تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر : 56090

هواوی چطور توانست تحریم تراشه آمریکا را دور بزند؟

هواوی چطور توانست تحریم تراشه آمریکا را دور بزند؟

هواوی چطور توانست تحریم تراشه آمریکا را دور بزند؟هواوی تحت تحریم‌‌های شدید آمریکا قرار دارد ولی گوشی‌های جدید این شرکت از پردازنده اسنپدراگون بهره می‌برند. این شرکت چینی چطور توانسته تحریم تراشه آمریک..

تحریم تراشه آمریکاهواوی چطور توانست تحریم تراشه آمریکا را دور بزند؟

هواوی تحت تحریم‌‌های شدید آمریکا قرار دارد ولی گوشی‌های جدید این شرکت از پردازنده اسنپدراگون بهره می‌برند. این شرکت چینی چطور توانسته تحریم تراشه آمریکا را دور بزند؟

سال گذشته آمریکا با تغییر در قوانین صادرات خود اعلام کرد که شرکت‌هایی که از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند، حق ندارند تراشه های پیشرفته و جدید را به هواوی بفروشند. این تحریم شامل تراشه‌ های طراحی شده توسط کایرین، واحد نیمه‌ هادی این شرکت نیز می‌شود.

دور زدن تحریم تراشه آمریکا توسط هواوی

مرداد ماه بود که یکی از مدیران هواوی اعلام کرد که تحریم تراشه آمریکا بیشترین آسیب را به تجارت گوشی‌های موبایل این شرکت زده است. وی در ادامه افزود:

همانطور که همه ما می‌دانیم، تراشه های گوشی‌های موبایل به دلیل کوچک بودن و مصرف انرژی پایین به فناوری پیشرفته‌ای احتیاج دارند. هواوی می‌تواند تراشه‌های خود را طراحی کند؛ اما کسی نیست که آنها را برای ما بسازد و این دقیقا همان جایی است که گیر افتاده‌ایم.

ولی هواوی در سری گوشی‌های پرچمدار دوربین محور P50 به یک راه حل خاص رسید.

هواوی معمولا گوشی‌های پرچمدار سری P را در حوالی سه ماهه اول سال میلادی روانه بازار می‌کرد؛ اما امسال شرایط کمی فرق کرده است. گوشی هواوی P50 پرو در ۲۱ مرداد ماه روانه بازار شد و مدل استاندارد این گوشی نیز انتظار می‌رود تا پیش از دهه اول مهر به بازار عرضه شود.

تحریم تراشه آمریکا / هواوی P50 پرو

هواوی توانست راهی را پیدا کند که هم به سرپیجی از قانون متهم نشود و هم گوشی‌های پرچمدار جدید خود را به یک تراشه قدرتمند مجهز کند. توان پردازشی سری پی ۵۰ توسط پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ تامین می شود که توسط سامسونگ و بر پایه معماری ۵ نانومتری ساخته شده است، ولی تنها مشکل کار اینجاست که این تراشه‌ ها از فناوری روز دنیا بهره نمی‌برند.

این پردازنده در سایر گوشی‌های پرچمدار اندرویدی همچون سری گلکسی اس ۲۱، گلکسی زد فولد ۳ و گلکسی زد فلیپ ۳ نیز استفاده شده است، ولی کوالکام به دلیل تحریم تراشه آمریکا SD888 را بدون پشتیبانی از شبکه ۵G به هواوی فروخته است.

به گفته دیجیتال چت استیشن، هواوی نسخه ۴G تراشه اسنپدراگون ۷۷۸G را برای گوشی‌های میان رده خود سفارش خواهد داد (همانند سری نوا ۹) و پس از رونمایی از اسنپدراگون ۸۹۸ در سال آینده نیز، از نسخه ۴G آن برای پرچمداران سال بعد خود بهره خواهد گرفت.

گوشی‌های پرچمدار سری میت هواوی معمولا پیشرفته‌ترین گوشی‌های غول فناوری چینی هستند. سری میت ۵۰ قاعدتا باید در سه‌ ماهه چهارم سال میلادی جاری معرفی می‌شود؛ اما ظاهرا این کار تا سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاده است. این تصمیم هواوی می‌تواند به دلیل استفاده از نسخه ۴G تراشه اسنپدراگون ۸۹۸ در این گوشی‌ها باشد.

تحریم تراشه آمریکا / هارمونی او اس

آخرین تراشه هواوی که در گوشی‌های ساخت این شرکت استفاده شد کایرین ۹۰۰۰ نام داشت. این تراشه که توسط TSMC و با استفاده از معماری ۵ نانومتری ساخته شده بود در سری پی ۴۰ و میت ۴۰ استفاده شد.

پیش از تحریم تراشه آمریکا، هواوی دومین مشتری بزرگ TSMC بود (جایگاه اول به اپل تعلق دارد). اما در سال ۲۰۱۹ دولت آمریکا هواوی را به علت همکاری با دولت حکومت کمونیستی چین یک تهدید برای امنیت ملی خود نامید و از تجارت با شرکت‌های آمریکایی منع کرد.

همین اتفاق باعث شد که هواوی مجبور شود سیستم عامل و اکوسیستم اختصاصی خود را برای جایگزینی اندروید توسعه دهد. جدیدترین نسخه این سیستم عامل هارمونی او اس ۲.۱ نام دارد و خدمات موبایلی هواوی (HMS) نیز تاکنون توانسته‌اند بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر را به خود جذب کنند. خدمات موبایلی هواوی همچنین با دارا بودن بیش از ۲.۷ میلیون توسعه دهنده ثبت شده، از این جهت در جایگاه سوم قرار می‌گیرند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.