تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
کد خبر : 55865

همراه اول با رویکردهای فناورانه به دنبال حل معضلات کلان کشور است

همراه اول با رویکردهای فناورانه به دنبال حل معضلات کلان کشور است

همراه اول با رویکردهای فناورانه به دنبال حل معضلات کلان کشور استاولین رویداد جایزه سال هوشمندسازی با حمایت همراه اول در حال برگزاری است و این اپراتور قصد دارد با رویکردهای فناورانه معضلات کلان کشور نظ..

همراه اولهمراه اول با رویکردهای فناورانه به دنبال حل معضلات کلان کشور است

اولین رویداد جایزه سال هوشمندسازی با حمایت همراه اول در حال برگزاری است و این اپراتور قصد دارد با رویکردهای فناورانه معضلات کلان کشور نظیر آلودگی هوا و مصرف انرژی را برطرف سازد.

صبح روز شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ جزییات برگزاری رویداد «جایزه سال هوشمندسازی» در قالب نشستی خبری با اصحاب رسانه و با حضور وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شد. این رویداد با شعار ایده‌های نو برای معضلات قدیمی با حمایت اپراتور همراه اول برگزار شده و از اهداف آن می‌توان به انتخاب ایده‌های نوآورانه و استارتاپی و همچنین یافتن راهکارهایی برای حل برخی از بزرگترین چالش‌های اجتماعی و زیست محیطی کشور اشاره کرد.

شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در این نشست اعلام کرد در مرکز تحقیق و توسعه قصد داریم تیم‌های فعال داخلی در حوزه ICT را شناسایی کنیم تا بتوانند در تامین تجهیزات و خدمات مورد نیاز همراه اول به ما یاری برسانند. وی افزود تمرکز ما در مرکز تحقیق و توسعه روی حوزه‌های فناورانه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و ۵g است؛ چرا که بر این باوریم این فناوری‌ها می‌توانند معضلاتی که از قبل وجود داشته‌اند را برطرف سازند و در حال حاضر نیز در حال حمایت از ۴۵ تیم هستیم.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با اعلام این که رویکرد و استراتژی همراه اول به سمت تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دانش بنیان است گفت از خدمات هوشمندسازی در اجرای پروزه‌های بزرگ در سطح کلان می‌توان به شناسایی و ارائه دقیق چالش‌های کلان اجتماعی و زیست محیطی کشور، ترویج اهمیت استفاده از راهکارهای فناورانه به خصوص بر پایه شبکه‌های ارتباطی برای حل معضلات ملی و تحریک تقاضا اشاره کرد.

شاه منصوری در تشریح رویداد جایزه سال هوشمندسازی گفت:

این رویداد را با کمک فروم اینترنت اشیا در حال برگزاری هستیم و ۱۰ محور و چالش را برای ایده‌ها در نظر گرفته‌ایم که شامل «کاهش آلودگی هوای کلانشهرها»، «مراقبت‌های بهداشتی-درمانی بهینه در زمان کرونا»، «بهینه سازی توزیع محصولات کشاورزی»، «کاهش معضل کمبود منابع آبی»، «کاهش خسارات تصادفات جاده‌ای»، «مبارزه با قاچاق»، «مدیریت و کنترل ترافیک کلان‌شهرها»، «مدیریت مصرف سوخت»، «مدیریت مصرف انرژی (برق – گاز)» و «کاهش هزینه نهاده‌های تولید در کشاورزی» می‌شود.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه گفته‌های خود افزود حضور نهادهای مرتبط با هر یک از محور چالش‌ها باعث کمک زیادی به عملیاتی‌سازی ایده‌ها خواهد شد و همچنین یاری‌رسان ما در بسترسازی برای رفع معضلات کلیدی کشور خواهد بود؛ چرا که همراه اول تامین بودجه توسعه راهکارهای فناورمحور را انجام داده و بار سرمایه‌گذاری را از دوش سازمان‌ها و نهادها برداشته است. وی در خصوص تایید ایده‌ها نیز تاکید کرد ایده‌ها باید قابلیت بهره‌مندی از مزایای نسبی اپراتور را برخوردار باشند، مقایسه‌پذیر و تکرارپذیر بوده و از قابلیت مدل تجاری بهره ببرند.

اولویت با ایده‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت

شاه منصوری در خصوص نحوه انتخاب ایده‌ها نیز بیان کرد راه حل‌های نوآورانه‌ای که بر پایه فناوری‌های سه گانه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و نسل پنجم ارتباطی ارائه می‌شوند، به همراه طرح تجاری در مرحله داوری مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن انتخاب خواهند شد.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در ادامه بیان کرد:

با وجود این که تا تاریخ ۱۵ شهریور مهلت ثبت ایده‌ها است، اما تاکنون ۷۱ شرکت ثبت نام کرده و راه حل‌های خود را در راستای محور چالش‌ها ارسال کردند که بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های ثبت نام کرده از تهران بوده و رتبه‌های بعدی به اصفهان و مشهد تعلق دارد؛ لازم به ذکر است که در حال حاضر با توجه به مباحث «آلودگی هوا» و «کاهش مصرف انرژی» دو معضل مربوط به شهرداری و شرکت توانیر در اولویت ما قرار دارند.

برای بررسی ایده‌ها کارگروه‌های تخصصی تشکیل می‌شود

شاه منصوری در مورد فرآیند تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات نیز بیان کرد به دنبال برگزاری اولین رویداد جایزه سال هوشمندسازی در ایران هستیم که در حقیقت نقش اعتباری را داشته و برای یک قرارداد در نظر گرفته شده است. وی افزود این قرارداد بین شرکت پیشنهاد دهنده راه حل و مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به امضا می‌رسد و پروپوزال برنده به عنوان پیوستی برای آن قرارداد است؛ همچنین در قالب این قرارداد، راه حل پیشنهادی توسعه پیدا می‌کند و به کمک همراه اول به اجرا خواهد رسید.

وی در مورد روش داوری طرح‌های تجاری نیز عنوان کرد برای هر محور کارگروه مستقلی در نظر گرفته شده که در مجموع ۱۰ کارگروه علمی-تخصصی متشکل از فعالان و متخصصان این حوزه‌ها، اساتید دانشگاه و متخصصان فنی همراه اول خواهد بود.

تیم‌های برنده تا پایان آبان معرفی می‌شوند

شاه منصوری در مورد میزان بودجه مورد نظر برای حمایت از ایده‌ها نیز بیان کرد برای حمایت از ایده‌ها در این محور-چالش‌ها ۱۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده که اگر تمام ۱۰ معضل قابل حل باشند، به هر یک در کمترین مقدار ۱ میلیارد تومان تعلق خواهد گرفت. وی در مورد زمان معرفی برندگان نهایی نیز افزود قصد داشتیم این اتفاق همزمان با رویداد تلکام ۱۴۰۰ انجام شود، اما به دلیل جابجایی زمان برگزاری این نمایشگاه، ما تا پایان آبان ماه امسال برندگان را معرفی خواهیم کرد. شاه منصوری خاطرنشان کرد ما سعی داریم تا با کار و پژوهش روی حوزه‌های فناورانه که به آن اشاره کردیم در راه تبدیل شدن به بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه منطقه گام برداریم.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.