تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۳۰
کد خبر : 597458

نوسان ‌گیری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟

نوسان ‌گیری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟

نوسان ‌گیری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟ بازارها حرکتی چرخه‌ای دارند و به‌طور مداوم، درحال نوسان هستند. برخی تریدرها به نوسانات اندک در حد چندثانیه تا چندساعت توجه می‌کنند و برخی روندهای چندماهه تا چندساله را برای کسب سود درنظر می‌گیرند. تعدادی از تریدرها هم ترجیح می‌دهند حدوسط را پیش بگیرند و از

نوسان ‌گیری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟

بازارها حرکتی چرخه‌ای دارند و به‌طور مداوم، درحال نوسان هستند. برخی تریدرها به نوسانات اندک در حد چندثانیه تا چندساعت توجه می‌کنند و برخی روندهای چندماهه تا چندساله را برای کسب سود درنظر می‌گیرند. تعدادی از تریدرها هم ترجیح می‌دهند حدوسط را پیش بگیرند و از نوسانات چندروزه تا چندهفته‌ای استفاده کنند. اگر شما هم در فکر استفاده از نوسانات میان‌مدت‌تر بازار کریپتو هستید، بهتر است اطلاعات خود را درمورد نوسان ‌گیری ارز دیجیتال افزایش دهید.

در همین راستا، ما این مطلب را به آموزش نوسان ‌گیری ارز دیجیتال اختصاص داده‌ایم. درادامه، توضیح می‌دهیم که برای نوسان‌‌گیری از کجا باید شروع کنید و فوت‌وفن‌های نوسان ‌گیری ارز دیجیتال چیست. همچنین، به برخی استراتژی‌ها و اندیکاتورهایی که می‌توانند عصای دست تریدرهای نوسانی شوند، اشاره می‌کنیم. درپایان، برخی تفاوت‌های نوسان ‌گیری و ترید روزانه را روشن‌تر می‌کنیم و بخشی را برای مرور فهرستی از مزایا و معایب این نوع ترید درنظر می‌گیریم. برای آشنایی بیشتر با این سبک ترید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه آموزش نوسان‌ گیری ارز دیجیتال ما را همراهی کنید.

نوسان ‌گیری ارز دیجیتال چیست؟

نوسان گیری ارز دیجیتال به نگهداری موقعیت‌های ترید برای چندین ساعت تا نهایتاً چندهفته گفته می‌شود. تریدر این کار را برای کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت و میان‌مدت بازار انجام می‌دهد. در نوسان گیری ارز دیجیتال، معامله‌گر کف‌ها و سقف‌های قیمت را در تایم‌فریم‌های یک‌روزه تا چندهفته‌ای شناسایی می‌کند. هدف از این کار، تشخیص بهترین نقاط ورود و خروج از بازار است.

بیشتر بخوانید: ترید چیست و تریدر کیست؟

گفتنی است استراتژی‌های کوتاه‌مدت‌تر از استراتژی نوسان‌ گیری، در دسته اسکالپینگ و ترید روزانه جای می‌گیرند و تحلیل‌های بلندمدت‌تر مربوط به استراتژی موقعیت‌گیری و هودل (خرید و نگهداری) هستند. در تصویر زیر، طیفی از اصلی‌ترین سبک‌های ترید براساس بازه زمانی را مشاهده می‌کنید.

تریدرهای نوسانی مانند اسکالپرها یا تریدرهای روزانه نیازی به خیره‌شدن به صفحه نمودار ندارند. بااین‌حال، باید بسیار بیشتر از معاملات موقعیت‌گیری مراقب افت‌وخیز روند قیمت باشند و تحلیل مناسبی از آینده دارایی موردنظر طی چندروز تا چندهفته پیش‌رو داشته باشند. دراین‌راستا، نوسان‌گیرها اغلب از ابزارها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال برای بررسی نمودار بهره می‌برند. همچنین، این تریدرها گاهی تحلیل فاندامنتال را هم چاشنی کار خود می‌کنند تا نوسانات احتمالی نمودار در آینده نزدیک را بهتر پیش‌بینی کنند.

