تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر : 52627

نهادینه شدن فرهنگ مسئولیت اجتماعی  یک ضرورت مهم است

نهادینه شدن فرهنگ مسئولیت اجتماعی  یک ضرورت مهم است

رئیس کانون کار آفرینی و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: ما به ‌دنبال این بودیم که بتوانیم باری را از دوش بنگاه‌های اقتصادی برای شناخت و پیگیری مسئولیت اجتماعی برداریم و نگاه به موضوع کارآفرینی را تغییر دهیم. به گزارش خبرنگار اقتصادی کافه دانش، آیین اختتامیه همایش ملی کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی، در …

رئیس کانون کار آفرینی و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: ما به ‌دنبال این بودیم که بتوانیم باری را از دوش بنگاه‌های اقتصادی برای شناخت و پیگیری مسئولیت اجتماعی برداریم و نگاه به موضوع کارآفرینی را تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی کافه دانش، آیین اختتامیه همایش ملی کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی، در جهت معرفی الگوهای موفق، توسط کانون کارآفرینی دکتر سیده فاطمه مقیمی، سازمان ملی کارآفرینی کشور و موسسه فرهنگی هنری مهستان، عصر سه شنبه ۸ تیر ماه ۱۴۰۰، با استقبال گسترده شرکت های مطرح کشور، فعالان کارآفرینی، مشاوران حوزه کسب و کار و مدیریت و کارآفرینان پیشرو، در مرکز همایشهای سازمان مدیریت صنعتی ایران برگزار شد.

دکتر سیده فاطمه مقیمی، رئیس کانون کار آفرینی و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران

دکتر سیده فاطمه مقیمی، رئیس کانون کار آفرینی و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، به هنوان اولین سخنران، در آیین اختتامیه همایش ملی کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی گفت: یکی از دلایلی که برگزارکنندگان این همایش به ‌دنبال شکل‌گیری چنین گردهمایی بودند برنامه‌ای با اثرگذاری بلندمدت بود.

وی ادامه داد: ما به ‌دنبال این بودیم که بتوانیم باری را از دوش بنگاه‌های اقتصادی برای شناخت و پیگیری مسئولیت اجتماعی برداریم و نگاه به موضوع کارآفرینی را تغییر دهیم.

دکتر مقیمی، پیرامون زمان موردنیاز برای نهادینه شدن فرهنگ مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک ضرورت در حوزه کارآفرینی تصریح کرد: این موضوع بستگی زیادی به همت جامعه در این زمینه دارد.عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، در ادامه بیان داشت: در این بحث یکی از موارد مهم فرهنگ‌سازی است و فرهنگ‌سازی نیز در زمان کوتاهی انجام نمی‌شود و شاید حتی یک نسل زمان برای نهادینه شدن فرهنگی لازم باشد؛ زیرا به‌طور طبیعی نیز نسلی که با رویکردهای گذشته رشد کرده‌اند تاثیرپذیری کمتری از موضوعات جدید دارند، در حالی که نسل‌های جدید که از ابتدا با فرهنگی همراه بوده‌اند در پذیرش آن دچار چالش زیاد نمی‌شوند.

رئیس کانون کار آفرینی، درباره ضرورت قانون‌گذاری در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی بنگاه‌های اجتماعی گفت: ما در جایگاهی نیستیم که بتوانیم در این زمینه قانون‌گذاری کنیم، اما اگر بتوانیم کارآفرینان را متوجه سودآوری -نه درآمدزایی- مسئولیت اجتماعی کنیم، بی‌شک آنها نیز در اجرای این مسئولیت پیشگام خواهند شد و این کاری است که با قدرت عظیم فرهنگ‌سازی می‌توان آن را انجام داد.

ابوالفضل کیانی بختیاری، رئیس سازمان مدیریت صنعتی ایران

ابوالفضل کیانی بختیاری، رئیس سازمان مدیریت صنعتی ایران، در ادامه این آیین، با تاکید بر اهمیت ایفای مسئولیت اجتماعی اظهار داشت: در دنیای امروز حرکت و جهت‌گیری بنگاه‌های اقتصادی به ‌نحوی است که سودآوری هدف دوم آنها تلقی می‌شود و توجه به مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی در درجه اول اهمیت قرار گرفته است.

