تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر : 34616

نقد و بررسی بازی Control

نقد و بررسی بازی Control

نقد و بررسی بازی Control صنعت بازی در چند سال اخیر تغییرات زیادی را به خود دیده است. اما اگر کمی دقت کنید اکثر عناوین معروف و غیر معروف بخشهای مختلف خود را از بازی‌های نسل قبل ارث می‌برند، آنها را بهتر می‌کنند و در آخر یک عنوان جدید را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما پیدا کردن این عوامل موروثی در Control کمی سخت است. شاید این عنوان جدید Remedy Entertainment شما را یاد Quantum Break بیندازد، اما اکثر ساختار‌های Control از نظر ما جدید و بی شک لذت بخش بود. اگر مایل هستید با این ساختارها بیشتر آشنا شوید، با نقد و بررسی کنترل همراه گیم پاس باشید.
داستان هم سو شدن زمان این نقد و بررسی با زمان انتشار اثر آخر Christopher Nolan یعنی Tenet خالی از لطف نیست. مشخصه اصلی داستان Tenet این است که قطعا برای درک کامل فیلم پس از تماشای بار اول آن (اگر یک دانشمند در علم فیزیک نباشید) ابتدا باید به دنبال منابع مختلف برای توضیح آن بگردید، و سپس با تماشای دوباره آن شاید به درک تمام از داستان برسید.
از نظر ما داستان Control نیز به همین شکل است. البته شاید به سختی داستان Tenet نباشد، اما قطعا داستان سوالات زیادی را باقی می‌گذارد. حتی زمانی که بازی به اتمام می‌رسد باز هاله‌های شک در ذهن شما باقی می‌ماند. برخی از این سوالات با جستجوی آنلاین قابل پاسخ گویی هستند و برخی کاملا مبهم باقی می‌مانند.
چیزی که در ابتدای بازی از داستان متوجه می‌شوید این است که شما به عنوان شخصیت اصلی داستان وارد اداره ملی کنترل می‌شوید تا برادر گم شده خود را بیابید. اداره ملی کنترل یا FBC مرکزی ملی برای کنترل وقایع ماورءالطبیعه است.
چیزی که می‌تواند نقطه تفاوت Control با بقیه بازی‌های هم رده در زمینه داستان باشد، این است که ممکن است برخلاف ما با وجود نقاط مختلف ابهام از داستان آن لذت ۱۰۰ درصدی ببرید.
گیم پلی گیم پلی Control تقریبا انتخابی است. همانند اکثر بازی‌های اکشن انتخاب با شماست که به دل صحنه زد و خورد بروید یا از دور آن را مدیریت کنید. اگر انتخاب کردید رویکرد دوم را در پیش بگیرید، باید به شدت مراقب محیط اطراف باشید. هوش مصنوعی بازی باعث می‌شود دیر یا زود دشمنان راهی به سوی شما پیدا کنند و در بعضی از موارد آسیب جدی برسانند.
برای پیش برد Control دو سری ابزار اصلی..

نقد و بررسی بازی Control

صنعت بازی در چند سال اخیر تغییرات زیادی را به خود دیده است. اما اگر کمی دقت کنید اکثر عناوین معروف و غیر معروف بخشهای مختلف خود را از بازی‌های نسل قبل ارث می‌برند، آنها را بهتر می‌کنند و در آخر یک عنوان جدید را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما پیدا کردن این عوامل موروثی در Control کمی سخت است. شاید این عنوان جدید Remedy Entertainment شما را یاد Quantum Break بیندازد، اما اکثر ساختار‌های Control از نظر ما جدید و بی شک لذت بخش بود. اگر مایل هستید با این ساختارها بیشتر آشنا شوید، با نقد و بررسی کنترل همراه گیم پاس باشید.

داستان

هم سو شدن زمان این نقد و بررسی با زمان انتشار اثر آخر Christopher Nolan یعنی Tenet خالی از لطف نیست. مشخصه اصلی داستان Tenet این است که قطعا برای درک کامل فیلم پس از تماشای بار اول آن (اگر یک دانشمند در علم فیزیک نباشید) ابتدا باید به دنبال منابع مختلف برای توضیح آن بگردید، و سپس با تماشای دوباره آن شاید به درک تمام از داستان برسید.

از نظر ما داستان Control نیز به همین شکل است. البته شاید به سختی داستان Tenet نباشد، اما قطعا داستان سوالات زیادی را باقی می‌گذارد. حتی زمانی که بازی به اتمام می‌رسد باز هاله‌های شک در ذهن شما باقی می‌ماند. برخی از این سوالات با جستجوی آنلاین قابل پاسخ گویی هستند و برخی کاملا مبهم باقی می‌مانند.

