تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۴:۳۳
کد خبر : 61035

هرآنچه باید در مورد آلت کوین ها ، این رمز ارزهای پولساز بدانید

هرآنچه باید در مورد آلت کوین ها ، این رمز ارزهای پولساز بدانید

هرآنچه باید در مورد آلت کوین ها ، این رمز ارزهای پولساز بدانیداین روزها آلت کوین ها به میزان زیادی رشد پیدا کردند و توانستند نگاه بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتالی را به خود جلب کنند، اما آلت کوی..

آلت کوینهرآنچه باید در مورد آلت کوین ها ، این رمز ارزهای پولساز بدانید

این روزها آلت کوین ها به میزان زیادی رشد پیدا کردند و توانستند نگاه بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتالی را به خود جلب کنند، اما آلت کوین چیست و معروف‌ترین آنها کدامند؟

در حال حاضر علاوه بر رشد بیت کوین شاهد رشد ارزهای دیجیتالی دیگری چون شیبا اینو، سولانا و بایننس کوین هستیم که توانستند با رشد خیره‌کننده نگاه بسیاری را به خود جلب کنند. قیمت بایننس هم‌اکنون ۶۱۰ دلار و قیمت سولانا حدود ۲۴۵ دلار است که طی یک سال گذشته به ترتیب ۲ هزار درصد و ۱۴ هزار درصد رشد پیدا کردند. این در حالی است که رشد بیت کوین طی یک سال گذشته فقط ۳۰۰ درصد بود. از این رو فعالان بازار ارزهای دیجیتالی دریافتند علاوه بر بیت کوین می‌توان با سرمایه‌گذاری روی آلت کوین ها نیز به سودآوری زیادی دست پیدا کرد. اما آلت کوین چیست؟

آلت کوین چیست؟

آلت کوین

در واقع تمام ارزهای دیجیتالی به جز بیت کوین یک نوع آلت کوین (Altcoin) محسوب می‌شوند. آلت کوین ها پس از موفقیت چشمگیر بیت کوین راه‌اندازی شدند و برای این که بتوانند نگاه سایر کاربران را به خود جلب کنند از اهداف و قوانین جدیدی بهره می‌برند. البته برخی از آلت کوین ها تحت عنوان توکن و برخی نیز به عنوان کوین ایجاد می‌شوند.

در سال ۲۰۱۱ نخستین آلت کوین با نام Namecoin ایجاد شد که سازنده آن را همانند بیت کوین به تعداد ۲۱ میلیون کوین به بازار عرضه کرد. در همان سال شاهد عرضه Litecoin به بازار بودیم که از لحاظ کد و کارایی نیز به بیت کوین شباهت داشت، اما تفاوت اصلی آن با بیت کوین این بود که استخراج‌کنندگان اجازه داشتند یک تراکنش را چند بار تکرار کرده و ۴ برابر بیت کوین پاداش بگیرند. هم‌اکنون ۵ آلت کوین توانایی رقابت با بیت کوین را دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

آلت کوین با بیت کوین چه تفاوتی دارد؟

آلت کوین

سازندگان برای آلت کوین ها نسبت به بیت کوین ها قوانین متفاوتی را در نظر گرفتند؛ مثلا در آلت کوین لایت کوین فرایند پرداخت پاداشی که از ایجاد یک بلاک جدید با همان سکه و ارز دیجیتال ناشی می‌شود، هر ۲.۵ دقیقه یک‌بار انجام خواهد شد، اما پرداخت پاداش استخراج‌کنندگان بیت کوین هر ۱۰ دقیقه خواهد بود.

به طور کلی پاداشی که فرد در استخراج لایت کوین دریافت می‌کند، در یک زمان برابر از بیت کوین بسیار بیشتر است. سختی شبکه یکی دیگر از تفاوت‌های میان لایت کوین و بیت کوین محسوب می‌شود. از این رو برای استخراج بیت کوین کاربران باید به سخت افزارهای قدرتمند با توان بالا دسترسی داشته باشند، اما فرایند استخراج لایت کوین با دستگاه‌های کامپیوتر خانگی نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

با معروف‌ترین آلت کوین ها آشنا شوید

در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال بیش از هزار نوع آلت کوین عرضه شده که صرافی‌های معتبر به صورت دوره‌ای لیست معروف‌ترین آنها را منتشر می‌کنند؛ بر اساس جدیدترین لیست منتشر شده از معروف‌ترین آلت کوین ها می‌توان به اتریوم (Ethereum)، ریپل (Ripple)، دش (Dash)، لایت کوین (Litecoin) و مونرو (Monero) اشاره کرد.

مزایا و معایب آلت کوین ها

آلت کوین

آلت کوین ها به دلیل چند نقطه قوت توانستند نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتالی را به خود جلب کنند. در واقع این ارزهای دیجیتال به گونه‌ای طراحی شدند تا بتوانند نواقص بیت کوین را به طور کلی برطرف کرده یا باعث بهبود آنها شوند. همچنین هزینه تراکنش آلت کوین ها نیز نسبت به بیت کوین کمتر است، اما قیمت این ارزهای دیجیتالی نوسان بیشتری داشته و امنیت آنها نیز نسبت به بیت کوین کمتر است. در واقع بالا بودن احتمال کلاهبرداری در برخی آلت کوین ها نسبت به بیت کوین بیشتر بوده و هنگام سرمایه‌گذاری باید به آن داشت.

