تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
کد خبر : 58179

وبینار چیست و چگونه کار می‌کند؟

وبینار چیست و چگونه کار می‌کند؟

وبینار چیست و چگونه کار می‌کند؟برای آنکه بتوانید یک جلسه‌ی سخنرانی آنلاین با تعداد زیادی از شرکت کنندگان برگزار کنید، ابتدا باید بدانید که وبینار چیست و چگونه عمل می‌کند؟
استفاده از ویدیو کنفرانس یک ر..

وبینار چیستوبینار چیست و چگونه کار می‌کند؟

برای آنکه بتوانید یک جلسه‌ی سخنرانی آنلاین با تعداد زیادی از شرکت کنندگان برگزار کنید، ابتدا باید بدانید که وبینار چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از ویدیو کنفرانس یک روش عالی برای پیگیری امور کاری هنگام کار در خانه است. وقتی صحبت از ویدیو کنفرانس می‌شود، اغلب ۲ اصطلاح به ذهن می‌رسد؛ وبینار و جلسه آنلاین. ممکن است از نظر اکثر افراد وبینار یک جلسه آنلاین معمولی باشد، اما در واقع اینگونه نیست.

اگر شما هم تفاوتی بین یک جلسه‌ی آنلاین و وبینار حس نمی‌کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این پست به اینکه وبینار چیست ، چه تفاوتی بین وبینار با جلسات آنلاین وجود دارد و امکانات Webinar در پلتفرم‌های محبوب ویدیو کنفرانس را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

وبینار چیست ؟

وبینار یا اگر بخواهیم کامل بگوییم وب سمینار، یک سخنرانی آنلاین است. به طور معمول، وبینار از یک سخنران یا گروه کوچکی از سخنرانان تشکیل شده که برای مخاطبین سخنرانی کرده و موضوعی را ارائه می‌دهند. پس وبینار دو بخش مهم دارد؛ سخنران و مخاطبان. افراد یا مخاطبان می‌توانند به روش‌های متفاوتی با میزبانان تعامل داشته باشند که این مسئله به ابزارهای تعاملی که در دسترس کاربران است بستگی دارد. مواردی که در یک سمینار تحت وب مهم است شامل نظرسنجی، چت‌ها، پرسش و پاسخ و سایر موارد می‌شود.

وبینار چیست

بسته به میزبان و سازمان، یک وبینار می‌تواند رایگان یا پولی باشد. به طور معمول، وبینارها حدود نیم ساعت الی یک ساعت طول می‌کشند، اما با این حال می‌توان گفت که این مقدار به چیزهایی مثل میزبان، موضوع و … بستگی دارد. شما همچنین می‌توانید از وبینارها به صورت زنده یا از پیش ضبط شده میزبانی کنید.

وبینارها چطور کار می‌کنند؟

حالا که فهمیدیم وبینار چیست ، می‌توانیم با نحوه کار کردن آن آشنا شویم. وبینارها اساسا ارائه‌ی محتوا و مخاطبین هستند که موارد استفاده‌ی زیادی مثل لکچرهای آنلاین، رونمایی از محصولات، تمرینات ورزشی، معارفه‌ی کارمندان جدید و همچنین برگزاری جلسات برای تیم‌های بزرگ دارد. در یک وبینار شما می‌توانید محتواهای مختلفی را از طریق ویدیو، اسلایدهای پاور پوینت، وایت بورد و قابلیت screen sharing – اشتراک گذاری صفحه ارائه دهید.

تفاوت وبینار و جلسات آنلاین در چیست؟

تا این لحظه، ممکن است هنوز برایتان سوال باشد که وبینار چه تفاوتی با یک جلسه‌ی آنلاین دارد. وبینار و جلسه‌ی آنلاین در نظر تعامل با یکدیگر فرق دارند. به عبارت ساده‌تر در جلسات آنلاین تمامی شرکت کنندگان تعامل و مشارکت دارند و هر کسی می‌تواند با اشتراک گذاری صفحه در بحث شرکت کند. همچنین لازم به ذکر است که در جلسات آنلاین شرکت کنندگان می‌توانند سایر کاربران را هم ببینند.

وبینارها با این جلسات کمی تفاوت دارند، زیرا در سمینار تحت وب تنها میزبان و اعضای گروه می‌توانند صحبت کنند. سایر شرکت کنندگان فقط می‌توانند آنچه را که در جلسه اتفاق می‌افتد، مشاهده کنند. شرکت کنندگان می‌‌توانند از طریق چت و نظرسنجی با میزبان و اعضای هیئت مدیره ارتباط برقرار کنند. یکی دیگر از تفاوت‌های میان جلسات آنلاین و وبینارها تعداد شرکت کنندگان است.

حالا که فهمیدید وبینار چیست باید حدس زده باشید که برای میزبانی در کنفرانس‌های آنلاین با تعداد زیادی از شرکت کنندگان، وبینار مناسب‌تر از جلسه‌ی آنلاین است و بالعکس اگر تعداد شرکت کنندگان کم باشد، برگزاری جلسه‌ی آنلاین گزینه‌ی مناسب‌تری است. به عنوان مثال، در وبینار Google Meet حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر می‌توانند در کنفرانس آنلاین شرکت کنند. اما Google Meet در یک جلسه‌ی آنلاین معمولی، فقط ۲۵۰ نفر شرکت کننده را پشتیبانی می‌کند.

