تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۹
کد خبر : 61487

هادی آفریده: سینماحقیقت یک سر و گردن از جشنواره‌های سینمایی بالاتر است

هادی آفریده: سینماحقیقت یک سر و گردن از جشنواره‌های سینمایی بالاتر است

کافه دانش: کارگردان مستند «نوروز به وقت تهران» معتقد است جشنواره «سینماحقیقت» ویترینی شایسته برای سینمای مستند و فرهنگ ایرانی بوده است. به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هادی آفریده درباره تجربه برگزاری جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: در شرایط همه گیری کرونا که …

کافه دانش: کارگردان مستند «نوروز به وقت تهران» معتقد است جشنواره «سینماحقیقت» ویترینی شایسته برای سینمای مستند و فرهنگ ایرانی بوده است.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هادی آفریده درباره تجربه برگزاری جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین به خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج گفت: در شرایط همه گیری کرونا که همه ما با آن درگیر هستیم، برگزاری جشنواره به صورت آنلاین، بهترین انتخاب بود و من فکر می‌کنم واکنشی هم که فیلمسازان و مخاطبان نسبت به این موضوع داشتند، مثبت بود و با رویکردی که جشنواره اتخاذ کرده بود، تلاش شده بود تا فیلم‌ها در شرایط مناسب و با کیفیت خوبی اکران شوند و این‌گونه توانست یک رضایت نسبی را به دست آورد.

این کارگردان درباره ضرورت برگزاری جشنواره سینما حقیقت گفت: جدای از اینکه کار و حرفه من مستندسازی است، فکر می‌کنم در میان جشنواره‌های سینمایی که در کشور ما برگزار می‌شود، جشنواره سینما حقیقت از یک رویکرد و سیمای فرهنگی‌تری برخوردار است. به نظرم رفتاری که من در این سال‌‌ها از این جشنواره دیده‌ام، یک سر و گردن بالاتر از دیگر جشنواره‌های باسابقه‌ سینمایی کشور است. این جشنواره تلاش کرده تا رویکرد فرهنگی داشته باشد، جریان سازی انجام دهد و این موضوع طبیعتا به نفع فرهنگ عمومی مردم و سینمای مستند است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند درباره تاثیر جشنواره سینما حقیقت روی افزایش کیفیت آثار مستند گفت: من فکر می‌کنم آن چیزی که کیفیت تولید آثار سینمایی را افزایش می‌دهد، جشنواره‌ها نیستند، بلکه معتقدم سیاست‌های تولیدی و فرهنگی است که در تولید تاثیر می‌گذارد و در واقع جشنواره‌ها ویترین آن فرهنگ هستند. گاهی اوقات می‌بینیم که جشنواره به یک فیلم جایزه می‌دهد و درسال‌های بعد برخی از فیلمسازان تلاش می‌کنند مانند آن فیلم را بسازند! ولی این یک جریان سازی مقطعی است و در واقع تاثیر چندانی روی افزایش کیفیت آثار سینمایی ندارد. به نظرم جشنواره سینما حقیقت از زمان تاسیس تا کنون ویترین شایسته نه تنها سینمای مستند ما، بلکه بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است و بخش بزرگی از جامعه را در این سال‌ها به تصویر کشیده است.

این هنرمند درباره جایگاه سینما حقیقت در عرصه بین‌المللی گفت: سینما حقیقت در بُعد بین المللی یکی از جشنواره‌های شناخته شده است که در جذب مستندهای بین‌المللی بسیار انتخاب‌های خوبی انجام داده است که امیدوارم این موضوع استمرار پیدا کند.

این مستندساز درباره جنبه آموزشی جشنواره سینما حقیقت گفت: جشنواره سینما حقیقت در ادوار گذشته همیشه یک رویکرد آموزشی را پیگیری می کرده و حتی سال گذشته که ما درگیر پاندمی کرونا بودیم باز هم کارگاه‌های آموزشی به شکل آنلاین برگزار شد که به نظرم راهکار بسیار خوبی برای انتقال تجربه است. من فیلمسازان جوان زیادی را می‌شناسم که در دهه هشتاد و نود با همین کارگاه‌های سینما حقیقت آموزش دیدند و بعد به مرور آموزش‌هایشان را تکمیل کردند و اکنون از مستندسازان قابل کشور هستند.

پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

خبرنگار رسانه: رزا مسیحا

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.