وی افزود: جالب این است که ‌بنگاه‌هایی که به مسائل اجتماعی و اخلاق‌محوری توجه بیشتری دارند، از نظر مالی نیز سودآورتر هستند؛ زیرا جامعه به این مجموعه‌ها اعتماد بیشتری دارد و به همین دلیل می‌توان از ایفای مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یکی از عوامل موثر در درآمدزایی بنگاه‌های متعالی یاد کرد.

رئیس سازمان مدیریت صنعتی ایران تاکید کرد: در کشور ما نیز به‌‌ویژه پس از همه‌گیری ویروس کرونا توجه به این ابعاد پررنگ‌تر از گذشته شد و مسائلی مثل دورکاری و حمایت از بنگاه‌ها و نیز کمک به خریداری تجهیزات پزشکی و بهداشتی و همینطور جلوگیری از تعدیل نیروی انسانی از جمله مسائلی بود که در این دوران موردتوجه قرار گرفت. طبیعی است که بنگاه‌هایی که در دوران کرونا در این زمینه به‌شکل مطلوب ایفای نقش کردند، در پساکرونا نیز با اقبال بیشتری مواجه خواهند بود.

محمودرضا طاهری، رئیس اداره استاندارد استان تهران

محمودرضا طاهری، رئیس اداره استاندارد استان تهران، در ادامه این آیین، پیرامون نقش نقش کارآفرینان در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی گفت: براساس تعریف‌ها کارآفرین کسی است که سازمان و اقتصاد را زنده می‌کند اما آیا به هر قیمتی می‌توان اقتصاد را زنده کرد؟! در واقع در کنار این کار باید مسئولیت‌هایی را نیز در نظر گرفت. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی که باید در بحث کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد، مسئولیت‌ اجتماعی است.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی از آنچه که امروز در کشور ما از آن برداشت می‌شود، بسیار فراتر است. مسئولیت اجتماعی فقط این نیست که ما در کنار بیمارستانی که احداث می‌کنیم، یک هتل هم برای همراهان بیمار ایجاد کنیم؛ اما از سوی دیگر زباله‌های بیمارستانی را به ‌راحتی رها و بعد ادعا کنیم که ما همه شرایط را برای بیماران مهیا کرده‌ایم. ما نه ‌تنها در قبال افراد که حتی در برابر سهامداران خود، مشتریان، طبیعت و زمین هم مسئولیم و مجموعه این عوامل مسئولیت اجتماعی هستند.

رئیس اداره استاندارد استان تهران، در این زمینه تصریح کرد: در واقع مسئولیت اجتماعی یک قاعده و استاندارد بین‌المللی است که ما با غفلت، از آن بیشتر به‌عنوان مجموعه‌ فعالیت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه یاد می‌کنیم و این شاخص از حالت یک ضابطه، به یک شو تنزل یافته و مثل استاندارد ایزو ۹۰۰۱ که در کشور ما لوث شد، مسئولت اجتماعی نیز در حال از بین رفتن است، این در حالی است که در دنیای امروز کارآفرینی، بخشی از مسئولیت‌‌های هر سازمانی مسئولیت اجتماعی است که فعالیت‌های داوطلبانه یکی از آنهاست.

طاهری، در این باره یادآور شد: یک شرکت یا موسسه اقتصادی برای مشارکت در مسئولیت‌های اجتماعی درصدی از میزان درآمد خود را به تامین هزینه‌های عده‌ای از بیماران اختصاص می‌دهد، در حالی که همین موسسه هنوز نتوانسته برای کنترل زباله‌ها و پساب خود اقدام موثری انجام دهد و هر روز تعداد زیادی را در معرض خطر بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد. طاهری با ذکر این نکته که مسئولیت اجتماعی یک اقدام کاملا فراگیر است، تاکید کرد: مهم‌ترین کاری که امروز می‌توان در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی انجام داد، فرهنگ‌سازی است که کاری بسیار زمان‌بر و دشوار است اما در هر حال مسیری است که باید در آن وارد شویم.

سید ناصر موسوی‌لارگانی، رئیس فراکسیون کارآفرینی مجلس شورای اسلامی

سید ناصر موسوی‌لارگانی، رئیس فراکسیون کارآفرینی مجلس شورای اسلامی، در آیین اختتامیه همایش ملی کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی گفت: هر بنگاه و موسسه اقتصادی باید برای کاهش اثرات سوء این فعالیت‌ها اقدامات مثبتی را انجام دهد. علاوه بر این، حضور یک کارآفرین در یک منطقه باید به رفع برخی از مشکلات مردم در آن نواحی بینجامد. مسلما ایجاد اشتغال و خدمات رفاهی برای مردمی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند می‌تواند یکی از این موارد باشد.