چیزی که در ابتدای بازی از داستان متوجه می‌شوید این است که شما به عنوان شخصیت اصلی داستان وارد اداره ملی کنترل می‌شوید تا برادر گم شده خود را بیابید. اداره ملی کنترل یا FBC مرکزی ملی برای کنترل وقایع ماورءالطبیعه است.

چیزی که می‌تواند نقطه تفاوت Control با بقیه بازی‌های هم رده در زمینه داستان باشد، این است که ممکن است برخلاف ما با وجود نقاط مختلف ابهام از داستان آن لذت ۱۰۰ درصدی ببرید.

گیم پلی

گیم پلی Control تقریبا انتخابی است. همانند اکثر بازی‌های اکشن انتخاب با شماست که به دل صحنه زد و خورد بروید یا از دور آن را مدیریت کنید. اگر انتخاب کردید رویکرد دوم را در پیش بگیرید، باید به شدت مراقب محیط اطراف باشید. هوش مصنوعی بازی باعث می‌شود دیر یا زود دشمنان راهی به سوی شما پیدا کنند و در بعضی از موارد آسیب جدی برسانند.

برای پیش برد Control دو سری ابزار اصلی در اختیار شماست:

  • اسحله مدیریت یا اولین شی قدرت (Object Of Power): در Control شی قدرت به آن دسته از وسایلی اطلاق می‌شود که اگر کسی بتواند آنها را تحت اختیار خود قرار دهد (یا به بیانی دیگر کنترل کند) می‌تواند از قدرت آن استفاده نماید. اسلحه مدیریت یکی از آن اشیا است که در همان ابتدای بازی در اختیار شما قرار داده می‌شود. این سلاح دو خصیصه اصلی دارد. اول اینکه تیر آن به هیچ وجه تمام نمی‌شود. البته این به این معنا نیست که تا ابد می‌توانید شلیک کنید. خشاب این اسلحه پس از خالی شدن زمانی چند ثانیه‌ای از شما می‌گیرد تا مجدداً پر شود. لذا به مرور مجبور می‌شوید تیر‌های موجود داخل خشاب را مدیریت کنید. این اسلحه پنج حالت مختلف دارد که در یک زمان واحد می‌توانید تنها دو حالت را در اختیار داشته باشید و اگر مایل به جابه‌جایی حالت دسترسی سریع هستید باید داخل منو رفته و حالتها را جا به جا نماید. البته این حالات در زمانهای مختلف در اختیارتان قرار می‌گیرند. لذا از نبود آنها در ابتدای بازی نگران نشوید. این پنج حالت عبارتند از:
    • تک تیر (Grip): با خشابی تقریبا پر تیر، این حالت می‌تواند برای مبارزه‌های تن به تن بهترین خروجی را در اختیارتان بگذارد. این مدل قدرت تقریبا خوبی دارد و با وجود سوم شخص بودن بازی، برای افرادی که طرفدار بازیهای اول شخص مثل Call Of Duty یا Rainbow هستند بسیار خوشایند خواهد بود.
    • رگبار (Spin): در این حالت تیرهای بیشتری در اختیار دارید. اما قدرت آسیب رسانی شما کمتر است. صادقانه بگوییم ما تا آخر بازی از این حالت استفاده نکردیم و صرفا به خاطر Trophy مجبور به استفاده از آن شدیم. اما این موضوع دلیل بد بودن آن نیست. چرا که ممکن است این با سبک بازی شما سازگاری داشته باشد.
    • شات گان (Shatter): این حالت قدرت بالا و خشاب کوچکتری نسبت به دو حالت قبل دارد. در برخوردهای نزدیک Shatter می‌تواند آسیب زیادی را به دشمنان وارد کند. معمولا افرادی که به سبک بازی Doom عادت دارند می‌توانند بهره خوبی از این حالت ببرند.
    • توپ دستی (Pierce): شاید قدرتمندترین حالت اسلحه مدیریت Pierce باشد. خشاب اسلحه در این حالت تنها شامل دو تیر همزمان است. همانگونه که از نامش پیداست Pierce می‌تواند از دشمنان عبور کند و به افراد یا اشیای پشت سر هدف نیز آسیب بزند. همچنین Pierce بالاترین میزان سلامت را از دشمنان کم می‌کند.
    • نارنجک انداز (Charge): این حالت یکی دیگر از حالات قدرتمند اسلحه مدیریت است. در این حالت می‌توانید به صورت گروهی به دشمنان آسیب بزنید. نکته قابل توجه در مورد این حالت این است که حتما باید فاصله کافی را با هدف داشته باشید. در غیر این صورت آسیب رسیدن به شما حتمی است.
  • قدرت‌های مدیر یا همان Jesse Faden: این قدرت‌ها از بقیه اشیا قدرت یا Objects Of Power به دست می‌آیند. بعضی از آنها در دل ماموریت‌های جانبی نهفته هستند. لذا اگر قصد اتمام هرچه سریعتر بازی را دارید تا پایان دریافت این قدرت‌ها پیشنهاد می‌کنیم از اتمام ماموریت‌های جانبی سرباز نزنید.

