تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
کد خبر : 64580

نظر مجلس درباره گران شدن بنزین چیست؟

نظر مجلس درباره گران شدن بنزین چیست؟

نظر مجلس درباره گران شدن بنزین چیست؟ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره گران شدن بنزین عنوان کرد اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین در شرایط کنونی کشور نمی‌تواند صحیح باشد.
مصطفی نخعی،‌ سخنگوی ..

نظر مجلس درباره گران شدن بنزین چیست؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره گران شدن بنزین عنوان کرد اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین در شرایط کنونی کشور نمی‌تواند صحیح باشد.

مصطفی نخعی،‌ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با جلسه اخیر این کمیسیون عنوان کرد در این جلسه میزبان جواد اوجی،‌ وزیر نفت بودیم و پیشنهاد دولت در زمینه روش جدید توزیع یارانه‌های بنزین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در واقع، دلیل اصلی تشکیل این جلسه آشنایی بیشتر با طرح جدید دولت بود.

تقسیم سهمیه بنزین میان تمام شهروندان کشور

نخعی ادامه داد وزیر نفت در ارتباط با این موضوع توضیحاتی را ارائه کرد. طبق گفته ایشان، قرار است ۱۵ یا ۲۰ لیتر سهمیه بنزین برای هر ایرانی در نظر گرفته شود. هنوز میزان سهمیه نهایی نشده و در دست بررسی قرار دارد.

وی در ادامه بیان کرد برنامه کلی آن است که به جای اختصاص سهمیه به خودروها، این سهمیه بین تمام شهروندان کشور تقسیم شود. نمایندگان نیز نگرانی‌ها و نظرات خود را در خصوص این طرح به میان آوردند. اصلی‌ترین ایرادی که به این طرح گرفته شد،‌ زمان اجرای آن بود. اکثر اعضای کمیسیون معتقد بودند که در شرایط اقتصادی فعلی کشور اجرای این طرح نمی‌تواند صحیح باشد. به خصوص که در همین زمان بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز مطرح است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد هم‌زمانی این طرح‌ها جامعه را دچار التهاب کرده است. به نظر می‌رسد اصلا زمان خوبی برای اجرای طرح‌های این‌چنینی نباشد. شکل‌گیری قاچاق گسترده سوخت در مرزها، ایجاد تورم ناشی از پرداخت یارانه‌ها و ایجاد بازار سیاه برای خرید و فروش بنزین از جمله دیگر ایرادهایی بودند که نمایندگان بر این طرح وارد کردند.

نخعی اضافه کرد برای اجرای چنین طرح‌هایی باید میان بخش‌های مختلف تعامل و همفکری صورت گیرد و در واقع یک مسئله فراقوه‌ای است. این‌گونه نیست که دولت بدون همفکری با هیچ نهاد دیگری چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و آن را به مرحله اجرا برساند. برای اجرای این طرح باید تمام ارگان‌های مربوطه همفکری کنند. پیوست‌های اقتصادی و اجتماعی نیز باید در این طرح دیده شود.

طرح بازتوزیع یارانه بنزین نیازمند بررسی دقیق‌تری است

از طرفی دیگر، قرار بود که طرح بازتوزیع یارانه بنزین به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شود. اما نماینده این منطقه اعلام کرد که این دو جزیره در حال حاضر به منظور اجرای چنین طرحی هیچ‌گونه آمادگی ندارند و لازم است که تجدید نظر صورت گیرد.

نخعی در انتها خاطرنشان کرد به طور کلی با توجه به ایرادهای وارد شده به این طرح، کمیسیون انرژی از دولت درخواست کرد که طرح بازتوزیع یارانه بنزین را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهد. نباید با یک کار عجله‌ای بر مشکلات کشور افزود. وزیر نفت تأکید کرد که این طرح به صورت آزمایشی در مناطق اعلام شده به اجرا درآمده و مشخص نیست که به صورت قطعی در تمام مناطق کشور به اجرا در بیاید. ممکن است با اجرای آزمایشی این طرح به این نتیجه برسیم که امکان اجرای قطعی آن در تمام مناطق کشور وجود ندارد. هدف دولت از اجرای این طرح بالا بردن قیمت بنزین نیست.

منبع گجت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.