تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر : 72244

نروژ موشک پدافند هوایی میسترال را به اوکراین تحویل داد

نروژ موشک پدافند هوایی میسترال را به اوکراین تحویل داد

نروژ موشک پدافند هوایی میسترال را به اوکراین تحویل دادروند ارسال تسلیحات به اوکراین همچنان از سوی متحدان غربی‌اش ادامه دارد و حال خبر تحویل پدافند هوایی میسترال از سوی نروژ آمده است.
به تازگی وزیر دفا..

نروژ موشک پدافند هوایی میسترال را به اوکراین تحویل داد

روند ارسال تسلیحات به اوکراین همچنان از سوی متحدان غربی‌اش ادامه دارد و حال خبر تحویل پدافند هوایی میسترال از سوی نروژ آمده است.

به تازگی وزیر دفاع نروژ از ارسال سامانه پدافند هوایی کوتاه برد میسترال به اوکراین خبر داد. تعداد موشک‌های ارسالی ۱۰۰ تیر و شمار پرتابگرها نامشخص است. نروژ پیشتر نیز ۴ هزار قبضه راکت انداز انفرادی M72 LAW و همچنین جلیقه و کلاه ضد گلوله برای مدافعال اوکراینی ارسال کرده بود. ناگفته نماند منابع فرانسوی نیز حدود دو هفته پیش از ارسال این موشک توسط فرانسه برای اوکراینی‌ها خبر داده بودند که با این حساب نروژ دومین تامین کننده آن‌ها است.

میسترال

پرتابگر میسترال دارای دوربین با قابلیت بزرگنمایی و دید در شب برای هدف گیری است

میسترال از سال ۱۹۷۴ تا میانه‌های دهه ۱۹۸۰ توسط کمپانی هوافضا و دفاعی فرانسوی ماترا طراحی و توسعه یافت. تولید آن نیز از میانه دهه ۱۹۸۰ توسط ماترا آغاز شد. البته این کمپانی در سال ۲۰۰۱ با کمپانی انگلیسی BAe Dynamics و Alenia از ایتالیا ادغام و حاصل MBDA شد که امروزه به عنوان یک کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی اروپا شناخته و دفتر اصلی آن در فرانسه است. پس از آن امتیاز میسترال نیز به MBDA رسید و امروزه توسط آن تولید می‌شود.

میسترال از سال ۱۹۸۸ وارد خدمت در ارتش فرانسه و ۳۱ کشور در همه قاره‌ها شد. از این بین ۴ کشور دیگر آن را از خدمت خارج نموده‌اند که نروژ نیز یکی از آن‌هاست. با این حال میسترال همچنان سامانه‌ای موثر و بروز است که می‌تواند برای هر هدف پرنده که در ارتفاع پست پرواز می‌کند مرگبار باشد. در اوکراین هواگردهای روسی برای در امان ماندن از گزند پدافند اوکراین ناچار به پرواز در ارتفاع کم هستند که آن‌ها را در تیررس موشک‌هایی نظیر میسترال قرار می‌دهد.

میسترال

آزمایش شلیک میسترال علیه یک قایق که هدف سطحی محسوب شده و توان سطح به سطح آن را نمایش می‌هد

میسترال همچون دیگر موشک‌های پدافندی کوتاه برد یک سنسور فروسرخ در دماغه خود دارد که پیش از شلیک بایستی روی هدف قفل شود. پس از پرتاب نیز دیگر نیازی به هدایت توسط کاربر نیست و موشک به صورت خودکار به سمت هدف پرواز می‌کند؛ از این رو موشکی شلیک کن – فراموش کن محسوب می‌شود. جستجوگر پیش از شلیک به منظور تشخیص بهتر هدف،‌ توسط گاز مبرد به شدت سرد می‌شود تا گرمای هدف را در پس زمینه بسیار سرد، بهتر و برجسته ببیند.

