تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر : 67466

نگاهی به سیر تکامل آیفون از ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲

نگاهی به سیر تکامل آیفون از ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲

نگاهی به سیر تکامل آیفون از ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲انقلاب اپل در سال ۲۰۰۷ باعث شد که آیفون در سال‌های مختلف عنوان محبوب ترین گوشی جهان را از آن خود کند. بیایید نگاهی به سیر تکامل آیفون از ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ بیندازیم.
..

نگاهی به سیر تکامل آیفون از ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲

انقلاب اپل در سال ۲۰۰۷ باعث شد که آیفون در سال‌های مختلف عنوان محبوب ترین گوشی جهان را از آن خود کند. بیایید نگاهی به سیر تکامل آیفون از ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ بیندازیم.

استیو جابز با معرفی اولین آیفون در سال ۲۰۰۷ تاریخ‌ساز شد. آیفون نه تنها برخی از بهترین مشخصات سخت‌افزاری را در یک فرم فکتور جدید ارائه می‌داد،‌ بلکه به طور کامل ماهیت یک گوشی موبایل را نیز متحول کرد. پیش از شکل‌گیری ایده آیفون، کاربران به گوشی‌های ساده با کیبورد فیزیکی و نمایشگر کوچک ۱.۵ اینچی (همانند نوکیا ۱۲۰۰) تمایل داشتند و تنها انتظار اصلی آنها تماس گرفتن بود.

سیر تکامل آیفون

البته گوشی‌های باریکی همچون موتورولا Q نیز بودند که با کیبورد فیزیکی QWERTY خود توجهات را جلب می‌کردند؛ اما هیچکس تاثیر شگرف آیفون بر صنعت گوشی‌های موبایل را پیش‌بینی نمی‌کرد. از زمان معرفی اولین آیفون تا جدیدترین مدل آن (آیفون ۱۳ پرو مکس) شاهد تغییرات زیادی بوده‌ایم و حالا آیفون به یک دستگاه پیشرفته با قابلیت‌های مهم تبدیل شده است.

البته تاریخچه آیفون همیشه مملو از موفقیت نبوده است و گاهی هم اپل تصمیمات عجیبی را اتخاذ کرد. به همین خاطر می‌‌خواهیم به سیر تکامل آیفون از ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ بپردازیم.

سیر تکامل گوشی های اپل از اولین آیفون تا آیفون ۱۳

آیفون نسل اول

سیر تکامل آیفون

اولین آیفون یک گام مهم رو به جلو در صنعت گوشی‌های هوشمند بود. استیو جابز در هنگام معرفی این گوشی اعلام کرد که آیفون ترکیبی از سه دستگاه مختلف یعنی آیپاد (موزیک پلیر اپل)، یک گوشی و یک دستگاه آماده برای اتصال به اینترنت است. آیفون به یک نمایشگر لمسی ۳.۵ اینچی مجهز شده بود که رزولوشن ۳۲۰ در ۴۸۰ پیکسل را ارائه می‌کرد.

این گوشی به طور کلی به صفحه نمایش لمسی خود متکی بود و تنها دکمه‌های فیزیکی آن را دکمه Home در پایین صفحه برای برگشتن به صفحه اصلی و دکمه خاموش و روشن در بدنه کناری گوشی تشکیل می‌دادند. اولین گوشی هوشمند اپل بدنه‌ای باریک داشت (با استانداردهای ۲۰۰۷) و در بدنه پشتی آن ترکیبی از رنگ‌های مشکی و خاکستری روشن دیده میشد.

این گوشی می‌توانست برای اتصال به اینترنت از شبکه‌های ۲G و وای‌فای بهره گیرد و برای ارسال پیامک و به طور کلی تایپ کردن نیز، اپل یک کیبورد QWERTY لمسی با توانایی پیش‌بینی متن را در نظر گرفته بود. به لطف دوربین ۲ مگاپیکسلی و سیستم مدیریت تصویر داخلی، کاربران به فیلم‌برداری و عکاسی با آیفون علاقه‌مند شدند؛ زیرا فایل‌ها را می‌توانستند به راحتی با مک یا رایانه خود سینک کنند (البته به ادعای اپل).

سیر تکامل آیفون

روح این مجموعه سیستم عامل iOS بود که به خوبی برای تعامل با صفحات لمسی بهینه شده بود. کاربران اپل می‌توانستند در کنار برنامه‌های از پیش نصب شده این گوشی همانند برنامه آب و هوا یا مرورگر اختصاصی اپل (سافاری)،‌ برخی برنامه‌های شخص‌ ثالث همچون یوتیوب و گوگل مپس را هم نصب کنند.

