تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۴۲
کد خبر : 71147

هزینه جدید تعویض پلاک خودرو به شدت افزایش پیدا کرده است

هزینه جدید تعویض پلاک خودرو به شدت افزایش پیدا کرده است

هزینه جدید تعویض پلاک خودرو به شدت افزایش پیدا کرده استپس از به رسمیت شناختن برگ سبز به عنوان سند رسمی، مالیات نقل و انتقال به شیوه جدیدی اخذ می شود. هزینه جدید تعویض پلاک خودرو چقدر است؟
به تازگی شیو..

هزینه جدید تعویض پلاک خودرو به شدت افزایش پیدا کرده است

پس از به رسمیت شناختن برگ سبز به عنوان سند رسمی، مالیات نقل و انتقال به شیوه جدیدی اخذ می شود. هزینه جدید تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

به تازگی شیوه اخذ مالیات تعویض پلاک خودرو گران تر از قبل شده و هزینه‌های سرسام آوری را به مالکان خودرو متحمل می‌کند. در شیوه جدید اخذ مالیات پیش از آنکه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید، هزینه‌ها از شما دریافت می‌شود. بنابراین برای تعویض پلاک یک خودروی ۱۵۵ میلیون تومانی باید مبلغی حدود ۲ میلیون تومان کنار گذاشت.

هزینه جدید تعویض پلاک خودرو

هزینه‌های مذکور بدون احتساب مبالغ مأخوذه در دفاتر اسناد رسمی است. مدتی قبل نیروی انتظامی با دفاتر اسناد رسمی بر سر اینکه آیا برگ سبز به عنوان سند مالکیت برای دارنده کافی است یا خیر، منازعه و اختلافات زیادی داشت. نهایت امر این شد که دادستانی کل کشور بخشنامه‌ای صادر کرد و طی آن خاطرنشان ساخت در این دفاتر تنها برگ سبز کفایت می‌کند و نیازی نیست که مالکان برای نقل و انتقالات به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

هزینه جدید تعویض پلاک خودرو

با اعلام این دستور، مراجعات مردمی به دفاتر اسناد رسمی به نزدیک صفر درصد رسید. گر چه پای دفاتر اسناد رسمی از میان برداشته شد اما مشکل دیگری سر برآورد. با توجه به عدم ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، مالیاتی که از این خودروها دریافت می‌شد دچار مشکل گردید.

ناجا و سازمان امور مالیاتی طی تفاهم نامه‌ای ابراز داشتند که از تاریخ ششم فروردین ماه سال جاری مالکین وسایل نقلیه قبل از اینکه به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند باید مالیات نقل و انتقال را بپردازند. با این حساب میزان مالیات دریافتی از خودروها حدود یک درصد ارزش کل وسیله نقلیه اعلام شد. این رقم برای خودروهای وارداتی به ۲ درصد می‌رسد.

ناجا و سازمان امور مالیاتی نیز در جهت اجرای این شیوه تمهیدات خوبی را فراهم کرده است. اکنون مالکین وسایل نقلیه قبل از اینکه بتوانند به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند باید از درگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی نوبت بگیرند و مبلغ کامل مالیات تعویض پلاک را واریز کنند. پس از آن می‌توان با مراجعه به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک ناجا مرکز تعویض پلاک و زمان موردنظر را انتخاب کرد.

هزینه جدید تعویض پلاک خودرو

همان‌طور که مشاهده کردید اگر بخواهید مراحل تعویض پلاک خود را به سرانجام برسانید باید ابتدا به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و حدود یک درصد ارزش کل خودروهای داخلی و ۲ درصد خودروهای وارداتی را واریز کنید. پس از آن قادر خواهید بود تا نسبت به انتخاب مرکز تعویض پلاک خود اقدام کنید و در صورتی که مراحل بالا را انجام ندهید، نمی‌توانید به نقل و انتقال خودرو بپردازید.

در این مدت کانون سردفتران ادعا می‌کرد که با حذف فرآیند ثبت نقل و انتقال خودرو از دفاتر اسناد رسمی، میزان درآمد دولت از این محل به شدت کاهش می‌یابد اما همان‌طور که می‌بینید اکنون این دولت است که از ناحیه اخذ مالیات تعویض پلاک درآمد خود را به شدت افزایش داده است.

حالا تمام کسانی که می‌خواهند به خرید و فروش خودرو مبادرت ورزند باید قبل از انجام هر کاری میزان مالیات را به طور تمام و کمال پرداخت کنند. بیایید نگاهی بیندازیم به فرآیندی که از ششم فروردین ۱۴۰۱ در سراسر کشور آغاز شده و ببینیم که یک نقل و انتقال ساده خودرو برای خریدار و فروشنده چقدر آب می‌خورد.

هزینه جدید تعویض پلاک خودرو

برای مثال یک دستگاه خودروی کوئیک سری اس مدل ۱۴۰۰ را در نظر می‌گیریم. حال به درگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و پلاک خودرو را وارد می‌کنیم و مبلغ یک میلیون و ۲۲۴ هزار تومان به عنوان مالیات تعویض پلاک این خودرو تعیین می‌شود. زمانی که به مرکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنیم، مبلغ ۱۷۰ هزار تومان بابت عوارض شهرداری سال ۱۴۰۱ دریافت می‌شود و از طرف دیگر برای خود پلاک نیز مبلغ ۳۷۰ هزار تومان اخذ می‌شود.

در مجموع با احتساب مبلغ مالیاتی که تعیین می‌شود و عوارض شهرداری و هزینه پلاک یک خودرو، تعویض پلاک برای یک دستگاه خودروی کوئیک سری S که قیمت کارخانه‌ای آن ۱۵۵ میلیون تومان است، حدود یک میلیون و ۷۶۴ هزار تومان خواهد بود.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.