تاریخ انتشار : جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر : 19044

نگاهی به اپل گلس ؛ بررسی ویژگی‌ها، انتظارات، قیمت و زمان عرضه

نگاهی به اپل گلس ؛ بررسی ویژگی‌ها، انتظارات، قیمت و زمان عرضه

نگاهی به اپل گلس ؛ بررسی ویژگی‌ها، انتظارات، قیمت و زمان عرضه اپل گلس عینک هوشمند واقعیت افزوده Apple است. در این مطلب به بررسی ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، قیمت و زمان عرضه و سایر انتظارات از آن می‌پردازیم.
تا امروز، هر محصولی که توسعه آن سال‌ها زمان برده، در نهایت گجتی منحصربه‌فرد و بی‌نظیر شده است. به عنوان مثال می‌توانیم به گوشی های دارای نمایشگر منعطف اشاره کنیم. یکی از محصولاتی که به زودی، بعد از سال‌ها تحقیق و توسعه، سرنوشت مشابهی در انتظار آن است، عینک هوشمند اپل گلس محسوب می‌شود.
دلیل وجود بی‌شمار شایعه درباره این محصول و همچنین انتظار شدید کاربران برای رونمایی آن، تولید شدن به دست اپل نیست! اپل گلس به یک دسته‌بندی کاملا جدید از گجت‌های هوشمند تعلق داشته و کاربردهای متفاوتی خواهد داشت. انتظار داریم بعد از رونمایی عینک هوشمند واقعیت افزوده Apple کل صنعت گجت‌های پوشیدنی مختل شود! در این مطلب به بررسی برخی ویژگی‌های مهم آن خواهیم پرداخت.
نمایشگرهای واقعیت افزوده اپل گلس یکی از نکاتی که تقریبا در همه شایعات و اخبار درباره عینک هوشمند آتی اپل به آن اشاره شده، توسعه مبتنی بر ف..

نگاهی به اپل گلس ؛ بررسی ویژگی‌ها، انتظارات، قیمت و زمان عرضه

اپل گلس عینک هوشمند واقعیت افزوده Apple است. در این مطلب به بررسی ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، قیمت و زمان عرضه و سایر انتظارات از آن می‌پردازیم.

تا امروز، هر محصولی که توسعه آن سال‌ها زمان برده، در نهایت گجتی منحصربه‌فرد و بی‌نظیر شده است. به عنوان مثال می‌توانیم به گوشی های دارای نمایشگر منعطف اشاره کنیم. یکی از محصولاتی که به زودی، بعد از سال‌ها تحقیق و توسعه، سرنوشت مشابهی در انتظار آن است، عینک هوشمند اپل گلس محسوب می‌شود.

دلیل وجود بی‌شمار شایعه درباره این محصول و همچنین انتظار شدید کاربران برای رونمایی آن، تولید شدن به دست اپل نیست! اپل گلس به یک دسته‌بندی کاملا جدید از گجت‌های هوشمند تعلق داشته و کاربردهای متفاوتی خواهد داشت. انتظار داریم بعد از رونمایی عینک هوشمند واقعیت افزوده Apple کل صنعت گجت‌های پوشیدنی مختل شود! در این مطلب به بررسی برخی ویژگی‌های مهم آن خواهیم پرداخت.

نمایشگرهای واقعیت افزوده اپل گلس

یکی از نکاتی که تقریبا در همه شایعات و اخبار درباره عینک هوشمند آتی اپل به آن اشاره شده، توسعه مبتنی بر فناوری وافعیت افزوده اس؛ به عقیده تیم کوک مدیر عامل Apple آینده متعلق به این فناوری است. در AR یک سری اطلاعات و اشیای مجازی به دنیای واقعی اضافه می‌شوند. این برخلاف تکنولوژی تمام مجازی و خیالی VR (واقعیت مجازی) است.

اپل طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری فراوانی برای افزایش قابلیت‌های آیفون‌ها و تبلت‌ها در حوزه AR کرد و یک سری اپلیکیشن و بازی مخصوص توسعه داد. به لطف کیف ARKit آی او اس، گجت‌های موبایل اپل یک سری شی خیالی را به تصاویر گرفته شده از دوربین اضافه کرده و واقعیتی توام با خیال را از طریق نمایشگر به کاربر نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۱ بازی و اپلیکیشن واقعیت افزوده آیفون با قابلیت پشتیبانی از ARKit اپل

