تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
کد خبر : 51727

همه چیز در مورد یک شات اسپرسو مرغوب

همه چیز در مورد یک شات اسپرسو مرغوب

فهرست۱ اسپرسو چیست۲ پایه اسپرسو۳ تهیه‌ی یک اسپرسوی درجه یک۴ معیار دقیق اسپرسو۵ کافئین شات اسپرسو۶ طعم درست نوشیدنی اسپرسو۷ آب مناسب برای تهیه‌ی یک شات اسپرسو۸ آب، ۹۸ درصد ترکیب یک شات اسپرسو۹ توصیه بروفه۱۰ نتیجه گیری مصرف اسپرسو در ایران طی یکی دو دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است و در اکثر شهرها …

مصرف اسپرسو در ایران طی یکی دو دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است و در اکثر شهرها  مکان هایی وجود دارد که می توان از  آنها اسپرسو تهیه کرد. مکان هایی مانند، فروشگاه های مواد غذایی ، پاساژها ، پمپ بنزین ها و سالن های سینما و حتی کیوسک های بین راهی از جمله محل هایی هست که می توانید یک شات اسپرسو در آنها بنوشید. حتی برخی برای خانه های خود نیز دستگاه اسپرسو خریداری کرده اند. البته مدل دستگاه های اسپرسو ساز خانگی کوچکتر از نمونه ها موجود در کافی شاپ هاست، اما بر اساس همان اصول کار می کنند.

از یافته ها چنین برمی آید که این نوشیدنی جزئی از زندگی روزمره آحاد جامعه شده و لازم است در این خصوص مباحثی مطرح شود که هم عرضه کننده گان و هم متقاضی ها بهره مندی کامل را داشته باشند. بنابراین الزامیت آگاهی از جزئیات تهیه این نوشیدنی بیش از پیش حس می شود.

اسپرسو چیست

اگر فکر می کنید اسپرسو به نوعی دانه قهوه اشاره دارد، کاملا در اشتباه هستید. اسپرسو در واقع یک روش تهیه قهوه است که اولین بار در قرن نوزدهم در ایتالیا ابداع شد. از آنجا که تهیه قهوه ممکن است پنج دقیقه طول بکشد، دوستداران قهوه به دنبال راهی برای کوتاه کردن زمان بین سفارش و نوشیدن بودند. در ابتدا برای رفع این نیاز، اولین دستگاه های اسپرسو حجیم بودند، اما در اوایل قرن ۲۰ ، تولید کننده میلانی، لوئیجی بزرا ، دستگاه اسپرسو تک شاتی تولید کرد که در عرض چند ثانیه یک فنجان قهوه آماده می کرد. البته مدتی طول کشید تا دستگاه ها برای سهولت استفاده و درستی طعم قهوه تولید شده، بهبود یابند.

پاول باست ، قهرمان سابق باریستای جهان می گوید: “دستگاه اسپرسو به نوعی، انقلابی در صنعت قهوه ایجاد کرد.” به لطف دستگاه اسپرسو می توان قهوه را هر لحظه درست کرد و قرار هم بر این بود که بلافاصله بعد از سرو، نوشیده شود. ” و حالا همه چیز حول روش ساخت اسپرسو و نحوه مصرف آن متمرکز شده بود.”

 

پایه اسپرسو

اسپرسو (ess-PRESS-oh) نوعی قهوه غلیظ با عطر و طعم کامل است که فرایند ساده ای دارد. بدین شکل که آب داغ تحت فشار از داخل دانه های قهوه بسیار ریز (آسیاب شده) می گذرد و به گونه ای در این فشار به کمک آب، شیره وجودی قهوه به دست می آید. نتیجه این امر، مایعی قوی تر از قهوه است که روی آن یک “کِرِما” وجود دارد، کرما یا همان کف قهوه ای، در واقع حباب های هوا با روغن های محلول قهوه ریز ترکیب شده ایست که در بالای یک شات اسپرسو به درستی قرار می گیرند. همچنین کرما به طعم غنی و ماندگار اسپرسو می افزاید.

اسپرسو دارای همان طعم های قهوه است اما؛ تقویت شده ، تلخ ، کمی شیرین ، اسیدی ، خوش طعم. البته مشخصات دقیق عطر و طعم، بسته به تفت قهوه متفاوت خواهد بود.

