تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر : 72913

نگاهی به نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری در ایران

نگاهی به نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری در ایران

توجه به امر نیکوکاری و گسترش این نهاد با برکت در بنیۀ فرهنگ پر شکوه ایران از جمله امور بسیار با اهمیتی­ است که می‌تواند جامعه را به شکوفایی برساند تا آنجا که هر ایرانی یک نیکوکار باشد. برای محقق‌شدن این مهم نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری را بنا نهادیم تا قدم‌های راسخی را در …

توجه به امر نیکوکاری و گسترش این نهاد با برکت در بنیۀ فرهنگ پر شکوه ایران از جمله امور بسیار با اهمیتی­ است که می‌تواند جامعه را به شکوفایی برساند تا آنجا که هر ایرانی یک نیکوکار باشد. برای محقق‌شدن این مهم نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری را بنا نهادیم تا قدم‌های راسخی را در این راه برداشته شود.

 

((مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار )) این جشنواره را با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی، حوزه هنری انقلاب اسلامی وموسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برگزار می‌کند و ماموریت اصلی این مرکز، تولید ایده و محتوای فرهنگی‌هنری، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و ترویج فرهنگ نیکوکاری است. در این راستا قصد دارد با برگزاری جشنواره شعر، جریان نیکوکاری را در ادبیات ایران گسترش دهد

اهداف جشنواره

این جشنواره به طور خاص چهار هدف عمده را دنبال می‌کند:

۱ . گسترش فرهنگ نیکوکاری در بین مردم:

با شنیدن نام نیکوکاری اولین تصور عرفی چنین است که فرد ثروتمندی بخشی از پول خویش را صرف امور خیر کرده است در صورتی که ما می‌خواهیم بگویم هر انسانی می‌تواند نیکوکار باشد و با نشان دادن سایر مصادیق، نیکوکاری را به عنوان امری که در لحظه لحظه زندگی جاری است در‌ فرهنگ عمومی ثبت کنیم و بگوییم که هر فردی ولو به مقدار یک لبخند، می تواند نیکوکار باشد. از سوی دیگر بیان کنیم که نیکوکاری از جمله امور انسانی و فرامذهبی است و مختص به عقیده خاص یا جریان خاصی نمی باشد.

۲ . شخصیتدادن به نیکوکاری در جریان ادبی کشور:

نیکوکاری در سابقه ادبیات این مرز و بوم جایگاه ویژه‌ای داشته اما بیشتر در قالب موعظه و پند، در ادبیات تعلیمی قابل رد‌گیری است که با روی کار آمدن تعاریف مدرن هنر و شعر این بخش از ادبیات به فراموشی سپرده شد.

در این جشنواره در قدم اول می‌خواهیم اثبات کنیم که نیکوکاری نه تنها در ادبیات تعلیمی بلکه در سایر بخش‌ها و حتی در شعر مدرن امروز نیز قابل جریان است و در قدم بعدی بتوان در کنار شعر عاشقانه، شعر آئینی، شعر دفاع مقدس و… شعر نیکوکاری را شخصیت بدهیم و به اثبات برسانیم که مانند رودی راه خویش را در همه اعصار باز کند.

۳ . گسترش دغدغهنیکوکاری در سطح نخبگانی:

در میان هفت هنر، شعر در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که سرعت نفوذ و تاثیر چشم‌گیری دارد، شاعران به عنوان نخبگان این عرصه چنانچه اهمیت نیکوکاری را درک کنند به صورت خودجوش به آن می‌پردازند و در مورد آن مطالبه می‌کنند و به آن جهت مطلوب می‌دهند و در نهایت نیکوکاری را میان مردم به وجه شایسته گسترش می‌دهند.

۴ . ترویج ادبیات نیکوکاری به محوریت سیره معصومین (علیهم السلام):

در مجموعه این جشنواره‌ بخش ویژه‌ای اختصاص داده شده است که می‌توان با نگاه به سیره معصومین و نشان دادن مشی و رفتار اهل بیت(ع)، مردم را به امر خیر ترغیب کند.

جوایز جشنواره

در هر بخش (به جز بخش شعر کوتاه):

۱ . نفر اول ۴۰میلیون ریال + تندیس و لوح تقدیر جشنواره

۲ . نفر دوم ۳۰ میلیون ریال + لوح تقدیر جشنواره

۳ . نفر سوم ۲۰ میلیون ریال + لوح تقدیر

بخش شعر کوتاه : هر شعر برگزیده مبلغ پنج میلیون ریال + لوح تقدیر

موضوعات و محورهای جشنواره

  1. ۱. همدلی، همیاری و یاری‌گری: درک هم نوع، کمک به دیگران، صله ارحام و یاری رساندن به دوستان و آشنایان، تکثیر محبت و دوستی در جامعه و…
  2. ۲. پرداختن به مصادیق نیکوکاری: صدقه، انفاق، وقف، تکریم سالمندان، کمک به بیماران خاص، کارآفرینی، مهارت افزایی توان یابان، محیط زیست و…
  3. ۳. آسیب‌های اجتماعی: فقر، طلاق، کودکان کار، مناطق محروم، کارتن خوابی، زنان بی سرپرست و…
  4. ۴. نیکوکاری در قرآن و سیره اهل بیت(ع)

بخش‌های جشنواره:

  1. ۱. شعر کلاسیک
  2. ۲. سپید و نیمایی
  3. ۳. ترانه و شعر محاوره
  4. ۴. شعر کودک و نوجوان
  5. شعر کوتاه(رباعی و دوبیتی)

توضیحات:

۱- اشعار ارسالی باید در قالب word باشد.

