تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
کد خبر : 63562

نقاط ضعف، معایب و ایرادهای دنا و دنا پلاس

نقاط ضعف، معایب و ایرادهای دنا و دنا پلاس

نقاط ضعف، معایب و ایرادهای دنا و دنا پلاس اگر قصد خرید دنا یا دنا پلاس را دارید، در ادامه مهم‌ترین نقاط ضعف، معایب و ایرادهای این محصولات ایران خودرو را بررسی می‌کنیم.
شرکت ایران خودرو در ..

نقاط ضعف، معایب و ایرادهای دنا و دنا پلاس

اگر قصد خرید دنا یا دنا پلاس را دارید، در ادامه مهم‌ترین نقاط ضعف، معایب و ایرادهای این محصولات ایران خودرو را بررسی می‌کنیم.

شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۳ اتومبیل دنا را به عنوان یک محصول جدید روانه بازار کشور کرد. اما این اتومبیل در واقع یک فیس لیفت سنگین از سمند بود که ابعاد و درهای آن به خوبی بیان‌گر این موضوع بودند. با وجود این که دنا یک خودروی جدید نبود و روی پلتفرم سمند ساخته شده و به پیشرانه قدیمی EF7 مجهز شده بود، اما در بازار کشور توانست به فروش خوبی دست پیدا کنند که دلیل اصلی این موضوع آپشن‌های متنوع‌تر و ظاهر جذاب این خودرو بود.

شرکت ایران خودرو با توجه به معایب دنا،‌ نبود برخی از تجهیزات در آن و… تصمیم گرفت تا در سال ۱۳۹۶ نسخه جدیدی از این اتومبیل را تحت عنوان دنا پلاس وارد خیابان‌های کشور کند. دنا پلاس با قیمت بالاتری در مقایسه با دنا به فروش گذاشته شد که با توجه به این موضوع انتظار می‌رفت با خودروی کامل‌تری مواجه باشیم.

شرکت ایران خودرو ظاهر دنا پلاس را در مقایسه با دنا معمولی جدیدتر طراحی کرد که خطوط زاویه درب‌ها و همچنین چیدمان داخلی جدید چراغ‌ها نشان دهنده این موضوع بودند. با وجود تمام این مزایا،‌ دو خودرو مورد بحث نقاط ضعف زیادی نیز دارند که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

با معایب دنا و دنا پلاس آشنا شوید

در ادامه این مطلب ۶ مورد از ایرادهای اساسی دنا و دنا پلاس را مورد بررسی قرار داده‌ایم که عبارتند از آپشن‌های غیر کاربردی، فضای کابین، ایمنی، ناسازگاری پیشرانه،‌ کیفیت پایین سواری و کیفیت مونتاژ پایین.

۱. کیفیت مونتاژ پایین

دنا پلاس

یکی از اصلی‌تری نقاط ضعف دنا و دنا پلاس،‌ کیفیت مونتاژ پایین است. اکثر اتومبیل‌های داخلی کیفیت مونتاژ‌ پایینی دارند و نامرغوب بودن متریال داخلی نیز به این مسئله دامن زده است. مطمئنا اگر شرکت ایران خودرو در کابین این اتومبیل از قطعات مرغوب‌تری استفاده می‌کرد،‌ طراحی زیبای داشبورد و کنسول میانی این خودرو بیشتر خودنمایی می‌کردند.

شرکت ایران خودرو برای ساخت فرمان این اتومبیل از پلاستیک به شدت بی‌کیفیتی استفاده کرده است و حتی خطوط باقی‌مانده از قالب گیری خط تولید روی آن قابل احساس هستند. داشبورد و کنسول میانی این خودرو نیز با پلاستیک بی‌کیفیت تزیین شده‌اند که برای خودرویی در این سطح اصلا قابل قبول نیست. علاوه بر این کابین این خودرو نیز بسیار بد عایق‌بندی شده و هر نوع صدای آزار دهنده‌ای به کابین دنا نفوذ پیدا می‌کند.

نکته دیگری هم به قالب‌گیری ضعیف اجزای بدنه و فواصل ایجاد شده بین قطعات بدنه دنا مربوط می‌شود که اصلا قابل قبول نیست و نشان می‌دهد شرکت سازنده تا چه اندازه نسبت به کیفیت محصول خود بی‌تفاوت بوده است.

۲. ناسازگاری پیشرانه

دنا پلاس

ناسازگاری پیشرانه از جمله دیگر معایب دنا و دنا پلاس است. شرکت ایران خودرو هر دو اتومبیل مورد بحث را به پیشرانه پایه گازسوز EF7 مجهز کرده است. این پیشرانه با تبلیغات گسترده‌ای به بازار عرضه شد و پایه گازسوز بودن آن به شدت مورد بحث بود. اکنون در Dena،‌ پیشرانه‌ای را که نقطه قوت آن سازگاری با گاز است،‌ بدون کپسول گاز می‌بینیم. یعنی موتور پایه گازسوز این خودرو قرار است تنها با بنزین کار کند.

