تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
کد خبر : 26841

«هفت نامه به مرتضی کیوان» منتشر شد

«هفت نامه به مرتضی کیوان» منتشر شد

کافه دانش: دو کتاب ادبی از «سیدمحمد طباطبایی حسینی» به‌طور همزمان منتشر شد. در کتاب نخست که «هفت نامه به مرتضی کیوان» نام دارد، طباطبایی دغدغه‌های امروز و این دهه‌ها را در قالب نامه‌هایی به مرتضی کیوان، به نگارش درآورده است؛ متن‌هایی عاطفی، تاثیرگذار و اندیشه‌ورزانه؛ آن‌هم با مخاطب قرار دادن یکی از خاص‌ترین چهره‌های …

کافه دانش: دو کتاب ادبی از «سیدمحمد طباطبایی حسینی» به‌طور همزمان منتشر شد.

در کتاب نخست که «هفت نامه به مرتضی کیوان» نام دارد، طباطبایی دغدغه‌های امروز و این دهه‌ها را در قالب نامه‌هایی به مرتضی کیوان، به نگارش درآورده است؛ متن‌هایی عاطفی، تاثیرگذار و اندیشه‌ورزانه؛ آن‌هم با مخاطب قرار دادن یکی از خاص‌ترین چهره‌های ادبیات معاصر که به‌دلیل اعدام سیاسی، به تبلور لازم نرسید.

خود طباطبایی در مقدمه‌ این کتاب آورده است:

«پاسخ به این سؤال که مرتضی کیوان کیست نه چندان آسان و نه خیلی سخت است؛ سهل ممتنع است، مثل خودش. می‌توان خیلی آسان و بی‌دغدغه در پاسخ به سوال مذکور گفت مرتضی کیوان یک شاعر و منتقد ادبی بود که در اوج جوانی در دهه ۳۰ شمسی توسط پهلوی دوم اعدام نظامی شد. اما از سویی دیگر نمی‌توان به سادگی با همین یک تعریف از معرفی او عبور کرد چه اینکه مرتضی کیوان در شعر فقط شاعر نبود، در مطبوعات فقط روزنامه‌نویس نبود، در ادبیات فقط منتقد ادبی نبود. کیوان این همه بود و بیش از این همه. و بسیار مهم‌تر اینکه او همسر پوراندخت سلطانی بود. نه تنها ناقص که حیف است اگر در معرفی کیوان به همسر پوراندخت سلطانی بودنش اشاره نشود، دور از عدالت، انصاف و حتی منطق است؛ چه اینکه بخش عمده‌ای از ماندگاری کیوان به دلیلِ ماندن پوری خانم سلطانی بر سر عشقی است که عاشق بر دار رفت و معشوق بر عشق ماند. آری، در معرفی کیوان در کنار همه عناوین باید گفت همسر پوراندخت سلطانی. چنان که در معرفی پوراندخت سلطانی هم گفته می‌شود، نویسنده، مترجم، کتابدار، استاد دانشگاه، مادر کتابداری نوین ایران و همسر مرتضی کیوان.»

از شب اعدام، ادبیات، کافه، زندان قصر، شما نیست نمی‌شوی، از مهربانی؛ از شما، و از پوری، عنوان‌های هفت نامه مندرج در این کتاب است.

در پایان نیز شعرهایی از شاعران بنام هم‌روزگار، هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو و سیاوش کسرایی در رثای مرتضی کیوان آمده است.

«جسارت نباشد اگر…» عنوان دیگر کتاب سید محمد طباطبایی است که دفتری از شعرهای او را در بر می‌گیرد؛ شعرهایی در قالب‌های غزل و آزاد.

هر دو کتاب یادشده، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۵ هزار تومان، با طرح جلدهایی از حمیدرضا بیدقی، توسط انتشارات آرادمان منتشر و به بازار نشر عرضه شده‌اند.

انتشار: کوروش جم

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.