تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
کد خبر : 51770

نکاتی که باید بدانید تا از نتیجه عمل بینی خود راضی باشید!

نکاتی که باید بدانید تا از نتیجه عمل بینی خود راضی باشید!

عمل زیبایی بینی یک جراحی تمام عیار است که در آن قرار است فرم طبیعی از بینی شما به ظاهری مناسب و باز هم طبیعی تغییر شکل بدهد.برای موفقیت در چنین جراحی ترمیمی باید از مهارت دستان پزشکی حاذق بهره‌مند باشید، از بهترین و مدرنترین روش‌های جراحی استفاده کنید و در نهایت، هوشمندانه با رعایت …

عمل زیبایی بینی یک جراحی تمام عیار است که در آن قرار است فرم طبیعی از بینی شما به ظاهری مناسب و باز هم طبیعی تغییر شکل بدهد.برای موفقیت در چنین جراحی ترمیمی باید از مهارت دستان پزشکی حاذق بهره‌مند باشید، از بهترین و مدرنترین روش‌های جراحی استفاده کنید و در نهایت، هوشمندانه با رعایت بسیاری از نکات مراقبتی، در انتها به یک فرم ایده‌آل از بینی دست پیدا کنید.برای آشنایی کامل با عمل بینی یا رینوپلاستی و مزیت آن کلیک کنید.

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی و رعایت بسیاری از نکات ریز و درشت مانند نحوه خوابیدن، استراحت کردن، ورزش بینی و… همگی اطلاعاتی هستند که در دوره نقاهت پس از پایان هر جراحی بینی باید بدانید. مهارت و هنرمندی پزشکان جراح یک سوی ماجرا است و همت بیماران در رعایت نکات مراقبتی در آن سوی ماجرا نقش بازی می‌کند. وقتی یک عمل زیبایی بینی به انتها می‌رسد، فقط پروسه جراحی، آنهم با مهارت پزشکان به انتها رسیده است. این انتها آغازی است برای مراقبت‌های ویژه!

مراقبت‌هایی که مانع از آسیب رسیدن به بینی تازه عمل‌کرده خواهد شد. برای این منظور همراه دکتر آرش نجف بیگی هستیم تا با توصیه های ایشان به نکاتی هر چند ساده اما کلیدی برای پاسخ به اینگونه سوالات که بعد از عمل بینی چی بخوریم؟ یا نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی چگونه است؟ و دیگر نکات مراقبتی برای بعد از عمل بینی اشاره کنیم.

استراحت در روزهای پس از عمل جراحی بینی

از لحظه پایان جراحی بینی، دوره تقریبا طولانی برای مراقبت از بینی تازه عمل‌کرده آغاز خواهد شد. مراقبت‌ها در این دوره با گذشت زمان، شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. از روزهای پس از عمل جراحی که نیاز به استراحت کامل دارد تا مراقبت‌های تقریباً ساده اما کلیدی در ماه‌های پس از جراحی که قرار است باعث فرم پذیری نهایی بینی بشود، شامل این دوره تقریبا طولانی مدت می‌باشد؛ اما برای تشریح این ماجرا صحبتمان را از همان ساعات ابتدایی در انتهای جراحی بینی آغاز می‌کنیم.

  • در روزهای اول پس از اتمام عمل بینی باید استراحت کامل داشته باشید. در این روزها وظیفه‌ای جز خوابیدن آنهم به حالتی نیمه نشسته ندارید؛ زیرا نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی دیگر شبیه به یک خوابیدن ساده نمی‌باشد. حالا بینی شما پس از گذراندن یک جراحی سخت و طولانی کاملاً آسیب پذیر است؛ پس تحت هیچ حالتی نباید به فضای بینی و محیط اطراف آن فشاری وارد بشود. چه برای خوابیدن و یا نشستن، باید حالتی نیمه نشسته داشته باشید. در این حالت، فرم بدن شما در حالتی شبیه به خوابیدن که اندکی رو به نشستن است، قرار می‌گیرد. بهتر است از یک تخت که قابلیت تنظیم ارتفاع دارد، استفاده کنید. در غیر این صورت، هر بار خوابیدن و یا نشستن شما باید به حالت درازکش با دو بالش در زیر ناحیه سر باشد. این فرم خوابیدن را باید تا انتهای دوره نقاهت که ممکن است چند ماه طول بکشد، رعایت کنید. البته با گذشت زمان از حساسیت‌ها در نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی کاسته خواهد شد.برای اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه درست خوابیدن  در این مدت مطالعه مقاله نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی در مجله پزشکی دکتر نجف بیگی را پیشنهاد میکنیم.
  • در روزهای پس از عمل بینی از خوردن غذاهای سخت که نیاز به جویدن دارند، جداً خودداری کنید. هر نوع جویدن غذا که به تکان خوردن ناحیه فک می‌انجامد، باعث جابجایی بخش‌های ترمیم شده در بینی خواهد شد. تغذیه مناسب بعد از عمل بینی شامل خوردن غذاهای آبکی، ترجیحاً ساده آنهم به شکل مایعات سردشده می‌باشد. غذایی که بتوانید با استفاده از یک نی به راحتی آن را میل کنید.