گرافیک بازی Final Fantasy XVI ارتقا خواهد یافت؟

استفاده از این قدرت‌ها از نوار قدرت شما کم می‌کند. اما خوشبختانه این نوار هم مانند خشاب اسلحه بعد چند ثانیه کامل پر می‌شود.

  • پرتاب اشیا (Launch): پرتاب اشیا هم برای پیشبرد داستان و هم برای مقابله با دشمنان بسیار کاربردی است.
  • جای خالی (Evade): جای خالی یکی دیگر از قدرتهای کاربردیست که می‌تواند برای فرار از موقعیت‌های تنش زا بسیار کاربردی باشد.
  • سپر (Shield): سپر از ان دسته مواردیست که ما کمتر استفاده کردیم. اما این قابلیت خوب در برخی از موارد تنها راه پیشبرد داستان و ماموریت بود.
  • در اختیار گرفتن (Seize): این قابلیت به شما اجازه می‌دهد دشمنان را هنگامی که مقدار کمی از سلامتشان باقی مانده تبدیل به دوست کنید. در مواردی که حجم زیادی از دشمنان شما را احاطه کرده‌اند این قابلیت می‌تواند بسیار کاربردی باشد.
  • پرواز (Levitate): این قابلیت علاوه بر نیاز مبرم به منظور پیشبرد بازی دو خاصیت اصلی دارد. یکی دسترسی به مکانهای مخفی بازی و دومی احاطه به محیط مبارزه.

بروزرسانی قدرت‌ها از طریق Ability Point انجام می‌شود. در پایان هر ماموریت (چه اصلی چه جانبی) تعدادی Ability Point در اختیارتان قرار می‌گیرد. از طریق آنها می‌توانید نوار سلامت، نوار قدرت و تک تک موارد بالا را بهتر کنید یا آنها را به سمت خاصیت‌‌های جدید سوق بدهید. برای مثلا می‌توانید به پرتاب اشیا قابلیت پرتاب دشمنان را اضافه کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده Jesse Faden قابلیت ضربه مستقیم به دشمنان را نیز دارد که با Ability Point می‌توان آن را بهتر کرد. ضربه مستقیم به جز اوایل بازی کاربرد زیادی برای ما نداشت. اما اگر طرفدار مدل بازی‌هایی مثل Doom هستید، پیشنهاد می‌کنیم از بروزرسانی آن غافل نشوید.

دو مورد آخر در مورد بروزرسانی کارتهای قابلیت و اشیای بروزرسانی اسلحه هستند.

کارتهای‌های قابلیت شخصی خارج از نوار بروزرسانی مواردی خاص در اختیارتان می‌گذارند. مثلا می‌توانید نوار سلامت خود را درصدی افزایش دهید یا سرعت پر شدن خشاب در حالتی از اسلحه را بیشتر کنید.

اشیای بروزرسانی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد. اول اشیای مورد نیاز برای بروزرسانی نوع‌های مختلف اسلحه مدیریت. مثلا برای بروزرسانی Grip نیاز دارید با بازگشت به بخش‌های ابتدایی بازی و کشتن دشمنان، این اشیا را جمع آوری کنید. همچنین یکسری از این اشیا تنها با به پایان رساندن ماموریت‌ها بدست می‌آیند.

جزئیاتی درباره The Last of Us Part 2 به همراه تریلر‌های بازی

مورد دوم امتیاز جمع آوری شده از کشتن دشمنان یا از بین بردن کارت‌های قابلیت است. کارتهای قابلیت سطوح مختلفی دارند. همچنین مخزن جمع‌آوری آنها نامحدود است. برای همین بهتر است به مرور زمان آنها را از بین ببرید. با از بین بردن کارتهای اضافه می‌توانید امتیازی کسب کنید که برای بروزرسانی‌ها قابل استفاده هستند. فقط به یاد داشته باشید با هر بار مرگ Jesse Faden بازی ده درصد این امتیاز را از شما می‌گیرد.