درمقایسه با ترید روزانه، نوسان‌گیری با تعداد معاملات کمتر و درصد سود بالاتر همراه است. البته نباید فراموش کنیم که در دنیای ترید، هرجا بتوانید سود بیشتری کسب کنید، با احتمال ضرر بیشتر هم روبه‌رو هستید.

علاوه‌براین، در نوسان‌گیری برخلاف معاملات روزانه احتمالاً سِتاپ معاملاتی مشخصی پیدا نمی‌کنید. به‌عبارت ساده‌تر، در نوسان‌گیری برخلاف اسکالپینگ یا ترید روزانه، نمی‌توانید صرف تکیه بر چند پارامتر ساده تکنیکال، تحلیل واضحی از نمودار داشته باشید و در کمترین زمان تصمیم‌گیری کنید. درمجموع، اگر برای انجام معاملات عجله خاصی ندارید و صبور هستید، می‌توانید در معامله به سبک نوسان‌گیری، معاملات برنده داشته باشید.

آشنایی با سازوکار نوسان ‌گیری ارز دیجیتال

نوسان‌ گیری ارز دیجیتال معمولاً شامل به‌کارگیری نمودارهای ۴ساعته تا ۲۴ساعته برای شناسایی روند و بهترین نقاط ورود و خروج می‌شود. گفتنی است نمودارهای کوتاه‌مدت‌تر و بلندمدت‌تر هم در برخی موارد به تحلیل بهتر بازار برای تریدر کمک می‌کنند. تایم‌فریم‌های پایین‌تر می‌توانند فعالیت‌های بازار را برجسته‌تر کنند و نمودارهای هفته‌ای تصویر روشن‌تری از روند کلی بازار ارائه می‌دهند.

در نوسان‌گیری، هرچه اطلاعات بیشتری از بازار داشته باشید، معاملات موفق‌تری خواهید داشت. بنابراین، طیف وسیعی از اندیکاتورهای تکنیکال تا اخبار فاندامنتال می‌توانند در ارزیابی صحیح روند موثر باشند و به نوسان‌گیری کمک کنند.

تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و زمان‌بندی بازار

گام اول برای نوسان ‌گیری ارز دیجیتال، آشنایی با اصول بنیادین و فاندامنتال پروژه‌ موردنظرتان است. درنظر بسیاری از تریدرها، تحلیل تکنیکال به‌تنهایی برای نوسان‌گیری کافی است. اما برای شناخت کامل‌تر از بازار، آشنایی با مبانی اساسی دارایی موردمعامله هم ضروری به نظر می‌رسد.

در نوسان‌گیری لزوماً نیازی نیست برای مطالعه جزئیات وایت‌پیپر پروژه یا فناوری دقیق آن وقت زیادی صرف کنید. مطالعه وب‌سایت رسمی پروژه، آشنایی با جامعه و بررسی نقدونظر سایر کاربران در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر کریپتو برای شروع می‌تواند به درک مبانی پروژه موردنظر کمک قابل‌توجهی کند. بهتر است برای پیش‌بینی بهتر نوسانات احتمالی، با نقشه مسیر پروژه، به‌روزرسانی‌های پیش‌رو و اقتصاد توکنی دارایی هم آشنا باشید و اخبار اخیر ارز دیجیتال موردنظرتان را هم بررسی کنید.

گام بعدی، ورود به دنیای وسیع تحلیل تکنیکال است. اگر بتوانید به‌درستی از کاربردی‌ترین ابزارها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در بررسی بازار استفاده کنید، می‌توانید تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرید و استراتژی مناسب خود را بچینید. دراین‌راستا، ابزارهای متنوعی همچون اندیکاتورهای میانگین متحرک نمایی (EMA)، باندهای بولینگر، شاخص قدرت نسبی (RSI)، مکدی (MACD)، ایچیموکو (Ichimoku) و سطوح فیبوناچی برای تحلیل و بررسی نمودار قیمت به کمک شما می‌آیند.

بیشتر بخوانید: آموزش ترید با اندیکاتور RSI استوکاستیک

درنهایت، به مسئله «زمان‌بندی» (timing) بازار یا همان پیش‌بینی حرکات قیمت می‌رسیم. درواقع می‌توانیم بگوییم، تحلیل‌های مختلف تکنیکال و فاندامنتال به‌منظور تعیین بهترین زمان برای ورود و خروج از معامله انجام می‌شود. هرچه در این زمینه دانش عمیق‌تری داشته باشید و تجربه بیشتری کسب کنید، درک بهتری از زمان‌بندی بازار خواهید داشت و می‌توانید تصمیم‌های سودآورتری بگیرید.

