تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر : 55838

هشدار مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز درباره "دوران گذار سینما در دولت جدید"/ دست انحصارطلبان را قطع کنید

هشدار مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز درباره "دوران گذار سینما در دولت جدید"/ دست انحصارطلبان را قطع کنید

هشدار مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز درباره “دوران گذار سینما در دولت جدید”/ دست انحصارطلبان را قطع کنید – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیدمصطفی حسینی، مدیرعامل مؤسسه «بهمن سبز» حوز..

هشدار مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز درباره "دوران گذار سینما در دولت جدید"/ دست انحصارطلبان را قطع کنید – اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیدمصطفی حسینی، مدیرعامل مؤسسه «بهمن سبز» حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خصوص لزوم اصلاح در سازوکار سامانه «سمفا» یا همان سامانه فروش و اکران سینمای ایران برای تداوم فعالیت آن در آینده گفت: فراهم آوردن سازوکاری برای شکل‌گیری بسترهای تازه فروش بلیت سینمای ایران اتفاق خوبی است که به رونق سینمای ایران کمک می‌کند، اما نباید به بهانه شکست انحصار، ساختارهای موازی و انحصارهای تازه‌ای برای افزایش تصدی‌گری دولت و حضور مجدد چهره‌های همیشگی و غیرمستقل که سال‌ها منافع خود را در سینما دنبال کرده‌اند، ایجاد کنیم.

وی افزود: ما پیش از این بارها چه در گفت‌وگو با مدیران سازمان سینمایی دولت قبل، چه رسانه‌ها صراحتاً ایرادات اساسی «سمفا» را دلسوزانه بیان کردیم. عمده ایرادات به سازوکار تعیین شده برای «سمفا» و عدم تعریف دقیق حدود قانونی برای آن بازمی‌گردد.

مدیرعامل «بهمن سبز» افزود: هرچند وجهی از این انتقادات که جنبه فنی داشت به قیمت تجربه‌های سخت در اختلال فروش بلیت جشنواره‌ ملّی فیلم فجر و عدم پشتیبانی از بلیت‌فروشی جشنواره جهانی و… تا حدودی برطرف شد و در این مسیر به دلیل عدم استفاده از تجارب ۱۰ ساله پیشین فروش آنلاین در سینمای ایران، زحمات زیادی برای مردم، سینماداران و صاحبان آثار ایجاد شد، اما همچنان مشکل اصلی «سمفا» در حدود اختیارات آن است. معتقدم برای آینده چنانچه به دنبال حفظ این زیرساخت هستیم، باید تلاش کرد به تعریف اولیه درخصوص ضرورت این سامانه بازگشت و از سلب اختیارات سینماداران و سامانه‌ها با ادعای ترمینالی جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: «سمفا» بدون پشتوانهٔ قانونی به دنبال دخالت در امور صنوف است، اما حداقل گزارش‌دهی و شفافیت آمار فروش که وظیفه قابل انتظار آن است را ندارد. شعار اولیه راه‌اندازی چنین سامانه‌ای افزایش شفافیت و دسترسی به اطلاعات بود، اما امروز شما می‌بینید یک آمار مکانیزهٔ ساده فروش و مخاطب هفتگی به تفکیک فیلم و سینما ارائه نمی‌کند. امکانات بیشتری نظیر دسترسی در لحظه به تعداد تیکت آنلاین و حضوری و تفکیک فروش در ساعات مختلف و وضعیت سالن‌ها و… که در پنل قبلی سینماشهر برای تحلیل فروش سینمای ایران در دسترس همگان بود که بماند!