۲- هر شعر در یک فایل مجزا ارسال شود.

۳- دبیرخانه هیچگونه مسئولیتی در قبال مالکیت معنوی و مادی اشعار ندارد. چنانچه در خلال جشنواره فردی نسبت به اشعار ارسالی دعوی داشته باشد به هیچ‌وجه به دبیرخانه ارتباطی ندارد.

۴- اولویت دبیرخانه اشعار نوسروده شاعران است.

۵- دبیرخانه می‌تواند از اشعار ارسالی در کتاب، تبلیغات و فضای مجازی، پادکست و ویدیو با نام شاعر استفاده کند.

عموم علاقه‌مندان تا ۲۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری مهلت دارند اشعار خود را در این زمینه به دبیرخانه ارسال کنند.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در جشنواره به سایتadab.kheir.ir  مراجعه کنید.

روند جشنواره:

جشنواره از دوم بهمن ماه ۱۴۰۰ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز و تا به امروز مسیر بسیار مبارکی را طی کرده است، در مراسم افتتاحیه و رونمایی از پوستر جشنواره  که در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد. اساتید ارجمندی مانند دکتر سید مهدی طباطبایی، دکتر علی داوودی، ناصرفیض، امید مهدی نژاد، میلاد عرفان پور، فاطمه نانی زاد ، حجت الاسلام حسین مودب و… به شعرخوانی حول محور نیکوکاری پرداختند که با اجرای مژده لواسانی همراه بود.

در ادامه با برگزاری محافل شعرخوانی در استان های مختلف جشنواره پر بارتر شد و توانست از ظرفیت استان‌ها نیز بهره ببرد:

  1. قم: همزمان با ایام ولادت مولی‌الموحدین حضرت علی(ع)، این محفل شعر خوانی با حضور استاد محمد علی مجاهدی پدر شعر آیینی کشور، سید حمیدرضا برقعی، سید محمدجواد شرافت، احمد علوی، محمد جواد الهی‌پور، سید مهدی موسوی، مرتضی حیدری آل کثیر، سمانه خلف‌زاده و راضیه مظفری در مؤسسه جامعه المرتضی قم برگزار شد.
  2. کرمان: دومین محفل شعر خوانی شعر نیکوکاری با شعرخوانی جمعی از شاعران استان کرمان- احمد اسداللهی، منوچهر افضلی، حامد حسینخوانی، فریبا کاظمی، رزا رودینی، مهدی گنجی و محمدرضا اسفندیارپور- در موزه هنر های معاصر صنعتی کرمان برگزار شد.
  3. گیلان: سومین محفل شعرخوانی در خانه میرزاکوچک خان جنگلی با حضور رضا نیکوکار، آرش پورعلیزاده، مرضیه فرمانی، مجتبی حاذق، محمدرضا میرزاده، رقیه آزادنیا، مریم پیله‌ور و محمدجواد الهی‌پور در روز بزرگداشت شاعر گرانقدر نظامی گنجوی برگزار شد.
  4. خراسان رضوی: چهارمین محفل شعر نیکوکاری، شامگاه ۲۷ فروردین‌ماه همزمان با شب میلاد کریم اهل‌بیت(ع) صحن امام حسن مجتبی(ع) حرم مطهر رضوی برگزار شد. در ابتدای این محفل که اجرای آن را قاسم رفیعا، شاعر کشورمان عهده‌دار بود، حجت‌الاسلام سیدحسین سیدی به تبیین نیکوکاری در سیره اهل بیت(ع) که یکی از محورهای جشنواره است، پرداخت و درباره وجوه نیکوکاری در شخصیت امام حسن مجتبی(ع) سخن گفت. در ادامه جمعی از شاعران نام‌آشنا همچون محمدجواد غفورزاده(شفق)، محمدکاظم کاظمی، حجت‌الاسلام حسین مؤدب، سیدرضا یعقوبی‌آل، حجت‌الاسلام سیدروح‌الله مؤید، رضا رحیمی عنبران، حجت‌الاسلام علی مقدم عاصی، احمد حیدری، حجت‌الاسلام سیدالوالفضل مبارز، علیرضا خاکساری به شعرخوانی پرداختند.

انتشار: کوروش جم

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.