تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
کد خبر : 587964

همه چیز درباره سیلندر پمپ باد و عیب یابی آن

همه چیز درباره سیلندر پمپ باد و عیب یابی آن

دستگاه کمپرسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها وظایف خاص خود را دارند. یکی از مهم ترین اجزا این دستگاه، پیستون ها و سیلندرهای به کار رفته در آن است. تعداد سیلندرهای درون کمپرسور، بسته به ظرفیت و میزان فشار بادی که فرد نیاز دارد، متفاوت است و معمولا

دستگاه کمپرسور از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها وظایف خاص خود را دارند. یکی از مهم ترین اجزا این دستگاه، پیستون ها و سیلندرهای به کار رفته در آن است. تعداد سیلندرهای درون کمپرسور، بسته به ظرفیت و میزان فشار بادی که فرد نیاز دارد، متفاوت است و معمولا 2 سیلندر در هر دستگاه پمپ بادی وجود دارد. جالب است بدانید اهمیت این قطعه به قدری است که قیمت پمپ باد ۲۵۰ لیتری و هر دستگاه کمپرسور دیگری را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

همه چیز درباره سیلندر پمپ باد و عیب یابی آن، به تمام جزئیات پرداخته و عملکرد سیلندر در کمپرسور را تشریح می کند. هم چنین علائم خرابی و نحوه تشخیص عیب سیلندر را جهت تعمیر به موقع آن معرفی می نماید.

سیلندر پمپ باد چیست؟

سیلندر، یکی از مهم ترین اجزاء دستگاه کمپرسور باد است. این قطعه در بازدهی موتور الکتریکی دستگاه، نقش تاثیرگذاری دارد. در واقع موتورهای دستگاه های کمپرسور، یک یا دو پیستون را درون سیلندر به حرکت در می آورند؛ حرکت پیستون ها به صورت رفت و برگشتی است که همین امر باعث تولید باد در کمپرسور می شود.

همه چیز درباره سیلندر پمپ باد و عیب یابی آن

به طور کلی، عملکرد سیلندر ها و پیستون ها، نقش مستقیمی بر روی قدرت موتور و کمپرسور دارند.

سیلندر چگونه عمل می کند؟

سیلندر، یک محفظه استوانه ای شکل است که در بالای سر خود دو سوپاپ تخلیه و مکش دارد. برای اینکه هوا توسط سیلندر ها فشرده شود چند مرحله باید طی شود، این مراحل به شرح زیر است:

  1. ابتدا پیستون به سمت پایین حرکت کرده و هر دو سوپاپ مکش و تخلیه بسته می شود.
  2. زمانی که فشار، کمتر از فشار قسمت ساکشن می شود، سوپاپ مکش باز شده و بخار وارد کمپرسور می شود.
  3. بعد از اینکه حداکثر بخار وارد سیلندر شد، سوپاپ مکش بسته می شود.
  4. در این مرحله وقتی پیستون به سمت بالا حرکت می کند، فشار محفظه سیلندر به بیشترین حد ممکن می رسد و سوپاپ تخلیه باز می شود.

اجزا سیلندر پمپ باد

دستگاه کمپرسور باد از سه بخش تشکیل شده است که یکی از مهم ترین بخش های آن، واحد هواساز نام دارد. وظیفه این قسمت، تولید هوای فشرده می باشد که کار خود را به کمک سینلدرها انجام می دهد. سیلندر پمپ باد از چهار قطعه مهم سر سیلندر، پیستون، رینگ و سوپاپ (شیر) تشکیل شده است. این قطعات با هم کار فشرده سازی هوا که اصلی ترین هدف دستگاه کمپرسور می باشد را انجام می دهند.

تعداد سیلندر در کمپرسور باد

درون هر دستگاه پمپ بادی، یک یا دو سیلندر به طور معمول وجود دارد تا عملیات فشره سازی هوا توسط آن ها انجام شود. برای سیستم های پمپ بادی که ظرفیت پایین تری دارند و نیاز به تولید فشار باد زیادی ندارند از یک سیلندر استفاده شده و در یک مرحله باد متراکم و فشرده می شود، که اصطلاحا آن ها را کمپرسور تک مرحله ای می نامند. اما در بعضی از دستگاه ها با توجه به فشار بالایی که نیاز دارند از دو یا چند سیلندر استفاده می شود. در واقع تعدد سیلندر ها به این خاطر است که هوا در چند مرحله فشرده سازی شود.

لازم است بدانید، دستگاه های پمپ بادی که دو سیلندر دارند، به کمپرسور های دو مرحله ای معروف اند. درون این دستگاه ها یک سیلندر پرفشار و یک سیلندر کم فشار وجود دارد که ابتدا هوا در سیلندر کم فشار مقداری فشرده شده سپس با عبور از پره هایی از جنس آلومینیوم، وارد سیلندر پرفشار می شود و در محفظه آن به نهایت فشار می رسد.

