تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر : 584500

وان پلاس 10T در برابر آیفون 13؛ نبرد نزدیک پرچمداران اندروید و iOS

وان پلاس 10T در برابر آیفون 13؛ نبرد نزدیک پرچمداران اندروید و iOS

وان پلاس 10T در برابر آیفون 13؛ نبرد نزدیک پرچمداران اندروید و iOS در اینجا به مقایسه دو گوشی وان پلاس 10T و آیفون 13 می پردازیم و مشخصات فنی، قابلیت‌ها و عملکرد آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم. کدامیک از این دو پرچمدار قدرتمند محصول بهتری است؟ کمپانی OnePlus روز گذشته، جدیدترین پرچمدار خود،

وان پلاس 10T در برابر آیفون 13؛ نبرد نزدیک پرچمداران اندروید و iOS

در اینجا به مقایسه دو گوشی وان پلاس 10T و آیفون 13 می پردازیم و مشخصات فنی، قابلیت‌ها و عملکرد آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم. کدامیک از این دو پرچمدار قدرتمند محصول بهتری است؟

کمپانی OnePlus روز گذشته، جدیدترین پرچمدار خود، وان پلاس 10T را به طور رسمی معرفی کرد. به این ترتیب این کمپانی که زمانی یک بازیگر کوچک در میدان مبارزه گوشی‌های پرچمدار به شمار می‌رفت، اکنون محصولی ساخته که جدیدترین آیفون اپل را به چالش می‌کشد!

امروز قصد داریم به مقایسه گوشی تازه وارد وان پلاس 10T با آیفون 13 اپل بپردازیم و مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. در صورتی که بین خرید این دو گوشی مردد هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

به طور خلاصه، مهم‌ترین تفاوت‌های OnePlus 10T و iPhone 13 به شرح زیر هستند:

  • اندروید 12 با رابط کاربری OxygenOS 12.1 در گوشی وان پلاس در برابر iOS15 در آیفون
  • صفحه نمایش 6.7 اینچی امولد 120 هرتز در وان پلاس در برابر صفحه نمایش 6.1 اینچ اولد 60 هرتزی در آیفون
  • دوربین سه‌گانه در وان پلاس در برابر دوربین دوگانه در آیفون
  • شارژ سریع 150 واتی وان پلاس در برابر شارژ 20 واتی آیفون

مقایسه مشخصات وان پلاس 10T و آیفون 13 پلاس

پیش از مقایسه دقیق دو گوشی پرچمدار مورد بررسی، بد نیست نگاهی مختصر به مشخصات فنی هر دو داشته باشیم. جدول زیر مشخصات هریک از این دو گوشی را به طور خلاصه ارائه می‌کند:

گوشیوان پلاس 10Tآیفون 13
ابعاد163 در 75.37 در 8.75 میلیمتر146.7 در 71.5 در 7.65 میلیمتر
وزن203.5 گرم174 گرم
صفحه نمایش
  • 6.7 اینچ امولد
  • رزولوشن 1412 در 1080 پیکسل
  • چگالی 394 پیکسل بر اینچ
  • نرخ رفرش 120 هرتز
  • پشتیبانی از HDR10+
  • 6.1 اینچ اولد
  • رزولوشن 2532 در 1170 پیکسل
  • چگالی 457 پیکسل بر اینچ
  • نرخ رفرش 60 هرتز
  • پشتیبانی از HDR10
پردازندهکوالکام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1اپل A15 Bionic
رم8/12/16 گیگ LPDDR54 گیگابایت LPDDR4X
دوربین‌های پشت
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسل (مجهز به لرزشگیر نوری)
  • دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسل
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسل
  • دوربین اصلی 12 مگاپیکسل ( مجهز به لرزشگیر نوری)
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی
دوربین سلفی16 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
اندازه باتری4800 میلی آمپر ساعت3227 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ
  • تا سقف 150 وات از طریق سیم
  • فاقد شارژ بی سیم
  • شارژ سیمی 20 وات
  • شارژ بی سیم 15 وات
قیمت
  • نسخه 8/128 گیگ 650 دلار
  • نسخه 16/256 گیگ 750 دلار
  • نسخه 128 گیگ 800 دلار
  • نسخه 256 گیگ 900 دلار
  • نسخه 512 گیگ 1100 دلار

