تاریخ انتشار : شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۳:۳۱
کد خبر : 66287

نوآوری های بلوبانک در حوزه مالی و بانکی ایران چگونه زمین بازی را عوض کرد؟

نوآوری های بلوبانک در حوزه مالی و بانکی ایران چگونه زمین بازی را عوض کرد؟

نوآوری های بلوبانک در حوزه مالی و بانکی ایران چگونه زمین بازی را عوض کرد؟ در این مطلب قصد داریم به پنج مورد از نوآوری های بلوبانک در حوزه مالی و بانکی ایران اشاره کنیم تا ببینیم این نئوبانک..

نوآوری های بلوبانک در حوزه مالی و بانکی ایران چگونه زمین بازی را عوض کرد؟

در این مطلب قصد داریم به پنج مورد از نوآوری های بلوبانک در حوزه مالی و بانکی ایران اشاره کنیم تا ببینیم این نئوبانک چگونه زمین بازی را عوض کرده است.

مدتی پیش و در اوایل دی ماه امسال، تعداد کاربران بلوبانک از مرز یک میلیون نفر گذشت و این استارتاپ پیشرو حوزه نئوبانک ایران موفق شده بیش از ۵۰ میلیون تراکنش موفق را داشته باشد. Blubank شعبه دیجیتال بانک سامان است که با شعار «زمین بازی را عوض کردیم» به فعالیت می‌پردازد. اما این فقط یک شعار نیست و تغییر و تحولات و گستره نوآوری های بلوبانک در تمام فعالیت‌ها و خدمات این استارتاپ قابل مشاهده است که از جمله آنها می‌توان به طراحی جدید کارت های بانکی، رابط کاربری اپلکیشن بلو و نحوه پشتیبانی و تعامل این نئوبانک با کاربران اشاره کرد.

نوآوری یعنی به کارگیری و پیاده کردن ایده‌های خلاقانه و ایجاد تغییر و تحول در ساختار؛ به همین دلیل علاوه بر افکار جدید و نوآورانه به بستری مناسب نیز نیاز دارد. بخش خدمات بانکی و مالی از جمله حوزه‌هایی است که ساختار پیچیده و حساسیت‌های زیادی دارد و به همین خاطر کمتر ایده‌های خلاقانه و نوآور را در این بخش می‌بینیم. اما در یکی دو سال اخیر، استارتاپ‌های نوآور به این حوزه وارد شده‌اند و تحولات بزرگی را در بخش خدمات مالی و بانکی به وجود آورده‌اند.

احمد ابراهیمی، مدیر تیم محصول بلوبانک درباره ماهیت نوآوری در استارتاپ‌های نئوبانک اظهار کرد:

گسترش استفاده از گوشی های هوشمند با فناوری ۳G و ۴G و افزایش دسترسی به اینترنت همراه باعث شده مفهوم بانک بر پایه تلفن همراه هوشمند تعریف تازه‌ای پیدا کند. این تغییرات منجر به تاسیس موج جدیدی از کسب و کارهای خلاقانه به راهکارهای نوین شده تا به نیازهای تازه کاربران پاسخ داده شود. این کسب و کارها مبتنی بر فناوری بوده و فرهنگ نوآوری در آنها نهادینه شده است.

اکنون قصد داریم پنج نوآوری مهم و بزرگی که بلوبانک در حوزه بانکداری ایران به وجود آورده را مرور کنیم.

بررسی نوآوری های بلوبانک در حوزه بانکداری

طراحی جدید کارت های بانکی

برای سال‌های طولانی، طراحی کارت های بانکی ثابت و یکسان بوده، اما خواسته و نیاز مشتریان بانک‌ها به ویژه جوانان، اصلا ثابت نیست و به مرور زمان به‌روز و متحول شده است. مشتریان خواهان طراحی متمایز، رنگ دلخواه و متنوع، جنس متفاوت و سبکی به‌روز و نوین برای کارت های بانکی‌شان هستند.

بلوبانک

استارتاپ بلوبانک به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و با توجه به علایق و درخواست‌های نسل جدید و جوان مشتریان بانک‌ها، شکل جدیدی از طراحی را برای کارت های بانکی خود اعمال کرده است. کارت Blubank بر خلاف کارت های بانکی معمول، طراحی عمودی دارد و در پشت کارت نیز شاهد اطلاعات بانکی هستیم.

مدیر تیم محصول بلو بانک در خصوص طراحی منحصربه‌فرد کارت های بلو بیان کرد با تمام چالش‌هایی که در طراحی، ساخت و چاپ کارت‌های عمودی بلو داشتیم، اما موفق شدیم با تحقیق و توسعه گسترده، کارت بانکی منحصربه‌فردی را به وجود بیاوریم که هم جذابیت بصری دارد و هم از مقاومت بالایی برخوردار است.

سه گزینه متنوع برای کاربران وجود دارد و شما می‌توانید کارت بانکی بلو را طبق سلیقه خود، شخصی‌سازی کنید. این کارت‌ها در سه رنگ آبی، سبز و قرمز به مشتریان عرضه می‌شوند. تاکنون ۳۹ درصد از کاربران بلوبانک رنگ قرمز، ۳۷ درصد رنگ آبی و ۲۳ درصد رنگ سبز را برای کارت خود سفارش داده‌اند.

