تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
کد خبر : 583312

وزارت ارتباطات رسما مسئولیت اختلال در فیلترشکن ها را پذیرفت

وزارت ارتباطات رسما مسئولیت اختلال در فیلترشکن ها را پذیرفت

به گزارش کافه دانش به نقل از گجت نیوز وزارت ارتباطات رسما مسئولیت اختلال در فیلترشکن ها را پذیرفت و اعلام کرد در حال مقابله و جلوگیری از فروش غیر قانونی وی پی ان ها است. از چند هفته پیش کاربران به شدت از اختلالات اینترنت ناراضی هستند. علاوه بر این که سرعت اینترنت کاهش پیدا

به گزارش کافه دانش به نقل از گجت نیوز وزارت ارتباطات رسما مسئولیت اختلال در فیلترشکن ها را پذیرفت و اعلام کرد در حال مقابله و جلوگیری از فروش غیر قانونی وی پی ان ها است.

از چند هفته پیش کاربران به شدت از اختلالات اینترنت ناراضی هستند. علاوه بر این که سرعت اینترنت کاهش پیدا کرده، بسیاری از سرویس‌ها و سایت‌ها از دسترس خارج شده‌اند و اتصال به وی پی ان‌ها نیز به سختی انجام می‌شود. برخی افراد از مشکلات زیرساخت صحبت می‌کردند و بعضی‌ها هم از اجرایی شدن طرح صیانت سخن می‌گفتند. این دسته از افراد می‌گفتند سیستم فیلترینگ کشور تغییر پیدا کرده و به همین دلیل اینترنت دچار اختلالات جدی شده است.

وزارت ارتباطات دلیل اختلال در فیلترشکن ها را شرح داد

سرانجام امروز وزارت ارتباطات از دلیل مشکلات این روزهای اینترنت پرده برداشت و رسما مسئولیت اختلال در فیلترشکن ها را بر عهده گرفت. مهدی سالم، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره محدودیت‌های اینترنت گفت محدودیتی در دسترسی افراد به اینترنت به وجود نیامده، اما این وزارتخانه در حال مقابله با فروشندگان وی پی ان های غیر قانونی است. وی در این رابطه اظهار کرد:

در دسترسی هیچ فردی به اینترنت محدودیت به وجود نیامده و سرویس‌دهی به طور صحیح در حال انجام است. هر شخصی هر ادعایی در این رابطه دارد که دسترسی اینترنتش به واسطه VPN محدود شده و در آن اختلال ایجاد شده باید اعلام کند و اگر از اختلال و محدودیت اینترنت اطمینان دارد باید از طریق سامانه کارگروه تصدیق محتوای مجرمانه به موضوع رسیدگی شود.

سخنگوی وزارت ارتباطات تاکید کرد خرید و فروش وی پی ان ممنوع و خلاف قانون است. بعضی‌ها در این بین روی سرورهای خودشان VPN تشکیل دادند و اقدام به فروش غیر قانونی آنها کردند. ما در برابر آنها وظیفه داریم جلوی کار غیر قانونی را بگیریم. اگر پس از این بررسی‌ها مشخص شود که فرد سرویس درست و قانونی ارائه می‌کرده و دسترسی‌های غیر قانونی نداشته و به دلیل اشتباه، سیستمش فیلتر شده، حتما مشکلش برطرف می‌شود؛ اما کسانی که در کنار کار خود اقدام به فروش VPN می‌کنند باید بدانند که کارشان غیر قانونی است.

به گفته مهدی سالم، بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای، فروش نرم افزار یا ابزار الکترونیکی که برای استفاده از سایت‌های فیلتر شده توزیع شوند، جرم محسوب می‌شود و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. وی درباره از کار افتادن برخی از وی پی ان‌ها بیان کرد:

ما بخش قابل توجهی از این موارد را رصد کردیم. برخی شرکت‌ها که به ایجاد اختلال عمدی روی اینترنت و فیلترشکن ها اعتقاد دارند، همان کسانی هستند که وی پی ان به فروش می‌رسانند و فروش VPN هم غیر قانونی است. ما برای ارائه سرویس غیر قانونی وظیفه‌ای نداریم که کار غیر قانونی گروهی را پوشش دهیم و کاری کنیم که کار غیر قانونی انجام بدهند. اگر VPN غیر قانونی است، وزارت ارتباطات وظیفه‌ای برای پیگیری آن بر عهده ندارد.

به گفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات، این وزارتخانه فقط جلوی سایت‌هایی را گرفته است که به طور غیر قانونی اقدام به فروش وی پی ان کرده‌اند. وی تاکید کرد دلیلی ندارد که ما بخواهیم آدرس سایتی را از عمد فیلتر کنیم، اما کسانی که مدعی هستند اشتباهی در این زمینه رخ داده، مدارک خود را به کمیته فیلترینگ ارائه دهند تا بررسی شود و اگر ادعایشان درست باشد، مشکل آنها حل خواهد شد.

همانطور که اطلاع دارید، سرویس‌های وی پی ان فقط برای دور زدن فیلترینگ در کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و برای برقراری ارتباطات امن در فضای شبکه اینترنت هم کاربردهای مختلفی دارند. سخنگوی وزارت ارتباطات در این رابطه گفت شاید شخصی به وی پی ان قانونی دسترسی داشته و امکان دارد سیستم در زمینه تشخیص دچار اشتباه شده باشد. این افراد باید از طریق سامانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا کمیته فیلترینگ، شکایت خودشان را مطرح کنند تا ادعای آنها مورد بررسی قرار بگیرد و مشکلشان برطرف شود.

علاوه بر این با توجه به این که وی پی ان ها صرفا برای دور زدن فیلترینگ کاربرد ندارند، بنابراین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال شناسایی سایت‌هایی هستند که به طور عمدی و غیر قانونی اقدام به فروش VPN می‌کنند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.