تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
کد خبر : 589860

هواکش صنعتی چیست و چه انواعی دارد؟

هواکش صنعتی چیست و چه انواعی دارد؟

محیط های صنعتی همچون کارخانه ها و سوله ها، به دلیل وجود گاز، مواد آلاینده شیمیایی و ریزگردهای مختلف در هوا باید به یکی از سیستم های تهویه مجهز باشند. در گذشته از وسایلی مانند پنکه برای جابجایی هوا استفاده می شد، که به دلیل پراکنده کردن ذرات، انتخاب چندان مناسبی نبود. اما امروزه از

محیط های صنعتی همچون کارخانه ها و سوله ها، به دلیل وجود گاز، مواد آلاینده شیمیایی و ریزگردهای مختلف در هوا باید به یکی از سیستم های تهویه مجهز باشند. در گذشته از وسایلی مانند پنکه برای جابجایی هوا استفاده می شد، که به دلیل پراکنده کردن ذرات، انتخاب چندان مناسبی نبود. اما امروزه از سیستم های بهینه ای مانند فن صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد که با نصب انواع دریچه هواکش، آلودگی موجود در هوا را به حداقل میزان خود کاهش می دهد.

غالبا دریچه هواکش صنعتی از جنس فلز ساخته می شود و این موضوع که نسبت به سایر متریال ها مانند پلاستیک، برتری فلز چیست، می توان به استحکام و طول عمر آن اشاره نمود. دریچه های تهویه معمولا بعد از یک بار نصب در ساختمان، برای مدت طولانی عوض نخواهند شد. در نتیجه بهترین راهکار، استفاده از فلز برای ساخت آن ها می باشد.

هواکش یا فن صنعتی چیست؟

از هواکش صنعتی به عنوان یک وسیله مکانیکی برای ایجاد جریان یک سیال مانند هوا استفاده می شود. فن از پره هایی تشکیل شده است که به یک هاب متصل بوده و توسط موتور و توربین به گردش در می آیند. معمولا قطعات هواکش یا فن، در محفظه ای قرار می گیرد تا از برخورد اشیا با آن جلوگیری شده و ایمنی افزایش یابد. در نهایت وظیفه هواکش صنعتی، تولید جریان هوا با حجم زیاد و فشار کم می باشد.

معرفی کامل انواع هواکش صنعتی

به طور انواع فن با توجه به مکانیزمی که برای به جریان انداخت سیال دارند، به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

  • فن محوری یا آکسیال

فن های محوری با تیغه های خود، هوا را به صورت موازی به حرکت در می آورند و از پرکاربردترین انواع هواکش محسوب می شوند. از فن های خنک کننده کوچک تا مدل های غول پیکر آن، می توان از مدل محوری استفاده نمود.

  • فن سانتریفیوژی

این فن که با نام اسکرال نیز شناخته می شود، از یک پروانه تشکیل شده است که در اطراف آن مجموعه ای از تیغه وجود دارد. فن سانتریفیوژی، هوا را به صورت عمودی به جریان انداخته و با نیروی گریز از مرکز، آن را به سمت بیرون هدایت می کند. میزان هوای خروجی این مدل فن، مشخص بوده و بیشتر در تجهیزاتی مانند سشوار و سازه های بادی استفاده می شود.

  • فن مماسی یا جریان متقابل

طول فن مماسی یا تیوبی نسبت به قطر آن بیشتر است و در آن، پره های خمیده شکلی تعبیه شده است. مکانیزم آن طوری طراحی شده که با چرخش پره ها، زاویه جریان هوا تغییر می کند.

هواکش صنعتی چیست و چه انواعی دارد؟

هواکش های صنعتی محوری یا آکسیال

انواع هواکش صنعتی بیشتر در دسته محوری یا آکسیال قرار می گیرد که در 3 مدل مختلف موجود می باشد.

هواکش صنعتی پروانه ای

در این مدل، هواکش دارای 4 تا 6 پره است که در سایز کوچک مستقیما به الکتروموتور وصل هستند و در ابعاد بزرگ، با یک تسمه به موتور وصل می شوند. جنس پره های آن معمولا از جنس فلز بوده و برای ایجاد حجم بالایی از هوا با فشار کم مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای هواهکش صنعتی پروانه ای، امکان تغییر جریان هوا به صورت معکوس است که آن را برای تهویه بسیار مناسب می کند.