نکاتی که باید بدانید تا از نتیجه عمل بینی خود راضی باشید!

  • برای بهبود تورم پس از عمل بینی و کاهش درد و تسکین زخم‌ها باید از کمپرس سرد استفاده کنید. برای هر دو ساعت یکبار و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه، کمپرس سرد در ناحیه بینی بگذارید. لازم است تا این کار را به مدت ۴۸ ساعت پس از اتمام عمل بینی انجام بدهید.
  • قطعاً بنا به فراخور حال شما مقداری دارو توسط پزشک معالج تجویز شده است. درست طبق دستورات پزشک معالج این داروها را مصرف کنید. از مصرف خارج از دوز تعریف شده و یا استعمال داروهایی که پزشک برای شما تجویز نکرده است، جداً خودداری کنید.
    • از انجام هر گونه فعالیت بدنی شدید خودداری کنید. اگر ورزشکار هستید، برای مدتی که ممکن است تا چند ماه به طول بیانجامد، این برنامه مفید و دوست داشتنی را کنار بگذارید. اگر هم مجبور به انجام کارهای دشوار هستید، بهتر است مراتب را با اطرافیان خود در میان بگذارید تا حداقل کمک حال شما باشند. در این مدت، چندان تلاشی برای انجام فعالیت‌های سنگین در امورات خانه‌داری نداشته باشید.
    • در تمام مدت برای گذراندن دوره نقاهت، از پایین نگه داشتن سر آنهم به مدت طولانی خودداری کنید. اگر مجبور به مطالعه هستید، بهتر است یک میز مطالعه مناسب که کتاب را تا مقابل چشم‌های شما بالا نگه می‌دارد، استفاده کنید. در این مدت چندان تلاشی برای نگارش طولانی متون، کار با گوشی آنهم به شکلی که سر شما رو به پایین باشد و موارد مشابه نداشته باشید.
    • پس از هر نوع عمل بینی به یک هفته استراحت کامل نیاز دارید. در این مدت شما باید برای انجام نیازهای شخصی مثل غذا خوردن و یا شستشوی بدن از رختخواب خود بلند شوید. هرگز تلاشی برای بلند کردن اجسام و خم شدن بدن نداشته باشید.
  • بعد از طی کردن روزهای ابتدایی در دوره پس از عمل بینی، شرایط مراقبت‌ها هم اندکی ملایم‌تر خواهد شد. این روزهای سخت، روزهایی حساسی است که تحرکات شدید بدنی آنهم در ناحیه صورت باعث باز شدن بخیه‌ها، ایجاد خونریزی و یا تخریب ناحیه بافت بینی خواهد شد. قطعاً با گذشت یک هفته از اتمام جراحی بینی، بافت بینی فرم نهایی خودش را پیدا کرده است. حالا دوره بازسازی بینی آغاز می‌شود. زمانی که بافت بینی به فرمی برای ایجاد پیوندی طبیعی و ماندگار نیاز دارد. در این دوره مراقبت‌ها قطعاً سبکتر خواهند شد. اما همچنان باید از انجام هر نوع فعالیت که خطر به هم خوردن بافت بینی را در پی داشته باشد، پرهیز کنید.نکاتی که باید بدانید تا از نتیجه عمل بینی خود راضی باشید!

