تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر : 52368

وزارت بهداشت ارز اختصاصی برای خرید دستگاه سونوگرافی را از ترجیحی به نیمایی تغییر داده است

وزارت بهداشت ارز اختصاصی برای خرید دستگاه سونوگرافی را از ترجیحی به نیمایی تغییر داده است

وزارت بهداشت ارز اختصاصی برای خرید دستگاه سونوگرافی را از ترجیحی به نیمایی تغییر داده است – اخبار اجتماعی – به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ وزارت بهداشت در واکنش به گزارش تسنیم ..

وزارت بهداشت ارز اختصاصی برای خرید دستگاه سونوگرافی را از ترجیحی به نیمایی تغییر داده است – اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ وزارت بهداشت در واکنش به گزارش تسنیم با عنوان «چطور خریدهای خارجی تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت کمر تولیدکننده داخلی را می‌شکند» جوابیه‌ای صادر کرد.

در متن این جوابیه آمده است:

اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت مساعدت لازم جهت اخذ مجوز تولید شرکت مدفناوران پلاس بعمل آورده و این شرکت دارای پروانه ساخت وسیله پزشکی جهت دستگاه سونوگرافی به شماره ۴۶۲۲۶۹۴۵ مورخ ۹۸/۱۰/۲۳ و دارای پروانه ساخت دستگاه اکوکاردیوگرافی به شماره ۲۹۱۴۲۶۶۳ مورخ ۹۹/۱۲/۹ است. این اداره کل پس از دو نرخی شدن ارز تخصیصی به تجهیزات پزشکی در سال ۱۳۹۷ ازر تخصیصی به این دستگاه‌ها
را در جهت حمایت از تولید داخلی از ترجیحی به نیمایی تغییر داده است و از آن زمان هیچ گونه ارز دولتی توسط این اداره کل جهت واردات دستگاه سونوگرافی و اکوکاردیوگرافی اختصاص نیافته است.

لازم به ذکر است فرآیند خرید تجهیزات پزشکی توسط مناقصات WHO که در مصاحبه منعکس شده، جهت تامین اقلام مرتبط با کرونا بوده و این اداره کل مخالفت خود را با خرید کالاهای دارای مشابه تولید داخلی از محل وام بهداشت جهانی اعلام داشته است.

گفتنی است در گزارش تسنیم عنوان شده بود که در حالی که بسیاری از تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه‌های سونوگرافی، پمپ‌های سُرنگ، ونتیلاتور و … در داخل تولید می‌شود، وزارت بهداشت به دنبال خرید خارجی از طریق وام‌های بانک جهانی است.

همچنین براساس گزارش هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، گزارش خرید دستگاه‌های سونوگرافی تولید داخل و وارداتی محدوده متوسط این نهاد طی یک سال گذشته به شرح ذیل می‌باشد:

پس از اخذ پروانه ساخت شماره ۴۶۲۲۶۹۴۵ مورخ ۲۳/۱۰/۱۳۹۸ دستگاه سونوگرافی شرکت مد فناوران پلاس، با هدف حمایت از تولید داخل، تفاهم نامه همکاری خرید ۱۰۰ دستگاه سونوگرافی به شماره ۲۳۹۶۱/۷۷/۹۸ مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۹۸؛ و همینطور قرارداد خرید ۳۰ دستگاه سونوگرافی مدل "LUNA Pro" به شماره ۲۶۷۴۹/۷۷/۹۸ مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۸ با قیمت واحد هر دستگاه ۸۰۰/۲۱۷/۱۹۴/۴ ریال ، با شرکت مذکور منعقد گردید.
اما برخلاف ردیف ۲ ، ماده ۴ ، تفاهم نامه ۲۳۹۶۱/۷۷/۹۸ ( شرکت موظف است ۳۰ دستگاه را حداکثر ۴ ماه پس از انعقاد قرارداد تحویل نماید) و ماده ۴ قرارداد ۲۶۷۴۹/۷۷/۹۸ ( مدت زمان اجرا این قرارداد پس از امضا طرفین حداکثر ۴ ماه می‌باشد) و همین طور علی رقم دریافت ۵۰ درصد پیش پرداخت قرارداد فوق تا اردیبشهت ۱۳۹۹ ، مطابق لیست دریافت کالا از انبار ، در تاریخ ۱۲/۰۶/۱۳۹۹ شرکت مد فناوران پلاس ، تنها ۸ دستگاه از قرارداد مذکور را به انبار هیات امنا تحویل نموده است.

لذا با توجه به درخواست معاونت درمان وزارت بهداشت طی نامه ۷۴۸۶/۴۰۰د مورخ ۳۱/۰۴/۱۳۹۹ با موضوع خرید ۱۱۷ دستگاه سونوگرافی داپلر مبله و با عنایت به همه گیری ویروس کرونا و نیاز اورژانسی مراکز درمانی و عدم تحویل دستگاه توسط تنها شرکت تولید کننده، با توجه به موجودی انبار اقدام به خرید تعداد محدودی دستگاه سونوگرافی گردیده است.

لازم به ذکر است پس از تحویل ۳۰ دستگاه موضوع قرارداد ۲۶۷۴۹/۷۷/۹۸ شرکت تولید کننده داخلی مد فناوران پلاس در بهمن ماه ۱۳۹۹، قرارداد مجدد به شماره ۸۳۵/۷۷/۴۰۰ در تاریخ ۲۴/۰۱/۱۴۰۰ جهت خرید ۳۰ دستگاه سونوگرافی با قیمت واحد هر دستگاه ۱۰ میلیارد ریال با شرکت مذکور منعقد گردیده است.

همینطور نظر به اخذ پروانه ساخت شماره ۲۹۱۴۲۶۶۳ دستگاه اکو کاردیوگرافی شرکت مد فناوران پلاس مورخ ۰۹/۱۲/۱۳۹۹ ، قرارداد خرید ۳۰ دستگاه اکوکاردیوگرافی به شماره ۲۵۵۹/۷۷/۴۰۰ مورخ ۱۲/۰۲/۱۴۰۰ با قیمت واحد هر دستگاه ۰۰۰/۰۰۰/۵۰۰/۶ ریال با شرکت مذکور منعقد گردیده است.

لازم به توضیح است، تا این تاریخ شرکت مد فناوران پلاس تنها ۳ دستگاه سونوگرافی از قراردادهای ۸۳۵/۷۷/۴۰۰ و ۲۵۵۹/۷۷/۴۰۰ ، را به این نهاد تحویل داده است همچنین برنامه خرید تجهیزات مذکور از شرکت های تولید کننده داخلی، متناسب با برنامه زمان بندی شده بر اساس درخواست معاونت درمان وزارت بهداشت در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
لازم به ذکر است خریدهای مناقصات WHO توسط این نهاد صورت نگرفته است و این هیات فقط مجری ترخیص کالا از گمرک است.

چالش‌های پیش‌روی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی/ لزوم حذف ارز دولتی و امضاهای طلایی برای واردات

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.