طراحی و کیفیت ساخت

وان پلاس 10T همان طراحی آشنای کمپانی OnePlus را در خود دارد و از یک ماژول دوربین مربعی بزرگ در پشت بهره می‌برد. همچنین کناره‌های صفحه نمایش این گوشی اندکی خمیده هستند و شاهد حاشیه‌های حداقلی در اطراف صفحه نمایش آن هستیم. علاوه بر این، در بالای صفحه نمایش این محصول هم شاهد تعبیه حفره دایره‌ای شکلی هستیم که محل جایگیری دوربین سلفی است.

گوشی OnePlus 10T همچنین در دو رنگ مشکی و سبز روانه بازار خواهد شد و بدنه پشتی آن از جنس شیشه خواهد بود. البته بافت مدل مشکی رنگ این گوشی در قسمت پشت مات بوده و از الگویی سنگ مانند تشکیل خواهد شد. از طرف دیگر، نسخه سبز رنگ فاقد هر گونه بافتی بوده و طراحی یک‌دست و براقی دارد.

از طرف دیگر آیفون 13 هم طراحی همیشگی سری iPhone را ارائه داده و در قسمت جلو و پشت از شیشه ساخته شده است. علاوه بر این فریم گوشی فلزی است و دوربین‌های پشتی هم به صورت قطری درون ماژول مربعی قرار گرفته‌اند. همچنین در بالای صفحه نمایش هم مثل چندین نسل اخیر آیفون‌ها شاید حضور ناچ هستیم که دوربین سلفی و حسگرهای فیس آیدی را در خود جای داده‌اند.

آیفون 13 همچنین بر خلاف وان پلاس جدید در چندین رنگ مختلف اعم از سبز، صورتی، آبی، مشکی، قرمز و سفید به بازار عرضه خواهد شد. البته صرفنظر از این که کدام نسخه را انتخاب کنید، قاب پشتی براق خواهد بود.

OnePlus 10T همچنین در مقایسه با آیفون صفحه نمایش بزرگ‌تری دارد. صفحه نمایش این گوشی 6.7 اینچی است و از پانل‌های اولد تشکیل می‌شود. همچنین نرخ رفرش این صفحه نمایش هم 120 هرتز است که بالاترین نرخ رفرش در میان اکثر پرچمداران سال 2022 به شمار می‌رود. پانل‌های اولد به معنای رنگ‌های اشباع و زنده است و نرخ رفرش 120 هرتز به معنای این است که انیمیشن‌ها و انتقال‌ها در رابط کاربری وان پلاس جدید در مقایسه با قبل دو برابر روان‌تر حس خواهد شد!

صفحه نمایش iPhone 13 و OnePlus 10T

از طرف دیگر، آیفون 13 هم یک صفحه نمایش اولد با اندازه 6.1 هرتز دارد که نرخ رفرش آن 60 هرتزی است و روی کاغذ کندتر از نمونه به کار گرفته در وان پلاس 10T به نظر می‌رسد. با این حال تجربه ثابت کرده که همین صفحه نمایش به ظاهر ضعیف‌تر و کندتر قادر است عملکردی هم‌تراز با اندرویدی‌های 120 هرتزی ارائه دهد. بنابراین در بخش صفحه نمایش، شرایط هر دو گوشی مورد بحث تقریبا یکسان خواهد بود.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

گوشی وان پلاس 10T از جدیدترین و قدرتمندترین تراشه حال حاضر دنیای اندروید، یعنی کوالکام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 استفاده می‌کند و تا سقف 16 گیگابایت رم ارائه می‌دهد. این محصول همچنین به سیستم عامل اندروید 12 مجهز است و رابط کاربری OxygenOS 12.1 بر روی آن نصب است. وان پلاس همچنین وعده عرضه سه آپدیت بزرگ سیستم عامل و چهار سال آپدیت‌های امنیتی برای گوشی جدیدش را داده است.

