تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
کد خبر : 62737

نگاهی به خودروهای جدید سایپا که تا سال ۱۴۰۲ روانه بازار خواهند شد

نگاهی به خودروهای جدید سایپا که تا سال ۱۴۰۲ روانه بازار خواهند شد

نگاهی به خودروهای جدید سایپا که تا سال ۱۴۰۲ روانه بازار خواهند شدشرکت سایپا طی سه سال آینده ۱۰ محصول جدید را روانه بازار خواهد کرد. برای آشنایی با خودروهای جدید سایپا در ادامه با ما همراه باشید.
شرکت ..

نگاهی به خودروهای جدید سایپا که تا سال ۱۴۰۲ روانه بازار خواهند شد

شرکت سایپا طی سه سال آینده ۱۰ محصول جدید را روانه بازار خواهد کرد. برای آشنایی با خودروهای جدید سایپا در ادامه با ما همراه باشید.

شرکت سایپا قصد دارد که تا سال ۱۴۰۲ ده اتومبیل جدید و منطبق با فناوری روز را به سبد محصولات خود اضافه کند. نخستین محصول جدید شرکت سایپا، شاهین اتوماتیک خواهد بود که هم‌اکنون در حال گذراندن کالیبراسیون نهایی،‌ اخذ تأییدیه‌ها و تست‌های اجباری برای آغاز تولید آزمایشی تا پایان امسال است و اگر موفق به دریافت مجوز شماره‌گذاری شود از نخستین روزهای سال آینده روانه بازار خواهد شد. یکی دیگر از خودروهای جدید سایپا نیز پیکاپ کارون است که توسط زامیاد به عنوان زیرمجموعه شرکت سایپا روانه بازار خواهد شد. این پیکاپ هم‌اکنون در آخرین مراحل تست قرار دارد و چنانچه موفق به اخذ مجوزهای لازم شود،‌ دهه فجر امسال معرفی خواهد شد. تا پایان سال جاری نیز تجاری‌سازی این پیکاپ انجام خواهد شد.

با خودروهای جدید سایپا آشنا شوید

خودروهای جدید سایپا

مهدی رادمنش،‌ مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در تازه‌ترین مصاحبه خود ضمن اشاره به پیکاپ کارون و شاهین اتومات در ارتباط با سایر خودروهای جدید سایپا عنوان کرد کراس اوور آریا سومین محصول از این لیست ده گانه است که ابتدا قرار بود با یک جعبه دنده دستی و تا پایان سال جاری روانه بازار شود. اما لوکس بودن ظاهر و کاربری متفاوت این خودرو باعث شد تا شرکت سایپا تصمیم بگیرد آن را به یک جعبه دنده اتوماتیک مجهز کند. رادمنش با اشاره به این که عملکرد نسخه اتومات آریا در تست‌های ایمنی موفقیت‌آمیز بوده است،‌ ادامه داد که سایپا برای این محصول موتور M15TC توربوشارژ را در نظر گرفته است،‌ اما به منظور تأمین جعبه دنده اتوماتیک آن باید از طریق کشورهای دیگر اقدام کرد. تخمین زده می‌شود که تحویل این خودرو از تابستان سال ۱۴۰۱ آغاز شود.

جدا از این محصولات که به عنوان مدل‌های لوکس شرکت سایپا شناخته می‌شوند، یک محصول در کلاس بی‌پلاس و بر اساس پلتفرم ساینا به تولید خواهد رسید. این خودرو تاکنون نام‌گذاری نشده است و مهندسان سایپا به آن لقب نیوسدان را داده‌اند. مراحل طراحی این سدان به پایان رسیده است و هم‌اکنون در مرحله ساخت قالب‌ها قرار دارد و پس از گذشت شش ماه از تولید اطلس روانه بازار خواهد شد. طبق گفته مدیرعامل شرکت سایپا،‌ اتومبیل‌های تیبا و ساینا پس از گذشت مدتی از عرضه نیوسدان و اطلس از خط تولید سایپا خارج خواهند شد.

اطلس کراس اوری بر پایه کوییک است که با پیشرانه ۱۵۰۰ پلاس به بازار عرضه خواهد شد. شرکت سایپا قصد دارد تا انتهای امسال تولید آزمایشی این کراس اوور را که در دو نسخه اتومات و دستی به بازار عرضه خواهد شد،‌ آغاز کند و چنانچه این خودرو موفق به دریافت امتیاز قبولی از تست‌ها شود،‌ نسخه دستی آن در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ روانه بازار خواهد شد.