بهبود نواقص موجود در بیت کوین

طراحان آلت کوین سعی داشتند مشکلاتی که در پلتفرم بیت کوین وجود را تا حدودی برطرف سازند؛ مثلا سرعت استخراج آلت کوین‌ها افزایش یافته و همچنین هزینه استخراج آنها نیز کاهش پیدا کرده است.

افزایش رقابت در بازار

طراحان آلت کوین ها را با هدف سازگاری با سلیقه‌های مشتری‌های مختلف طراحی کردند و به همین دلیل در قوانین آن تغییراتی به وجود آوردند. این تغییرات قوانین باعث شده تا فضای رقابتی جدیدی در سیستم بیت کوین به وجود آید.

هزینه تراکنش پایین

اکنون کاربران در فضای امن بلاک چین به راحتی با آلت کوین ها قادرند معاملات خود را با کمترین هزینه تراکنش به انجام برسانند.

با انواع آلت کوین آشنا شوید

آلت کوین ها به طور کلی در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

۱. آلت کوین قابل استخراج

آلت کوین های Mining-Based بیشتر از سایر گونه‌های خود دارای عملکردی مشابه با بیت کوین هستند. در واقع فرایند استخراج آنها مشابه بیت کوین بوده و استخراج‌کننده پاداش خود را بعد از افزودن یک بلاک جدید به شبکه دریافت خواهد کرد. اتریوم به عنوان یکی از برترین آلت کوین های سال ۲۰۲۰ در همین دسته قرار می‌گیرد.

۲. ارزهای دیجیتال پایدار یا استیبل کوین‌ها

رمزارزهای پایدار یا Stablecoins نیز به عنوان آلت کوین محسوب می‌شود که سازندگان آنها را برای مقابله با بازار پر نوسان ارزهای دیجیتالی طراحی کردند. در حقیقت ارزهای دیجیتال پایدار به دلیل این که یک پشتوانه باثبات نظیر طلا یا ارز فیات دارند، قادرند با نوسانات شدید ارزهای دیجیتال مقابله کنند. تتر (Tether) و لیبرا (Libra) نیز به عنوان دو ارز دیجیتالی پایدار معروف شناخته می‌شوند. گفتنی است فیس بوک ارز پایدار لیبرا را طراحی کرده است.

۳. توکن‌ها

توکن‌ها بر خلاف کوین‌ها (مانند بیت کوین) به طور کلی از یک شبکه بلاک چینی مخصوص به خود برخوردار نیستند، اما با این وجود برخی از آنها از یک شبکه اختصاصی بهره می‌برند. هنگامی که یک توکن بر بستر بلاک چین خود قرار بگیرد، یک ارز دیجیتالی محلی یا کوین به‌شمار می‌رود، اما اگر در بستر بلاک چین‌های دیگری قرار داشته باشد، یک توکن است؛ مثلا توکن اتر اگر در بلاک چین اتریوم باشد، یک ارز دیجیتالی محلی است و اگر در بلاک چین‌های دیگری باشد یک توکن به شمار می‌رود.

آشنایی با معروف ترین آلت کوین ها در جهان

آلت کوین

در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتالی بیش از ۵ هزار آلت کوین عرضه شده است، اما از بین آنها فقط ۲۰ آلت کوین بسیار معروف شدند که در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهیم شد:

اتریوم (ETH)

اتریوم در حقیقت یک نوع بلاک چین محسوب می‌شود که یک ارز محلی با نام اتر (ETH) را نیز با هدف توسعه قابلیت‌های بلاک چین بیت کوین و انجام قراردادهای هوشمند به بازار عرضه کرده است. کاربران می‌توانند هزینه معاملات و تراکنش‌هایی که در اتریوم انجام می‌شود را با ارز دیجیتالی محل آن یعنی اتر پرداخت کنند. اتریوم در سال ۲۰۱۴ عرضه شده و در سال ۲۰۱۵ نیز شاهد راه‌اندازی رمز ارز آن بودیم. هم‌اکنون اتریوم پس از بیت کوین به عنوان دومین ارز دیجیتال محبوب شناخته می‌شود.

ریپل (XRP)

ریپل یک شبکه جهانی محسوب می‌شود که در آن می‌توان تراکنش‌ها و معاملات بین‌المللی و بین مرزی را به شکل فوری و با هزینه کم به انجام رساند. تمام توکن‌های این ارز دیجیتال که در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد، پیش از راه‌اندازی به فروش رسید؛ از این رو با گذشت زمان دیگر شاهد تولید ریپل جدیدی نخواهیم بود. با توجه به این که ریپل نیازمند استخراج نیست، یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای موسسه‌های مالی محسوب می‌شود که با آن می‌توانند پرداخت‌ها و معاملات بین مرزی خود را به آسانی به انجام برسانند. همچنین ریپل توانسته جایگاه هفتم حجم بازار در جهان را از آن خود کند.