از سوی دیگر، آیفون 13 هم از تراشه‌های A15 Bionic اپل استفاده کرده و چهار گیگابایت رم دارد. همچنین در حال حاضر این گوشی به سیستم عامل iOS 15 مجهز است؛ اما با در نظر گرفتن سابقه اپل می‌توان انتظار پشتیبانی طولانی مدت اپل از این محصول را داشت.

تصاویر زیر به مقایسه عملکرد این دو گوشی در تست‌های مختلف بنچمارک می‌پردازند. همان گونه که در این تصاویر پیداست، عملکرد آیفون 13 در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای بهتر از وان پلاس 10T است؛ اما تراشه Snapdragon 8+ Gen.1 به کار رفته در پرچمدار جدید وان پلاس در تست 3DMarkExtreme عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

مقایسه عملکرد وان پلاس 10T و آیفون 13

مقایسه دوربین وان پلاس 10T و آیفون 13

در داحل ماژول بزرگ و مربعی OnePlus 10T سه دوربین و یک فلش قرار دارند. دوربین اصلی این گوشی 50 مگاپیکسلی است و از حسگر IMX766 سونی بهره می‌برد. این دوریبن همچنین به لرزشگیر نوری مجهز است که در ضبط ویدیوهای در حرکت و موارد مشابه کمک بسیاری خواهد کرد. همچنین دوربین دوم این ماژول هم هشت مگاپیکسلی و فوق عریض است و میدان دید 119.9 درجه را ارائه می‌دهد. در این میان، دوربین سوم مشخصات عجیبی دارد و دو مگاپیکسلی و ماکرو است که به گفته خود وان پلاس فاصله مفید عکسبرداری آن بین 2 تا 4 سانتیمتر است.

نمونه تصاویر وان پلاس 10T
تصاویر OnePlus 10T

آیفون البته تعداد دوربین‌های کمتری دارد. ماژول دوربین این گوشی متشکل از دو دوربین است که اولی 12 مگاپیکسلی بوده و به لرزشگیر نوری مجهز است و دومی 12 مگاپیکسلی و فوق عریض است.

نمونه تصاویر iPhone 13
نمونه تصاویر iPhone 13
نمونه تصاویر iPhone 13

همچنین هر دو گوشی مورد بحث قادر به ضبط ویدیوهایی با حداکثر رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه هستند.

کیفیت صدا

هر دو گوشی وان پلاس 10T و آیفون 13 به اسپیکرهای دوگانه استریو مجهز هستند. البته سیستم عملکرد این اسپیکرها با آنچه در محصولات صوتی حرفه‌ای می‌بینیم، کمی متفاوت است. در واقعیت هر دوی این گوشی‌ها تنها به یک اسپیکر در قسمت پایین مجهز هستند و از بلندگوی مخصوص مکالمات تلفنی هم به عنوان اسپیکر دوم استفاده می‌کنند.

این مکانیزم باعث می‌شود که حداقل در زمان استفاده از گوشی به صورت افقی تا حدودی حس اسپیکرهای استریو القا شود. با این وجود، اسپیکر مربوط به برقراری تماس معمولا ضعیف‌تر از اسپیکر اصلی گوشی است. بنابراین نمی‌توان انتظار عملکردی مشابه با دستگاه‌هایی با اسپیکرهای استریوی واقعی را از هیچ یک از این دو محصول داشت.

وان پلاس 10T آیفون 13

علاوه بر این، هیچ یک از دو گوشی مورد بحث به جک 3.5 میلیمتری هدفون مجهز نیست. پس اگر قصد خرید هریک از این دو گوشی را دارید، بهتر است به فکر خرید هدفون‌های بی سیم هم باشد. البته هم اپل و هم وان پلاس، ایربادهای بی سیم مخصوص به خود را به بازار عرضه کرده‌اند. پس در این زمینه هم جای نگرانی خاصی نیست!

عمر باتری و سرعت شارژ

بر خلاف قسمت‌های پیش، در این بخش از مقایسه دو گوشی وان پلاس 10T و آیفون 13 شاهد تفاوت‌های بزرگی میان دو محصول مورد بررسی هستیم. پرچمدار جدید OnePlus با بهره بردن از تکنولوژی SuperVOOC قادر به ارائه توان شارژ باورنکردنی 150 وات است! به گفته وان پلاس، این سیستم شارژ سریع قادر است باتری 4800 میلی آمپر ساعتی این گوشی را ظرف تنها 19 دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ کند.

