تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر : 72927

هویتزر خودکشش ۲S22 Bogdana در جنگ اوکراین رویت شد + ویدیو

هویتزر خودکشش ۲S22 Bogdana در جنگ اوکراین رویت شد + ویدیو

هویتزر خودکشش ۲S22 Bogdana در جنگ اوکراین رویت شد + ویدیوهویتزر خودکشش چرخدار ۲S22 Bogdana محصولی از صنایع نظامی اوکراین است که به تازگی هنگام اجرای آتش علیه ارتش روسیه رویت شد.
هفتاد و سومین روز از ت..

هویتزر خودکشش ۲S22 Bogdana در جنگ اوکراین رویت شد + ویدیو

هویتزر خودکشش چرخدار ۲S22 Bogdana محصولی از صنایع نظامی اوکراین است که به تازگی هنگام اجرای آتش علیه ارتش روسیه رویت شد.

هفتاد و سومین روز از تجاوز همه جانبه ارتش روسیه به اوکراین می‌گذرد و طی این مدت مدافعان علاوه بر به کار گیری آن چه که در زرادخانه‌های خود داشتند، شمار بسیار زیادی سلاح از کشورهای حامی خود دریافت کرده و البته برخی جنگ افزارهای بومی خود که رسما وارد خدمت نشده بودند را نیز بر حسب نیاز به میدان نبرد آوردند؛ مثلا با استفاده از سامانه دفاع ساحلی نپتون که تنها یک پیش نمونه از آن را در خدمت داشتند، تا امروز ۲ کشتی روسی را هدف قرار دادند.

2S22 Bogdana

سلاح جدیدی که سر از جنگ در آورد هویتزر خودکشش ۲S22 Bogdana است که به آن Bohdana نیز می‌گویند. این سامانه تماما اوکراینی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ توسط صنایع سنگین کراماتورسک طراحی و تولید آن به کمپانی KhTZ سپرده شد. بوگدانا نخستین بار سال ۲۰۱۸ طی رژه روز استقلال کی‌یف به نمایش در آمده و از سال ۲۰۲۰ وارد مراحل کار آزمایی میدانی شد. نخستین آزمایش‌های شلیک نیز در سال ۲۰۲۱ صورت گرفت و تا امروز خبری از ورود به خدمت آن نبود.

با این حال به تازگی کلیپی کوتاه از فعالیت این سامانه علیه نیروهای روسی منتشر شده که نشان می‌دهد بوهدانا به خدمت ارتش اوکران در آمده و در عملیات‌ها شرکت دارد. هویتزر مذکور که از نوع خودکشش با شاسی چرخدار است، از توپی با کالیبر ۱۵۵ میلی‌متری استفاده می‌کند که استاندارد هویتزرهای غربی محسوب و نخستین توپ ۱۵۵ میلی‌متری بود که اوکراین در تاریخ خود به خدمت گرفت. پیش از آن هویتزرهای کالیبر متوسط اوکراین همگی کالیبر ۱۵۲ میلی‌متری بودند.

شاسی کشنده ۲S22 کامیون چرخدار ۶×۶ (شش چرخ متحرک) مدل کراز ۶۳۲۲ با موتور دیزل ۴۲۰ اسب بخاری است. این موضوع سبب می‌شود بوگدانا تحرک و چالاکی بالایی داشته و پس از شلیک سریعا جابجا شود تا هدف آتش ضد آتشبار قرار نگیرد. همچنین ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد با ۱ بار سوختگیری ۱۲۰۰ کیلومتر را می‌پیماید. شیب ۵۴ درجه را بالا رفته و از مانع ۰.۷ متری، گودال ۱ متری، رودخانه ۱.۲ متری و مسیر نامتوازن با شیب یک طرفه ۲۷ درجه گذر می‌کند.

2S22 Bogdana

وزن کلی این سامانه ۲۸ تن است و کابین آن که ۵ خدمه را درون خود جای می‌دهد، دارای زره است و از خدمه در برابر گلوله و ترکش محافظت می‌کند. هنگام آماده شدن برای شلیک، یک سینی با دو بازویی هیدرولیک به منظور حفظ پایداری و اجرای با ثبات آتش از پشت سامانه باز و روی زمین مستقر می‌شود تا هنگام شلیک، لگد را مهار و خودرو از جای خود تکان نخورد. ۲ درب نیز در طرفین نیز باز و به شکل پایه در می‌آیند تا خدمه به ذخیره گلوله و خرج پرتاب دسترسی یابند.