این پیشرانه توانی برابر با ۱۱۵ اسب بخار را به همراه ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور به تولید می‌رساند که مناسب به نظر می‌رسد،‌ اما اتومبیل‌های زیادی در بازار کشور وجود دارند که نسبت به دنا کم مصرف‌تر و سریع‌تر هستند. اگر شرکت ایران خودرو برای این خودرو پیشرانه tu5 را در نظر می‌گرفت، نتیجه بهتری حاصل می‌شد. چرا که تعمیر این پیشرانه راحت‌تر است و لوازم یدکی آن نیز با قیمت پایین‌تری در بازار کشور خرید و فروش می‌شود.

۳. فضای کابین

دنا پلاس

کابین دنا و دنا پلاس بسیار تنگ و دلگیر طراحی شده است. این در صورتی است که رقبای این خودروها از جمله پژو پارس و لیفان ۶۲۰ کابین جاداری دارند و سرنشینان به هیچ وجه احساس ناراحتی نخواهند کرد. قسمت زیادی از فضای کابین دنا به اشغال داشبورد زیبا و جذاب این خودرو درآمده است، به نحوی که پای افراد قدبلند دائما با داشبورد برخورد خواهد کرد.

در قسمت عقب این خودرو نیز فضای سر کافی است، اما فضای پا چندان زیاد نیست. در مجموع باید گفت که دنا در زمینه فضای کابین اتومبیل چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد و از خودروهای اندکی مانند پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ برتری دارد.

۴. کیفیت پایین سواری

سواری با دنا چندان لذت بخش نیست. یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع سیستم تعلیق و پلتفرم قدیمی این خودرو است که در مقایسه با اتومبیل‌های جدید به راحتی ناهمواری‌ها و دست اندازها را به داخل کابین منتقل می‌کند و در جاده‌ها و خیابان‌های ایران که دارای دست اندازهای زیادی هستند،‌ این ایراد بیش از پیش به چشم می‌آید.

فرمان پذیری نه چندان قابل قبول دنا و دنا پلاس به جهت داشتن سیستم قدیمی از دیگری مشکلاتی است که می‌تواند علاقه‌مندان به سرعت را با دردسر مواجه کند و حواستان باشد که در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا چندان روی هندلینگ دنا حساب نکنید.

۵. آپشن‌های غیر کاربردی

دنا پلاس

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود متقاضیان،‌ از خرید دنا منصرف شده و به سراغ دنا پلاس بروند،‌ آپشن‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو است. یکی از آپشن‌های کاربردی دنا پلاس سانروف است،‌ اما سانروف در نظر گرفته شده برای این خودرو نسبت به اکثر رقبا کوچک‌تر است.

مانیتور نصب شده روی کنسول میانی نیز محیط کاربرپسندی ندارد و سرعت پاسخ‌گویی آن قابل قبول نیست. کیفیت دوربین دید عقب نیز چندان بالا نیست و البته نقطه قوت آن،‌ وجود خطوط راهنما است. کروز کنترل خودرو نیز به خوبی کار نمی‌کند و نمی‌توانید از آن انتظار عملکرد بدون ایرادی را داشته باشید.

۶. ایمنی

شرکت‌های خودروسازی داخلی همواره مدعی می‌شوند که محصولات آن‌ها از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار دارند،‌ اما خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ باور این موضوع را برای مخاطبان کمی سخت می‌کنند. شرکت ایران خودرو دنا پلاس را به ایربگ‌های جانبی مجهز کرده است که این موضوع می‌تواند دلگرم کننده باشد. اما نکته منفی این است که دنا پلاس در هیچ تست ایمنی معتبری شرکت نکرده تا مشخص شود با خودرو چند ستاره‌ای مواجه هستیم.

شاید بهتر بود که ایران خودرو به جای مجهز کردن این خودرو به ایربگ، به ایمنی غیر فعال خودرو و استحکام ستون‌های آن توجه بیشتری می‌کرد. مثلا اتومبیلی مانند رنو ساندرو تنها به دو ایربگ مجهز شده است،‌ اما استحکام سازه و ستون‌های آن بالا است و موفق به دریافت ۳ ستاره ایمنی از تست ایمنی مؤسسه یوروانکپ شده است.

در نتیجه باید عنوان کرد که دنا و دنا پلاس اتومبیل‌های جذابی هستند و به امکانات مناسبی نیز مجهز شده‌اند،‌ اما از آن طرف نقاط ضعف زیادی نیز دارند. دنا برای سفرهای خانوادگی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد،‌ اما در کل می‌تواند از برخی خودرو از جمله نسل نخست خودروهای چینی گزینه مناسب‌تری باشد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.