نوسان‌گیرها از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال برای پیداکردن بهترین زمان‌بندی ورود و خروج از بازار استفاده می‌کنند

فوتوفنهای موردنیاز برای نوسان گیری

مانند هر استراتژی ترید دیگری، در نوسان‌گیری هم باید برای تحلیل بازار مجهز باشید و چم‌وخم راه را بشناسید. علاوه‌بر کسب دانش، مهارت و تجربه در تحلیل بازار، رعایت برخی اصول کلی هم می‌تواند چراغ راهتان باشد؛ درادامه، به تعدادی از این نکات اشاره می‌کنیم:

  • برای تحلیل صرفاً به یک اندیکاتور یا ابزار خاص بسنده نکنید و ترکیبی از داده‌های فاندامنتال و تکنیکال را به کار بگیرید.
  • استراتژی معاملاتی داشته باشید و با ابزارهای مشخصی الگوهای نموداری را تحلیل کنید. تا زمان خروج از بازار به استراتژی خود پایبند بمانید.
  • پیش از به‌کارگیری استراتژی، تمرین آن روی حساب‌های آزمایشی پلتفرم‌هایی مانند TradingView را فراموش نکنید. بک‌تست بگیرید و از کارایی استراتژی خود مطمئن شوید.
  • نمودارتان را بیش‌ازحد شلوغ نکنید تا تحلیل شفاف‌تری از بازار داشته باشید.
  • سفارش‌گذاری استاپ‌لاس (حد ضرر) یکی از مهم‌ترین اصول نوسان‌گیری است. اگر حد ضرر مشخص نکنید ممکن است در نوسانات ناگهانی بازار، تمام سرمایه خود را از دست بدهید.
تعیین حد ضرر یکی از ضروری‌ترین ابزارهای یک نوسان‌گیر است
  • بهترین زمان برای ورود به بازار، هنگام شروع پولبک و حرکات اصلاحی است. شکست خط روند یا یک سطح حمایت و مقاومت مهم می‌تواند در تشخیص پولبک به شما کمک کند. با حجم اندک معامله خود را آغاز کنید و سپس درصورت نیاز، کم‌کم بر حجم آن بیفزایید.
  • تا زمانی‌که بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، صعود یا نزول آن می‌تواند تأثیر مستقیم یا معکوس روی سایر دارایی‌های دیجیتال داشته باشد. اگر آلت کوین ترید می‌کنید، از بررسی روند بیت کوین غافل نشوید.
  • اخبار روز بازار را دنبال کنید و مراقب پامپ‌ودامپ احتمالی بعد از انتشار اخبار داغ باشید.

احساسات و هیجاناتتان را در زمان ترید مدیریت کنید

علاوه‌بر تلاش برای بهبود مهارت ترید، توجه به سایر عوامل تأثیرگذار بر معاملات همچون گرفتارشدن در دام هیجانات کلیدی است. نکات زیر را برای حفظ سلامت روان و ثبات عملکرد خود در بازار رعایت کنید:

  • بازار ارزهای دیجیتال ۲۴ساعته باز است، اما شما باید زمانی را به استراحت و دوری از نمودارها اختصاص دهید. همیشه تایم‌فریم مشخص برای انجام معاملات خود درنظر بگیرید و فقط ساعات مشخصی از روز را روی نمودارها کار کنید.
  • فقط روی چیزی سرمایه‌گذاری کنید که توانایی ازدست‌دادنش را دارید. اگر پای پولی در میان باشد که نمی‌توانید از دست بدهید، علاوه‌بر احتمال افسردگی و حس شکست بعد از باخت معامله، نگرانی و ترس ازدست‌دادن آن هم می‌تواند شما را در حین معامله از نظر احساسی بی‌ثبات و بی‌دقت کند.
  • از فومو (FOMO) دوری کنید. فومو ترکیبی از حرص و سرمایه‌گذاری کورکورانه است که می‌تواند تریدرهای تازه‌کار و متوسط را درگیر خود کند. اگر یک دارایی به‌سرعت پامپ (صعود) کند، اغلب به‌همان سرعت هم دامپ (نزول) می‌کند.