خرابی سیلندر، یکی از دلایل وجود سر و صدا در کمپرسور

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود از دستگاه کمپرسور سرو صداهایی به گوش رسد، یکی از مهم ترین آن ها خرابی سیلندرها است. اگر سیلندر ها و پیستون ها در یک پمپ باد دچار فرسودگی و ساییدگی شده باشند، یا درون آن ها ذرات خارجی رفته باشد، قطعا در هنگام کار دستگاه، شما با صدایی خاص مواجه می شوید.

خرابی های رایج سیلندر پمپ باد

استفاده از سیلندر های ارزان قیمت در پمپ باد موجب شده، بعد از مدتی سیلندر دچار ترک خوردگی و روغن ریزی شود، یکی از علل این اتفاق، پایین بودن کیفیت قطعات سیلندر پمپ باد می باشد. در ادامه 3 خرابی رایج سیلندر پمپ باد را بیان می کنیم.

  1. شکستن سیلندر

اگر سیلندر منبسط شده و به سبب آن ترک هایی روی بدنه اش ایجاد شود، حتما باید تعمیر گردد چون در غیر این صورت ممکن است باعث ورود آب به کمپرسور یا به مرور سیلندر شکسته شود.

  1. شکستن سوپاپ

به طور کلی، اگر یکی از سوپاپ های مکش یا تخلیه شکسته شود، در صورتی که دستگاه دو سیلندری باشد، ظرفیت برودتی آن کاهش می یابد.

  1. خرابی واشر سرسیلندر

گاهی ممکن است افراد تکنسین در هنگام تعویض سوپاپ، به واشر سرسیلندر آسیب وارد کنند. در این صورت باید واشر قبلی به طور کامل برداشته و واشر جدید قرار داده شود.

خرید سیلندر پمپ باد

در بازار سیلندرهای مختلفی وجود دارد که با توجه به ویژگی ها و امکاناتی که دارند، متناسب با نوع کار باید انتخاب شوند. به طور کلی در خرید سیلندر کمپرسور باد باید موارد زیادی مانند دینام، حجم مخزن و غیره را در بررسی کنید.

اگر قصد خرید سیلندر کمپرسور را دارید، قدرت دینام، حجم مخزن کمپرسور و میزان فشاری که نیاز دارید را نظر بگیرید و با توجه به آنها، سیلندر پمپ باد مناسب را تهیه کنید.

برندهای موجود در بازار

سیلندر، از قطعاتی است که کیفیت آن تاثیر زیادی روی بازدهی کار و همچنین تولید صدا و لرزش در کمپرسور دارد. به همین دلیل برند های زیادی در بازار وجود دارد که از لحاظ قیمت و کیفیت با هم متفاوت هستند. برای مثال برند های اروپایی کیفیت بالاتری نسبت به مدل های چینی دارند. البته لازم است بدانید قیمت برند های چینی از مدل های خارجی کمتر است.

در نظر داشته باشید امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی شرکت های ایرانی زیادی، دستگاه های کمپرسور باد را در بالاترین کیفیت تولید کرده و توانسته اند با نمونه های خارجی از نظر کیفی و کمی رقابت کنند.

همه چیز درباره سیلندر پمپ باد و عیب یابی آن

نکات مهم نگهداری سیلندر کمپرسور

  • استفاده از روغن های مناسب برای عملکرد بهتر اجزای داخلی سیلندر
  • به کارگیری دستگاه پمپ باد در مکان هایی با گردش هوایی بالا
  • تعویض قطعاتی مانند سرسیلندر، شاتون و غیره در زمان مناسب
  • استفاده از موتور الکتریکی متناسب با ظرفیت سیلندر
  • قرار دادن واحد هواسازی روی مخزن مناسب

حرف آخر، همه چیز درباره سیلندر پمپ باد

دانستن همه چیز درباره سیلندر پمپ باد و عیب یابی آن باعث می شود با عملکرد کمپرسور هوا  به خوبی آشنا شوید. سیلندرها محفظه هایی استوانه ای شکل هستند که درون دستگاه های پمپ باد استفاده می شوند. با توجه به اینکه سیلندر و قطعات وابسته آن، نقش اصلی تولید باد فشرده در دستگاه های کمپرسور را دارند، انتخاب آن ها بسیار حائز اهمیت است.

در صورتی که نکات لازم جهت نگهداری سیلندرها رعایت نشود، مشکلاتی مانند شکستگی، ساییدگی و روغن ریزی برای دستگاه ایجاد می کند و خروجی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. در این صورت باید حتما مشکل رفع شده یا سیلندر و اجزاء آسیب دیده آن تعویض گردد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.