تاریخ انتشار : جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۴:۴۶
کد خبر : 50733

نماینده رئیس جمهور: نیاز به سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در حوزه فناوری

نماینده رئیس جمهور: نیاز به سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در حوزه فناوری

نماینده رئیس جمهور: نیاز به سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در حوزه فناورینماینده ویژه رییس جمهوری در دولت الکترونیک با اشاره به بازار ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی ICT ایران، گفت: تا ۱۰ سال آینده نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در حوزه سرویس‌های جدید فناوری ارتباطات هستیم.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، نصرالله جهانگرد، نماینده ویژه رییس جمهور در دولت الکترونیک در برنامه رادیو گفتگو اظهار کرد: فضای مجازی در ایران به معنای همه‌ قلمروی فعالیت‌ها در بستر دسترسی شبکه‌های دیجیتال است و مجموعه زیرساخت‌ها و حوزه حقوقی یا اقتصادی و اجرایی آن. اقتصاد دیجیتال در کشور ما تعابیر مختلفی و حتی در یک حوزه‌ای اقتصاد هوشمند صحبت شده است که اینها تا حدی قابل تفکیک هم هست. اما اقتصاد دیجیتال تقریباً می‌شود گفت که در سه بخش، حوزه فناوری اطلاعات در آن نقش دارد.
وی ادامه داد: یکی خود اقتصاد بخش ICT هست که شامل مجموعه بازار است، ارتباطات دسترسی است در موبایل، ثابت و امکاناتی که مطرح است. بخش دوم مجموعه‌ی سرویس‌هایی که بر بستری که از طریق شبکه‌های دسترسی به وجود می‌آید شکل گرفته و حضور دارد و فعالیت‌ه..

نماینده رئیس جمهور: نیاز به سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در حوزه فناوری

نماینده ویژه رییس جمهوری در دولت الکترونیک با اشاره به بازار ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی ICT ایران، گفت: تا ۱۰ سال آینده نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری در حوزه سرویس‌های جدید فناوری ارتباطات هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، نصرالله جهانگرد، نماینده ویژه رییس جمهور در دولت الکترونیک در برنامه رادیو گفتگو اظهار کرد: فضای مجازی در ایران به معنای همه‌ قلمروی فعالیت‌ها در بستر دسترسی شبکه‌های دیجیتال است و مجموعه زیرساخت‌ها و حوزه حقوقی یا اقتصادی و اجرایی آن. اقتصاد دیجیتال در کشور ما تعابیر مختلفی و حتی در یک حوزه‌ای اقتصاد هوشمند صحبت شده است که اینها تا حدی قابل تفکیک هم هست. اما اقتصاد دیجیتال تقریباً می‌شود گفت که در سه بخش، حوزه فناوری اطلاعات در آن نقش دارد.

وی ادامه داد: یکی خود اقتصاد بخش ICT هست که شامل مجموعه بازار است، ارتباطات دسترسی است در موبایل، ثابت و امکاناتی که مطرح است. بخش دوم مجموعه‌ی سرویس‌هایی که بر بستری که از طریق شبکه‌های دسترسی به وجود می‌آید شکل گرفته و حضور دارد و فعالیت‌هایی که در آن حوزه می‌شود و بخش سوم اثر تکاثری آن در تمام حوزه‌های اجتماعی اقتصادی و فرهنگی و اجرایی کشور هست.

عمدتاً به بخش اول و دوم بیشتر توجه شده است و ما شاخص‌های قوی‌تری در بخش سوم که کل جامعه را دربرمی‌گیرد در سطح ملی جمع‌آوری نکردیم. اما به تدریج دارد این کار تعمیق پیدا می‌کند.

وی افزود: بخش اعظم وجوه اقتصاد دیجیتال در کشور ما در بخش‌های مختلف وجود دارد. شروع شده با نسبت‌های متفاوتی از حجم و آن و قضیه‌ی کرونا و ضرورت قرنطینه شدن جامعه در مناسبات و روابط اجتماعی شدت بهره‌مندی از سرویس‌های مبتنی بر شبکه را زیاد کرده طبیعتاً هر چقدر هم دستگاه‌های مخاطب اعم از بخش خصوصی، بنگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به مکانیزاسیون و الکترونیکی کردن و رایانه‌ای کردن این کارهای خودشان بپردازند می‌توانند به مخاطبین و کاربرانشان از طریق شبکه‌های دسترسی سرویس بهتری بدهند و این به مسئله‌ی اقتصاد دیجیتال کمک می‌کند به گسترش آن و توسعه‌ی آن.

مطالب مرتبط:

  • تغییر الگوی ارتباطات در ایران؛ ایرانیان چگونه از اینترنت استفاده می کنند؟

  • استفاده از سامانه هوشمند رصد فراگیری کرونا در انتخابات

بنابراین در کشور ما الآن وجود دارد، مقدار زیادی الان عامه مردم دارند از خدمات آن استفاده می‌کنند ولی اینکه شما بگویید چقدر عمق دارد باید در هر بخشی بسنجیم و آنجا را دقیق‌تر صحبت کنیم.

