تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
کد خبر : 69339

نگاهی کوتاه به تاریخچه خودروی افسانه ای تویوتا لندکروز

نگاهی کوتاه به تاریخچه خودروی افسانه ای تویوتا لندکروز

نگاهی کوتاه به تاریخچه خودروی افسانه ای تویوتا لندکروزیکی از برترین خودروهای کمپانی تویوتای ژاپن، لندکروزر است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به تاریخچه خودروی افسانه ای تویوتا لندکروز بیندازیم.
از جمله..

نگاهی کوتاه به تاریخچه خودروی افسانه ای تویوتا لندکروز

یکی از برترین خودروهای کمپانی تویوتای ژاپن، لندکروزر است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به تاریخچه خودروی افسانه ای تویوتا لندکروز بیندازیم.

از جمله خودروهای لوکس و گران قیمتی که در تمام بازارهای جهانی محبوب و پرطرفدار محسوب می‌شود، تویوتا لندکروز است. این خودروی جذاب در بازار ایران به اسامی مختلفی نام‌گذاری شده و القاب مختلفی همچون اعلی‌حضرت، سلطان و اسطوره دارد.

چنین اسامی و القابی نشان می‌دهد که تویوتا لندکروز نزد مشتریان ایرانی جذبه خاصی دارد و محبوب و پرطرفدار است. البته این محبوبیت مختص ایران نیست و همان‌طور که گفتیم در تمامی بازارهای جهانی و به خصوص خاورمیانه به آن علاقه خاصی دارند. از طرفی یکی از پرفروش‌ترین خودروهای حوزه خلیج فارس لندکروز است و چند سال متوالی در برخی از کشورهای عربی رکورد زده است.

تاریخچه اتومبیل تویوتا لندکروز

بیشتر کسانی که به این خودرو علاقه‌مند هستند (مشتریان ایرانی و عربی) آن را با سری ۷۰ و ۴۰ می‌شناسند؛ اما آیا تویوتا لندکروز به همین دو سری محدود شده است؟ مسلما خیر و باید در این مطلب از تاریخچه غنی این خودروی افسانه برایتان داستان‌ها بگوییم. امروز به بهانه عرضه سری جدید تویوتا لندکروز یعنی LC300 در کشورهای حوزه خلیج فارس، قصد داریم نگاهی به سری‌های مختلف این خودرو بیندازیم.

لندکروز این روزها به خودروی پرفروش و پرطرفداری در بازار خاورمیانه تبدیل شده، اما بد نیست بدانید که تولد این خودروی لوکس به سال‌ها قبل باز می‌گردد. در زمانی که کره و ایالات متحده درگیر جنگ‌های شدیدی بودند، آمریکا از مهندسان ژاپنی درخواست کرد تا برای ارتش آمریکا خودروهای تدارکاتی و تشریفاتی تولید کنند. در این زمان ژاپن به نوعی مستعمره ایالات متحده آمریکا بود و در واقع ژاپنی‌ها زیر یوغ آمریکا بودند و منافع آنها را تأمین می‌کردند.

نسل‌های مختلف تویوتا لندکروز

همان‌طور که گفتیم اولین خودروی تویوتا لندکروز تاریخ در سال ۱۹۵۱ میلادی و به دستور ارتش آمریکا توسط ژاپنی‌ها تولید شد. ماهیت و شناسنامه این خودرو یک جیپ ژاپنی بود و حتی پیشوند آن به همین نام شناخته می‌شد. اولین نسل از لندکروز، تویوتا جیپ BJ نام داشت و ترکیبی از قطعات جیپ ویلیز و موتورهای ۶ سیلندر ۳.۴ لیتری بود که در سری B تویوتا کاربرد داشت.

استفاده اولیه از این خودروها برای نظامیان آمریکایی بود، اما این خودروی جیپ توانایی‌ها و ویژگی‌هایی داشت که توانست آن را تبدیل به یک خودروی محبوب در خود ژاپن کند. دوام و قابلیت اطمینانی که تویوتا لندکروز داشت باعث شد تا از این خودرو در ناوگان پلیس ژاپن نیز بهره گرفته شود.

آمریکا به این علت که ژاپنی‌ها از علامت تجاری جیپ استفاده می‌کردند از آنها درخواست کرد تا نام خودروی خود را تغییر دهند و سرانجام ژاپنی‌ها در سال ۱۹۵۴ نام «لندکروز» را برای آن برگزیدند. تولید اولین نسل از این خودروی آفرودی تا سال ۱۹۵۸ میلادی ادامه داشت.

تویوتا لندکروز سری ۲۰ و ۳۰

تویوتا لندکروز سری 20

در آغاز سال ۱۹۵۵ تویوتا تصمیم گرفت تحول عظیمی در خودروهای تولیدی خود ایجاد کند و به همین خاطر نسل دوم تویوتا لندکروز را با کد اتاق ۲۰ روانه بازار کرد. این خودرو شکل و شمایل جدیدی یافته بود و دیگر خودرویی صرفا نظامی تلقی نمی‌شد. تویوتا لندکروز نسل دوم مجهز به پیشرانه ۳.۹ لیتری ۶ سیلندر سری F تویوتا بود.