وی تاکید کرد: در بسیاری موارد بنگاه‌های دولتی و خصولتی ما کمتر از بخش خصوصی نسبت به ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی خود احساس مسئولیت می‌کنند که یکی از دلایل این موضوع می‌تواند اتصال به بدنه قدرت در کشور و لابی‌های قوی باشد.

رئیس فراکسیون کارآفرینی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما در کنار ابعاد اقتصادی که موردتوجه بنگاه‌های اقتصادی است و سودآوری مالی را برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در این حوزه به همراه می‌آورد باید به ابعاد عمیق‌تر و گسترده‌تری از سودآوری نگاه جدی داشته باشیم که همانا ایفای نقش مسئولیت اجتماعی است.

امیررضا باقریان، دبیر اجرایی دومین همایش ملی کارآفرینان و مسئولیت اجتماعی

امیررضا باقریان، دبیر اجرایی دومین همایش ملی کارآفرینان و مسئولیت اجتماعی، در پایان آیین اختتامیه، پیرامون اهداف این همایش و نحوه انتخاب شرکت‌های برتر در آن گفت: حاصل تلفیق موضوع کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی کارآفرینی اجتماعی است.

وی ادامه داد: دومین همایش کارآفرینان و مسئولیت اجتماعی، با رویکرد الگوسازی مدل‌های موفق و با هدف ترویج و توسعه مفهوم کارافرینی اجتماعی برگزار شد.

دبیر اجرایی دومین همایش ملی کارآفرینان و مسئولیت اجتماعی، در پایان سخنان خود گفت: در این دوره ۵ معیار اصلی مورد توجه قرار گرفت که شامل هوشمندی کارآفرین توانمندی کارآفرین مهارت کارآفرین مسئولیت اجتماعی و نتایج و دستاوردها بود.

بنا به این گزارش، همایش کارآفرینان و مسئولیت اجتماعی در بخش انتهایی آیین خود، با معرفی موسسات و بنگاه‌های اقتصادی برتر به کار خود پایان داد. در این بخش، شرکت بین‌المللی صنایع غذایی بیژن، صنایع ممتازان کرمان، گروه تولیدی صنعتی یک و یک، شرکت تباکس اکسپرس پارس، موسسسه محب سلامت کاشان، شرکت راه طب نقش جهان، شرکت شماران سیستم و شرکت فناوران اطلاعات خبره ، ازسوی هیات داوران حائز رتبه‌های برتر شدند و تندیس زرین بلورین و برنزین همایش را دریافت کردند. پس از اهدای تندیس ‌های زرین به موسسات برتر، با انداختن عکس یادگاری و پذیرایی، این همایش به کار خود پایان داد.

این گزارش می افزاید: محمودرضا طاهری رئیس اداره استاندارد استان تهران، ابوالفضل کیانی‌بختیاری رئیس سازمان مدیریت صنعتی، معصومه ابتکار معاون امور زنان رئیس‌جمهوری، سیدناصر موسوی لارگانی رئیس فراکسیون کارآفرینی مجلس شورای اسلامی و محمدرضا زالی عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران از جمله سخنرانان این همایش بودند که در بخش‌های مختلف درباره جایگاه مسئولیت‌ اجتماعی در حوزه کارآفرینی و بنگاه‌های اقتصادی به ایراد سخنرانی پرداختند.

لازم به یادآوری است، وزارت صمت، ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، سازمان مدیریت صنعتی ایران، خانه کارگر، خانه صنعت و معدن و تجارت، موسسه فرهنگی و هنری عصر ارتباطات، به همراه دیگر مجموعه ها، در برگزاری این همایش، کانون کارآفرینی دکتر سیده فاطمه مقیمی و سازمان ملی کارآفرینی ایران را یاری کردند.

گفتنی است، در این همایش یک روزه، ابتدا شرکت‌ کنندگان پس از برگزاری دو کارگاه تخصصی با موضوعات کارآفرینی و مسئولیت‌ اجتماعی، در ادامه تنی چند از نمایندگان مجلس و مدیران اقتصادی و صنعتی کشور، به ایراد سخن پرداختند و در پایان، از برترین شرکت‌ها و سازمان‌های عرصه کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی، با اهداء تندیسهای زرین بلورین و برنزین و جایزه همایش، تقدیر به عمل آمد.

خبرنگار: مهدی حسنی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.