ساخت عینک‌های واقعیت افزوده در مقایسه با هدست‌های واقعیت مجازی به مراتب سخت‌تر است. نمایشگر آن‌ها باید از شفافیت کافی به منظور نمایش صحیح محیط رو به رو برخوردار باشد. از طرفی صفحه نمایش باید بتواند محتوای خیالی را شفاف و با کنتراست کافی روی همان پنل نشان بدهد. اختراع نمایشگرهای شفاف به سال‌ها پیش برمی‌گردد، اما برای توسعه محصولی انقلابی همچون اپل گلس هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌اند. به همین دلیل اپل طی سال‌های اخیر علاوه بر استخدام یک سری متخصص در زمینه واقعیت افزوده، تعدادی شرکت فعال در این حوزه را نیز خریداری کرده تا به توسعه عینک هوشمند خود سرعت بدهد.

بر اساس جدیدترین شایعات، در اپل گلس برای هر چشم یک صفحه نمایش وجود داشته و آن‌ها جزوی از شیشه عینک محسوب می‌شوند. محتوا، تنها برای فرد استفاده‌کننده از گجت قابل مشاهده خواهد بود. اما عینک دقیقه چطور کار می‌کند؟

عینک هوشمند

نیاز عینک هوشمند اپل به یک آیفون

طبق اخبار، اپل عینک هوشمندش را ظریف و زیبا طراحی خواهد کرد. پردازش محتواها روی دوش یک گوشی آیفون قرار می‌گیرد. مجهز شدن گوشی های آی او اسی به تراشه‌هایی بسیار قدرتمند سبب شده رندر محتواهای بصری اپل گلس برای آن‌ها مثل آب خوردن باشد! انتقال اطلاعات بین گوشی و عینک به صورت بدون سیم صورت خواهد گرفت. هنوز نوع اتصال، مشخص نیست. شاید اپل یک نوع اتصال بی‌سیم اختصاصی به این منظور توسعه بدهد.

اپل گلس

از طریق گوشی، محتوای مورد نظر را روی عینک پخش می‌کنید. به عنوان نمونه می‌توان به نوتیفیکیشن‌ها، مسیریابی، مشاهده وضعیت آب و هوا یا اخبار اشاره کرد. قابلیت‌های خاص و متفاوت آن تماشای ویدیو و شرکت در ویدیوها کنفرانس‌ها در چارچوبی ۳۶۰ درجه‌ای است.

حین برقراری تماس ویدیویی یا شرکت در کنفرانس آنلاین، سنسورهای روی اپل گلس محل قرارگیری سر کاربر را تشخیص داده و زاویه دید را طبق آن تنظیم می‌کنند. به عنوان مثال با چرخاندن سر به سمت راست، افراد نشسته داخل یک اتاق جلسه را مشاهده خواهید کرد، گویا در همان مکان قرار دارید! اگر Apple واقعا بتواند چنین قابلیتی را در عینک هوشمند خود ارئه کند، مزه آینده را زودتر از حد انتظار خواهیم چشید.

کنترل‌های عینک اپل گلس

هیچ دستگیره یا شماره‌گیری روی فریم عینک ساخته نمی‌شود. این فریم لمسی طراحی شده و برای صدور فرمان‌های مختلف، همانند زمان کار با گوشی هوشمند، روی آن ضربه زده یا انگشتتان را از سمتی به سوی دیگر می‌کشید. البته طبق برخی شایعات، یک کنترلر دستی کوچک همراه با دکمه‌های فیزیکی و حتی یک جوی‌استیک روی بدنه قرار خواهد گرفت.

لمس و ضربه، تنها روش تعامل با اپل گلس نیست. همانند زمان کار با ایرپادز، می‌توان به وسیله صدور فرمان‌های صوتی با گجت ارتباط برقرار کرد. سومین روش احتمالی تعامل، ژست‌های حرکتی سر است. البته تکان دادن سر برای دستور دادن به عینک، مخصوصا در زمان حضور در اجتماعات، عجیب خواهد بود!

سنسور LiDAR دوربین Apple Glasses

یکی از مشکلات عینک‌های هوشمند مجهز به دوربین، عدم امکان کسب اطمینان از زمان فیلم برداری یا عکس برداری توسط آن است. این موضوع برای اپل نیز یک چالش محسوب می‌شود، چرا که همواره حریم خصوصی را یکی از دغدغه‌های خود بیان کرده است.

عینک هوشمند

در حال حاضر، گجت‌های پوشیدنی واقعیت افزوده باید به نحوی از وضعیت محیط اطراف اطلاعات کسب کند. یکی از راهکارهای اپل برای فراهم کردن این امکان، استفاده از سنسور LiDAR است. برای اولین مرتبه با رونمایی آیپد پرو ۲۰۲۰ شاهد استفاده از این نوع سنسور بودیم.