بیشتر بخوانید: چطور از شر فومو خلاص شویم و به استراتژی خود پایبند بمانیم؟

  • ژورنال (دفترچه) معاملاتی داشته باشید. داده‌های معاملات برنده و بازنده خود را یادداشت کنید، زیرا بردوباخت هردو به شما کمک می‌کنند. ژورنال معاملاتی یکی از بهترین راهکارها برای حفظ استراتژی ثابت، رهگیری اشتباهات و تکرار نکات برنده است.
نمونه‌ای از یک ژورنال معاملاتی برای ثبت جزئیات معاملات
  • ضررهای خود را بپذیرید، اما از سرزنش خود برای اشتباهات دست بکشید. نحوه برخورد و درس‌گرفتن شما از این اشتباهات حائز اهمیت است. فقط کافی است پس از هر شکست، علت آن را بررسی و یادداشت کنید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید از انجام مجدد اشتباهات معاملاتی یکسان اجتناب کنید.
  • نوسانات را دوست داشته باشید. فرقی نمی‌کند که قیمت دارایی صعود یا سقوط می‌کند. نوسانات ارزهای دیجیتال دوست تریدرهای نوسانی هستند. نوسان‌گیرهای حرفه‌ای که می‌دانند چه می‌کنند، نوسانات شدید بازار را یک مزیت بزرگ درنظر می‌گیرند.

آموزش نوسان ‌گیری ارز دیجیتال

درمجموع، بازار یا درحالت رِنج (range) نوسان می‌کند یا رونددار است. در بازار رنج، قیمت بین دو سطح حمایت و مقاومت درحال نوسان است. دراین‌وضعیت، تریدر نزدیک به سطح حمایت دست به خرید می‌زند و اندکی پایین‌تر از مقاومت، دارایی خود را می‌فروشد. در بازار رونددار، قیمت در مسیری صعودی یا نزولی پیش می‌رود که ممکن است دچار اصلاح و بازگشت شود یا پس از تثبیتی موقت، قدرتمندتر به مسیر خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه در بازار رنج ترید کنیم؟

روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای نوسان گیری ارز دیجیتال در شرایط مختلف بازار وجود دارند. برخی از این روش‌ها به تریدر کمک می‌کنند به‌موقع روی روند صعودی سوار شوند و برخی به‌هنگام بروز سیگنال‌هایی از اصلاح بازار، وارد عمل می‌شوند. همچنین، استراتژی‌های ویژه‌ای هم برای کسب سود از زمان تثبیت قیمت وجود دارند.

درادامه، به دو مورد از پرکاربردترین استراتژی‌ها اشاره می‌کنیم و با ذکر یک مثال، نشان می‌دهیم که استراتژی‌ها چگونه می‌توانند درترکیب با اندیکاتورهای تکنیکال و اصول فاندامنتال به کار گرفته شوند.

استراتژی بازگشتی (Reversal)

این استراتژی روی تغییرات مومنتوم (شتاب) قیمت تمرکز دارد و درراستای کسب سود از تغییر روند به کار گرفته می‌شود. گاهی روند در مسیری صعودی یا نزولی درحال حرکت است، اما سیگنال‌هایی از ضعف یا قوت خلاف روند کلی نشان می‌دهد. دراین‌حالت، تریدرها پس از بررسی چند اندیکاتور تکنیکال همچون اسیلاتور استوکستیک (Stochastic oscillator)، شاخص قدرت نسبی و مکدی می‌توانند موقعیت جدیدی بگیرند.

به‌عنوان مثال، اگر بیت کوین در یک روند کلی صعودی، نشانه‌هایی از ضعف بروز دهد، تریدرها می‌توانند از موقعیت‌های لانگ (long) خود خارج یا آماده ورود به موقعیت‌های شورت (short) شوند.