تجربه کاربری متفاوت اپلیکیشن بلوبانک

علاوه بر کارت‌های بانکی بلو، این استارتاپ اپلیکیشن منحصربه‌فردی را با تمرکز بر تجربه کاربری راحت و مینیمال از خدمات بانکی عرضه کرده است. به عنوان مثال در مراحل افتتاح حساب با اپلیکیشن بلوبانک می‌توانید یکی از این تجربه‌های دلچسب از انجام خدمات بانکی را ببینید. شما در کمتر از هفت دقیقه و فقط با ۲۱ کلیک در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید در بلوبانک یک حساب افتتاح کنید و مراحل احراز هویت و ارسال کارت بانکی هم در کمترین زمان ممکن صورت می‌پذیرد.

اپلیکیشن بلوبانک دارای رابط کاربری نوین و البته راحتی است که کاربران می‌توانند در کسری از ثانیه به هر آنچه نیاز دارند دسترسی داشته باشند.

پشتیبانی درجه یک

یکی از ارزش‌ها و اهداف اصلی بلوبانک، ارائه پشتیبانی درجه یک است. به همین منظور، این استارتاپ سرویس بلولاین را ایجاد کرده است. سرویس بلولاین از یک تیم جوان با کارشناسان حرفه‌ای و باتجربه تشکیل شده و تعریف نوینی از پشتیبانی مشتریان در حوزه خدمات بانکی و مالی را ارائه می‌کند.

امروزه مکالمات متنی در بین کاربران گوشی های هوشمند گسترش پیدا کرده و به مرور زمان نوع ارتباط از تماس‌های تلفنی به مکالمات و گفتگوهای متنی عوض شده است. بنابراین سرویس بلولاین قابلیت چت یا گفتگوی متنی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در کمترین زمان ممکن بتوانید راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. طبق آمار منتشر شده،‌ تاکنون هفتاد درصد ارتباطات با بلولاین به صورت چت یا متنی، ۲۵ درصد به صورت تماس صوتی و ۵ درصد هم به صورت پیام‌هایی است که در شبکه های اجتماعی برای این تیم ارسال می‌شود.

تعامل منعطف و دلپذیر

بلوبانک

برخی بانک‌های سنتی تعامل غیر قابل انعطاف و بعضا از بالا به پایین با کاربران دارند و به همین خاطر نیاز به ایجاد یک سبک تازه از تعامل با کاربران برای بلوبانک احساس می‌شد. Blubank به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و به این ترتیب لحن گرم، صمیمی و در عین حال رسمی در همه کانال‌های ارتباطی بلوبانک با کاربران، از پیامک‌های ارسالی واریز و برداشت پول گرفته تا شبکه های اجتماعی و سرویس پشتیبانی بلولاین مشاهده می‌شود.

این تحول در نوع تعامل با کاربران باعث شده کاربران تجربه‌ای رضایت‌بخش و دلپذیر از خدمات بانکی داشته باشند. همچنین تیم پشتیبانی بلوبانک برای پاسخگویی به کاربران از پیام‌های آماده استفاده نمی‌کند و البته به سرعت و در کمترین زمان ممکن به شما پاسخ می‌گوید. آخرین آماری که در بلولاین ثبت شده نشان می‌دهد میانگین زمان انتظار کاربران برای دریافت خدمات از بلولاین تقریبا ۱۲ ثانیه بوده است.

تبلیغات و بازاریابی نوین

بعد از کارت بانکی، تجربه کاربری و پشتیبانی، نوبت به تبلیغات و بازاریابی رسیده تا باز هم نوآوری های بلوبانک را در این بخش مشاهده کنیم. این استارتارپ، در بخش تبلیغات و بازاریابی هم در حوزه مالی و بانکی ایران پیشرو بوده و از روش‌هایی نوین برای این منظور استفاده کرده است.

در ابتدا شاهد معرفی بلوبانک به مخاطبان از روش بازاریابی ارجاعی (Referral) یا دهان به دهان بودیم که چنین روشی را تا پیش از این کمتر در موسسه‌های مالی و بانکی مشاهده می‌کردیم. بر اساس این روش، هر مشتری بعد از افتتاح حساب، کد دعوتی را به دوستان، آشنایان و نزدیکان خود ارسال می‌کند تا آنها نیز به نصب اپلیکیشن بلو و افتتاح حساب در این نئوبانک تشویق شوند. با توجه به اعتماد و رضایتی که کاربران از بلوبانک داشتند، این روش به طور چشمگیری موفق ظاهر شد تا بلوبانک در مدت نسبتا کوتاهی به یکی از اهداف مهم خود دست پیدا کند.

محسن محمدیان، مدیر منابع انسانی بلوبانک درباره نوآوری‌های این استارتاپ نئوبانک در حوزه بانکداری ایران گفت:

چیزی که بلوبانک به دنبال آن است، برگشتن به اصول اولیه یک بانک، بازآفرینی فرایندها و محصولات بانکی مبتنی بر تکنولوژی روز و در نهایت رفع اصطکاک‌های سیستم بانکی و بهبود چشمگیر تجربه مشتریان است. به بیان دیگر بلو می‌خواهد مشتریان طعم دیگری از یک عملیات بانکی روزمره را بچشند.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.