تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
کد خبر : 69826

نگاهی به شاسی بلندهای ارتش اوکراین؛ از هاموی و تویوتا لندکروز تا عتیقه‌های شوروی

نگاهی به شاسی بلندهای ارتش اوکراین؛ از هاموی و تویوتا لندکروز تا عتیقه‌های شوروی

نگاهی به شاسی بلندهای ارتش اوکراین؛ از هاموی و تویوتا لندکروز تا عتیقه‌های شورویبهترین شاسی بلندهای ارتش اوکراین کدامند؟ این خودروها چه ویژگی‌هایی دارند؟ برای آشنایی با بهترین خودروهای ارتش اوکراین با..

نگاهی به شاسی بلندهای ارتش اوکراین؛ از هاموی و تویوتا لندکروز تا عتیقه‌های شوروی

بهترین شاسی بلندهای ارتش اوکراین کدامند؟ این خودروها چه ویژگی‌هایی دارند؟ برای آشنایی با بهترین خودروهای ارتش اوکراین با ما باشید.

تهاجم روسیه به اوکراین یکی از مهمترین اتفاقات مدت اخیر بوده است. دومین ارتش بزرگ جهان از جنبه‌های گوناگونی اعم از تجهیزات و پرسنل بر ارتش اوکراین برتری دارد. با این حال ارتش اوکراین هم از برخی تجهیزات مهم از جمله شماری شاسی‌بلند زرهی بهره‌مند است. این مطلب مروری گذرا بر برخی از بهترین شاسی بلندهای ارتش اوکراین شامل انواع هاموی و لندکروز داریم.

هاموی‌ در ارتش اوکراین

شاسی بلندهای ارتش اوکراین

ارتش اوکراین در حال حاضر ۳۳۷ واحد خودرو هاموی چندمنظوره با تحرک بالا در اختیار دارد که توسط کارخانه‌های تجهیزات نظامی ساخته شده‌اند. بخش عمده این هاموی‌ها در اختیار دسته ۹۵ نیروی پدافند هوایی ارتش اوکراین است که یک نیروی واکنش سریع و از مهمترین یگان‌های ارتش اوکراین به شمار می‌رود.

ایالات متحده تحویل هاموی به اوکراین را از دهه گذشته میلادی آغاز کرد. آن‌ها ابتدا ۱۰ واحد را به گردان نیروی صلح لهستان و اوکراین اهدا کردند. سپس ۲۰۰ هاموی دیگر در طول ماه‌های مه تا جولای ۲۰۱۵ تحویل ارتش اوکراین شد. بعدها بار دیگر ایالات متحده ۶۰ واحد آمبولانس هاموی را بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ارتش اوکراین تحویل داد.

هاموی برای ارتش ایالات متحده آمریکا هم یک خودرو زرهی مهم و نمادین است. اولین بار هاموی توسط شرکت AM General طراحی و ساخته شد و از سال ۱۹۸۳ در خدمت ارتش ایالات متحده بوده است. این قدمت هاموی سبب شده تا در جنگ‌های مختلفی از جمله تهاجم آمریکا به پاناما، جنگ خلیج فارس، جنگ بوسنی، جنگ عراق، جنگ افغانستان و حتی جنگ داخلی سوریه حضور داشته باشد. در حال حاضر بیش از ۵۰ کشور و سازمان از هاموی استفاده می‌کنند.

تویوتا لندکروز در ارتش اوکراین

تویوتا لندکروز

یکی دیگر از بهترین خودروهای ارتش اوکراین تویوتا لندکروز است که در حال حاضر مجموعا ۴۳ دستگاه آن در اختیار نیروهای مسلح این کشور است. این تعداد هم در سال ۲۰۱۷ و توسط آمریکا به اوکراین اهدا شده است. به طرز عجیبی آفرود محبوب ژاپنی در سالیان اخیر استفاده زیادی در جنگ‌های مختلف داشته است.

لندکروز حتی توسط داعش و طالبان هم مورد استفاده قرار گرفته تا آفرود محبوب ژاپنی نوعی تبلیغات ناخواسته داشته باشد. لندکروز در کنار تویوتا هایلوکس از مهمترین خودروهای مورد استفاده داعش بود که بارها در ویدیوهای مختلف این گروه ظاهر شد. اما لندکروز چه ویژگی خاصی دارد؟

لندکروز خودرویی بسیار ایمن و مقاوم است از سویی به عنوان یکی از بهترین آفرودهای بازار، در موقعیت‌های جغرافیایی متنوعی قابل استفاده است. به علاوه لندکروز را می‌توان به روش‌های مختلفی شخصی‌سازی کرد.

دیگر شاسی بلندهای ارتش اوکراین

شاسی بلندهای ارتش اوکراین

علاوه بر هاموی و لندکروز به عنوان بهترین شاسی بلندهای ارتش اوکراین، نیروهای مسلح این کشور تعدادی شاسی‌بلند نظامی کمتر شناخته شده نیز در اختیار دارند. برای مثال مدتی پیش اوکراین حدود ۱۰ واحد تارپان هونکر از نیروی زمینی لهستان خریداری کرد. این هونکرها بازسازی شده و بعدها به شهر دونباس در جنوب شرقی اوکراین فرستاده شدند. هونکر یک خودرو زرهی چندمنظوره است که بیشتر توسط ارتش لهستان استفاده می‌شود و در طول جنگ عراق هم به کار برده شد.

فراتر از این‌ها، ارتش اوکراین تعداد نامشخصی از خودرو نظامی UAZ-469 در اختیار دارد که قدمت آن‌ها به دوران اتحاد جماهیر شوروی باز می‌گردد. همچنین تعداد زیادی وانت UAZ-452 باز هم متعلق به دوران شوروی در شمار تجهیزات ارتش اوکراین است.

شاسی بلندهای ارتش اوکراین

اما آنچه درباره بهترین خودروهای ارتش اوکراین باید مدنظر داشته باشید اینکه این خودروها بیشتر نقش پشتیبانی نظامی دارند. در عوض تانک‌ها و نفربرهای زرهی هستند که بیشترین بار عملیات زمینی را به دوش می‌کشند. پس قرار نیست این خودروها مهمترین ابزارهای اوکراینی‌ها در مواجهه با ترسناک‌ترین تجهیزات زمینی ارتش روسیه باشند. حتی هاموی با وجود سال‌ها استفاده در میادین نبرد گوناگون، همچنان دارای محدودیت‌ها و ایراداتی است.

منبع :motorbiscuitمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.