    مراقب‌ها در هفته‌های بعد از عمل بینی

    • در توصیه برای تغذیه مناسب بعد از عمل بینی همچنان نسبت به جویدن‌های طولانی دست به عصا هستیم. در این دوره از جویدن آدامس و یا خوردن غذاهای سخت جداً خودداری کنید. تغذیه مناسب بعد از عمل بینی در این دوره حساس بیشتر به سمت غذاهای آبکی مانند سوپ، آش و… گرایش دارد. البته با اندک رعایتی می‌توانید برخی از غذاهای جویدنی مانند برنج کته با خورشت را مصرف کنید.
    • در این دوره از رفتن به مسافرت، آنهم با هر شیوه‌ای خودداری کنید. ترجیحا برای مدتی سوار هواپیما نشوید. در عین حال، مسافرت با انواع وسایل نقلیه اعم از خودروی شخصی، قطار و یا اتوبوس نیاز به نشستن‌های طولانی مدت دارد. چنین شرایطی قطعاً خارج از تحمل بینی تازه جراحی شده شما است.
    • عطسه و یا سرفه کردن یک عکس‌العمل طبیعی بدن است. قطعاً در تمام دوره نقاهت پس از عمل بینی بارها و بارها مجبور به عطسه کردن و یا سرفه کردن هستید و قطعاً نمی‌توانید جلوی آنها را بگیرید. توصیه می‌شود تا حد ممکن از ماندن در شرایط حساسیت‌زا دوری کنید. با این وجود همیشه با دهان کاملا باز عطسه و یا سرفه کنید. در این حالت فشار کمتری به ناحیه بینی وارد می‌شود.
    • هر گونه تلاش برای فین کردن را کنار بگذارید. چون فین کردن و یا هر نوع فشار دیگری با هدف خارج کردن محتویات بینی خطر وقوع خونریزی را به دنبال دارد.
    • قطعاً در روزهای نخست که نیاز به استراحت‌های کافی است، بهتر است در جمع حاضر نشوید. از پذیرش مهمان خودداری کنید. در هفته‌های پس از عمل بینی می‌توانید به مهمانی بروید و یا دوستان خود را پذیرا باشید. اما هرگز تلاشی برای صحبت کردن‌های طولانی نداشته باشید. غالبا بودن در کنار عزیزان به خنده‌های بلند و هیجانی ختم می‌شود؛ لذا تا آنجا که می‌توانید خودتان را در چنین موقعیت‌های شاد اما پرچالش نیاندازید.
    • تا هفته‌ها پس از پایان عمل بینی از خوردن نمک جداً خودداری کنید. نمک در تغذیه مناسب بعد از عمل بینی جایگاهی ندارد.
    • از خوراکی‌ها که در کاهش تورم صورت مفید هستند، غافل نباشید. در تغذیه مناسب بعد از عمل بینی باید به سمت غذاهایی که مانع از التهاب صورت می‌شوند و یا در کاهش ورم آن موثر هستند، سوق پیدا کنید. خوراکی‌هایی مانند آلوئه‌ورا، آب آناناس و خوراک کرفس باعث کاهش تورم صورت می‌شوند.
    • قطعا تا یک الی دو هفته پس از اتمام عمل بینی نمی‌توانید مسواک بزنید. البته این پزشک معالج است که بسته به شرایط جراحی بینی مدت زمان پرهیز از مسواک زدن را تعیین می‌کند. در ادامه باید از مسواک نرم استفاده کنید.
    • در ماه‌های پس از عمل بینی نباید از عینک‌های طبی و یا آفتابی استفاده کنید. هر نوع عینک حالا هر اندازه سبک و خوش ساخت باشد، باز هم باعث ایجاد فشار در ناحیه بینی خواهد شد. اما اگر فردی عینکی هستید، توصیه می‌شود قبل از انجام عمل بینی برای تهیه یک لنز مناسب اقدام کرده باشید.

    عمل بینی یک جراحی ترمیمی برای زیبا شدن چهره است. در این ماجرا بیمار خطر تیغ جراحان را به جان خریده است تا به فرم مناسب‌تری از بینی دست پیدا کند. قطعا رعایت چند مراقبت ساده، سخت‌تر از پذیرش چنان عمل دشواری نیست. اما عدم توجه به همین مراقبت‌های ساده چه بسا تمام تلاش جراح و همت بیمار برای رسیدن به فرم مناسب‌تر بینی را به چالش بیاندازد. آنچه از راهنمایی دکتر آرش نجف بیگی در این مطلب گفتیم، توصیه‌هایی عمومی است. اما قطعا شرایط هر بیمار با بیماری دیگر کاملا متفاوت است. لذا در تمام دوره نقاهت باید با پزشک معالج در ارتباط باشید و از او نکات کلیدی در تغذیه مناسب بعد از عمل بینی و یا توصیه‌ها برای نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی را جویا باشید.

دکتر آرش نجف بیگی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دکتر آرش نجف‌بیگی، دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خود را در بیمارستان حضرت فاطمه دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند. از دیگر نکات مهم در مورد ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عضو هیات علمی دانشگاه
عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
طبق دیدگاه انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، مراجع قانونی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان پلاستیک کشور

دارای گواهینامه‌های ISO 9001:2015 و ISO10002:2018 از DEF که نشانه کیفیت بالا و رعایت استانداردهای جهانی در کلینیک‌های تخصصی زیبایی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.