وانت ۲۵۱ جایگزین وانت ۱۵۱ (وانت پراید)‌ خواهد شد

خودروهای جدید سایپا

وانت ۱۵۱ تنها نسخه‌ای از پراید است که همچنان روی خط تولید سایپا قرار دارد و تاکنون به فروش خوبی نیز دست پیدا کرده است. اما سایپا احتمال می‌دهد که طی سال‌های بعد این خودرو در پاس کردن استانداردها با مشکل مواجه شود و به همین منظور قصد دارد تا تولید وانت ۲۵۱ را آغاز کند. کابین وانت ۲۵۱ در مقایسه با وانت ۱۵۱ بزرگ‌تر بوده و همچنین ظرفیت باربری بیشتری نیز دارد،‌ اما همچنان در گروه وانت‌های سبک شهری قرار دارد.

ضمن این که فضای بار این وانت نیز بزرگ‌تر شده و به دلیل این که روی پلتفرم جدیدی ساخته شده،‌ فاصله محورها نیز بزرگ‌تر شده است و طراحی کابین هم به گونه‌ای خواهد بود که امکان تنظیم صندلی برای راننده و سرنشین ایجاد شود.

رادمنش در ادامه عنوان کرد پس از آن که شرکت رنو به دنبال تحریم صنعت خودرو از کشور خارج شد،‌ تولید تندر ۹۰ به دلیل این که قوای محرکه و اکثر قطعات آن از خارج کشور تأمین می‌شد،‌ متوقف شد. البته در صورتی هم که این خودرو همچنان به بازار عرضه می‌شد، قادر به پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه نبود و باید ارتقا می‌یافت.

وی ادامه داد سایپا قصد دارد نسخه جدیدی از این اتومبیل را تحت عنوان پی ۹۰ با قوای محرکه کاملا جدید و با جعبه دنده دستی طی دو سال آینده روانه بازار کند. این پروژه یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های شرکت سایپا محسوب می‌شود،‌ چرا که رنو اجازه داخلی‌سازی اصلی‌ترین قطعات تندر را به ما نداده بود. به همین دلیل حجم کار داخلی‌سازی در این پروژه بالاست،‌ بعضی قطعات مهندسی معکوس شده‌اند و بسیاری از قطعات نیز جدید هستند.

رادمنش با اشاره به این که سایپا محصولات دیگری را نیز بر اساس مگاپلتفرم اس پی طراحی و روانه بازار خواهد کرد،‌ عنوان کرد تغییر اندازه فاصله بین محوری در پلتفرم SP باعث می‌شود به خودروی کوچک‌تر و شهری‌تری از شاهین دست پیدا کنیم. به این ترتیب پلتفرم SPO حاصل شد که دو محصول روی آن ساخته می‌شود. این دو خودرو شامل یک مینی کراس اوور و یک هاچ بک می‌شود که اولی در مرکز تحقیقات طراحی شده و دومی در سال ۱۴۰۳ به سبد محصولات سایپا اضافه خواهد شد.

رادمنش ادامه داد بدین ترتیب، پلتفرم اس پی، پلتفرم لوکس سایپا خواهد بود و یک پله پایین‌تر از آن پلتفرم تندر ۹۰ خواهد بود. در رده بعدی نیز پلتفرم ایکس ۲۰۰ است که خودروهای ساینا و کوییک روی آن طراحی شده‌اند و همچنین قرار است که نیوسدان و اطلس نیز بر اساس آن تولید شوند.

رونمایی از نسخه برقی آریا در آینده نزدیک

خودروهای جدید سایپا

مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با اشاره به این که تولید نسخه برقی آریا نیز یکی از برنامه‌های آتی سایپا است،‌ اظهار کرد شرکت سایپا پروژه تولید نسخه برقی کراس اوور آریا را آغاز کرده و به زودی نسخه آزمایشی آن پرده‌برداری خواهد شد. به گفته رادمنش، برای خودروهایی که قرار است تا انتهای سال آینده تجاری‌سازی شوند، سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز انجام و قالب‌ها ساخته یا سفارش آن‌ها داده شده و در دست ساخت قرار دارد. ساخت تعداد زیادی از این قالب‌ها در داخل کشور انجام شده،‌ اما برخی از آن‌ها نیز مانند چراغ‌هایی که فناوری آن‌ها تاکنون به کشور وارد نشده است،‌ ساخته شده و در حال حمل یا ساخت در سایر کشورها هستند. در پروژه‌های ۱۴۰۲ به بعد نیز در صورتی که منابع مالی سر وقت تأمین شود،‌ با تأخیری مواجه نخواهیم شد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.