وبینار در پلتفرم‌های ویدیو کنفرانس محبوب

پس از آنکه توضیح دادیم وبینار چیست ، اکنون می‌خواهیم آن را در پلتفرم‌های مختلف بررسی کنیم. در حال حاضر وبینار در پلتفرم‌های ویدیو کنفرانس محبوبی مثل Microsoft Teams, Zoom و Google Meet در دسترس است. بسته به اینکه کدام پلتفرم را انتخاب کنید، ویژگی‌های متفاوتی در اختیار شما خواهد بود. وبینار همچنین می‌تواند یک سرویس اشتراکی با پرداخت هزینه باشد.

← وبینار در Zoom

وبینار ویدیویی در Zoom از حداکثر ۵۰۰۰۰ شرکت کننده برای مشاهده‌ی جلسات و تعداد جلسات نامحدودی که حداکثر ۳۰ ساعت طول می‌کشند پشتیبانی می‌کند. حداقل تعداد شرکت کنندگان در آن ۵۰۰ نفر است که شما می‌توانید این تعداد را تا سقف ۵۰۰۰۰ نفر افزایش دهید. حداکثر تعداد شرکت کنندگان به مجوز وبینار Zoom شما بستگی دارد.

در پلتفرم Zoom، میزبان می‌تواند صفحه را به اشتراک گذاشته و از طریق صدا یا تصویر سخنرانی کند. شرکت کنندگان نیز می‌توانند از طریق چت و قابلیت پرسش و پاسخ با میزبان ارتباط برقرار کنند. در این برنامه از طریق نظر سنجی هم می‌توان ارتباط برقرار کرد.

وبینار چیست

به عنوان یک میزبان، این اجازه را دارید که از شرکت کنندگان بخواهید از پیش ثبت نام کنند یا به آن‌ها اجازه دهید که در زمان میزبانی با کلیک روی لینک وبینار به آن‌ها بپیوندند. اگر از شرکت کنندگان خواسته‌اید که از پیش ثبت نام کنند، می‌توانید آن‌ها را به صورت دستی تایید کنید یا به سیستم اجازه دهید که همه‌ی آن‌ها را به صورت خودکار تایید کند. نکته‌ی قابل توجه‌ای که در مورد وبینار در اپلیکیشن Zoom وجود دارد این است که شما می‌توانید انتخاب کنید که شرکت کنندگان بی‌صدا نباشند. اگر به برنامه‌هایی علاقمند هستید که می‌تواند بیش از ۱۰ هزار شرکت کننده داشته باشد، حتما از Zoom استفاده کنید.

← وبینار در Google Meet

در Google Meet، یک وبینار می‌تواند حداکثر ۱۰۰۰۰۰ نفر شرکت کننده داشته باشد. در این پلتفرم همانند اپلیکیشن Zoom حداکثر تعداد شرکت کنندگان به نسخه Google Workspace شما بستگی دارد. برای ایجاد وبینار در Google Meet، ابتدا باید یک رویداد پخش زنده برای ارائه دهندگان ایجاد کنید. بعد از آن، شما باید رویداد دوم که فقط برای بازدیدکنندگان است را ایجاد کنید. وبینار Google Meet که کمپانی گوگل آن را Live Streaming – پخش زنده می‌نامد، فقط در برنامه‌های منتخب Google Workspace در دسترس است.

این نسخه‌های منتخب Google Workspace شامل Enterprise Standard, Enterprise Plus, Education Plus و Teaching and Learning Upgrade می‌شود. مطمئنا تا اینجای کار متوجه شده‌اید که منظور از پلتفرم‌های مختلف وبینار چیست و چه مشخصاتی دارند.

← وبینار در Microsoft Teams

Microsoft Teams در مقایسه با Zoom و Google Meet محدودیت بیشتری در حداکثر تعداد شرکت کنندگان دارد. در حال حاضر، در این اپلیکیشن تا حداکثر ۱۰ هزار شرکت کننده برای بازدید امکان پذیر است، اما قصد دارد این تعداد را در آینده دو برابر کند. با این حال، حداکثر ۱۰۰۰ نفر می‌توانند در این وبینار شرکت کنند که هر یک از آن‌ها می‌توانند به ویژگی‌های تعاملی مختلفی در Micrisoft Teams دسترسی داشته باشد.

Microsoft Teams همانند Zoom به شما امکان ایجاد یک فرم ثبت نام اختیاری را می‌دهد. این اپلیکیشن برخلاف Google Meet و Zoom به شما اجازه می‌دهد که پس از ایجاد وبینار صدا و تصویر شرکت کنندگان را فعال کنید. در Microsoft Teams، شرکت کنندگان می‌توانند از طریق چت، نظرسنجی، واکنش‌های زنده با شما ارتباط برقرار کنند و برای جلب توجه شما دست خود را بالا ببرند.

خودتان یک وبینار برگزار کنید!

اکنون در این پست متوجه شده‌اید که وبینار چیست و چه ویژگی‌هایی در پلتفرم‌های ویدیو کنفرانس مختلف دارد. به طور خلاصه، وبینار‌ها راهی عالی برای برگزاری جلسات آنلاین بزرگ هستند. پس اگر قصد ارائه و سخنرانی دارید فقط باید از وبینار استفاده کنید و اگر می‌خواهید جلسات تعاملی داشته باشید، جلسات آنلاین معمولی گزینه‌ی بهتری است. مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد وبینار در پلتفرم‌های محبوب ویدیو کنفرانس باید بدانید این است که برای آن‌ها باید هزینه اشتراک پرداخت کنید.

در عوض، هنگامی که تعداد شرکت کنندگان زیاد نیست، به راحتی می‌توانید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای یک جلسه‌ی آنلاین برگزار کنید. اما اگر تعداد شرکت کنندگان زیاد است باید از وبینار استفاده کنید که با خواند این پست هم می‌فهمید که وبینار چیست و هم ویژگی‌های آن در اپلیکیشن‌های ویدیو کنفرانس را خواهید دانست.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.