بیشتر بخوانید: موقعیت Short و Long چیست؟

استراتژی اصلاحی (Retracement)

اصلاح بازار یا همان پولبک (pullback) شکل کوتاه‌مدت‌تر بازگشت روند است. حرکات اصلاحی بازار هم مشابه حرکات بازگشتی، باعث می‌شوند قیمت درخلاف روند بلندمدت پیش برود. بااین‌حال، این حرکات کوچک‌تر هستند و اغلب در ناحیه سطوح اصلی حمایت و مقاومت باقی می‌مانند. تریدرها درصورت اطمینان از اصلاح بازار، به‌صورت موقت تلاش دارند از حرکات روند بهره‌برداری کنند.

تشخیص اینکه آیا حرکت خلاف جهت بازار قرار است به یک بازگشت قیمت گسترده‌تر ختم شود یا در حد یک پولبک جزئی باقی می‌ماند، برعهده تریدر است و می‌تواند کار نسبتاً دشواری باشد. پیگیری اخبار فاندامنتال، بررسی اندیکاتورهای مختلف و مطالعه روند بلندمدت قیمت می‌تواند دراین‌راستا به معامله‌گر کمک کند.

بیشتر بخوانید: انواع بازار صعودی، بازار نزولی و بازار رنج چیست؟

مثالی از نوسان‌گیری با استفاده از شکست حمایت و مقاومت

با درنظرداشتن هریک از استراتژی‌های کلی ترید، می‌توانید رویکرد ویژه‌ خود را در مواجهه با بازار پیش بگیرید. به‌عنوان مثال، ممکن است از اندیکاتور میانگین متحرک نمایی به‌عنوان سیگنالی برای ورود و خروج از بازار استفاده کنید.

دراین‌راستا، احتمالاً تصمیم می‌گیرید که هرگاه قیمت در مسیری صعودی از میانگین متحرک نمایی عبور کند، با پیش‌بینی شکل‌گیری روند صعودی وارد معامله شوید. دراین‌بین، ابزارهای مختلفی همچون ترکیب میانگین متحرک نمایی کوتاه‌مدت ۹دوره‌ای با یک میانگین متحرک نمایی بلندمدت ۱۳یا۵۰دوره‌ای هم به شما بیشتر کمک می‌کنند، زیرا قطع میانگین متحرک کوتاه‌مدت توسط میانگین متحرک بلندمدت از پایین‌ به بالا می‌تواند نشان‌دهنده احتمال شکل‌گیری یک روند صعودی قدرتمند باشد.

نمونه‌ای از سیگنال‌های صعودی و نزولی با عبور میانگین متحرک از قیمت

در این مثال، ممکن است براساس استراتژی اصلاحی منتظر یک تماس مجدد (retest) قیمت با سطح حمایت یا مقاومت باقی بمانید. علاوه‌براین، از اندیکاتورهای مختلفی همچون میانگین‌های متحرک و باندهای بولینگر هم می‌توانید بهره ببرید. همچنین، اگر در بازه‌های زمانی نسبتاً بلندتر نوسان‌گیری می‌کنید، بد نیست عناوین خبری داغ مربوط به دارایی خود را هم برای اطمینان بیشتر چک کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش ترید با استفاده از نقاط شکست

نوسان گیری چه تفاوتی با ترید روزانه دارد؟

نوسان گیری و ترید روزانه دو سبک مختلف معامله‌گری هستند. بنابراین، نقاط مشترک بسیاری در استفاده از تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و فرایند تفسیر الگوهای نموداری دارند. بااین‌حال، رویکرد کلی این دو سبک درعمل متفاوت است.

تریدرهای روزانه روی حرکات کوتاه‌مدت قیمت تکیه دارند

تریدرهای روزانه اغلب روی حرکات کوتاه‌مدت تمرکز دارند و علاقه‌ای به پیگیری اصول فاندامنتال دارایی نشان نمی‌دهند. درمقابل، نوسان‌گیرها از پیگیری اخبار روز و نکات فاندامنتال پروژه استقبال می‌کنند. آنها می‌دانند که اخبار بازار و به‌روزرسانی‌های احتمالی پروژه می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر حرکات میان‌مدت قیمت داشته باشد.

علاوه‌براین، تریدرهای روزانه ممکن است چند موقعیت را به‌ امید کسب سود اندک از هریک درطول چندساعت باز نگه دارند. همچنین، این تریدرها با موقعیت‌های بازنده راحت‌تر کنار می‌آیند. درصد سود و ضرر در تریدهای روزانه چندان زیاد نیست و شکست در معامله اغلب ضرر قابل‌ملاحظه‌ای به سرمایه معامله‌گر نمی‌زند.