البته کاربران تمام نقاط دنیا نمی‌توانند از این نرخ شارژ فوق‌العاده بهره‌مند شوند. به عنوان مثال در آمریکا علیرغم اینکه وان پلاس 10 تی به لحاظ تئوری قادر به ارائه توان 150 وات است، کاربران عملا نمی‌توانند از توانی بالاتر از 120 وات بهره ببرند. گوشی OnePlus 10T همچنین فاقد شارژ بی سیم خواهد بود.

علاوه بر این، پس از درز گزارشات عجیب مبنی بر انفجار و آتش گرفتن تعدادی از گوشی‌های جدید وان پلاس و حواشی پیرو آن، کمپانی OnePlus تصمیم گرفته خیال هوادارانش از بابت ایمنی پرچمدار جدیدش را راحت کند. به همین جهت این کمپانی پیش از این اعلام کرده بود که تدابیر ایمنی سنگینی را برای ایجاد اطمینان از ایمنی گوشی جدیدش به کار گرفته است. از جمله این تدابیر ایمنی می‌توان به تعبیه 13 حسگر دمایی مختلف درون سیستم باتری اشاره کرد که در هر لحظه عملکرد و دمای باتری را پایش می‌کنند.

در گجت نیوز بخوانید: باتری وان پلاس نورد 2 5G منفجر شد + بیانیه وان پلاس

از سوی دیگر، توان شارژ در iPhone 13 تنها 20 وات است و شارژ بی سیم 15 واتی نیز در این گوشی حضور دارد. علاوه بر این، ظرفیت باتری پرچمدار اپل هم 3227 میلی آمپر ساعت است که در مقایسه با OnePlus 10T کمتر است. البته این باتری کوچک‌تر به معنای عملکرد غیرقابل رقابت آیفون با محصول جدید وان پلاس نیست.

همان گونه که در تصاویر زیر مشاهده می‌فرمایید، پرچمدار جدید وان پلاس در همه تست‌ها قادر به ارائه عملکرد بهتری در مقایسه با آیفون 13 شده است. با این حال با در نظر گرفتن اندازه و ظرفیت باتری، iPhone 13 هم عملکردی ستودنی را ارائه داده است.

مقایسه باتری OnePlus 10T و iPhone 13

جمع‌بندی

گوشی آیفون 13 به طور کلی محصول سبک‌تری است و شارژ بی سیم را هم به کاربران ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، وان پلاس 10T به صفحه نمایش بزرگ‌تری مجهز است که نرخ رفرش بالاتری دارد. همچنین با اینکه پرچمدار جدید چینی‌ها فاقد شارژ بی سیم است، این کمبود را با ارائه سیستم شارژ سریع دیوانه‌کننده 150 واتی جبران می‌کند!

از سوی دیگر وان پلاس همچنین شارژر سریع را در جعبه محصول خود به خریدار ارائه می‌کند؛ اما اپل حتی آداپتور 20 واتی را نیز به طور جداگانه به فروش می‌رساند!

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که انتخاب بین iPhone 13 یا OnePlus 10T بیش از هر چیز به انتخاب سیستم عامل شما بستگی دارد. بنابراین اگر بین خرید این دو محصول مردد هستید، بهترین کار، مقایسه تجربه کاربری اندروید و iOS است.

البته اگر قصد خرید یک پرچمدار اندرویدی را دارید، گزینه‌های مناسب دیگری هم پیش روی شما قرار دارند که مشخصاتی شبیه به OnePlus 10T داشته و می‌توانند نظر شما را جلب کنند. محصولاتی نظیر گلکسی اس 22 پلاس، شیائومی 12 اس و ایسوس زنفون 9 از جمله این محصولات به شمار می‌روند.

همچنین بخوانید: مقایسه وان پلاس 10T و گلکسی اس 22 پلاس؛ پرچمدار جدید وان پلاس در برابر کهکشانی پرادعای کره ایمقاله اصلی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.