با توجه به شیشه دو جداره، احتمالا کابین تحت فشار است و ضمن داشتن تصفیه هوا، دارای حفاظت NBC برای عملیات در محیط‌های آلوده به مواد رادیواکتیو، شیمیایی و بیولوژیکی نیز باشد. زیرا اوکراین این سامانه را برای مقابله با روسیه که کاربر تسلیحات مذکور است طراحی نمود. به دلیل هوای بسیار سرد آن ناحیه، به احتمال بسیار زیاد خودرو سیستم تهویه مطبوع در کنار سیستم اعلام و اطفا حریق نیز دارد. داشتن سیستم تنظیم فشار باد لاستیک نیز دور از انتظار نیست.

2S22 Bogdana

توپ ۱۵۵ میلی‌متری ۲S22 Bogdana طولی برابر با ۸.۰۶ متر دارد و از ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱ تا ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ (یک ماه پیش از حمله روسیه)،‌ طی مدت ۴۵ روز ۴۵۰ گلوله طی آزمایش‌ها شلیک کرد. اوکراین پیش از این گلوله ۱۵۵ میلی‌متری نداشت و آن‌ها را از کمپانی‌های ترکیه‌ و چک خریداری نمود. طی آزمایش‌ها برد آتش برای گلوله‌ عادی ۳۰، برای گلوله‌های دوربرد ۴۲ و برای گلوله‌های دارای موتور راکتی ۶۰ کیلومتر بود که آن را به یکی از دوربردترین سامانه‌ها تبدیل می‌کند.

نواخت آتش نیز تا ۸ گلوله در دقیقه است که البته این کار فشار وارده به توپ را افزایش داده و به همین دلیل برای مدت طولانی با این آهنگ شلیک صورت نمی‌گیرد. نرخ آتش پیوسته برای بوگدانا ۴ تا ۶ گلوله در دقیقه است که البته شلیک ۴ گلوله در دقیقه فشار کمتری وارد کرده و برای مدت بسیار طولانی می‌توان دشمن را با این سرعت شلیک زیر آتش گرفت. خودرو ۲۰ گلوله همراه خود دارد و پس از شلیک بایستی توسط خودروی پشتیبانی بارگذاری مجدد شود.

2S22 Bogdana

گلوله گذاری توپ پس از هر شلیک به صورت نیمه خودکار به کمک سیستم همیار بارگذاری صورت می‌گیرد. علاوه بر این ۲S22 Bogdana یک کامپیوتر کنترل آتش پیشرفته نیز دارد که نمایشگر آن در کابین اصلی بوده و اطلاعات هدف را دریافت و پس از موقعیت یابی خود و هدف، نقطه مناسب برای شلیک، جهت و زاویه توپ را مشخص می‌کند تا نشانه روی انجام شود. یک کامپیوتر دیگر مسئول پایش وضعیت توپ و اعمال تنظیمات آن است که در عقب خودرو قرار دارد.

در حال حاضر اوکراین بیش از ۲۰ عراده هویتزر ۱۵۲ میلی‌متری دانا از جمهوری چک دریافت کرده است. همچین قرار است ۱۲ عراده هویتزر سزار ۶×۶ از فرانسه تحویل بگیرد و آلمان و هلند نیز به ترتیب ۷ و ۶ هویتزر PzH 2000 برایش می‌فرستند. بلژیک، ایتالیا، نروژ و احتمالا آمریکا قصد ارسال هویتزرهای M109 را برای اوکراین دارند و بریتانیا نیز می‌خواهد ۲۰ عراده AS90 به کی‌یف اهدا کند. تمامی هویتزرهای عنوان شده خودکشش و به جز دانا همگی ۱۵۵ میلی‌متری هستند.

2S22 Bogdana

تصویری از انتقال M777 در اوکراین

آمریکا، استرالیا و کانادا ۱۰۰ هویتزر کششی ۱۵۵ میلی‌متری M777 برای اوکراین فرستادند که ۹۰ ارسالی‌ آمریکا تحویل شده و نخستین تصویر از آن‌ها نیز منتشر شد. با این تفاسیر استاندارد هویتزرهای اوکراین از کالیبر ۱۵۲ میلی‌متری شرقی به ۱۵۵ استاندارد ناتو تغییر می‌کند که البته پروسه‌ای است که این کشور خود با توسعه ۲S22 Bogdana آن را به منظور عضویت در ناتو آغاز کرده بود. در ادامه نگاهی به تصاویر منتشر شده از بوگدانا در میدان نبرد اوکراین خواهیم داشت.

2S22 Bogdana

تهیه شده توسطرضا موسوی؛ نویسنده بخش دفاعی گجت نیوزمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.