تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر : 65687

واردات ۵۰ هزار خودرو به کشور آزاد شد + جزئیات

واردات ۵۰ هزار خودرو به کشور آزاد شد + جزئیات

واردات ۵۰ هزار خودرو به کشور آزاد شد + جزئیات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور طرح واردات ۵۰ هزار خودرو سواری و ۱۰ هزار ماشین‌آلات سنگین در سال آینده را تصویب کرد.
پس از اینکه در سال ۱۳۹۷ ..

واردات ۵۰ هزار خودرو به کشور آزاد شد + جزئیات

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور طرح واردات ۵۰ هزار خودرو سواری و ۱۰ هزار ماشین‌آلات سنگین در سال آینده را تصویب کرد.

پس از اینکه در سال ۱۳۹۷ دور جدید تحریم‌ها آغاز شد، دولت از واردات خودرو جلوگیری کرد و برنامه‌هایی را برای کنترل واردات و مصرف ارز در نظر گرفت. در حال حاضر خودروهای وارداتی صفر کیلومتر فقط با مدل ۲۰۱۷ و تعداد اندکی با مدل ۲۰۱۸ در کشور وجود دارند از این رو واردات خودرو هرچند محدود باعث شکست قیمت‌های کاذب آنها در بازار خواهد شد.

مجلس در سال ۱۴۰۰ برای واردات خودرو طرحی را در نظر گرفت که به دلیل ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر مغایرت با سیاست‌های کلی نظام در حال حاضر متوقف شده است. در همین راستا به تازگی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ طرح واردات خودرو مجددا مطرح گردید و در گام نخست کمیسیون تلفیق آن را به تصویب رساند.

جزئیات واردات ۵۰ هزار خودرو

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور عنوان کرد در گذشته واردات خودرو از محل ارز حاصل از صادرات برخی از کالاها و خودرو مطرح شد که امروز این واردات با ارز غیر صادراتی و با نظارت بانک مرکزی پیشنهاد شد. در مورد این پیشنهاد نیز با بانک مرکزی مشورت داشته‌ایم. این پیشنهاد بر پایه واردات مدیریت شده ارائه گردید و رقم این واردات از منابع غیر وصولی تامین خواهد شد و همچنین مصارف آن در توسعه صنعت خودرو، ارتقای ناوگان کشوری و خطوط ریلی در مسیر سیاست‌های کلان کشور است.

واردات 50 هزار خودرو

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور در ادامه گفته‌های خود بیان کرد طبق این طرح، دولت اجازه دارد برای تامین مالی شبکه راه‌آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی ضروری با رعایت سیاست‌های کلان نظام به واردات خودرو سواری بپردازد. در واقع دولت از محل ارز غیرصادراتی خود یا دیگران با نظارت بانک مرکزی می‌تواند در سال آینده ۵۰ هزار خودرو سواری و ۱۰ هزار ماشین‌آلات سنگین را با تعرفه ورودی که توسط هیئت وزیران تصویب می‌شود به کشور وارد کند.

میرتاج الدینی در ادامه عنوان کرد سقف درآمدی این بند نیز ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین کرده است. همچنین حمایت از صنعت خودرو و رقابت سالم خودروسازان نیز یکی از ابعاد این پیشنهاد محسوب می‌شود. همچنین این مصوبه در راستای تقویت و ارتقای ناوگان کشور به تصویب رسیده و با سیاست‌های کلان تعارضی نخواهد داشت.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.