اولین نسل آیفون در دو نسخه با ۴ و ۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی عرضه شده بود. اپل برای نسخه ۴ گیگابایتی قیمت ۴۹۹ دلار را در نظر گرفته بود و نسخه ۸ گیگابایتی را نیز با برچسب قیمتی ۵۹۹ دلار به فروش می‌رساند.

آیفون ۳G

یک سال پس از معرفی اولین آیفون، اپل از آیفون ۳G رونمایی کرد. در این گوشی اپل طراحی آیفون را بهبود بخشیده بود تا حس بهتری را به کاربر منتقل کند. در واقع ابعاد کلی گوشی فرقی با آیفون نسل اول نداشتند؛ اما اندکی باریک‌تر شده بود. بدنه پشتی این گوشی مشکی رنگ بود و از پلاستیک ساخته شده بود. نمایشگر نیز همچنان ۳.۵ اینچی باقی مانده بود.

سیر تکامل آیفون

آیفون ۳G از اتصال ۳G پشتیبانی میکرد که سبب میشد کاربران بتوانند صفحات وب را سریع‌تر در سافاری باز کنند. همچنین برای اولین بار شاهد حضور ردیاب GPS بودیم که می‌توانست به آسانی با گوگل مپس سینک شود؛ اما مهمترین قابلیت این گوشی پشتیبانی از برنامه‌های شخص ثالث به محض انتشار آنها از سوی شرکت سازنده بود.

در واقع iPhone 3G اولین گوشی اپل با اپ استور بود. اپل نسخه ۱۶ گیگابایتی آیفون ۳G را با قیمت ۲۹۹ دلار روانه بازار کرد و برای نسخه ۸ گیگابایتی این گوشی نیز قیمت ۱۹۹ دلار را طلب کرد. این قیمت‌ها نصف قیمت اولین آیفون بودند.

سیر تکامل آیفون

کمی بعد اپل آیفون ۳GS را نیز به عنوان نسخه‌ای بهبود یافته از آیفون ۳G و با مشخصات بهتر روانه بازار کرد. در نام این گوشی S به معنی Speed (سرعت)‌ بود. این مدل آیفون از iOS 3.0 بهره می‌برد و در آن میزان رم دو برابر شده بود. اپل همچنین عمر باتری دستگاه را نیز به شکل چشمگیری افزایش داده بود و کاربران حالا می‌توانستند تا ۷ ساعت مدیا پخش کنند.

آیفون ۴

در ادامه سیر تکامل آیفون، به آیفون ۴ می‌رسیم که با یک طراحی کاملا جدید در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. این طراحی جدید شامل فریم ساخته شده از فولاد ضد زنگ و نمایشگری از جنس سیلیکات آلومینیوم میشد. بدنه پشتی و کناری آیفون ۴ مسطح بود و یکی از باریک‌ترین گوشی‌های آن زمان به حساب می‌آمد.

سیر تکامل آیفون

آیفون ۴ نسبتا شیک بود و اگرچه در ابتدا تنها در رنگ مشکی عرضه شد؛ اما بعدا رنگ سفید آن هم روانه بازار گشت. فارغ از طراحی، آیفون جدید از یک نمایشگر جدید نیز بهره می‌برد. اپل نمایشگر رتینا معروف خود را با رزولوشن ۹۶۰ در ۶۴۰ پیکسل روی این گوشی قرار داده بود که سبب میشد تصاویر فوق‌العاده واضح و باکیفیت به نظر برسند.

علاوه بر اینها، اپل برای اولین بار یک دوربین سلفی را برای برقراری تماس‌های تصویری به آیفون اضافه کرده بود. دوربین اصلی گوشی نیز حالا ۵ مگاپیکسلی شده بود و از فوکوس خودکار و زوم ۴ برابری پشتیبانی می‌کرد. iPhone 4 از تراشه اپل A4 به عنوان قلب تپنده خود بهره می‌برد که سبب شده بود این گوشی نسبت به پیشینیان خود خیلی سریع‌تر باشد.

سیر تکامل آیفون

همچنین اپل میزان رم را به ۵۰۰ مگابایت رسانه بود که به کاربران اجازه می‌داد بدون بستن یک برنامه، برنامه‌ای دیگر را باز کرده و در واقع مولتی تسکینگ را تجربه کنند. آیفون ۴ با سیستم عامل iOS 4 عرضه شد و نسخه ۳۲ گیگابایتی آن ۲۹۹ دلار قیمت داشت.