نوع پیشرانه‌ای که نسل دوم تعبیه شده بود به لحاظ ماندگاری و دوام از بهترین نمونه‌ها بود، به طوری که تا سال ۱۹۹۲ در تولید خودروهای دیگر تویوتا مصرف داشت. اصلا یکی از دلایل شهرت تویوتا لندکروز نسل دوم و اقبال خرید آن همین پیشرانه غول بود. تمام مشتریانی که تجربه سواری این خودرو را داشتند، آن را به عنوان ماشینی می‌دانستند که دچار مشکل نمی‌شود. پس از اقبال عامه به این خودروی افسانه‌ای و با تغییراتی در ظاهر و قوای محرکه آن، سری ۳۰ تویوتا لندکروز متولد شد و تا سال ۱۹۶۰ میلادی راهی بازار گردید.

تویوتا لندکروز سری ۴۰

تویوتا لندکروز سری 40

از اوایل سال ۱۹۶۰ تولید سری ۳۰ تویوتا لندکروز متوقف شد و ژاپنی‌ها تصمیم گرفتند خودروی جدید و بهبود یافته‌تری را با نام سری ۴۰ تویوتا لندکروز راهی بازار کنند. یکی از نمادین‌ترین نسل‌های لندکروز همین سری است که به مدت دو دهه و تا سال ۱۹۸۰ در خط تولید تویوتا قرار داشت.

به عبارتی می‌توان سری ۴۰ را وارث سری ۲۰ دانست، با تغییرات بیشتر و رضایت‌بخش متعددی که جلب توجه کند. نام این سری FJ40 بود. (F مخفف نوع موتور و J اختصار جیپ است) البته تویوتا پس از مدتی این خودرو را با موتورهای قدرتمندتر ۲F و ۴F و راهی بازار کرد و آخرین نمونه از این خودرو با همین موتور در سال ۱۹۸۱ به تولید رسید. (FJ43)

تویوتا لندکروزر سری ۵۰

تویوتا لندکروز سری 50

کمپانی تویوتا در سال ۱۹۶۷ تصمیم به ساخت و تولید سری ۴۰ گرفت، اما تغییرات زیادی در آن داد تا بتواند یک خودروی آفرودی متناسب با جاده و خیابان‌ها بسازد. به عبارت دقیق‌تر این خودرو برای جاده ساخته شده بود و با تغییراتی از جمله فاصله بیشتر بین محور و موتور آرام‌تر مناسب سواری‌ها و رانندگی‌های طولانی‌مدت در جاده بود. این خودرو تا سال ۱۹۷۹ تولید شد.

تویوتا لندکروزر سری ۶۰

تویوتا لندکروز سری 60

ایرانی‌ها معمولا با سری ۶۰ این خودروها خاطرات آشنایی دارند، چرا که در هشت سال جنگ تحمیلی از این سری استفاده‌های زیادی کردند. مسلما این سری رشد و پیشرفت‌های بسیاری نسبت به سری قبلی خود داشت. تویوتا لندکروز سری ۶۰ در سال ۱۹۸۰ با بدنه‌ای مربعی شکل و سیستم تعلیق بهبود یافته و سواری بهتر راهی بازار شد.

بازه تولید این خودرو به یک دهه رسید و در سال ۱۹۹۰ تولید آن متوقف شد. سری ۶۰ در سال ۱۹۸۸ دچار تغییرات ظاهری شد که منجر به فیس لیفت آن گردید و یکی از تغییرات برجسته آن اضافه شدن چراغ‌های چهارگانه مربعی بود. پیشرانه‌های این مدل از تویوتا قدیمی بودند (۲F) اما خوشبختانه در فیس لیفتی که هشت سال بعد از آن عرضه شد، پیشرانه بهتر ۳F به خدمت گرفته شد که قوی‌تر بود و می‌توانست ۳۰ اسب بخار بیشتر قدرت تولید کند.

تویوتا لندرکروزر سری ۷۰

تویوتا لندکروز سری 70

وارث خلف تویوتا لندکروز سری ۴۰، سری ۷۰ این خودروی افسانه ای است. این خودرو از سال ۱۹۸۸ تاکنون در حال تولید است و روح واقعی لندکروز در آن دمیده شده است. به عبارتی دقیق اگر بخواهیم بگوییم این خودرو عملکرد آفرودی و فوق‌العاده سری ۴۰ و سواری نرم و سیستم تعلیق بهبود یافته سری ۶۰ را با خود دارد.

دوام و استحکام این خودرو شهره خاص و عام است و علاوه بر این که برای مدتی طولانی تولید شده و همچنان ادامه دارد، باعث بروز و ظهور یکی دیگر از خودروهای آفرودی تویوتا یعنی لندکروزر پرادو شده است. در واقع اولین پرادوی بازار جهانی بر اساس سری ۷۰ وارد میدان شد و از آن زمان تا الان نسخه‌های مختلف این خودرو به عنوان نسخه ارزان‌تر و کوچکتر لندکروزر عرضه شده است.