طراحی عینک هوشمند اپل

برخلاف رندرهای عجیب و غریبی که تا امروز برای اپل گلس طراحی شده‌اند، بر اساس گفته‌های تعدادی از منابع خبری، این گجت پوشیدنی شبیه به یک عینک عادی خواهد بود. یکی از دلایل انتخاب این سبک طراحی، استقبال عموم مردم از آن محسوب می‌شود. اگر شکل ظاهری Apple Glasses با عینک‌های عادی تفاوت زیادی داشته و جلب توجه کند، کاربران زیادی از خریدش پشیمان خواهند شد.

عینک هوشمند

عینک هوشمند اپل دارای یک قاب فلزی براق بوده و افراد عینکی می‌توانند نسخه‌ای متفاوت از آن را با توجه به ضعف چشم‌های خود خریداری کنند.

به احتمال زیاد، شارژ مجدد عینک از طریق یک داک مخصوص، صورت می‌گیرد. احتمال عرضه یک کیف نگهدارنده با قابلیت شارژ بدون سیم نیز وجود دارد. انتظار داریم داک به صورت پیش‌فرض داخل جعبه محصول قرار گرفته و برای خرید کیف مجبور به پرداخت هزینه‌ای اضافی باشید. اطلاعاتی درباره ظرفیت و میزان دوام باتری اپل گلس در دسترس نیست.

توسعه چند محصول از یک خانواده

علاوه بر عینک هوشمندی که در حال بررسی ویژگی‌های آن هستیم، طبق برخی اخبار، اپل توسعه یک یا دو گجت پوشیدنی مشابه دیگر را نیز در دستور کار قرار داده است. یکی از آن‌ها عینکی تمام عیار با پشتیبانی از هر دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بوده و برای استفاده‌های خانگی توسعه پیدا می‌کند. این محصول به رقابت با اوکولوس کوئست و اچ تی سی وایو خواهد پرداخت. اپل پیشتر با ارائه سرویس بازی اپل آرکید در دنیای گیم تجربه کسب کرده است، به همین دلیل برای توسعه چند گجت واقعیت افزوده پوشیدنی توان کافی دارد.

با بررسی فریم ورک ARDisplayDevice که بخشی از محیط برنامه‌نویسی اختصاصی اپل، ایکس کد، به شمار می‌رود، به دو نام Frank و Luck برای هدست‌های واقعیت افزوده این شرکت پی بردیم. سومین محصول HoloKit بوده و کاربرد متفاوتی با دو مورد قبلی دارد. مخاطبان آن به جای کاربران عادی، مهندسان عمران، معماران، طراحان داخلی و توسعه‌دهندگان بازی هستند.

اپل گلس

در نسخه بتای آی او اس ۱۳ یک سری اطلاعات دیگر درباره اپل گلس به دست آمد. توسعه‌دهندگان در این ورژن iOS به فریم ورک واقعیت افزوده استریوی اپل با نام StarBoard پی بردند. برخی از آن‌ها حتی توانستند تستی کوتاه از این فریم ورک بگیرند.

زمان عرضه و قیمت اپل گلس

در حال حاضر تنها منتظر معرفی یک عینک هوشمند، مجهز به سنسور دوربین LiDAR، هستیم. شبیه به سرنوشت چند گجت هوشمند دیگر، معرفی و عرضه اپل گلس نیز به خاطر شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

شایعات متعددی درباره زمان عرضه محصول وجود دارد. برخی آن را پاییز سال جاری، همزمان با رونمایی آیفون ۱۲، اعلام می‌کنند. برخی دیگر معتقد برگزار رویدادی جداگانه برای رونمایی این محصول در ابتدای سال ۲۰۲۱ هستند. در بهترین حالت ممکن، ربع چهارم سال ۲۰۲۱ یعنی بیش از یک سال دیگر محصول به بازار عرضه می‌شود.

بر اساس گفته‌های جان پراسر (Jon Prosser)، یکی از افشاکنندگان اخبار گجتی، قیمت اپل گلس ۴۹۹ دلار خواهد بود. بسته به نوع شیشه درخواستی برای افراد عینکی، هزینه ساخت افزایش پیدا می‌کند. انتظار قیمت به مراتب بیشتری برای عینک هوشمند اپل داشتیم، اما به نظر افراد زیادی قادر به خرید آن خواهند بود.

-: گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.