آیفون ۴S

آیفون ۴S تغییراتی جزئی را نسبت به نسل قبل به ارمغان آورد. از نظر طراحی، این گوشی هیچ تفاوتی با آیفون ۴ نداشت و همچنان از فریم فلزی بهره می‌برد. هرچند که در داخل دستگاه تغییرات مهمی رخ داده بود. آیفون ۴S اولین گوشی اپل بود که در آن کاربران می‌توانستند از دستیار صوتی این شرکت یعنی Siri بهره ببرند. سیری به یک قابلیت مهم در آیفون‌های بعدی تبدیل شد.

سیر تکامل آیفون

آیفون ۴S بر پایه تراشه جدید و دو هسته‌ای اپل A5 بود که سرعت و عملکرد بهتر را ارائه می‌کرد. دیگر تغییر مهم این گوشی دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی بود که تصاویر و ویدیوها را با جزئیات بیشتر ثبت می‌کرد. همچنین کاربران می‌توانستند نسخه‌ای از فایلهای خود را برای امنیت بیشتر در سیستم ذخیره‌سازی ابری اپل یعنی iCloud ذخیره کنند.

اپل در این نسخه به آنتن‌دهی دستگاه نیز توجه کرده بود و دو آنتن را در بدنه کناری دستگاه برای اتصال هرچه بهتر به شبکه قرار داده بود.

سیر تکامل آیفون

متاسفانه این آخرین آیفونی بود که تحت مدیریت هم بنیان‌گذار و مدیرعامل اپل یعنی استیو جابز توسعه یافت؛ زیرا وی یک روز پس از معرفی آیفون ۴S در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ (۱۳ مهر ۱۳۹۰)‌ فوت کرد و تیم کوک که در آن زمان معاون اجرایی فروش و عملیات اپل بود به عنوان مدیرعامل این شرکت برگزیده شد. وی تا به این لحظه نیز در این سمت ایفای نقش می‌کند.

سری آیفون ۵

در سیر تکامل گوشی‌های اپل، آیفون ۵ یک گوشی مهم تلقی می‌شود. تا پیش از این مدل، گوشی‌های اپل همگی از نمایشگر ۳.۵ اینچی بهره می‌بردند؛ اما در نهایت عرضه گوشی‌های با نمایشگر بزرگ توسط رقبای اندرویدی اپل را مجبور به تغییر اندازه نمایشگر آیفون کرد. این اتفاق در هنگام رونمایی آیفون ۵ برخی از کاربران اپل را شوکه کرد.

سیر تکامل آیفون

البته اگرچه نمایشگر آیفون ۵ بزرگتر شده بود، ولی تغییر چشمگیری را به خود ندیده بود؛ زیرا کاربران به جای یک نمایشگر ۳.۵ اینچی با یک نمایشگر ۴ اینچی با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ مواجه بودند. سیستم عامل مورد استفاده در این گوشی‌ها هم iOS 6 بود که در کنار تراشه A6 اپل و ۱ گیگ رم وعده عملکرد بهتر و مولتی تسکینگ سریع‌تر را می‌داد.

سیر تکامل آیفون

دیگر تغییر در این سری گوشی‌ها، حذف کانکتور قدیمی و جایگزینی آن با درگاه لایتنینگ بود. اگرچه موارد زیادی در سیر تکامل گوشی‌های آیفون تغییر کرده‌اند؛ اما لایتنینگ همچنان باقی مانده است.

سیر تکامل آیفون

یک سال پس از معرفی آیفون ۵، مدل‌های آیفون ۵S و ۵C از راه رسیدند. مدل آیفون ۵S از تراشه اپل A7، دوربین ۸ مگاپیکسلی iSight در کنار فلاش TrueTone و مهم‌تر از همه تاچ آیدی بهره می‌برد. در این گوشی دکمه هوم اپل با یک سیتم احراز هویت بیومتریک جایگزین شده بود که عملکرد فوق‌العاده خوبی داشت.

سیر تکامل آیفون

در بخش نرم‌افزاری هم شاهد حضور iOS 7 با ویژگی‌های جدیدی همچون AirDrop، کنترل سنتر و نوتیفیکیشن سنتر بودیم. در رابطه با آیفون ۵C نیز باید گفت که عملا همان آیفون ۵ بود که در ۵ رنگ مختلف عرضه شده بود.