هواکش لوله محوری صنعتی

در این مدل، پروانه و الکتروموتور درون یک محفظه استوانه شکل قرار می گیرد. هواکش صنعتی لوله محوری نسبت به پروانه ای، عملکرد بهتری دارد و برای ایجاد جریان هوای بالا با فشار متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

هواکش صنعتی پره محوری

در ساختار این فن، از تعداد بیشتری پره راهنما استفاده می شود و نسبت به مدل های قبلی، فضای کمتری اشغال می کند. در نتیجه جایگزین مناسبی برای هواکش های گریز از مرکز محسوب می شود.

کاربرد هواکش صنعتی چیست؟

هواکش یا فن صنعتی، هوای سالم و خوشایندی برای کارکنان فراهم می کند. از جمله کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خروج گازهای مضر از فضای داخل سوله، کارخانه یا کارگاه
  • خروج گرد و غبار از فضای داخلی
  • هوارسانی و تخلیه دود از محیط
  • کارایی برای انتقال هوای گرم یا سرد در سیستم های سرمایشی و گرمایشی
  • کاهش رطوبت موجود در هوا
  • تهویه هوای رستوران ها
  • پاکسازی هوای کارخانجات مختلف از جمله تولیدی غذا، سیمان، تراشکاری

هواکش صنعتی چیست و چه انواعی دارد؟

ضرورت نصب فن در محیط های صنعتی

اگر در محیط های صنعتی مشغول به کار هستید، حتما وجود هواکش را در بنا بررسی کنید، زیرا مستقیما با سلامت شما در ارتباط خواهد بود. به ویژه در صنایعی که با مواد شیمیایی و سمی سر و کار دارند، تهویه هوا بسیار ضروری خواهد بود. در غیر این صورت، کارکنان به مرور دچار مشکلات حاد تنفسی می شوند.

نکات مهم برای خرید هواکش صنعتی مناسب

اگر نیاز به نصب هواکش صنعتی پیدا کردید، حتما نکات زیر را برای انتخاب بهترین مدل در نظر بگیرید.

  1. ابعاد مناسب

یکی از بهترین نکات، اندازه مناسب برای هواکش صنعتی با توجه به مساحت مورد نظر است. انواع فن صنعتی در ابعاد کوچک و بزرگ در بازار موجود می باشد اگر هواکش نصب شده، نسبت به فضای داخلی کوچک باشد، به موتور آن فشار وارد شده و ممکن است بسوزد. همین طور چنانچه هواکشی بسیار بزرگ انتخاب کنید، مصرف انرژی بالا خواهد رفت.

  1. کاربرد مورد نظر

کارایی مشخص برای هواکش صنعتی، میزان ظرفیت و انرژی را تعیین می کند. قطعا هواکشی که برای محیط های بسیار آلوده یا در معرض خط آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد، باید ظرفیت بیشتری داشته باشد.

  1. میزان توان الکتریکی و جریان هوای مورد نظر

میزان توان و جریان هوای ایجاد شده، از پارامترهای مهم برای انتخاب هواکش صنعتی است. در این راستا باید به بازده و فشار فن نیز توجه نمود.

حرف آخر

فعالیت های مرتبط با صنعت، همواره با آلودگی هوا با ریزگردها یا گازهای خطرناک همراه است. در نتیجه تهویه هوای کارگاه ها، سوله ها، انبارها و کارخانه ها برای کارکنان بسیار ضروری خواهد بود. فن، یکی از تجهیزات پرکاربرد، برای ایجاد جریان هوای پاک در ساختمان می باشد. برای انتخاب و نصب مدل مناسب، باید بدانید هواکش صنعتی چیست و چه انواعی دارد. غالبا این فن ها ساختار محوری یا آکسیال داشته و حجم زیادی از هوا را با فشار کم ایجاد می کنند. از کارایی های مهم هواکش صنعتی، جلوگیری از آتش سوزی و خروج دود هنگام وقوع آن می باشد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.