تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۵:۱۳
کد خبر : 61172

نگاهی به ایمنی شاسی بلندهای چینی بازار ایران

نگاهی به ایمنی شاسی بلندهای چینی بازار ایران

نگاهی به ایمنی شاسی بلندهای چینی بازار ایرانایمنی شاسی بلندهای چینی بازار ایران چگونه است و این خودروها در تست‌های ایمنی موسسه C-NCAP چین به چند ستاره دست پیدا کرده‌اند؟
یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های خرید..

شاسی بلندهای چینینگاهی به ایمنی شاسی بلندهای چینی بازار ایران

ایمنی شاسی بلندهای چینی بازار ایران چگونه است و این خودروها در تست‌های ایمنی موسسه C-NCAP چین به چند ستاره دست پیدا کرده‌اند؟

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های خرید برای بعضی از متقاضیان خودرو ایمنی آن است. اما در شرایط کنونی کشور که تحریم هستیم علاوه بر این که انتخاب محدود شده، ایمنی تعدادی از خودروها از جمله برخی از شاسی بلندهای چینی به طور دقیق مشخص نیست.

وظیفه بررسی سطح ایمنی خودروها در بازار اروپا بر عهده مؤسسه یورو انکپ است،‌ خودروهای شرکت کننده در تست‌های این مؤسسه از یک تا پنج ستاره ایمنی دریافت می‌کنند. این در صورتی است که از چند سال قبل مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) نیز سنجش سطح ایمنی خودروها در آمریکا را آغاز کرده است. در کشورهای دیگر نیز مؤسساتی برای تست ایمنی خودروها مشغول به کار شده‌اند که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به سی انکپ چین،‌ لاتین انکپ آمریکای جنوبی، ای انکپ استرالیا، آسه آن انکپ جنوب شرق آسیا،‌ جی انکپ ژاپن،‌ بهارات هند و کی انکپ کره جنوبی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که سنجش ایمنی اکثر خودروهای چینی وارد شده به بازار کشور توسط مؤسسه سی انکپ انجام شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که تست‌های این مؤسسه به اندازه یورو انکپ سخت‌گیرانه نیست. همچنین در تست سی انکپ خودروها امتیاز بیشتری را نسبت به امتیاز واقعی خود کسب می‌کنند.

این در صورتی است که بین برخی از تست‌های سی انکپ و یورو انکپ شباهت زیادی وجود دارد که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به برخورد از پهلو، سیستم شلاقی و سیستم ترمز اضطراری خودکار AEB، برخورد از جلو با مانع نرم،‌ برخورد کامل از جلو، کیسه هوای جانبی و پرده‌ای، تجهیز به زیرآرنجی و هشدار نبستن کمربند ایمنی، اشاره کرد.

تأمین بخش عمده‌ای از بودجه سی انکپ بر عهده شرکت‌های خودروسازی است و شرکت‌ها برای حضور در این تست‌ها باید مبلغی را پرداخت کنند. از این رو همواره شایعاتی مبنی بر این که سی انکپ امتیاز‌ تقلبی به خودروها اعطا می‌کند، مطرح می‌شود. وظیفه تأمین بودجه این مؤسسه‌ها در بسیاری از کشورها بر عهده شرکت‌های دولتی یا دولت است. با این وجود تست‌های سی انکپ نسبت به گذشته شفاف‌تر و عادلانه‌تر شده است.

شاسی بلندهای چینی بازار کشور موفق به دریافت چند ستاره ایمنی شده‌اند؟

تعداد زیادی از اتومبیل‌های چینی موجود در بازار کشور از تست‌های مؤسسه سی انکپ ۵ ستاره ایمنی کسب کرده‌اند که هاوال H2، هایما S5، چری تیگو ۵، جک S3، چری آریزو ۵ و چری تیگو ۷ از جمله آن‌ها هستند. بی وای دی S6 نخستین کراس اوور چینی بود که موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از سی انکپ شد. همچنین محصولات لیفان نیز که در ایران بسیار کم فروغ شده‌اند معمولا از تست‌های این مؤسسه امتیاز کمتری را کسب می‌کردند. مثلا لیفان X60 که تا چند سال پیش یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای چینی بازار ایران بود از تست‌های این مؤسسه موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی شده بود.

این در صورتی است که سطح ایمنی بعضی از اتومبیل‌های چینی موجود در بازار کشور توسط مؤسسه سی انکپ مورد سنجش قرار نگرفته است و به همین خاطر وضعیت ایمنی شفافی ندارند. چانگان آلسوین که با نام فردا ۵۱۱ به بازار کشور عرضه می‌شود و همچنین دانگ فنگ IX5 که در کشور به دیگنیتی تغییر نام پیدا کرده است نمونه‌ای از این خودروها هستند.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.