آیفون ۶ و ۶ پلاس

در سپتامبر ۲۰۱۴، اپل از آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس رونمایی کرد. این گوشی‌ها با بزرگترین دستاورد طراحی اپل از زمان عرضه نسل اول آیفون در سال ۲۰۰۷ همراه شده بودند. بدنه کاملا باز طراحی شده بود و گوشه‌ها نیز خمیده بودند. همچنین گوشی به طور کامل از آلومینیوم ساخته شده بود که سبب میشد به شکل چشمگیری نسب به مدل‌های قبل باریک‌تر باشد.

سیر تکامل آیفون

آیفون ۶ از یک نمایشگر ۴.۷ اینچی LCD Retina بهره می‌برد و رزولوشن ۱۳۳۸ در ۷۵۰ پیکسل را ارائه می‌داد. زاویه دید نمایشگر این گوشی نسبت به آیفون ۵ تا ۳۸ درصد بیشتر شده بود. از طرفی آیفون ۶ پلاس از یک نمایشگر ۵.۵ اینچی LCD Retina با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و زاویه دید ۸۸ درصد بیشتر از آیفون‌های قبل بهره می‌برد.

البته از نظر قدرت پردازشی این دو گوشی تفاوت چندانی نداشتند؛ زیرا به تراشه A8 اپل به همراه ۱ گیگ رم مجهز شده بودند و با iOS 8 همراه شده بودند. این نسخه از سیستم عامل موبایلی اپل کاربر پسند‌تر شده بود و قابلیت‌های جدیدی همچون برنامه Family Sharing، Health و Apple Pay را که در آن زمان یک سیستم پرداخت پیشرفته بود، به کاربران ارائه می‌داد.

سیر تکامل آیفون

در سیر تکامل گوشی‌های اپل، آیفون ۶ و ۶ پلاس با فروش بسیار بالای خود ماندگار شده‌اند. اپل توانست در همان چند روز اول عرضه بیش از ۱۰ میلیون دستگاه از این دو مدل را به فروش برساند.

آیفون ۶S و ۶S پلاس

پس از موفقیت چشمگیر سری آیفون ۶، اپل در سال ۲۰۱۵ نسخه ارتقا یافته این گوشی‌ها را با پسوند S روانه بازار کرد. آیفون ۶S و ۶S پلاس از طراحی هیچ تفاوتی با نسل قبل خود نداشتند و فقط کیفیت ساخت و مشخصات فنی آنها بهبود پیدا کرده بود. بدنه این گوشی‌ها از آلویمینیوم تقویت‌ شده ۷۰۰۰ ساخته شده بود که در صنایع هوانوردی استفاده می‌شود.

سیر تکامل آیفون

اپل همچنین ادعا کرد که برای نمایشگر LCD رتینا این گوشی‌ها نیز از مقاوم‌ترین شیشه موجود در بازار استفاده کرده است. هر دو گوشی از تراشه A9 اپل که پیشرفته‌ترین تراشه موبایلی آن زمان بود بهره می‌بردند. این تراشه ۶۴ بیتی عملکرد CPU و GPU را به شکل چشمگیری ارتقا داد.

اپل همچنین در این گوشی‌ها از یک فناوری انقلابی به نام ۳D Touch رونمایی کرد. ۳D Touch یک مکانیزم حساس به فشار بود که به کاربران اجازه می‌داد با اندکی فشار دادن انگشت خود روی یک بخش، گزینه‌های مختلفی را مشاهده کنند. به عنوان مثال، اگر فرد کمی دست خود را روی یک آدرس سایت قرار می‌داد، می‌توانست بدون باز کردن آن، پیش‌نمایشی از سایت را مشاهده کند.

سیر تکامل آیفون

همچنین برنامه‌هایی که از لمس سه‌بعدی پشتیبانی می‌کردند نیز منوهای سریع خود را برای این قابلیت توسعه داده بودند. حالا بیایید به دوربین بپردازیم. دوربین ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی‌ها از فیلم‌برداری ۴K پشتیبانی می‌کرد و دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی نیز برای عملکرد بهتر در شرایط نوری کم بهینه شده بود. دیگر قابلیت مهم دوربین عقب، اضافه شدن لرزشگیر اپتیکال بود.

آیفون SE

در سیر تکامل گوشی‌های اپل، آیفون SE یک دستگاه عجیب به حساب می‌آید. در حالی که همه شرکت‌ها به شدت به سمت نمایشگر‌های بزرگتر می‌رفتند، اول تصمیم گرفت دستگاهی جمع و جور و کوچک را روانه بازار کند. آیفون SE از نظر طراحی و ابعاد تفاوت چندانی با آیفون ۵ نداشت؛ اما در ۴ رنگ متفاوت خاکستری فضایی، نقره‌ای، گلد، رز گلد ارائه شده بود.