این درحالی است که نوسان‌گیرها رویکرد بسیار جدی‌تری نسبت به موقعیت‌های خود دارند و با وسواس بیشتری وارد معاملات می‌شوند. نوسان‌گیرها به‌دنبال کسب درصد سود بیشتری هستند و بدیهی است که درصورت باخت باید منتظر درصد ضرر بیشتری هم باشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ۱۰ الگوی نموداری تحلیل تکنیکال که هر معامله‌گری باید بداند

نوسان‌گیرها کمتر از تریدرهای روزانه موقعیت‌های باز خود را رصد می‌کنند

تریدرهای روزانه ساعات بیشتری به صفحه نمایش خود چشم می‌دوزند و با استرس بیشتری حرکات قیمت را دنبال می‌کنند. آنها باید بتوانند بهترین لحظه را برای ورود و خروج از معامله تعیین کنند و عکس‌العمل سریع‌تری داشته باشند. درمقابل، نوسان‌گیرها می‌توانند منفعل‌تر باشند و پس از ورود به معامله، کمتر به نمودار سر بزنند.

به‌این‌ترتیب، نوسان‌گیرها زمان بیشتری برای کشف فرصت‌های جدید معامله‌گری دارند و کمتر درگیر استرس و هیجان نوسانات می‌شوند. البته، باز هم باید تأکید کنیم که استفاده از حدضرر و داشتن استراتژی خروج برای آسودگی خاطر نوسان‌گیرها امری ضروری است.

تریدرهای روزانه سودهای اندک اما پرتعداد را ترجیح می‌دهند

نوسان‌گیرها با انجام چند معامله با سود ۱۰تا۲۰درصدی می‌توانند بازده خوبی به دست آورند. این درحالی است که نوسانات روزانه بازار اغلب فرصت کسب چنین درصد سودی را به تریدرهای روزانه نمی‌دهد. ازاین‌رو، تریدرهای روزانه باید تعداد معاملات برنده بیشتری داشته باشند تا به سود رضایت‌بخشی دست پیدا کنند.

همچنین، اگر تریدرهای روزانه به‌دنبال کسب سود بیشتر هستند باید حجم معاملات خود را تاحد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش دهند تا با سود تک‌رقمی هم بتوانند درآمد خوبی به دست آورند. اما با توجه به حساسیت بازار و نوسانات احتمالی شدید، این اقدام تنها به تریدرهای حرفه‌ای‌تر و باتجربه‌تر پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ سوءتفاهم درباره سرمایه‌گذاری و ترید در بازار ارزهای دیجیتال

مزایای نوسان ‌گیری ارز دیجیتال

نوسان‌گیری نسبت به ترید روزانه و سبک‌های دیگر معامله‌گری مزایا و معایبی دارد که در این بخش، فهرستی از آنها را مرور می‌کنیم:

  • صرفه‌جویی در زمان نسبت به ترید روزانه: برخلاف ترید روزانه، در نوسان‌گیری نیازی نیست ساعت‌ها چشم به صفحه‌نمایش خود بدوزید. معاملات نوسانی به شما اجازه می‌دهد برای رسیدگی به کارها و مسائل دیگر زندگیتان هم زمان کافی داشته باشید.
  • استرس کمتر نسبت به ترید روزانه: تریدرهای روزانه به‌طور مداوم با افت‌وخیز بازار روبه‌رو هستند و درصورتی که قیمت طبق پیش‌بینی آنها پیش نرود، ممکن است استرس زیادی متحمل شوند. نوسان‌گیرها با بررسی صحیح بازار و ورود به معاملات میان‌مدت‌تر، می‌توانند از استرس نوسانات روزانه اجتناب کنند.
  • بهینهسازی استراتژی در زمان مناسب: نوسان‌گیرها برخلاف تریدرهای موقعیت یا هودلرها فرصت مناسب‌تری برای بهینه‌سازی استراتژی معاملاتی خود دارند. موقعیت‌هایی که بیشتر از چندهفته یا چندماه طول می‌کشند به تریدر فرصت ارتقا و بهبود استراتژی معاملاتی را نمی‌دهند.
  • امکان کسب درآمد ماهانه: نوسان‌گیرها درصورت مطالعه کافی بازار، تنظیم سفارش حدضرر برای معاملات و صرف زمان کافی برای کسب دانش بیشتر می‌توانند با درصد سود معقولی درآمد ماهانه کسب کنند. این درحالی است که معامله‌گرهای روزانه زمان بسیار زیادی صرف نمودار می‌کنند و اگر حرفه‌ای نباشند، احتمال دارد سود خاصی هم به دست نیاورند. همچنین، تریدرهای موقعیت‌های بلندمدت‌تر هم گاهی برای کسب سود باید ماه‌ها منتظر بمانند.