نماینده ویژه رییس جمهور در دولت الکترونیک با بیان این‌که بخش ICT در ایران شامل شبکه‌های ثابت، موبایل، شبکه‌های سرویس‌های ویدیو و انواع سرویس‌هایی که روی این بستر سوار است در حد دو تا دو و سه چهار دهم جی دی پی ایران هست با یک بازار حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان، اضافه کرد: در افق ده ساله تحولاتی که پیش روست و باید هر کسی کشور را به دست می‌گیرد به آن توجه کند یعنی فرض می‌کنیم که دو دولت آینده را هر کسی مسئول می‌شود می‌خواهد بچرخاند.

موضوع توسعه شبکه‌ دسترسی دیجیتال جزء لاینفک اداره کشور است. به هر ترتیبی که کسی به آن توجه بکند یا نکند. اینکه ما در جنبه‌های حقوقی، امنیتی، عقب باشیم یا جلو باشیم، واقعیت بیرونی این است که این اتفاق می‌افتد و اگر غفلت کنیم صدمه‌های آن را می‌بینیم. باید بجنبیم. چیزی که الآن دارد این صدمه‌ها را می‌بیند یعنی وقتی در دولت دهم و نهم نیامدند توسعه را انجام بدهند ما در دولت جدید در شبکه‌های اجتماعی باختیم و نتوانستیم سهم بزرگی را به دست بیاوریم.

جهانگرد در پاسخ به این پرسش که این توسعه باید در کدام بخش صورت می‌گرفت، گفت:‌ در کل شبکه‌ پلتفرم دسترسی و همچنین در سرویس‌ها و در مقررات و بحث قوانین. مسئله این است که برای کشور ما، ضریب نفوذ دسترسی باند ۵ جزء لاینفک زندگی است.کرونا به ما ثابت کرد هر خانه‌ای باید یک ارتباط با ظرفیت خوب داشته باشد تا بتواند بچه‌هایش تحصیل کنند، خودش آموزش ببیند، کسب و کار کند، خرید کند.

وی تصریح کرد: بنابراین یک دسترسی باند ۵ برای یک مکان اقامتی یک نیاز واجب و پایه است. بنابراین باید برنامه اف تی اچ داشته باشد، فیبر به خانه‌ها برساند یا تجهیزات مشابه. موبایل وارد نسل پنجم و ششم شده است و ما اگر عقب بمانیم مثل قبل فشار تقاضا ما را از نظر اقتصادی و اجتماعی له خواهد کرد و موضوع به کارگیری IOT و سرویس‌های جدید در اقتصاد و اجتماع و حوزه امنیت مسئله‌ی اجباری است نه مسئله‌ی انتخابی.

فناوری اطلاعات

وی ادامه داد: این به معنی این است که ما در طی ۱۰ سال آینده، چیزی نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم داریم. یعنی به طور متوسط سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان و یک تا یک و نیم میلیارد دلار باید در این حوزه سرمایه‌گذاری شود و البته بگویم یکی از بالاترین نرخ‌های بازدهی سرمایه‌گذاری را این بخش دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین دولت جدید، دولتی هست که در نقطه عطف تحولات مهمی از تکنولوژی در جهان واقع شده که حوزه آی سی تی بیشتر نشان داده می‌شود. این تحولات در حوزه انرژی، سلامت و در همه حوزه‌هاست.

یعنی دولت جدید هر کاری می‌خواهد بکند اول باید یک سند تکنولوژی روی آن باشد، تحولات آن را ببیند. اقتصاد ایران در اثر این موضوع تغییرات بزرگی خواهد کرد. در طی دهه‌ آینده سوخت فسیلی از اقتصاد جهان به سمت نزدیک به صفر میل خواهد کرد. ماشین دیگر بنزینی نخواهد بود.

پس بنابراین در بازار ما تأثیر می‌گذارد که بخش زیادی از آن متکی به نفت و گاز هست و همچنین در صنایع ما، در زندگی اقتصادی اجتماعی و حتی کشاورزی ما. بنابراین آی سی تی به عنوان درایور، به عنوان پیشران این تغییر و تحول خیلی بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. اینها اعداد کلان بخش هست.

وی بیان کرد: حالا اگر نظر تعداد اپ‌هایی که در بازار ایران درست شده است، تعداد شاغلین نخبه‌ی ما، یکی از حوزه‌های جذب نخبگان است و عدم مهاجرت آنها در کشور وجود بستر توسعه ا‌پ‌ها و تبدیل دانش مهارت به یک سرویس است که باعث می‌شود نخبگان دانشگاه در بازار اقتصاد ایران بایستند کار را شروع کنند. پس این افق پیش روی ما هست اما از نقطه‌نظر اینکه ما در این حوزه‌ها چه کردیم، الآن پلت‌فرم دسترسی در کشور خوب است.

اما آیا روی این پلت‌فرم دسترسی ابزارهای بومی کافی رشد کرده است؟ در بعضی زمینه‌ها توانسته‌ایم جبران کنیم. در بعضی از زمینه‌ها هنوز در رقابت عقب هستیم. علت آن هم این است که در حوزه‌ی دیجیتال شما اگر در زمان مناسب در رقابت وارد نشوی و رشد نکنی و رقبا از تو جلو بیفتند، این شکاف به سختی قابل پر کردن است و فقط با سیاست‌های دستوری نیست.

جذب کاربر در یک پلتفرم چه بومی و چه غیربومی، شرایط متفاوت و متعددی دارد که باید به آن بپردازیم. بنابراین خواهش من این است که ما به این تصویر توجه کنیم و به عنوان یک ضرورت استراتژیک به آن عنایت داشته باشیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

۰

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.