سیر تکامل آیفون

در دل این گوشی تراشه ۶۴ بیتی اپل A9 قرار گرفته بود. اپل در ابتدا دو نسخه از این گوشی را با حافظه ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی روانه بازار کرد، ولی در سال ۲۰۱۷ نسخه‌های ۳۲ و ۱۲۸ گیگابایتی آنها را هم برای فروش قرار داد. از نظر دوربین، آیفون SE از همان دوربین ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۶S و ۶S پلاس بهره می‌برد و قابلیت فیلم‌برداری ۴K را داشت؛ اما به لرزشگیر اپتیکال مجهز نشده بود.

سیر تکامل آیفون

اپل از iOS 9.3 در آیفون اس ای استفاده کرده بود و تمامی ویژگی‌های اختصاصی سری iPhone 6 از جمله سیری، اپل پی و لایو فوتوز را نیز در این گوشی جا داده بود؛ اما خبری از فناوری لمس سه‌بعدی نبود. آیفون SE در واقع تمام مشخصات سخت‌افزاری گوشی‌های پرچمدار اپل را در قالب آیفون ۵ ارائه می‌داد و به همین خاطر مورد استقبال قشر خاصی از کاربران قرار گرفت.

آیفون ۷ و ۷ پلاس

سری آیفون ۷ در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و از آنجایی که بسیاری از اولین‌ها را در سری گوشی‌های اپل ارائه داد، جایگاه ویژه‌ای در سیر تکامل آیفون دارد. سری iPhone 7 از دو مدل استاندارد و پلاس تشکیل شده بود. هر دو گوشی از نظر طراحی شبیه به آیفون ۶ بودند؛ اما مشخصا تغییراتی را به خود دیده بودند.

سیر تکامل آیفون

به عنوان مثال برآمدگی دوربین نسبت به نسل قبل بزرگ‌تر شده بود و برای اولین بار شاهد استفاده از دو دوربین در یک آیفون بودیم (آیفون ۷ پلاس). علاوه بر اینها، اپل برای اولین بار جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را حذف کرده بود و به جای آن یک خروجی دیگر برای اسپیکر در نظر گرفته بود. کاری که شرکت‌های اندرویدی یکی پس از دیگری تقلید کردند.

علاقه‌مندان به سری آیفون ۷ می‌توانستند از میان ۶ رنگ مشکی، مشکی تیره، طلایی، رز گلد، نقره‌ای و قرمز یکی را انتخاب کنند. مهمترین پیشرفت این گوشی‌ها نسبت به نسل قبل به دوربین مربوط میشد. هر دو گوشی از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم بیشتر (f/1.8)‌ و فلاش LED چهارگانه بهره می‌برند.

سیر تکامل آیفون

همچنین مدل پلاس به یک لنز تله‌ فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.8 و زوم اپتیکال ۲ برابری مجهز شده بود؛ اما متاسفانه اپل در آن از لرزشگیر اپتیکال بهره نبرده بود. دوربین جلو نیز حالا به ۷ مگاپیکسل ارتقا یافته بود و می‌توانست با کیفیت ۱۰۸۰p فیلم‌برداری کند.

سیستم عامل iOS 10 هدایت بخش نرم‌افزاری را بر عهده داشت و قدرت پردازشی این گوشی‌ها نیز از تراشه A10 Fusion اپل تامین میشد. کوپرتینویی‌ها برای آیفون ۷، تا ۲ دیگ رم را مناسب دیده بودند، ولی مدل پلاس با ۳ گیگ رم همراه شده بود. همچنین این مدل‌ها، اولین گوشی‌های اپل بودند که توانسته‌ بودند به طور رسمی گواهی IP67 را به دست آورند که به معنی مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار بود.

آیفون ۸ و ۸ پلاس

یک سال پس از معرفی سری آیفون ۷، نوبت به رونمایی از آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس به عنوان جدیدترین پرچمداران اپل رسید. طراحی کلی این گوشی‌ها نزدیک به نسل قبل بود؛‌ اما اپل تصمیم گرفته بود پس از چند سال مجددا در ساخت بدنه پشتی از شیشه استفاده کند. هر دو مدل در رنگ‌های خاکستری فضایی، نقره‌ای، طلایی و قرمز در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفتند.