معایب نوسان ‌گیری ارز دیجیتال

  • ریسک ازدست‌دادن سرمایه: اغلب نوسان‌گیرها حجم سرمایه بیشتری نسبت به تریدرهای روزانه وارد بازار می‌کنند. به‌این‌ترتیب، معاملات بازنده در نوسان‌گیری از معاملات بازنده در ترید روزانه اهمیت بیشتری دارند و بازگشت ناگهانی قیمت می‌تواند منجر به ضرر قابل‌ملاحظه تریدر شود.
  • احتمال نیاز به کار شبانه یا ایام تعطیل: اگر موقعیت‌های باز داشته باشید، ممکن است درصورت تغییر ناگهانی بازار مجبور شوید درطول شب یا آخر هفته تنظیمات معامله خود را بررسی کنید یا خیلی ساده، زمانی که در حال خواب یا تفریح هستید، سرمایه خود را ببازید.
  • ازدست‌دادن فرصت‌های بلندمدت‌تر: تمرکز بر حرکات کوتاه‌مدت و میان‌مدت بازار ممکن است باعث شود از فرصت‌های بلندمدت‌تر و روند کلی بازار جا بمانید. مثلاً، ممکن است در روند صعودی بلندمدت یک دارایی، شما با یک معامله نوسانی بازنده دچار ضرر شوید.

بیشتر بخوانید: چطور در بازار ارز دیجیتال تحقیق کنیم؟

سوالات متداول

در این بخش، به تعدادی از پرتکرارترین پرسش‌ها درخصوص نوسان ‌گیری ارز دیجیتال پاسخ می‌دهیم:

نوسان ‌گیری ارز دیجیتال چیست؟

نوسان گیری ارز دیجیتال سبکی از ترید ارزهای دیجیتال برای کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت و میان‌مدت قیمت دارایی است. نوسان‌گیرها اغلب یک موقعیت را برای چندین ساعت تا چندهفته باز نگه می‌دارند تا از افت‌وخیز بازار کسب سود کنند.

مزایا و معایب نوسان گیری چیست؟

نوسان گیری ارز دیجیتال هم مانند سایر سبک‌های ترید با مزایا و معایبی همراه است. برخی از مزایای نوسان‌گیری شامل کسب سود مناسب با صرف زمان کمتر، استرس کمتر نسب به ترید روزانه و امکان کسب درآمد ماهانه می‌شوند. همچنین، ریسک بالای نوسانات و احتمال نیاز به بررسی بازار در طول شب یا ایام تعطیل می‌توانند برخی از معایب نوسان‌گیری تلقی شوند.

نکاتی که باید قبل از نوسان گیری بدانیم، چیست؟

مطالعه دقیق و کامل بازار همراه با ترکیب عوامل فاندامنتال و ابزارهای تکنیکال پیش‌شرط اساسی نوسان‌گیری است. ایجاد و پیگیری استراتژی معاملاتی با کمک‌گرفتن از تعداد مشخصی اندیکاتور تکنیکال و لزوم تنظیم سفارش حدضرر هم برخی از ضروری‌ترین نکات برای ورود به معاملات نوسانی به شمار می‌روند. پیگیری روند بیت کوین، مدیریت سرمایه، مدیریت ریسک، اجتناب از هیجانات بازار و فومو، ایجاد ژورنال معاملاتی و پذیرش ضرر هم نکات دیگری هستند که هر تریدر بهتر است در نظر داشته باشد.

منبع خبر

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.