشتار و زخمی شدن غیرنظامیان آذربایجانی و هدف قرار دادن ساختمان ها و اماکن غیرنظامی را محکوم کرد. صدور این بیانیه در آذربایجان مورد استقبال قرار گرفت.

وی در مورد اهمیت نقش همسایگان در این درگیریها هم گفت: البته همسایگان و روابط و دوستی با آنها همیشه حائز اهمیت می‌باشد. آذربایجان مدام از تمامی همسایگان خود عملاً حمایت کرده و روابط دوستانه صمیمانه و راهبردی با همه همسایگانش، به جز ارمنستان، داشته است.

ماهر قیزی گفت: روسیه نیز عضوی از گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا است. روسیه و ایران هر دو از وخامت اوضاع در منطقه ابراز نگرانی کرده اند. این طبیعی است. همه خواهان ثبات در منطقه هستند. ولی راه تضمین ثبات و ایجاد صلح در منطقه، متوقف کردن اشغالگران است.

وی افزود: سازمان های بین المللی و نیز گروه مینسک که قرار بود این مناقشه را حل و فصل کنند، هیچ اقدامی  انجام نداده اند. رییس  جمهوری آذربایجان بارها هشدار داده و بارها اعلام کرد که “آذربایجان این حق را برای خود محفوظ می دارد که مناطق مشروع خود را از راه نظامی آزاد کند”. اکنون سازمانهای بین المللی و کشورهایی که از تشدید اوضاع “نگران” شده اند، باید این هشدار را قبلاً مدنظر می گرفتند.

انتشار خبر: کوروش جم

 

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.