سیر تکامل آیفون

اگرچه آیفون ۸ و ۸ پلاس از همان نمایشگر باکیفیت نسل قبل بهره می‌برند؛ اما این بار اپل یک فناوری جدید به نام TrueTone را به آنها افزوده بود که تراز سفیدی نمایشگر گوشی را بر اساس نور محیطی به صورت خودکار تنظیم می‌کرد تا تصاویر و ویدیوها طبیعی‌تر به نظر برسند. سیستم دوربین هم به لطف حسگر بهبود یافته ۱۲ مگاپیکسلی و پردازشگر سیگنال تصویر اختصاصی اپل نسبت به گذشته پیشرفته‌تر شده بود.

در واقع تصاویر روشن‌تر شده بودند و رنگ‌ها نیز دقیق‌تر به نظر می‌رسیدند. این موضوع حتی در شرایط نوری کم هم صادق بود. همچنین آیفون ۸ می‌توانست با کیفیت ۴K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. این گوشی توانایی ضبط فیلم‌های صحنه آهسته با کیفیت ۱۰۸۰p و نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه را نیز داشت. سری آیفون ۸ از نظر فیلم‌برداری بهترین گوشی‌های اپل به حساب می‌آمدند.

سیر تکامل آیفون

با کمک تراشه A11 Bionic اپل، دوربین‌های سری آیفون ۸ برای کاربری‌های واقعیت افزوده بهینه شده بود. توسعه دهندگان نیز می‌توانستند از پلتفرم AR جدید برای طراحی نرم‌افزار و بازی مبتنی بر واقعیت افزوده استفاده کرده و هیجان بیشتری را به آیفون تزریق کنند. این گوشی‌ها همچنین اولین آیفون‌های اپل بودند که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کردند.

آیفون X

برای جشن گرفتن ۱۰ سالگی خط تولید آیفون، اپل تصمیم گرفت یک مدل نمادین را با نام آیفون X عرضه کند؛ دستگاهی که سیر تکامل آیفون را به دگرگون کرد. این گوشی از نظر طراحی یک دستاورد مهم برای اپل محسوب میشد و یک زبان طراحی جدید را در گوشی‌های این شرکت آغاز کرد که هنوز هم استفاده میشود.

سیر تکامل آیفون

اپل در ساخت iPhone X از شیشه و فولاد ضد زنگ استفاده کرده بود. حاشیه‌های نمایشگر تقریبا حذف شده بودند (به همراه دکمه هوم) و در عوض شاهد یک نمایشگر ۵.۸ اینچی اولد با رفرش ریت ۶۰ هرتز و یک بریدگی خاص در قسمت بالایی به نام ناچ بودیم. اگرچه نظرات در مورد ناچ متفاوت بود؛ اما ناچ سیستم احراز هویت جدید اپل (Face-ID)، حسگر‌های نور محیط و بلندگوی تماس را در خود جا داده بود.

آیفون X با iOS 11 همراه شده بود و اپل نیز سیستم عامل خود را به صورت کامل برای المان‌های جدیدی همچون فیس آیدی و نمایشگر بزرگتر بهینه کرده بود. حذف دکمه هوم نیز به معرفی ژست‌های حرکتی جدیدی برای نمایشگر منجر شد. آیفون X همچنین اولین آیفون غیر پلاس اپل بود که از دو دوربین (۱۲ مگاپیکسلی عریض و تله‌ فوتو)‌ در بدنه پشتی خود بهره می‌برد.

سیر تکامل آیفون

در بدنه جلویی نیز شاهد همان دوربین ۷ مگاپیکسلی قبلی بودیم که به بهبود عملکرد سیستم فیس آیدی کمک می‌کرد. iPhone X به تراشه A11 Bionic اپل مجهز شده بود و از ۳ گیگ رم بهره می‌برد. این گوشی در دو نسخه با حافظه ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه شده بود و ۹۹۹ دلار قیمت داشت. چنین قیمتی در تاریخ گوشی‌های آیفون بی‌سابقه بود.

آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR

سال ۲۰۱۸ گوشی‌های آیفون XS و آیفون XS Max را برای طرفداران اپل به ارمغان آورد. هر دو مدل پیشرفت قابل توجه‌ای نسبت به نسل قبل کرده بودند و قیمت بالایی نیز داشتند. به همین خاطر اپل در کنار آنها از یک مدل سوم به نام آیفون XR رونمایی کرد. در این گوشی سعی شده بود که بین قیمت و ویژگی‌های جدید تعادل برقرار شود.