تویوتا لندکروزر سری ۸۰

تویوتا لندکروز سری 80

سری ۸۰ این خودرو در سال ۱۹۹۰ وارد خط تولید شد و اولین نمونه‌های آن در سال ۱۹۹۱ به دست مشتریان رسید. در مقایسه با نسل قبلی این خودرو عریض‌تر و طویل‌تر بوده و سیستم انتقال قدرتی که در آن تعبیه شد جدیدتر بود. در سال ۱۹۹۳ ژاپنی‌ها مجددا دست به تغییراتی در این خودرو زدند که منجر به تغییر موتور شد. در نسخه جدید موتور ۴.۵ لیتری ۱FZ-FE زیر کاپوت آن قرار گرفت.

سری ۸۰ هفت سال دوام آورد و پس از خود نیز مبدع یکی دیگر از محصولات مشهور تویوتا یعنی لکسوس LX گردید. این نسخه هم مجهزتر از لندکروزر است و هم گران‌تر از آن.

تویوتا لندرکروزر سری ۱۰۰

تویوتا لندکروز سری 100

حتما برای شما که در حال خواندن این مطلب هستید سوال ایجاد شده که چرا سری ۹۰ تویوتا لندکروزر به بازار نیامده است؟ خب باید بگوییم که ما هم نمی‌دانیم. کمپانی تویوتا در سال ۱۹۹۷ در سری ۸۰ خود تغییرات زیادی اعمال کرد و سپس فیس لیفت جدید را با نام سری ۱۰۰ راهی بازار نمود.

مهمترین تغییری که در این سری دیده می‌شد، پیشرانه V8 بود که ۴.۷ لیتر ظرفیت داشت و بعدا در سری ۲۰۰ نیز به کار رفت و غوغای زیادی به پا کرد. از طرف دیگر در این سری استحکام شاسی ۵۰ درصد بیشتر شده بود که نکته مهمی در طراحی و ساختار بدنه آن به شمار می‌رفت.

لندکروزر ۱۰۰ برای اهداف نظامی و انتظامی وارد کشور ما شد و نسخه‌های زیادی از این خودرو را می‌توان در ناوگان درون شهری و برون شهری دید. سری ۱۰۰ در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ تغییرات جدیدی را پذیرفت و در ظاهر آن بهینه‌سازی‌های تازه‌ای پیدا شد.

تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰

تویوتا لندکروز سری 200

خودروی افسانه ای تویوتا لندکروز

سری ۲۰۰ تویوتا لندکروزر مشهورترین نسخه این خودروی افسانه ای است و حدود ۱۳ سال خط تولید آن رونق داشته است. همان‌طور که متوجه شده‌اید هر نسل نسخه بهبود یافته یا فیس لیفت نسخه قبلی است. این شرایط در مورد سری ۲۰۰ نیز صدق می‌کند. البته سری ۲۰۰ در سال ۲۰۱۶ نیز مجددا مورد فیس لیفت قرار گرفت.

این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۵.۷ لیتری V8 است و می‌تواند حداکثر قدرت ۳۸۱ اسب بخار را تولید کند. نیروی محرکه آن توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قابلیت عبور از مسیرهای دشوار را نیز دارد. اولین نمونه از تویوتا لندکروز سری ۲۰۰ در سال ۲۰۰۷ وارد ایران شد و در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ فیس لیفت آن راهی بازار داخلی ما شد.

تویوتا لندکروز سری ۳۰۰

تویوتا لندکروز سری 300

خودروی افسانه ای تویوتا لندکروز

پس از سال‌ها تولید و سازش با نسخه‌های قبلی تویوتا لندکروزر بالاخره ژاپنی‌ها تصمیم گرفتند تا تغییرات اساسی در محصولات خود اعمال کنند. حاصل کنار گذاشتن و عدم پیروی از نسل ۱۰۰ و ۲۰۰ منجر به ظهور سری ۳۰۰ لندکروزر شد. مهم‌ترین تغییری که در این خودرو دیده می‌شود، جایگزینی موتور قدرتمند V6 با موتور ۸ سیلندر خورجینی کلاسیک است.

جعبه دنده این خودرو ۱۰ سرعته است و بهتر و روان‌تر از قبل، قدرت را از موتور می‌گیرد و به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. یکی از مزایای این پیشرانه مصرف سوخت بهینه آن است. از جمله دیگر تغییرات این خودرو، ارتقای سیستم تعلیق و کاهش ۲۰۰ کیلوگرمی وزن آن است. البته متاسفانه عرضه سری ۳۰۰ همزمان با ممنوعیت واردات خودرو شد و نسل جدید این خودروی افسانه ای نتوانست در مناطق پولدارنشین تهران و خیابان‌های استان‌های دیگر ایران جولان دهد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.