لایت کوین (LTC)

لایت کوین به عنوان یکی از نخستین آلت کوین‌هایی محسوب می‌شود که پس از بیت کوین راه‌اندازی شده است. لایت کوین از یک شبکه منبع باز بهره می‌برد و سازندگان آن را در سال ۲۰۱۱ با هدف انجام معاملات جهانی و غیر متمرکز طراحی کردند. هرچند این آلت کوین به بیت کوین شباهت زیادی دارد، اما فرایند تایید معاملات و سرعت تولید بلاک جدید در آن از بیت کوین سریع‌تر است.

تتر (USDT)

تتر در دسته استیبل کوین‌ها قرار دارد. این گروه از آلت کوین‌های با ثبات از پشتوانه قدرتمندی چون ارز فیات یا کالای با ارزشی چون طلا بهره می‌برند و توانستند با نوسانات این بازار مقابله کنند. در واقع قیمت این ارز دیجیتال معمولا در سطح یک دلار قرار دارد. این ارز دیجیتالی در سال ۲۰۱۴ با هدف ارائه یک پلتفرم برای معامله دیجیتالی ارزهای فیات بر بستر شبکه بلاک چین طراحی و به بازار عرضه شد.

بیت کوین کش (BCH)

از موفق‌ترین آلت کوین ها می‌توان به بیت کوین کش اشاره کرد که بر اثر یک فورک ایجاد شده است؛ یک فورک زمانی رخ می‌دهد که میان توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان اختلاف نظر به وجود آید. هنگامی که اعضای یک شبکه به توافق نرسند، در این شرایط یک آلت کوین جدید به وجود خواهد آمد و تغییراتی را در کد شبکه به همراه خواهد داشت. بیت کوین کش که در سال ۲۰۱۷ به دلیل چنین اختلاف‌نظرهایی به وجود آمد توانست به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند.

لیبرا (LIBRA)

لیبرا در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و در همان زمان بسیاری آن را اولین گام فیس بوک برای ورود به بازار ارزهای دیجیتالی دانستند، اما فیس بوک در آن زمان این خبر را تایید نکرد و سرانجام پس از ۲.۵ سال مشخص شد آن شایعات واقعیت داشته و فیس بوک سازنده لیبرا است. گفتنی است لیبرا به عنوان یکی از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال پایدار یا استیبل کوین‌ها محسوب می‌شود.

بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین که در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد اکنون با قیمت حدود ۶۰۰ دلار توکن به عنوان سومین ارز دیجیتالی معروف در جهان شناخته می‌شود. این ارز دیجیتالی طی زمان کوتاهی پس از معرفی توانست نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. بایننس کوین توانسته هزینه تراکنش‌ها در صرافی‌های آنلاین را کاهش دهد. همچنین از این آلت کوین برای خرید برخی کالاها و خدماتی چون هزینه سفر نیز استفاده می‌شود.

کاردانو (ADA)

کاردانو یک پلتفرم بر پایه بلاک چین بوده که همانند بلاک چین اتریوم قابل پشتیبانی از اجرای قراردادهای هوشمند است. آدا (ADA) به عنوان ارز دیجیتالی اختصاصی کاردانو محسوب می‌شود که سرعت اجرای معاملات و کارمزد تراکنش‌های شبکه آن نسبت به بلاک چین‌های قدیمی نظیر اتریوم در سطح بهتری قرار دارد. از آنجایی که ژاپنی‌ها به عنوان توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران اولیه کاردانو محسوب می‌شوند و همچنین به دلیل شباهت آن با اتریوم، بسیاری آن را با نام اتریوم ژاپنی نیز می‌شناسند.

ترون (TRX)

یک کارآفرین چینی به نام جاستین سان در سال ۲۰۱۷ شبکه ترون را راه‌اندازی کرد. بسیاری بر این باورند که ترون یک شبکه مانند اتریوم بوده و تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد.

دش کوین (DASH)

دش کوین به عنوان یک ارز دیجیتالی منبع باز به‌شمار می‌رود که با آن می‌توان معاملات غیر قابل ردیابی را به انجام رساند. همچنان کاربران به شکل آزادانه می‌توانند با آن به هر روشی که تمایل دارند پول خود را جابجا کنند. به طور کلی با دش کوین از هر جایی به هر فردی با هزینه تراکنش کمتر از یک سنت می‌توان به جابجایی پول پرداخت.

دوج کوین (DOGE)

دوج کوین در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک آلت کوین و به عنوان یک ارز دیجیتالی منبع باز به بازار عرضه شد. همچنین دوج کوین بر پایه لایت کوین طراحی شده و در قالب یک شوخی به بازار آمد، اما اصطلاحا شوخی شوخی توانست به محبوبیت چشمگیری دست یابد. دوج کوین بر خلاف بیت کوین نامحدود بوده و همین ویژگی باعث شده تا نسبت به بیت کوین از سرعت بیشتری برخوردار باشد و بتواند به نیاز کاربران مختلف پاسخ دهد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.