این روش هدایتی از نوع غیرفعال محسوب می‌شود. زیرا جستجوگر امواجی از خود نشر نداده و تنها امواج فروسرخ (حرارت) نشر داده از هدف را می‌بیند. بدین ترتیب هدف متوجه قفل موشک روی خود نمی‌شود. جستجوگر میسترال دو طیفی است و تنها امواج فروسرخ را می‌بیند اما دامنه دید نازکی دارد تا در برابر پادکار فروسرخ فلیر (شراره) مقاوم باشد. البته اگر جستجوگر از نوع تصویرساز فروسرخ با قابلیت کار در طیف فرابنفش بود، مقاومت موشک در برابر پادکار بیشتر می‌شد.

میسترال

در آزمایش‌های صورت گرفته مشخص شد نرخ موفقیت این موشک ۹۶ درصد است

میسترال یک سرجنگی ۳ کیلوگرمی از نوع به شدت انفجاری و ترکش‌زا دارد که بسته به تنظیم پیش از پرتاب، پس از رسیدن به نزدیکی هدف با کمک سنسور مجاورتی لیزری و یا پس از برخورد به هدف و نفوذ در بدنه آن منفجر می‌شود. در این بین حالت مجاورتی برای درگیری با هواگردهای کوچک‌تر نظیر پهپاد و موشک‌های کروز مناسب‌تر است. این سرجنگی پس از انفجار ۱۸۰۰ ترکش از جنس تنگستن رها می‌کند که آسیب شدیدی به هواگرد می‌رساند.

این موشک دوش پرتاب نیست، بلکه توسط تیمی دو نفره شامل هدف یاب و پرتابگر حمل و پس از استقرار پرتابگر ۳ پایه دار مجهز به دوربین هدف یاب با دید در شب، بزرگنمایی و قابلیت تشخیص دوست از دشمن، آماده می‌شود. این پرتابگر بسیار سبک است تا حمل آن آسان باشد. موشک را می‌توان در هر ساعت از روز و هر شرایط آب و هوایی به سمت هر نوع هدف پرنده، اعم از موشک کروز، هواگردهای سرنشین‌دار و اهداف کوچک با اثر حرارتی کم نظیر پهپاد شلیک کرد.

میسترال

سامانه دفاع نزدیک SADRAL که به منظرو مقابله با موشک‌های ضد کشتی و همچنین هواگردها در برد کم روی شناورهای سبک تا سنگین نصب می‌شود

موشک در ابتدا با خرجی کوچک که انفجار خفیفی دارد، به بیرون از لوله پرتاب و پس از رسیدن به فاصله امن ۱۵ متری، موتور راکتی سوخت جامد خود را روشن می‌کند. طول و قطر آن به ترتیب ۱۸۶ و ۹ سانتی‌متر است. موشک پس از خروج از لوله بالک‌های کنترلی خود که فاصله نوکشان از یکدیگر ۱۸ سانتی‌متر است را باز می‌کند. میسترال علاوه بر پرتابگر زمینی، به صورت چند عددی روی خودروها (به عنوان پدافند خودکشش)، هلیکوپترها، پهپادها و شناورها نیز نصب می‌شود.

سرعت پرواز این موشک ۹۳۰ متر بر ثانیه است که در شرایط استاندارد SI بیش از ۳.۱۵ ماخ است. همچنین مانورهای فوق سنگین تا ۳۰G فشار گرانشی انجام می‌دهد. برد آن نیز در نمونه میسترال ۱ که برای اوکراین ارسال شده ۵ کیلومتر است که در نسخه ۲ و ۳ به ترتیب به ۶ و ۷.۵ کیلومتر افزایش یافته است. ارتفاع پروازی در دو مدل اول تا ۳ و در جدیدترین مدل که از سال ۲۰۱۴ وارد خدمت شد نیز ۴ کیلومتر است. در نسخه ۳ جستجوگر نیز از نوع تصویرساز فروسرخ است.

تهیه شده توسطتیم جنگ افزار گجت نیوزمنبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.