سیر تکامل آیفون

آیفون XS و XS مکس از نظر طراحی شبیه به آیفون X بودند و اگرچه XS از یک نمایشگر ۵.۸ اینچی بهره می‌برد؛ اما اپل در مدل مکس یک نمایشگر ۶.۵ اینچی سوپر رتینا را به کار برده بود که بزرگترین نمایشگر تاریخ آیفون به حساب می‌آمد.

هر دو گوشی از تراشه A12 Bionic اپل با نسل جدید Neural Engine همراه شده بودند که به معنی عملکرد فوق‌العاده سریع دستگاه، تجربه صدای استریو فراگیر و عملکرد هرچه‌ بهتر فیس آیدی بود.

سیر تکامل آیفون

مجموعه دوربین نیز با حسگرهای سریع‌تر و فناوری Smart HDR می‌توانست تصاویر واضح و با جزئیات بالا را ثبت کند. یادگیری ماشینی پیشرفته دستگاه نیز با افکت بوکه بهتر و عمق میدان بیشتر، حالت پرتره را به شکل چشمگیری بهبود بخشیده بود. اپل آیفون XS و XS Max را در نسخه‌های ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی روانه بازار کرد.

حالا نوبت به آیفون XR می‌رسد. این گوشی اکثر قابلیت‌های برادران پرچمدار خود را در قالب یک برچسب قیمتی معقول ارائه می‌داد. این گوشی به یک نمایشگر ۶.۱ اینچی LCD مجهز شده بود که حاشیه‌های آن نسبت به دو مدل دیگر اندکی بیشتر بودند. از طرفی اپل به جای فریم ساخته شده از فولاد ضد زنگ، از یک فریم آلومینیومی در این گوشی استفاده کرده بود.

سیر تکامل آیفون

همچنین در حالی که دو مدل دیگر از دو دوربین در بدنه پشتی خود بهره می‌بردند، آیفون XR با تنها یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی همراه شده بود. این گوشی در ۶ رنگ مشکی، سفید، زرد، آبی، قرمز و مرجانی روانه بازار شد.

سری آیفون ۱۱

در ادامه سیر تکامل گوشی‌‌های آیفون، اپل به عرضه چند مدل در هر سال علاقه‌مند شد. آنها در سال ۲۰۱۹ از سه مدل آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس رونمایی کردند. این برای اولین بار بود که اپل از واژه پرو در نامگذاری گوشی‌های خود استفاده می‌کرد و می‌خواست به وسیله آن به ویژگی‌های پیشرفته و عملکرد فوق‌العاده آن اشاره کرد. هر سه مدل به تراشه قدرتمند Apple A13 Bionic مجهز شده بودند.

سیر تکامل آیفون

آیفون ۱۱ عملا جانشین آیفون XR شده بود و از همان نمایشگر ۶.۱ اینچی LCD و فریم آلومینیومی استفاده می‌کرد. در بدنه پشتی این گوشی یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال قرار گرفته بود و در کنار آن نیز برای اولین بار شاهد یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض در گوشی‌های‌ آیفون بودیم.

اپل در iOS 13 از حالت شب رونمایی کرد که کیفیت تصاویر در شرایط نوری نامناسب را به شکل چشمگیری بهبود می‌بخشید. از آن طرف مدل‌های پرو از بدنه شیشه‌ای جدید و فریم ساخته شده از فولاد ضد زنگ بهره می‌بردند. در بدنه پشتی نیز برای اولین بار در تاریخ آیفون شاهد ۳ دوربین مختلف بودیم.

سیر تکامل آیفون

اپل در کنار دوربین اصلی و فوق عریض، یک دوربین تله‌ فوتو ۱۲ مگاپیکسلی را نیز اضافه کرده بود. هر دو گوشی به نمایشگر سوپر رتینا XDR مجهز شده بودند؛ اما ابعاد آنها متفاوت بود. آیفون ۱۱ پرو از یک نمایشگر ۵.۸ اینچی اولد بهره می‌برد؛ اما اپل برای مدل پرو مکس به سراغ یک نمایشگر ۶.۵ اینچی رفته بود.

سیر تکامل آیفون

در نهایت باید گفت که در سری آیفون ۱۱، ترکیب تراشه A13 Bionic و iOS 13 به شکل چشمگیری عملکرد دستگاه و عمر باتری را بهبود بخشید.