تهیه‌ی یک اسپرسوی درجه یک

اولین قدم در راه تهیه‌ی یک اسپرسوی درجه یک، خریدن دانه‌ی قهوه مرغوب عنوان می شود همان طور که می دانید، اسپرسو از یک نوع قهوه تهیه نمی‌شود. زیرا برای تهیه‌ی یک شات اسپرسو معمولا قهوه‌های عربیکا و روبوستا را با هم ترکیب می‌کنند تا از المان‌های طعمی قهوه در نوشیدنی‌ای که در نهایت تهیه می‌شود، موجود باشد. از همین رو متخصصان اذعان دارند که تهیه‌ی اسپرسو نسبت به بسیاری از قهوه‌های دیگر مراحل پیچیده‌تر و تخصصی‌تری دارد.

معیار دقیق اسپرسو

انستیتو ملی اسپرسوی ایتالیا اسپرسو را چنین تعریف می‌کند: این نوشیدنی باید از ۲۵ گرم قهوه استخراج‌شده از ۷ گرم سابه‌ی کاملا آسیاب‌شده که با عبور تحت فشار آب ۸۸ درجه با فشاری معادل ۹ بار از میان سابه به ‌دست آمده باشد. آسیاب‌ ریز و فشردگی سابه، باعث می‌شود آب به‌راحتی قابلیت عبور نداشته باشد؛ بنابراین وقتی آب با فشار از روی قهوه می‌گذرد، جان و ذات قهوه را می‌کشد. لازم به ذکر است اسپرسو نسبت به سایر قهوه‌ها غلیظ‌تر بوده، بافت سنگینی دارد و معمولا در فنجان‌های ۲۰ تا ۳۰ میلی‌لیتری سرو می‌شود.

کافئین شات اسپرسو

اسپرسو2

اسپرسو اگر به درستی دم شود، با کرمی که دارد طعم بی‌نظیر، مزه غنی، حالت مخملی و رایحه‌ای معطر خواهد داشت. درست است که پایین آمدن دقایق قرار گرفتن در معرض فشار آب، مقدار اندک تری اسید، نسبت به دیگر مدل های دم کردن تولید می‌کند، اما این نوشیدنی همچنان دارای ۶۰ تا ۷۰ درصد کافئین است که می توان از آن بهره مند شد.

بنابراین حتی اگر درست کردن اسپرسو فقط ۳۰ ثانیه طول بکشد هنوز هم مقدار قابل توجهی کافئین را تامین می‌کند. این موضوع کافئین شات اسپرسو خوری شما را بالا می برد و سرشار از انرژی می‌کند. همین ویژگی یکی از دلایل اصلی علاقمندی به اسپرسو و نوشیدن مکرر آن است. همچنین در این فرآیند چربی‌های معطر و فراری را که در فنجان قهوه معمولی نمی‌توانید پیدا کنید را مهیا می سازد.

طعم درست نوشیدنی اسپرسو

لوکا دی پیترو، موسس و گرداننده‌ی کارخانه قهوه‌سازی Tarallucci e Vino در نیویورک معتقد است کافی شاپ‌ دارهای کنونی تصور می‌کنند اگر از وسایل محلی برای آسیاب کردن و بو دادن قهوه استفاده کنند، نوشیدنی‌ای که تهیه می‌کنند نیز به همان اندازه خوب خواهد شد. اما این فقط بخشی از ماجراست. زیرا اگر قهوه به روش درست تهیه نشود، خیلی سریع حالتی از ماندگی به خود گرفته و طعمش تغییر می‌کند. بنابراین، برخلاف باور غلط بسیاری از آدم‌ها که تصور می‌کنند اسپرسو باید تلخ باشد، باید بدانید که این نوشیدنی باید طعم خوب داشته باشد.

آب مناسب برای تهیه‌ی یک شات اسپرسو

ممکن است آب آشامیدنی لوله کشی در مقاطعی طعم و حتی رنگ معمول را نداشته باشد. اضافه کردن چنین آبی به یک شات قهوه، مساوی با از بین بردن آن شات خواهد بود. چنین قهوه‌ای نه تنها ارزشی ندارد بلکه باعث از بین رفتن لذت نوشیدن قهوه در شما خواهد شد.