در طی روند بازی با ماموریت‌های محدود به زمانی مواجه می‌شوید. این ماموریت‌ها درخواست‌های مدیریت نامیده می‌شوند و تا پایان زمان ذکر شده یا مرگ Jesse Faden در دسترس خواهند بود. پیشبرد این ماموریت‌ها علاوه بر امتیازات مختلف، Trophy به همراه خواهد داشت.

اما چالشهای مدیریت با ماموریت‌های مدیریت متفاوت است. در داخل منو می‌توانید چالشهایی را فعال کنید و با به پایان رساندن آنها از مدیریت جایزه دریافت کنید. پیشنهاد می‌کنیم پس از گذراندن چند ساعت اول بازی چشم به این چالشها داشته باشید. چرا که اتمام تعداد خاصی از این چالشها Trophy به همراه خواهد داشت.

جدا از بحث گیم پلی که برای ما بسیار لذت بخش بود، موارد اذیت کننده‌ای نیز در کنترل وجود دارد. اولین و بارزترین آنها نقشه بازیست. شما به عنوان بازیکن کل زمان خود را در یک ساختمان می‌گذرانید. البته این موضوع می‌تواند برای برخی جذاب و برای برخی اذیت کننده باشد. اما نکته اذیت کننده در مورد نقشه این است که طبقات مختلف هر بخش را نمایش نمی‌دهد. در این حالت ممکن است به محل مشخص شده برای ماموریت روی نقشه برسید اما هیچ خبری از هدف ماموریت در آنجا پیدا نکنید.

گرافیک

به عنوان یک بازی کراس پلتفرم Control گرافیک خوبی دارد. اگر قصد دارید این بازی را روی PC تجربه کنید مسلاما قدرت بیشتر کامپیوتر شخصی شما تضمین کننده گرافیک بهتر است. اما این موضوع در مورد کنسول PS4 (که پلتفرم اصلی ما برای بازی بود) کمی متفاوت است. Control گاها در PS4 (هم Slim و هم Pro) با لگ‌هایی بی آزار ما را مواجه کرد. این که می‌گوییم بی آزار به این علت است که تایم آنها بسیار کم بود. همچنین تاثیری بر روند بازی ما نذاشت. غیر از این ایراد دیگری در مورد گرافیک کنترل پیدا نکردیم.

موسیقی

Martin Stig Andersen به همراه Petri Alanko وظیفه ساخت موزیک را بر عهده گرفتند. با این که این دو آهنگ ساز برجسته کار بی‌نظیری در مورد ساخت موزیک انجام دادند اما بعضا می‌توان رگه‌هایی از خشونت و تنهایی را در کار آنها دید. از این رو نمی‌توان تایید صد درصدی بر کار آنها بابت موزیک این بازی گذاشت.

https://gamepass.ir/wp-content/uploads/2021/01/Control_Credits_OST_Fear_of_A_Blank_Planet.hd_.mp3

صداگذاری و بازیگری صدا

صدا گذاری در کنترل به خوبی انجام شده است و در کار بازیگران هیچگونه کم و کسری یافت نمی‌شود. نکته خاص در مورد دیالوگ‌های بازی غیر طبیعی بودن آنهاست. این که بازی حالت رباتیک دیالوگ‌ها را به عمد یا سهوا دنبال می‌کند قضاوتی خارج از تخصص ماست. اما آرزو می‌کردیم کاش قابلیت‌های این بازیگران خوب در کنار دیالوگ های غیر طبیعی قرار نمی‌گرفت.

۸.۲ جمع بندی

قضاوت در مورد کنترل اندکی سخت است. همانگونه که در ابتدای این نقد و بررسی گفتیم Control پیچیدگی‌های داستانی خاص خودش را دارد. شاید این بازی جز لیست بین بازی های بی نقص نباشد اما به خاطر گیم پلی خاص آن پیشنهاد می کنیم حداقل یک باز آن را تجربه کنید.

داستان ۷

گیم پلی

۹

گرافیک

۸.۵

موسیقی

۸

شخصیت پردازی

۷

بازیگری صدا

۹.۵ مزایا

  • گیم پلی خاص
  • گرافیک قابل قبول
  • بازیگری صدای خوب

معایب

  • داستان پیچیده
  • لگ‌های گرافیکی
  • نقشه پر اشکال

۵/۵ (۱ نظر) فروش انواع پلی استیشن 4 منبع GamePass برچسب‌هاControl Remedy Entertainment سردبیر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.