حسینی بیان داشت: شما در گزارش‌های مالی پس از جشنواره فیلم فجر دیدید، سامانه «سمفا» درآمد ۳۰۰ میلیونی از محل فروش بلیت جشنواره برای خود به‌دست آورد! این هزینهٔ تازه برای جشنواره و از جیب اهالی سینما چه توجیهی داشت؟ آیا غیر از این بود که «سمفا» در ساختار ارشاد تعریف شد و نباید به دنبال عایدی برای خود می‌بود؟ مگر «سمفا» برای تسهیل روند فروش و کمک به سینما نیامد، چرا خرج تازه به جیب سینمای ایران تحمیل کرد؟ آیا امروز نحوه مدیریت در آن مشخص است؟

مدیرعامل «بهمن سبز» خاطرنشان کرد: دلیل اصلی ایجاد «سمفا»، وجود یک ترمینال جهت هماهنگی فعالیت چند سامانه فروش بلیت به‌طور همزمان بود، اما به مرور از ماهیت اصلی خود خارج شد. از سویی شبهه وابستگی «سمفا» به جریان‌ها و افراد خاص، لزوم شورایی اداره شدن آن متشکل از نمایندگان واقعی همه صنوف و افراد دخیل در این فرآیند از جمله خود سامانه‌ها را امروز بیش از پیش جدی کرده است. «سمفا» دارای ایرادات راهبردی است. اگر نسبت‌ها و جایگاه‌ها در آن شفاف نباشد، اتفاقا خودش می‌تواند به انحصارطلبی دامن بزند.

وی درخصوص تشکیل کمیته راهبری برای نظارت بر سمفا و واگذاری مسئولیت اجرایی فعالیت‌های سمفا به شورای صنفی نمایش گفت: این خبر نیز در نوع خود جالب بود. سؤال اصلی آن است که چنین کمیته‌ای چه زمانی و ترکیب آن به انتخاب چه کسانی و در چه فرایندی تصویب شده است که همه از آن بی‌خبر هستند. سازمان سینمایی وقت، همیشه مدعی شفافیت بوده است، اما عجیب‌ترین سازوکارهای مدیریتی در این زمان رقم خورد. نظارت کمیته‌ای بر عملکرد «سمفا» بسیار خوب است و مطالبه روز نخست ما بود، اما آقایان شفاف کنند که چرا یک ماه پس از تشکیل این کمیته آن را رسانه‌ای کردند؟ آیا انتخاب نمایندگان صنوف در این کمیته براساس رأی‌گیری یا انتخاب نماینده واقعی صنوف بوده است؟ چطور ممکن است انجمن سینماداران در جریان تعیین نماینده خود نباشد؟ چرا پس از تشکیل دو جلسه از ماهیت آن رونمایی کردند؟ چرا ترکیب افراد در همه شوراها یکسان است؟ مسئله اصلی آن است که چند دهه است یک عده مشخصی بر این سینما مدیریت می‌کنند. زمانش رسیده به این انحصار پایان دهیم و منافع همه را ببینیم.

مدیرعامل مؤسسه «بهمن سبز» با بیان آنکه پیش از تشکیل کمیته نظارت نیاز به بازنگری در ساختار «سمفا» است، گفت: این کمیته از نگاه ما قانونی نیست. امروز بیش از هر زمان دیگری فارغ از سلیقه و نگاه‌های غیرسینمایی، نیازمند ورود افراد مستقل، جوان و خوش‌فکر به نظام تصمیم‌گیری فرهنگی هستیم که وابسته به جریان‌های قدرت و ذی‌نفع نباشند.

حسینی در پایان بیان داشت: اکنون که در دوران گذار مدیریتی در وزارت ارشاد و ساختارهای سینمایی آن هستیم، از وزیر جدید و تیم کارشناسی آن می‌خواهم برای حل مسائل واقعی سینمای ایران با گروه‌ها و افراد متخصص در حوزه‌های مختلف سینمایی برای شنیدن مشکلات‌شان بنشینند. خطری که احساس می‌شود آن است که جریان‌های بانفوذ و باندهای قدرت از این فضای گذار استفاده کرده و برای تداوم منافع خود دست به تصمیم‌گیری‌های عجولانه برای مسائل مهمی بزنند که ضرر آن به بدنهٔ اصلی سینمای ایران برسد و افت بیش از پیش مخاطبان را منجر شود.

۹ غریبه کامل و رازهایی که مخفی مانده است/سریالی دیگر از طراح تباهی و دروغ‌های کوچک بزرگتاریخ اکران فیلم فرهادی در آمریکا اعلام شد/آیا فرهادی ریسک سرقت فیلم در اکران آنلاین را می‌پذیرد؟

انتهای پیام/

منبع خبر

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.