بنابراین آب مناسب برای تهیه‌ی یک شات اسپرسو باید از فاکتورهای الزامی جهت تهیه قهوه برخوردار باشد. اساسا زمانی که درباره‌ی یک قهوه‌ی با کیفیت صحبت می‌کنیم، منظور ما قهوه‌ای است که در بهترین شرایط دم شده باشد. یکی از شرایطی که باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشیم، مشخصات آب استفاده شده در فرایند دم کردن قهوه است.

آب، ۹۸ درصد ترکیب یک شات اسپرسو

آب، ۹۸ درصد ترکیب یک شات اسپرسو را تشکیل می‌دهد. همین مسئله کافی است تا بدانیم این مایع چه اهمیت بالایی در کیفیت قهوه‌ی ما خواهد داشت. هیچ شخص باتجربه‌ای از آب معمولی لوله‌کشی به صورت مستقیم برای دم کردن قهوه‌ی خود استفاده نمی‌کند. دلیل این مسئله این است که آب آشامیدنی لوله کشی در هر منطقه‌ی جغرافیایی دارای خصوصیات متفاوتی است، و این خصوصیات متفاوت باعث تغییر در طعم و حتی فرم شات اسپرسوی شما خواهد شد.

دمای آب مناسب برای دم کردن قهوه

آبی که می‌خواهید با آن یک شات اسپرسو دم کنید بهتر است سرد باشد. زیرا آب سرد از اکسیژن بیشتری برخوردار است و این مسئله تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت اسپرسو شما خواهد داشت. همچنین اگر از آب معدنی برای دم کردن انواع قهوه استفاده می کنید، به مواد معدنی محلول در آب که با علامت اختصاری TDS روی مشخصات بسته نشان داده شده دقت کنید و حداکثر از آب های با مقادیر ۱۲۰ استفاده کنید. این گروه از آب‌ها کیفیت بسیار خوبی دارند. آبی که می‌خواهید با آن یک شات اسپرسو دم کنید بهتر است سرد باشد. آب سرد اکسیژن بیشتری در خود حل می‌کند و این مسئله تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت قهوه‌ی شما خواهد داشت.

اسپرسو3

املاحی که باید در آب وجود داشته باشند

باور عامه بر این است آب معدنی بهترین آبی است که می‌توانید استفاده کنید. اما صرف معدنی بودن آب ، دلیل مناسب بودن آن برای درست کردن اسپرسو نیست. زیرا محققان بر روی مواد معدنی آب پژوهش‌های زیادی انجام داده‌اند و یافته هایشان نشان می دهد که منیزیم و کلسیم بیشترین تأثیر را در طعم آب دارد. همچنین مقدار کل مواد معدنی موجود در آب، تا حدودی اهمیت کمتری نسبت به دو فاکتور کلی یعنی سختی و قلیایی بودن آب بر طعم قهوه دارند.

منظور از مقدار کل سختی آب ترکیبی از میزان منیزیم و کلسیم موجود در آب است و قلیایی بودن آب به میزان خورندگی آن اشاره می‌کند. بنابراین این تفاسیر و پژوهش ها متخصصین تناسب دو به یک این دو فاکتور در آب را مناسبترین نوع آب برای درست کردن اسپرسو اعلام کردند.

توصیه بروفه

علارغم باور عموم، برای یک شات اسپرسو فرایندی دقیقی نیاز است تا از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشد. همچنین نحوه سرو این نوشیدنی با دقت و رعایت اصول آن، می تواند لذت واقعی از یک قهوه سریع را برای شما به ارمغان بیاورد. بنابراین پر واضح است که نکات مهمی نظیر انتخاب قهوه خوب ، آسیاب کردن صحیح و استفاده از آب مناسب برای دم کردن اسپرسو، جز الزامات و معیارهای اصلی باید در نظر گرفته شود.

نتیجه گیری

اگر شما قهوه را وسیله‌ای برای بیدار نگه داشتن خود میل می کنید، نه تنها از فواید دیگر آن بهره‌ای نمی‌برید، بلکه در حال ضربه زدن به سیستم عصبی بدن خود نیز هستید. درست است که ایجاد شادابی و سرحال شدن بدن یکی از فواید چشم‌گیر و شناخته شده تر اسپرسو به شمار می‌رود، اما همانطور که گفته شد تنها خاصیت این نوشیدنی نیست که اهمیت دارد و باید آگاهی لازم در این خصوص مکررا مورد توجه قرار گیرد.

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.