سری آیفون ۱۲

با سری آیفون ۱۲، اپل یک مدل کاملا جدید و جمع و جور به نام آیفون ۱۲ مینی را روانه بازار کرد. این گوشی از یک نمایشگر ۵.۴ اینچی سوپر رتینا بهره می‌برد و می‌توانست همان تجربه کاربری آیفون را در یک فرم فکتور کوچک‌تر ارائه دهد. نسخه استاندارد آیفون ۱۲ به همان نمایشگر ۶.۱ اینچی همراه شده بود. با این تفاوت که اپل نسبت صفحه به بدنه آن را افزایش داده بود.

سیر تکامل آیفون

آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مینی از آلومینیوم ساخته شده‌ بودند و از تراشه اپل A14 Bionic بهره می‌بردند. مجموعه دوربین دوگانه این گوشی‌ها نیز برای پردازش تصویر بهتر، بهینه شده بود.

مدل‌های آیفون ۱۲ پرو و پرو مکس از مواد پریمیومی همچون شیشه و فولاد ضد زنگ ساخته شده بودند و از طراحی مسطح بهره می‌بردند. مجموعه دوربین سه‌گانه این گوشی‌ها نیز حالا از یک لنز جدید با دیافراگم f/1.6 برای عکاسی بهتر در شرایط نوری نامناسب، لنز فوق عریض بهبود یافته با میدان دید ۱۲۰ درجه برای عکاسی از مناظر و دوربین تله‌فوتو با فاصله کانونی ۶۵ میلی‌متری و زوم اپتیکال ۲.۵ برابری بهره می‌برد.

سیر تکامل آیفون

اپل همچنین حسگری به نام لایدار را نیز در کنار دوربین‌های این گوشی قرار داده بود که برای واقعیت افزوده کاربردهای فراوانی داشت. اپل برای هر دو گوشی از نمایشگر سوپر رتینا XDR استفاده کرده بود که حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت را ارائه می‌دادند. شرکت آمریکایی همچنین این گوشی‌ها را به تراشه قدرتمند A14 مجهز کرده بود که سبب میشد از نظر عملکرد هیچ گوشی هوشمندی توانایی رقابت با آنها را نداشته باشد.

سری آیفون ۱۳

داستان سیر تکامل گوشی‌های اپل، با سری آیفون ۱۳ به پایان می‌رسد. اپل این گوشی‌ها را چند ماه قبل با طراحی مشابه با سری iPhone 12 معرفی کرد. البته ناچ گوشی‌های ۲۰۲۱ اپل تا ۲۰ درصد نسبت به سال قبل کوچکتر شده است و دوربین‌های مدل‌های غیر پرو نیز به صورت مورب قرار گرفته‌اند.

سیر تکامل آیفون

هر چهار مدل از تراشه بی‌نظیر A15 Bionic بهره می‌برند که باعث عمر باتری چشمگیر آنها (نسبت به ظرفیت باتری)‌ شده است. همچنین مجموعه مدل‌های پرو iPhone 13 پیشرفت قابل توجهی را نسبت به نسل قبل به خود دیده‌اند. از قابلیت‌های جذاب دوربین آیفون ۱۳ می‌توان به حالت سینمایی اشاره کرد. در این حالت فیلم‌برداری، گوشی به صورت خودکار روی سوژه‌ها فوکوس می‌کند و یا فوکوس را تغییر می‌دهد.

سیر تکامل آیفون

مدل‌های آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس برای اولین بار در تاریخ گوشی‌های آیفون به نمایشگر پرو موشن مجهز شده‌اند که از رفرش ریت تطبیقی ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز (بر اساس محتوای در حال نمایش)‌ پشتیبانی می‌کند. اپل همچنین از حسگر‌های بزرگتری در این گوشی‌ها استفاده کرده است تا نور بیشتری وارد شود و کاربر بتواند تصاویر روشن‌تری را ثبت کند.

سیر تکامل آیفون

یادگیری ماشینی پیشرفته ارائه شده توسط تراشه Apple A15 نیز امکان پردازش چندین فریم به صورت همزمان را داراست که به رنگ‌های دقیق‌تر منجر می‌شود. همه اینها در کنار هم سبب می‌شوند که سری آیفون ۱۳ قدرتمندترین سری در تاریخ گوشی‌های اپل باشد. با نگاه به سیر تکامل گوشی‌های آیفون، می‌توان گفت که اپل مسیر سخت اما موفقی را از نسل اول آیفون تا به امروز طی کرده است.

منبع :Slashgearمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.